Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: janusz
2009-10-05, 22:28
Jak podłączyć regulator od Solara w przyczepie?
Autor Wiadomość
Stu 
początkujący forumowicz

Dołączył: 19 Mar 2009
Wysłany: 2009-03-19, 22:56   Jak podłączyć regulator od Solara w przyczepie?

Witam
Co prawda jestem użytkownikiem zaprzyjaźnionego forum (takich prawie kamperów, tylko że bez silników :) ), ale mam nadzieję, że przy okazji przywitania nowego, wreszcie zarejestrowanego użytkownika, będzie mogli mi coś doradzić...
Otóż zamierzam zamontować solara wraz z regulatorem w przyczepie i pojawił się problem, czy wykorzystać tylko wyjście ładowania (z regulatora solara), czy też wykorzystać również wyjście zasilające resztę odbiorników. W przyczepie mam oryginalną ładowarkę mikroprocesorową, z której są dwa wyjścia - jedno na aku, drugie - na zasilanie reszty odbiorników 12v w przyczepie. Myślałem, żeby prąd z solara podłączyć równolegle do istniejących zacisków, ale nie wiem, co się stanie gdy np. podczas korzystania z przyłącza 230V akumulator będzie jednocześnie ładowany z solara i z oryginalnego zasilacza. Sprawa dodatkowo się komplikuje, bo mam możliwość przełączania na panelu sterującym korzystania z akumulatora przyczepy bądz samochodu, a żeby było jeszcze ciekawiej, dodatkowo podczas jazdy pojawia się prą zwrotny w oryginalnym ukłądzi ładowania przyczepy, który służy do ładowania aku przyczepy podczas jazdy.... Myślałem nad zastosowaniem przekaźnika, który odcinałby solara podczas pracy układu na 230V, ale to nie rozwiązuje problemu z ładowaniem podczas jazdy i przełączanie na korzystanie z aku auta.
Mam nadzieję, że orientujecie się, o co mi chodzi :)
Ew. spróbuje narysować jakiś schemat, żeby wszystko było jasne. Gdyby chodziło o układ stricte elektryczny, nie byłoby żadnego problemu. Jednak nie mam pojęcia o ładowarkach impulsowych itp, a nie chciałbym przy okazji modernizacji uszkodzić/spalić przyczepy....
Pzdr, Kuba
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sasquatch 
weteran
CamperPark.pl


Twój sprzęt: Riva Mobil City540 Ducato 1,9td
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 27 Lut 2007
Piwa: 5/1
Skąd: Przedzeń
Wysłany: 2009-03-20, 00:19   

Nie spalisz przyczepy. Nie bój się.

Regulator jak wskazuje nazwa reguluje "coś" odczytując dane do zweryfikowania tego co ma regulować. Dlatego kiedy napięcie na akumulatorze będzie bliskie naładowniu nasyconemu to wtedy regulator przestanie ładować odbiornik czyli akumulator. Wszystkie regulatory i ładowarki tak działają. Nawet ten regulator napięcia przy alternatorze, który ładuje od silnika, i te impulsowe t także.

Wniosek z tego, że akumulatory naładują się szybciej i każdy z regulatorów nie pozwoli ładować dalej akumulatora.

Oczywiście zakładam, że instalacja elektryczna jest "zbliżona" do oryginalnej.

Pozdrawiam.
_________________
"Jeśli chcesz - szukasz sposobów. Jeśli nie chcesz - szukasz powodów"
www.CamperPark.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Stu 
początkujący forumowicz

Dołączył: 19 Mar 2009
Wysłany: 2009-03-20, 01:39   

Instalacja przyczepy jest 100% oryginalna. Chodzi mi głównie o to, co się stanie w przypadku, gdy akumulator dostanie jednocześnie napięcie z solara (który generalnie działa cały czas) oraz z ładowarki pokładowej (w chwili podłączenia 230V) lub z alternatora samochodu (podczas pracy silnika). Chodzi mi głównie o prądy zwrotne i znoszenie się sinusoidy...
Pzdr, Kuba
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mr.Mclaren 
doświadczony pisarz


