Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Rozbudowa paneli w kamperze, jak madrze podlaczyc 0.5kw/h
Autor Wiadomość
Sosna91 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017
Skąd: UK
Wysłany: 2017-11-10, 22:30   Rozbudowa paneli w kamperze, jak madrze podlaczyc 0.5kw/h

Cześć, rozbudowuje swój system prądowy w kamperze. Aktualnie jest tylko jeden panel Siemens o mocy 110watt (35v 3.14A w zwarciu) regulator mppt epsolar tracer 1210A. Jutro dotrze do mnie drugi taki sam panel który planuje połączyć równolegle aby uzyskać większe natężenie prądu.
1. Czy przy łączeniu równoległym połączyć panele na dachu i zejść już jednymi przewodami czy też można złączyć JE dopiero przed samym regulatorem? Bo chciałem wcześniej w każdy panel na biegunie dodatnim puścić przez bezpiecznik 5A oraz przełącznik kolyskowy .
2. W ciągu 2 tyg dotrą do mnie jeszcze 2 panele a więc 4 panele 110watt. I tutaj już zastanawiam się jak JE łączyć, czy nadal równolegle? W szczycie to ok 13A do regulatora i ok 32A na akumulator ale panele leżą na płasko także sprawności większej jak 50-60% nigdy nie uzyskają.
Czy może jednak 2 szeregowo a 2 równolegle ? Regulator będę i tak zmieniał na mocniejszy, a więc epsolar Tracer3210A. Tylko on jest do 100v jak pójdą 2 w szereg to da ok 70v. Ale to teoria bo teraz gdy temperatura jest np 5 stopni ten jeden potrafi przekroczyć 60v więc zima jest ryzyko że takie chwilowe 120v uszkodzi regulator.
A może 4 w szereg i zamiast regulatora mppt jakoś inwerter?
Albo nic nie kombinować 4 równolegle i każde osobno kable żeby wewnątrz na każdym z dać bezpiecznik i on/off ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
cebek 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: vw t4 multivan
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 04 Wrz 2008
Piwa: 3/1
Skąd: kowary
Wysłany: 2017-11-10, 23:40   

Weź tracera 3215 i nie będziesz miał problemu z napięciem :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
stary wyga
młody duchem ;)


Twój sprzęt: Chausson Welcome75 (Jumper 2.8HDI)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 29/13
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2017-11-11, 11:34   

Skoro te panele są na 35V, a Ty i tak chcesz każdy podłączać na osobnym przewodzie to spinanie ich w szereg raczej nie ma specjalnego sensu :shock:
I tak ładowanie masz około 14V.
Aby w pełni wykorzystać MPPT - 35V w zupełności wystarczy :ok
Podepnij je równolegle i będzie OK. :bigok

Zastanawia mnie tylko po co te przełączniki i bezpieczniki na każdej z linii :confused - w jakimś konkretnym celu :?:
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sosna91 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Citroen Jumper
Dołączył: 08 Wrz 2017
Skąd: UK
Wysłany: 2017-11-11, 19:39   

W takim celu ze lubię mieć kontrolę nad każdym panelem i bezpieczeństwem oraz dlatego iż póki co dokupienie 3 paneli było pewna forma inwestycji. Dojdziebdo tego regulator większy oraz większy akumulator. Na tą chwilę potrzebuje 6-8A aby "być zaspokojonym" energetycznie. Bliżej lata będę montować grzalke do ciepłej wody pod prysznic wtedy to się zmieni.
Teraz gdy słońce jest nisko i ogólnie jest rzadko widoczne miewam zwykle zaledwie 1-2A za regulatorem, przy 4 będzie 4-8A przy złej pogodzie i na tym mi zależy. A jak wyjdzie słońce zawsze mogę 2 wyłącZyć. A na lato zainwestować dopiero w wyżej wymienione rzeczy i cieszyć się miejmy nadzieję prądem blisko 30A
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
stary wyga
młody duchem ;)


