Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Arsillicii AL310 energoblok problem
Autor Wiadomość
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2017-09-25, 06:17   

https://files.acrobat.com/a/preview/159d6748-97f2-44e6-850e-d246741ca1a1

Instrukcja po angielsku. Może ktoś będzie w stanie dojść do tego jak działa to urządzenie i coś pomóc.
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Flag
weteran


Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Lis 2016
Piwa: 33/10
Wysłany: 2017-09-25, 07:06   

Roberto napisał/a:
wirefree napisał/a:
Podlacz wszystkie przez regulator do akumulatorow.


Proponujesz "poprawiać fabrykę", choć oryginalne rozwiązanie z solarem 100W podłączonym bezpośrednio pod elektroblok jest bardzo ciekawe.
Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe... :ok
O ile w tym modelu automatyka również tak działa to myślę, że jest to bardzo fajna opcja :!:


Moj regulator ma opcje doładowywania akumulatora rozruchowego. Z pominięciem energobloku
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 69/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2017-09-25, 10:45   

kaimar napisał/a:
Cytat:
Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe...

A w jakich elektroblokach?


Jeśli pytasz o konkretne symbole to niestety nie jestem w stanie podać przykładów, bo nie "siedzę" w tym aż tak głęboko. Dla mnie serwis tego typu urządzeń to bardziej przypadek niż reguła.
Swoją teorię oparłem o kilka przykładów z życia i logikę - wywód byłby długi więc go pominę...
Być może swoje założenia oparłem o zbyt małą ilość przykładów i dlatego błądzę :confused
Ty stykasz się z tym codziennie, a mając na placu pewnie naście kamperków (plus dokumentację do nich) możesz to zweryfikować na większej ilości przykładów... :bajer

Jednakże biorąc nawet pod uwagę opis Modelu AL-320X jest tam wyraźnie napisane, że: "...jednostka sterująca może ładować akumulatory (...) w zależności od dostępnego źródła...", a jako jedno ze źródeł jest podany panel fotowoltaiczny. Dodatkowo na rysunku są pokazane zarówno akumulator pokładowy jak i rozruchowy, więc chyba właśnie te aku mieli na myśli...
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 69/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2017-09-25, 10:58   

Flag napisał/a:
Roberto napisał/a:
wirefree napisał/a:
Podlacz wszystkie przez regulator do akumulatorow.


Proponujesz "poprawiać fabrykę", choć oryginalne rozwiązanie z solarem 100W podłączonym bezpośrednio pod elektroblok jest bardzo ciekawe.
Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe... :ok
O ile w tym modelu automatyka również tak działa to myślę, że jest to bardzo fajna opcja :!:


Moj regulator ma opcje doładowywania akumulatora rozruchowego. Z pominięciem energobloku


Spoko, jeśli masz na przykład taki regulator jak na fotce to oczywiście, ale tu rozpatrujemy kwestię kiedy w kamperze jest oryginalny energoblok i w dodatku ma zaimplementowany regulator ładowania z solarów.

regulator ładowania dwóch akumulatorów.jpg
Plik ściągnięto 4003 raz(y) 14,75 KB

_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2017-09-25, 12:36   

Prawda wygląda tak:
Żaden z najczęściej spotykanych w europejskich kamperach elektrobloków produkcji takich firm jak Schaudt, CBE czy Nordelettronica, nie ma żadnych układów robiących cokolwiek z prądem z solarów. Z wejścia solara czyli zewnętrznego regulatora prąd jest przekazywany przez bezpiecznik na wyjście akumulatora zabudowy - po drodze nie ma żadnych elementów elektronicznych. Niektóre modele mają też wyjście na akumulator silnikowy ale też jest to tylko proste połączenie z zewnętrznym regulatorem. Z punktu widzenia działania systemu nie ma więc większego znaczenia czy solary podłączymy do elektrobloku czy bezpośrednia do akumulatora. Wyjątkiem jest tylko sytuacja gdy panel kontrolny wskazuje natężenie prądu. Przy podłączeniu solara do elektrobloku , prąd z solarów przepływa przez bocznik zabudowany wewnątrz urządzenia i na wskaźniku prądu pokazywany jest prąd płynący z lub do akumulatora z uwzględnieniem prądu jaki generuje regulator solara.
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 69/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2017-09-25, 13:38   

