 |
|
Jak macie rozwiązaną kwestie elektryki? |
Autor |
Wiadomość |
maciekr
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Ducato `93 2,5 D
Dołączył: 28 Cze 2015 Skąd: Dąbrowa Górnicza
|
Wysłany: 2015-08-02, 22:16 Jak macie rozwiązaną kwestie elektryki?
|
|
|
Witam, jestem ciekaw co macie na pokładzie odnośnie wewnętrznego układu elektrycznego.
Myśle o zakupie agregatu 2Kw, akumulatora żelowego 100 Ah i przetwornicy z funkcją prostownika i połączenia tego razem aby być w pełni mobilnym i niezależnym. Jestem ciekaw jakie macie doświadczenia w tym zakresie |
|
|
|
 |
nercedes
zaawansowany Nigdy nie nalezy sie wycofywac.Rany w plecy to hań
Dołączyła: 01 Lut 2009 Piwa: 5/2 Skąd: Krapkowice
|
Wysłany: 2015-08-02, 22:25
|
|
|
Kolego może lepiej solarny na dachu i dobra przetwornica dwa dobre akumulatory żelowe |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2015-08-02, 23:26
|
|
|
Standardowy elektroblok z ładowarką ładującą oba akumulatory , aku zabudowy 100Ah, solary 500W (2x250W) ze sterownikiem ładującym oba aku , przetwornica Volt 1500/3000 Sinus, agregat 2kW Honda z dorobionym układem automatycznego rozruchu.
Wszystkie źródła spięte za pomocą dwóch automatycznych przełączników źródeł zasilania połączonych kaskadowo w taki sposób aby powstały dwa osobne obwody 230V, jeden do zasilania ładowarki, klimy i lodówki, a drugi do gniazdek i pozostałych odbiorników .
Pierwszy obwód zasilany jest albo z zewnętrznego 230V albo z agregatu, a drugi poza tymi dodatkowo z przetwornicy. Przełączniki są automatyczne z priorytetem 230V/agregat/przetwornica, więc nie trzeba tego pilnować.
Zmodyfikowany sterownik klimatyzacji , który po wykryciu braku 230V na wejściu automatycznie odpala agregat prądotwórczy i dopiero po ustabilizowaniu napięcia załącza agregat klimy (gasi również agregat prądotwórczy kiedy klima się wyłącza )
Agregat odpala się również kiedy napięcie na aku zabudowy spadnie poniżej zaprogramowanego poziomu napięcia i czasu wystąpienia tego stanu (aby agregat nie odpalał od razu jak się ekspres do kawy na przetwornicy na chwilę włączy)
Układ jest kompletny i raczej ciężko było by go jeszcze usprawnić . Dzięki takiemu rozwiązaniu jedyna rzecz o której muszę pamiętać aby w agregacie była benzyna (mam dodatkowy zbiornik 12l, ale jeszcze nie musiałem z niego korzystać). Układ przez większość czasu bazuje na solarach , a agregat potrzebny jest tylko wtedy kiedy "na dziko" potrzebuję odpalić klimę lub po zmroku korzystam z ekspresu do kawy, mikrofali lub multicooker'a. |
|
|
|
 |
OMEGA
weteran
Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINIE 4,9
Pomógł: 4 razy Dołączył: 22 Lip 2007 Piwa: 40/52 Skąd: Górny Śląsk
|
Wysłany: 2015-08-02, 23:46
|
|
|
Joko , jakie ma Twoje auto DMC ??? |
_________________ Marian
za stary by pracować , za młody by umierać , za to akurat do podróży bliskich i dalekich.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=10387 |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2015-08-02, 23:54
|
|
|
Joko , przerażasz mnie a właściwie porażasz prądem, ale jesteś też niedoścignionym ...
Fajnie i z małą rafinerią domową byłby komplet. (Wodór)
Nie znam bardziej kompletnego , uniwersalnego systemu.
Ale podam swoje rozwiązanie
Agregat Honda 1Kw potencjalnie do zabrania , używana raz czy dwa , raczej na siłę. Bo był
Aku pokładowy 134 Ah z solariami 2x100 Mppt z20 A zasila tylko aku budy
Przetwornica pełny sinus 1500/3000 z odziielnym obwodem 230v dla klimy i ekspresu. klima niskoprądowa , 380 wat ,4 h -daje radę z akumulatora co pozwala na życie w trakcie postoju.
mały solarek podtrzymując akumulator rozruchowy , nigdy nie uźywany.