Twój sprzęt: Chausson Welcome75 (Jumper 2.8HDI)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 29/13
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2017-11-11, 20:52   

Sosna91 napisał/a:
A na lato zainwestować dopiero w wyżej wymienione rzeczy i cieszyć się miejmy nadzieję prądem blisko 30A


Spoko :szeroki_usmiech :ok

Pierwotnie zrozumiałem, że już teraz masz zamiar wszystko kupować i instalować...
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
darmowego kamperowania


Twój sprzęt: "Złomek" - zabudowa marki Toscaner
Nazwa załogi: Nayerbani
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 190/210
Skąd: Szkocja /dolny śląsk
Wysłany: 2017-11-13, 11:11   

Hmmm 30 A z 440W. :ok
_________________
Niektórzy ludzie są tak biedni, że jedyne co mają to pieniądze. Bob Marley

podróże toscanera: http://toscaner.com/kampe...tegory/podroze/
budowa kampera w pigułce: http://toscaner.com/kampe...aty-techniczne/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
stary wyga
młody duchem ;)


Twój sprzęt: Chausson Welcome75 (Jumper 2.8HDI)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 29/13
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2017-11-13, 15:14   

toscaner napisał/a:
Hmmm 30 A z 440W. :ok


Czepiasz się :wyszczerzony:

Teoretycznie jest to możliwe :-P W praktyce, hmmm, no cóż... :bajer
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
darmowego kamperowania


Twój sprzęt: "Złomek" - zabudowa marki Toscaner
Nazwa załogi: Nayerbani
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 190/210
Skąd: Szkocja /dolny śląsk
Wysłany: 2017-11-13, 16:13   

Roberto napisał/a:
toscaner napisał/a:
Hmmm 30 A z 440W. :ok


Czepiasz się :wyszczerzony:

Teoretycznie jest to możliwe :-P W praktyce, hmmm, no cóż... :bajer


A chyba że :)
_________________
Niektórzy ludzie są tak biedni, że jedyne co mają to pieniądze. Bob Marley

podróże toscanera: http://toscaner.com/kampe...tegory/podroze/
budowa kampera w pigułce: http://toscaner.com/kampe...aty-techniczne/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VirMan 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017
Piwa: 5/7
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 11:32   

ja na przykład mam zamontowane 2x 120w szeregowo po mppt, i 2x 200 równolegle pod mppt drugi niezależnie - ale wyjście napięcia jest na 24v - a limit mocy kontrolera jest na amperach nie na voltach :)

z 10A 12v masz 120w przy 24v masz już 240W.

generalnie zmiana instalacji na 24v wyszła mi najbardziej optymalnie, w lutym przewijam rozrusznik na 24v i wymieniam alternator na 24v, więc pozbędę się już ostatniego kwasioka z pod maski :)
_________________
Intelligence is not everything, wisdom is more than that.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1,9TD 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 7/9
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 11:43   

Ja myślę nad montażem trzeciego panelu na okres jesienno wiosenny (w kg zamiast roweru) - w lato bym go demontował, by zyskać kg "ładowności", a i tak prądu nawet pod drzewami będzie dla mnie wystarczająco z dwóch...
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Darek Szczecin 
weteran

Twój sprzęt: MB312max PANZERKAMPER, FORD Custom NUGGET
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Wrz 2014
Piwa: 50/46
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2018-01-14, 11:45   

VirMan napisał/a:
ja na przykład mam zamontowane 2x 120w szeregowo po mppt, i 2x 200 równolegle pod mppt drugi niezależnie - ale wyjście napięcia jest na 24v - a limit mocy kontrolera jest na amperach nie na voltach :)

z 10A 12v masz 120w przy 24v masz już 240W.

generalnie zmiana instalacji na 24v wyszła mi najbardziej optymalnie, w lutym przewijam rozrusznik na 24v i wymieniam alternator na 24v, więc pozbędę się już ostatniego kwasioka z pod maski :)


