Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak macie rozwiązaną kwestie elektryki?
Autor Wiadomość
maciekr 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Ducato `93 2,5 D
Dołączył: 28 Cze 2015
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2015-08-02, 22:16   Jak macie rozwiązaną kwestie elektryki?

Witam, jestem ciekaw co macie na pokładzie odnośnie wewnętrznego układu elektrycznego.
Myśle o zakupie agregatu 2Kw, akumulatora żelowego 100 Ah i przetwornicy z funkcją prostownika i połączenia tego razem aby być w pełni mobilnym i niezależnym. Jestem ciekaw jakie macie doświadczenia w tym zakresie
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
nercedes 
zaawansowany
Nigdy nie nalezy sie wycofywac.Rany w plecy to hań

Dołączyła: 01 Lut 2009
Piwa: 5/2
Skąd: Krapkowice
Wysłany: 2015-08-02, 22:25   

Kolego może lepiej solarny na dachu i dobra przetwornica dwa dobre akumulatory żelowe :kawka:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 500/29
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2015-08-02, 23:26   

Standardowy elektroblok z ładowarką ładującą oba akumulatory , aku zabudowy 100Ah, solary 500W (2x250W) ze sterownikiem ładującym oba aku , przetwornica Volt 1500/3000 Sinus, agregat 2kW Honda z dorobionym układem automatycznego rozruchu.
Wszystkie źródła spięte za pomocą dwóch automatycznych przełączników źródeł zasilania połączonych kaskadowo w taki sposób aby powstały dwa osobne obwody 230V, jeden do zasilania ładowarki, klimy i lodówki, a drugi do gniazdek i pozostałych odbiorników .
Pierwszy obwód zasilany jest albo z zewnętrznego 230V albo z agregatu, a drugi poza tymi dodatkowo z przetwornicy. Przełączniki są automatyczne z priorytetem 230V/agregat/przetwornica, więc nie trzeba tego pilnować.
Zmodyfikowany sterownik klimatyzacji , który po wykryciu braku 230V na wejściu automatycznie odpala agregat prądotwórczy i dopiero po ustabilizowaniu napięcia załącza agregat klimy (gasi również agregat prądotwórczy kiedy klima się wyłącza )
Agregat odpala się również kiedy napięcie na aku zabudowy spadnie poniżej zaprogramowanego poziomu napięcia i czasu wystąpienia tego stanu (aby agregat nie odpalał od razu jak się ekspres do kawy na przetwornicy na chwilę włączy)
Układ jest kompletny i raczej ciężko było by go jeszcze usprawnić . Dzięki takiemu rozwiązaniu jedyna rzecz o której muszę pamiętać aby w agregacie była benzyna (mam dodatkowy zbiornik 12l, ale jeszcze nie musiałem z niego korzystać). Układ przez większość czasu bazuje na solarach , a agregat potrzebny jest tylko wtedy kiedy "na dziko" potrzebuję odpalić klimę lub po zmroku korzystam z ekspresu do kawy, mikrofali lub multicooker'a.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
OMEGA 
weteran

Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINIE 4,9
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Lip 2007
Piwa: 40/52
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2015-08-02, 23:46   

Joko , jakie ma Twoje auto DMC ???
_________________
Marian

za stary by pracować , za młody by umierać , za to akurat do podróży bliskich i dalekich.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=10387
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2015-08-02, 23:54   

Joko , przerażasz mnie a właściwie porażasz prądem, ale jesteś też niedoścignionym ... :mrgreen:

Fajnie i z małą rafinerią domową byłby komplet. (Wodór)

Nie znam bardziej kompletnego , uniwersalnego systemu.

Ale podam swoje rozwiązanie

Agregat Honda 1Kw potencjalnie do zabrania , używana raz czy dwa , raczej na siłę. Bo był

Aku pokładowy 134 Ah z solariami 2x100 Mppt z20 A zasila tylko aku budy
Przetwornica pełny sinus 1500/3000 z odziielnym obwodem 230v dla klimy i ekspresu. klima niskoprądowa , 380 wat ,4 h -daje radę z akumulatora co pozwala na życie w trakcie postoju.
mały solarek podtrzymując akumulator rozruchowy , nigdy nie uźywany.