Joko w dużym kamperze i przy swoich moźliwościach zrobił system idealny . NIE WSPOMNIAŁ O WYGŁUSZENIU a wiem , że ma. Bez tego kłopotliwym sąsiadem staje się pyrkający agregat .
moim skromnym zdaniem clou elektryki, to duży dobry akumulator z wydajnym solarem.
Od tego trzeba zacząć, potem reszta w zależności od potrzeb lub marzeñ. |
|
|
|
|
 |
toscaner
Kombatant vanlife na pełny etat www.toscaner.com

Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy Dołączył: 03 Lis 2013 Piwa: 241/267 Skąd: Honolulu, Prypeć
|
Wysłany: 2015-08-03, 00:01
|
|
|
Joko jak ja lubię tą Twoją elektrownię. W złomku 2 będę miał coś podobnego do tego co masz u siebie.
Panele są ok, ale nie zawsze jest słońce, a jak teraz te masakryczne upały, to w cieniu nie da się wytrzymać, a stanie w słońcu to podchodziłoby pod masochizm. No i z panelami dupa. Bo z cienia prądu niewiele. RAtuje odpalenie silnika i przynajmniej u mnie mam zrobione ładowanie, gdy trzeba i pod 80A. Albo paneli tyle, żeby prądu starczało na jakąś małą klimę, porządna izolacja, albo zmiana kraju, gdzie nie ma piekła. No albo opcja z tą Hondą. Inne to kosiarki. Oj przydałaby się czasem ta Twoja Honda. |
_________________ Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
 |
|
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2015-08-03, 00:29
|
|
|
OMEGA napisał/a: | Joko , jakie ma Twoje auto DMC ??? |
DMC mam 3500 jak większość , ale co to ma do prądu ? |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2015-08-03, 00:42
|
|
|
Bronek napisał/a: |
moim skromnym zdaniem clou elektryki, to duży dobry akumulator z wydajnym solarem.
Od tego trzeba zacząć, potem reszta w zależności od potrzeb lub marzeñ. |
Jeżeli układ ma być bez agregatu, to oczywiście aku jak największy i najlepszy i do tego solarów każda ilość na jaką możemy sobie pozwolić.
Ja u siebie aku mam 100Ah, bo tyle mi wystarcza przy solarach jakie mam , na wszystko oprócz klimy. Zamiast masy większego aku wolę wozić agregat, bo bilans wagi pozostaje ten sam, a możliwości większe (większy aku i tak nie zasili mi klimy)
W praktyce agregat odpala mi się tylko wtedy kiedy włączę sobie klimę "na dziko", lub kiedy na raz złoży się wieczorne robienie kawy, małżonki suszenie włosów po kąpieli, prasowanie "kościókowego" wdzianka , i odgrzanie kolacji w mikrofali
Normalnie bez tych fanaberii to agregat nie ma co robić ..... ale świadomość tego, że jest i można go w razie potrzeby użyć , bezcenna |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2015-08-03, 06:54
|
|
|
Masz bardziej uniwersalny system.
moje rozwiązanie jest dedykowane.
Ekspresu prawie 1000 wat, klima niewiele ok .400wat,i mikrofalówki 700wat.
Generalnie szukam urządzeń w okolicach 1000wat ze wzgl . na przetwornicę i akumulator
Lekko mniejszy przez to komfort , mniejszy wybór akcesoriów , ale dwa razy lżejszy agregat, i klima to wyposażenie fakultatywne,
Coś za coś , póki co niezawiodłem się i wszystko działa . Kiedyś ignorowana przeze mnie przetwornica i mikrofalówka stała się przydatnym wyposażeniem
nigdy już kategorycznie nie będę odrzucał rozwiązań .
Twój argument swobody jednak jest najistotniejszy .
Mój maluch to 3300 kg DMC, jednak bez demonizowania.