kaimar napisał/a:
Żaden z najczęściej spotykanych w europejskich kamperach elektrobloków produkcji takich firm jak Schaudt, CBE czy Nordelettronica, nie ma żadnych układów robiących cokolwiek z prądem z solarów. Z wejścia solara czyli zewnętrznego regulatora prąd jest przekazywany przez bezpiecznik na wyjście akumulatora zabudowy...


OKI, super. Tylko jak wytłumaczysz ten wytłuszczony zapis w instrukcji do modelu AL320 :?:
Może nie jestem filologiem angielskim, ale skoro piszą, że można podłączyć solar bezpośrednio pod zaciski to znaczy, że jakiś regulator musi być w środku.
Przecież nie podłączysz bezpośrednio 300W z solara do aku, bo go uszkodzisz :!:

Może napiszę skąd moje przypuszczenia.
Kiedy kupiłem swojego pierwszego kampera, ktoś wcześniej wymienił oryginalny elektroblok na jakiś nowszy - niestety nie znam modelu bo nie miał górnej obudowy, nie wiem też czy pierwotnie był przeznaczony do stosowania w kamperach, ale miał zaciski do solara. Po prostu taki był...
Ponieważ instalacja była totalnie skopana, również ten nowy energoblok był spalony i nie nadawał się do niczego. Po naprawie instalacji zastąpiłem go oryginalnym. Zanim wyrzuciłem klamota troszkę mu się przyjrzałem i zauważyłem, że zaciski od solara szły w płytę główną. Analizując ścieżki wyglądało na to, że wyjście z regulatora umieszczonego na płycie głównej podawało prawdopodobnie poprzez separator napięcie w miejscu w którym wchodziło również napięcie z modułu ładowarki 230V.
No i na logikę: Skoro ładowarka potrafi naładować oba akumulatory to podając napięcie w tym samym miejscu w którym ona podaje, solar też powinien ładować oba akumulatory.

Osobiście widziałem również w kamperku u pewnego Niemca instalację, w której solar był podłączony bezpośrednio do elektrobloku bez jakichkolwiek dodatkowych regulatorów.
Z jego relacji też wynikało, że ładuje mu oba akumulatory.

Temat mógłby rozwiązać schemat ideowy Elektrobloku AL320...

instrukcja.jpg
Plik ściągnięto 31 raz(y) 175,44 KB

_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kaimar 
weteran
kaimar


Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 03 Lut 2007
Piwa: 89/3
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2017-09-25, 16:29   

Napisałem że większość i to tych popularnych. Arsililcii AL310 jest raczej egzotyczny i stosowany z tego co wiem w Rimorach. Pytanie: ktoś się jeszcze spotkał w kamperze innej marki? Produkty Arsillicii są inne niż wszystkie elektrobloki , chociażby przez zastosowanie magistrali cyfrowej, więc to że ma wbudowany regulator solara mnie nie zdziwi. Użytkownicy tego forum w swoich kamperach spotkają elektroblok jednej poniżych firm :
Schaudt (głównie niemieckie i Piloty), Nordelletronica (grupa Trigano , Laika), CBE (różnie) , Calira w starszych Kanusach i Weisnbergach, w wypasionych Buerstnerach RK Reich (tu nie mam pojęcia jak jest z solarem).
_________________
www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 69/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2017-09-25, 17:35   

Spoko :ok
Mówiłem, że masz przewagę, bo przez Twoje ręce przechodzi tego sprzętu znacznie więcej :-P

Wracając do meritum, skoro kolega KASZUB ma już taki super wynalazek to chyba warto z niego skorzystać :wyszczerzony:
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2017-10-07, 18:29   