Joko w dużym kamperze i przy swoich moźliwościach zrobił system idealny . NIE WSPOMNIAŁ O WYGŁUSZENIU a wiem , że ma. Bez tego kłopotliwym sąsiadem staje się pyrkający agregat .

moim skromnym zdaniem clou elektryki, to duży dobry akumulator z wydajnym solarem.
Od tego trzeba zacząć, potem reszta w zależności od potrzeb lub marzeñ.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-08-03, 00:01   

Joko jak ja lubię tą Twoją elektrownię. W złomku 2 będę miał coś podobnego do tego co masz u siebie. :)
Panele są ok, ale nie zawsze jest słońce, a jak teraz te masakryczne upały, to w cieniu nie da się wytrzymać, a stanie w słońcu to podchodziłoby pod masochizm. No i z panelami dupa. Bo z cienia prądu niewiele. RAtuje odpalenie silnika i przynajmniej u mnie mam zrobione ładowanie, gdy trzeba i pod 80A. Albo paneli tyle, żeby prądu starczało na jakąś małą klimę, porządna izolacja, albo zmiana kraju, gdzie nie ma piekła. No albo opcja z tą Hondą. Inne to kosiarki. Oj przydałaby się czasem ta Twoja Honda. :bigok
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 500/29
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2015-08-03, 00:29   

OMEGA napisał/a:
Joko , jakie ma Twoje auto DMC ???


DMC mam 3500 jak większość , ale co to ma do prądu ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 500/29
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2015-08-03, 00:42   

Bronek napisał/a:

moim skromnym zdaniem clou elektryki, to duży dobry akumulator z wydajnym solarem.
Od tego trzeba zacząć, potem reszta w zależności od potrzeb lub marzeñ.


Jeżeli układ ma być bez agregatu, to oczywiście aku jak największy i najlepszy i do tego solarów każda ilość na jaką możemy sobie pozwolić.
Ja u siebie aku mam 100Ah, bo tyle mi wystarcza przy solarach jakie mam , na wszystko oprócz klimy. Zamiast masy większego aku wolę wozić agregat, bo bilans wagi pozostaje ten sam, a możliwości większe (większy aku i tak nie zasili mi klimy)
W praktyce agregat odpala mi się tylko wtedy kiedy włączę sobie klimę "na dziko", lub kiedy na raz złoży się wieczorne robienie kawy, małżonki suszenie włosów po kąpieli, prasowanie "kościókowego" wdzianka , i odgrzanie kolacji w mikrofali :szeroki_usmiech
Normalnie bez tych fanaberii to agregat nie ma co robić ..... ale świadomość tego, że jest i można go w razie potrzeby użyć , bezcenna :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2015-08-03, 06:54   

Masz bardziej uniwersalny system.
moje rozwiązanie jest dedykowane.

Ekspresu prawie 1000 wat, klima niewiele ok .400wat,i mikrofalówki 700wat.
Generalnie szukam urządzeń w okolicach 1000wat ze wzgl . na przetwornicę i akumulator

Lekko mniejszy przez to komfort , mniejszy wybór akcesoriów , ale dwa razy lżejszy agregat, i klima to wyposażenie fakultatywne,
Coś za coś , póki co niezawiodłem się i wszystko działa . Kiedyś ignorowana przeze mnie przetwornica i mikrofalówka stała się przydatnym wyposażeniem
nigdy już kategorycznie nie będę odrzucał rozwiązań .


Twój argument swobody jednak jest najistotniejszy .

Mój maluch to 3300 kg DMC, jednak bez demonizowania.