Niemniej po pojawieniu się koła zapasowego i lekko cięższych rowerów elektrycznych , zaczynam ocierać się o max wagę dopuszczoną |
|
|
|
|
 |
koko
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy Dołączył: 19 Sty 2007 Piwa: 71/31 Skąd: Radom
|
Wysłany: 2015-08-03, 11:16
|
|
|
A ja mam kable do podłącznia |
_________________ KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po |
|
|
|
 |
Piotr Alaska
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Challenger Citroen C-25
Nazwa załogi: Alaska
Dołączył: 13 Cze 2014 Otrzymał 15 piw(a) Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 2015-08-03, 11:23
|
|
|
A ja mam akumulator 60 Ah + przetwornica 12- 230V 300 W i automatyczną ładowarkę która działa gdy się podłączam do sieci 230 V (przeważnie w garażu) . Prądu wystarcza mi na jakieś 3 dni stania (albo dłużej 3 dni w jednym miejscu to mój rekord).
Energoblok obsługuje oba akumulatory tzn. Po pojawieniu się sieci ładuje najpierw akumulator zabudowy do 13.8 V , a potem rozruchowy do 14,2. W czasie jazdy na akumulatorze zabudowy jest utrzymywane napięcie maksymalne 13,8 V. Po osiagnieciu 13,9 akumulator zabudowy jest odłączany od instalacji samochodu, do czasu osiągniecia na nim 12,4 V ( 12,5V to napięcie spoczynkowe żelówki)
Pozdrowienia
Piotr |
_________________ Piotr |
|
|
|
 |
OMEGA
weteran
Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINIE 4,9
Pomógł: 4 razy Dołączył: 22 Lip 2007 Piwa: 40/52 Skąd: Górny Śląsk
|
Wysłany: 2015-08-03, 17:06
|
|
|
joko napisał/a: | OMEGA napisał/a: Joko , jakie ma Twoje auto DMC ???
DMC mam 3500 jak większość , ale co to ma do prądu ? |
Pytałem, bo nie wiem czy tam zostało jeszcze miejsce dla pasażerów jak to się wszystko podsumuje plus inne graty i ciuch to raczej Austrię omijać.
Masz to fajnie rozwiązane i zautomatyzowane. |
_________________ Marian
za stary by pracować , za młody by umierać , za to akurat do podróży bliskich i dalekich.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=10387 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2015-08-03, 17:11
|
|
|
OMEGA napisał/a: | Pytałem, bo nie wiem czy tam zostało jeszcze miejsce dla pasażerów jak to się wszystko podsumuje plus inne graty i ciuch to raczej Austrię omijać. |
Śmieszne trochę, bo to przecież nie są ciężkie graty. Solary elastyczne ważą po 3kg, agregat 13kg. Wszystko z wygłuszeniem i kablami pewnie się mieści w 30kg - to nie jest jakieś szaleństwo wagowe przecież. Niestety drogie. Mimo to zazdroszczę. |
_________________
 |
|
|
|
 |
OMEGA
weteran
Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINIE 4,9
Pomógł: 4 razy Dołączył: 22 Lip 2007 Piwa: 40/52 Skąd: Górny Śląsk
|
Wysłany: 2015-08-03, 17:15
|
|
|
Ja ciebie nie pytałem , wiem że zazdrościsz ale jeszcze musisz trochę popracować.
kolego moderatorze trochę luzu. |
_________________ Marian
za stary by pracować , za młody by umierać , za to akurat do podróży bliskich i dalekich.
http://www.camperteam.pl/...pic.php?t=10387 |
|
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 477/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2015-08-03, 17:38
|
|
|
Honda 2kw to 26kg ?,
13Kg moje maleństwo
Niemniej obie fajne. Doliczmy ok. 1,5 kg na olej i paliwo
Skoro przechodzimy na uszczypliwości to......Joko ma czysty dach , a to u mnie np . z dwa kilogramy syfu jest
Znaąc , a właściwie domyślając się , że Autor automatyki , jest perfekcjonistą , to myślę , że jak mu DMC zacznie zagrażać , dojdzie do zastosowania kewlaru balsy itp materiałów.
ale Fakt , niepostrzeżenie gadżeciarstwo , może dodać sporo kg.
tu akumulatorek , tam przetworniczką klima , rowerki, zapasik, grill , itp .
A taki geroj byłem w ub roku , a w tym roku , już full, pod kreskę . |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|