Twój sprzęt: VW T3 Westfalia
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 28 Wrz 2008
Piwa: 6/2
Skąd: Pieszyce/Fuerth
Wysłany: 2009-03-20, 07:48   

Witaj,

nic złego nie powinno się stać, regulator sobie z tym poradzi.
Od lat w ten sposób ładuję moje akumulatory
(z baterii słonecznej, z alternatora w czasie jazdy i prostownikiem na kempingu)

pozdrawiam
_________________
T3Forever
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 83/15
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2009-03-20, 08:17   

Stu napisał/a:
Instalacja przyczepy jest 100% oryginalna. Chodzi mi głównie o to, co się stanie w przypadku, gdy akumulator dostanie jednocześnie napięcie z solara (który generalnie działa cały czas) oraz z ładowarki pokładowej (w chwili podłączenia 230V) lub z alternatora samochodu (podczas pracy silnika). Chodzi mi głównie o prądy zwrotne i znoszenie się sinusoidy...
Pzdr, Kuba



Nic się nie stanie. Będzie dokładnie tak jak to opisał Sasquatch i mr.mclaren. (nawiasem mówiąc to sinusoidy tam nie znajdziesz bo to prąd stały) Do zasilania urządzeń wykorzystałbym Twój elektroblok, czyli żadnych zmian nie rób. Zaciski na regulatorze przeznaczone do odbioru energii zostawiasz nie podłączone.

Jeżeli Cię interesuje trochę teorii o bateriach to znajdziesz ją tu:

http://www.camper-service.pl/do-pobrania
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Stu 
początkujący forumowicz

Dołączył: 19 Mar 2009
Wysłany: 2009-03-20, 11:59   

Witam
Dzięki za odpowiedzi. Początkowo też myślałem o podłączeniu regulatora tylko do ładowania aku, więc chyba ten pomysł jest najlepszy :) Co do sinusoidy - wiem, że jest to prąd stały, lecz na pewno nie ma charakterystyki liniowej, lecz impulsową - co można zaobserwować, podłączając do solara pojedyńczą żarówkę (bez bufora, jakim jest akumulator) - tylko to miałem na myśli :)
Pzdr, Kuba
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 83/15
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2009-03-20, 16:25   

Wyjście z regulatora musi być podłączone bezpośrednio do zacisków akumulatora.


Natomiast ta obserwacja wydaję się być interesującą:)

Stu napisał/a:
Co do sinusoidy - wiem, że jest to prąd stały, lecz na pewno nie ma charakterystyki liniowej, lecz impulsową - co można zaobserwować, podłączając do solara pojedyńczą żarówkę (bez bufora, jakim jest akumulator) - tylko to miałem na myśli


Jak zachowywała się owa żarówka?
Jakiej mocy był panel, jakie miał napięcie i prąd mocy maksymalnej i jaką żarówkę do niego podłączyłeś?
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koko 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 19 Sty 2007
Piwa: 71/31
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-03-20, 20:47   

Ja podloczylem tylko pod zaciski AKU i wszystko działa O.K
_________________
KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Stu 
początkujący forumowicz

Dołączył: 19 Mar 2009
Wysłany: 2009-04-04, 20:41   

Wreszcie znalazłem chwilę czasu, żeby zmontować zestaw do kupy :) Ogniwo Webasto, przy zachmurzonym niebie dawało 17V, regulator napięcia zbijał je do 14,5V, akumulator oraz reszta instalacji w przyczepie pobierała ok 2,5A. Czasowe przygasanie żarówki prawdopodobnie spowodowane jest impulsową charakterystyką regulatora (ok 4s ładowania, 0,2s przerwy), co wyjaśnia liniowość prądu :D
Układ się spisuje, więc wszystkim polecam.
Pzdr, Kuba
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***