Niemniej po pojawieniu się koła zapasowego i lekko cięższych rowerów elektrycznych , zaczynam ocierać się o max wagę dopuszczoną
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koko 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 19 Sty 2007
Piwa: 71/31
Skąd: Radom
Wysłany: 2015-08-03, 11:16   

A ja mam kable do podłącznia :-P
_________________
KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Piotr Alaska 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Challenger Citroen C-25
Nazwa załogi: Alaska
Dołączył: 13 Cze 2014
Otrzymał 15 piw(a)
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-08-03, 11:23   

A ja mam akumulator 60 Ah + przetwornica 12- 230V 300 W i automatyczną ładowarkę która działa gdy się podłączam do sieci 230 V (przeważnie w garażu) . Prądu wystarcza mi na jakieś 3 dni stania (albo dłużej 3 dni w jednym miejscu to mój rekord).


Energoblok obsługuje oba akumulatory tzn. Po pojawieniu się sieci ładuje najpierw akumulator zabudowy do 13.8 V , a potem rozruchowy do 14,2. W czasie jazdy na akumulatorze zabudowy jest utrzymywane napięcie maksymalne 13,8 V. Po osiagnieciu 13,9 akumulator zabudowy jest odłączany od instalacji samochodu, do czasu osiągniecia na nim 12,4 V ( 12,5V to napięcie spoczynkowe żelówki)

Pozdrowienia
Piotr
_________________
Piotr
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
OMEGA 
weteran

Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINIE 4,9
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Lip 2007
Piwa: 40/52
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2015-08-03, 17:06   

joko napisał/a:
OMEGA napisał/a: Joko , jakie ma Twoje auto DMC ???



DMC mam 3500 jak większość , ale co to ma do prądu ?


Pytałem, bo nie wiem czy tam zostało jeszcze miejsce dla pasażerów jak to się wszystko podsumuje plus inne graty i ciuch to raczej Austrię omijać. :spoko

Masz to fajnie rozwiązane i zautomatyzowane.
_________________
Marian

za stary by pracować , za młody by umierać , za to akurat do podróży bliskich i dalekich.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=10387
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-08-03, 17:11   

OMEGA napisał/a:
Pytałem, bo nie wiem czy tam zostało jeszcze miejsce dla pasażerów jak to się wszystko podsumuje plus inne graty i ciuch to raczej Austrię omijać.

Śmieszne trochę, bo to przecież nie są ciężkie graty. Solary elastyczne ważą po 3kg, agregat 13kg. Wszystko z wygłuszeniem i kablami pewnie się mieści w 30kg - to nie jest jakieś szaleństwo wagowe przecież. Niestety drogie. Mimo to zazdroszczę.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
OMEGA 
weteran

Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINIE 4,9
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Lip 2007
Piwa: 40/52
Skąd: Górny Śląsk
Wysłany: 2015-08-03, 17:15   

Ja ciebie nie pytałem , wiem że zazdrościsz ale jeszcze musisz trochę popracować.

kolego moderatorze trochę luzu. :spoko
_________________
Marian

za stary by pracować , za młody by umierać , za to akurat do podróży bliskich i dalekich.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=10387
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bronek 
Kombatant

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 06 Cze 2013
Piwa: 477/990
Skąd: Ooo
Wysłany: 2015-08-03, 17:38   

Honda 2kw to 26kg ?,
13Kg moje maleństwo
Niemniej obie fajne. Doliczmy ok. 1,5 kg na olej i paliwo

Skoro przechodzimy na uszczypliwości to......Joko ma czysty dach , a to u mnie np . z dwa kilogramy syfu jest :wyszczerzony:

Znaąc , a właściwie domyślając się , że Autor automatyki , jest perfekcjonistą , to myślę , że jak mu DMC zacznie zagrażać , dojdzie do zastosowania kewlaru :mrgreen: balsy itp materiałów.

ale Fakt , niepostrzeżenie gadżeciarstwo , może dodać sporo kg.

tu akumulatorek , tam przetworniczką klima , rowerki, zapasik, grill , itp .
A taki geroj byłem w ub roku , a w tym roku , już full, pod kreskę . :?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***