A silniczek wycieraczek :-P
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VirMan 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017
Piwa: 5/7
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 11:58   

a po co jest DC-DC na 12v ? :P przeciez nie będę wszystkiego przerabiał :P
_________________
Intelligence is not everything, wisdom is more than that.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Roberto 
stary wyga
młody duchem ;)


Twój sprzęt: Chausson Welcome75 (Jumper 2.8HDI)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 25 Lip 2013
Piwa: 29/13
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2018-01-14, 12:20   

VirMan napisał/a:
z 10A 12v masz 120w przy 24v masz już 240W.

Sorry, ale albo Cię nie rozumiem, albo nie wiesz o czym piszesz.... :bajer

VirMan napisał/a:
a po co jest DC-DC na 12v

Wszystko chcesz tak przerabiać :?: Żarówki, wskaźniki na liczniku, dmuchawy nawiewów :?: Wiesz ile tego jest i ile to prądu bierze... jakie trzeba będzie stosować przetwornice... :shock:
A co z osprzętem w zabudowie, który jest przewidziany na 12V :?:
_________________
pozdrawiam
Robert

PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE... ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Darek Szczecin 
weteran

Twój sprzęt: MB312max PANZERKAMPER, FORD Custom NUGGET
Nazwa załogi: Darek&Anita&Maja
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 08 Wrz 2014
Piwa: 50/46
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2018-01-14, 12:43   

chyba chodzi o to, że jak do kontrolera ładowania podłączy się akku 24V to można większą moc paneli zastosować. Czyli oszczędność tak jakaś dziwna, albo jest jakiś ukryty plan :ok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
VirMan 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017
Piwa: 5/7
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-01-14, 13:21   

kontroler 20A kosztuje powiedzmy 120 eur, kontroler 40A kosztuje już 280 eur - to apropos tej podwójenj mocy z napięcia - ten sam kontroler dwa razy więcej obsłuży.

To raz, dwa, że z 12v ma więcej strat przy przejsciu przez złącze ogniwa ze względu na większe prądy choć to jest strata na poziomie 2% dla MPPT przy 18v panelach versus użycie 37v paneli. Trzy - przy 1 kw użytym strat mamy na kablach i przetwarzaniu na poziomie 25% dla 12v czyli z dobrym sprzętem mamy 1.3kw zużyty na 1 kw użyteczny (zakłądając sprawność urządzenia na poziomie 95% - prawo ohma się kłania) w przypadku 24v różnica jest dramatyczna (nie mówiąc o mniejszych prądach i tańszych elementach automatyki) to mamy około 5% strat na processingu i 1.1 kw / 1 kw użytecznym :)

po prostu oszczędzamy na wszystkim zaczynając od dłuższej żywotności akumulatorów, cieńszych kablach, przełącznikach, czy mniej zużywających się stykach kończąc na mniej ciepła z urządzeń, łatwiejszym zapalaniu przy dużych mrozach , mniejszej masie czy dłuższym korzystaniu z tej samej pojemności baterii :)

to tak w sumie i w skrócie :)

A tak już z zasłyszanych rozmów od jachtowiczów, to 12v przy zwarciu częto zamienia kable w grzałkę i powoduje pożar ze względu na potrzebne prądy trudno dobrać efektywne bezpieczniki główne, a 24v pozwala na prądy które po prostu upalą główny bezpiecznik nawet bez szczególnie mocnych przewodów.

i to w sumie tyle powodów dla których przesiadłem się na 24v ;)

(dla matematyków wzór na moc cieplną wydzieloną z rezystancji P=R*i^2 - kwadrat prądu - 2razy większy prąd = 4 razy większe straty - dlatego mamy linie WYSOKIEGO napięcia ;)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Moc_elektryczna
_________________
Intelligence is not everything, wisdom is more than that.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group