Jeszcze jedno pytanko do znawcow. Czy w tym moim ustrojstwie jest zabezpieczenie przed rozladowaniem aku na maksa?I tego z zabudowy jak i auta. I czy jadac autem tymi samymi przewodami z aku auta bedzie ladowalo aku zabudowy? I dlaczego lodowke podlaczam osobno prosto z urzadzenia? Jest jeszcze jakies wyjscie na swiatelko ale to pewnie dlatego,ze lodowka moze pracowac na gazie a swiatelko i tak bedzie potrzene.
Sorki za te pytania ale dla mnie to czarna magia pomimo instrukcji obslugi...
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VirMan 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017
Piwa: 12/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-10-14, 22:25   

jak macie żelówki to bez kontrolera zniszczycie akumulator - zwłaszcza solary mocniejsze niż 50w.. kontroler musi być - a najlepiej mppt, bo załaduje szybciej i pozwala na wydojenie zwykle o 25% wiecej mocy z panela niż zwykły pwm. A kwestię ładowania rozrucjhowego załatwia dioda o odpowiednim amperażu.. zawsze pokładowy bedize miał0.7v więcej niż rozruychowy - ale oba będize ładować w razie potrzeby- w moim starożytnym energobloku jest tak zrobiony tradycyjny prostownik -jka pokładowy ma prąd to ładuje też rozruchowy ;)
_________________
Kamperkuję, podróżuję, zdalnie pracuję, chętnie się spotkam lub przygarnę ciekawą osobę na jakiś wypad :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2017-10-14, 22:39   

Ja nie chce podłączac solara bez kontrolera. Mam elektroblok do którego podłącza się solar bezpośrednio do niego z ograniczeniem do 100w. Gdybym chciał więcej to podłączam następne do akumulatora przez regulator. Nie martwi mnie nie ladowanie w od auta bo jak mam nowy to potrzyma kilka lat i bez ładowania. Zastanawiam się czy podkładkę mi poprzez(dzięki) elektroblokowi aku w zabudowie....? I to jest pytanie czy ten elektroblok ma taką opcję.
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VirMan 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017
Piwa: 12/15
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-10-14, 22:48   

jak zapniesz za energoblokiem równolegle wyjscie kontrolewra to będzie ok - jak masz mppt, to podlącz wszystko pod nowy kontroler.
_________________
Kamperkuję, podróżuję, zdalnie pracuję, chętnie się spotkam lub przygarnę ciekawą osobę na jakiś wypad :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
weteran


Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 69/30
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2017-10-16, 11:26   

KASZUB napisał/a:
Czy w tym moim ustrojstwie jest zabezpieczenie przed rozladowaniem aku na maksa?I tego z zabudowy jak i auta.

Nie jestem znawcą, ale wydaje mi się, że ten w zabudowie raczej powinien być jakoś zabezpieczony - niestety pewności nie mam. Jeśli chodzi o rozruchowy to on w ogóle nie jest używany przez sprzęty z zabudowy, więc nie ma co go rozładować.
KASZUB napisał/a:
I czy jadac autem tymi samymi przewodami z aku auta bedzie ladowalo aku zabudowy?

Tak
KASZUB napisał/a:
I dlaczego lodowke podlaczam osobno prosto z urzadzenia? Jest jeszcze jakies wyjscie na swiatelko ale to pewnie dlatego,ze lodowka moze pracowac na gazie a swiatelko i tak bedzie potrzene.

Bo dla bezpieczeństwa każde jest podpięte na osobnym bezpieczniku.
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2017-10-16, 11:50   

Roberto w elektrobloku nie mam bezpiecznikow :shock: czyli po ebloku muszę zrobić jakąś skrzynkę z bezpiecznikami...
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2017-10-27, 07:23   

Witam chłopaki. Jest problem... Mój eblok nie działa :-/
Możliwe, że to jakiś drobiazg ale... Zna ktoś może kogoś kto naprawia ebloki?
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***