Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
LPG do diesla - ktokolwiek widział ktokolwiek wie...
Autor Wiadomość
Rumburak 
zaawansowany


Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 39/19
Skąd: Krajna
Wysłany: 2020-03-02, 21:11   LPG do diesla - ktokolwiek widział ktokolwiek wie...

Ostatnio zainteresowałem się LPG do silników diesla..., a dokładnie dodatek gazu w ilości 20% Trochę poczytałem (nie tylko artykuły sponsorowane przez producentów instalacji LPG do diesli). Wnioski:
1. Po pierwsze, i to dla mnie było nowością - współczesny diesel 15% oleju napędowego nie spala! Dodatek lpg powoduje prawie zupełne dopalenie oleju napędowego - z rury wydechowej brak dymienia.
2. Wzrost mocy i momentu - wyraźnie odczuwalny (Producenci instalacji podają nawet 30%. Gdyby było to 15% byłoby już ok)
3. Bardziej miękka praca silnika - odczucia subiektywne użytkowników. Być może redukcja charakterystycznego klekotu 2.5D (właśnie taki posiadam)
4. Oszczędności... dla użytku kamperowego pomijalne

Jedyne sensowne rozważania znalezione w necie:


Macie doświadczenia z lpg w dieslu?
PS. LPG mam w swoich samochodach benzynowych od 20 lat, więc nie mam w tym względzie uprzedzeń.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 321/19
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-03-02, 21:47   

obecnie mamy trzy rozwiązania związane z zasilaniem LPG silników ZS (zapłon samoczynny):

- monofuel – polega na przerobieniu silników wysokoprężnych na niskoprężne

- dual fuel – olej napędowy podawany jest w ilości umożliwiającej inicjację samozapłonu w cylindrze (5-30%), a resztę energii podaje się w paliwie gazowym. Takie rozwiązanie oprócz montażu instalacji zasilania LPG wymaga systemu ograniczającego dawkę oleju napędowego

- diesel gaz – wzbogacenie zasysanego powietrza.

najczęściej stosowane jest to drugie rozwiązanie.

w systemie DUAL FUEL gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON, pozwala na zmniejszenie zużycia ON od 20 do 30 procent, przy podaniu w jego miejsce LPG (około 20 – 30 procent), który jest znacznie tańszy od oleju napędowego.

rozwiązanie to nie wymaga ingerencji w dieslowski układ zasilania zarówno w część mechaniczną (wysokociśnieniową) jak i sterownik elektroniczny.
w systemie DUAL FUEL gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON.

system ten nie podaje gazu na biegu jałowym, przy hamowaniu silnikiem oraz na wysokich obrotach.

Dual fuel.png
Plik ściągnięto 8 raz(y) 337,29 KB

Porównanie silnik pojazdu ciężarowego.png
Plik ściągnięto 8 raz(y) 41,16 KB

Porównanie pojazdy dostawcze.png
Plik ściągnięto 7 raz(y) 40,12 KB

_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany


Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 39/19
Skąd: Krajna
Wysłany: 2020-03-02, 22:22   

Do starego 2.5D na zwykłej pompie raczej tylko trzecie rozwiązanie jest możliwe... czyli diesel gaz – wzbogacenie zasysanego powietrza.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mus 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: sprinter 4x4
Dołączył: 09 Wrz 2018
Otrzymał 1 piw(a)
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2020-03-03, 18:11   

Kolega montował kilka lat temu takie instalacje w swoich ciągnikach siodłowych i mówił że mus się to nie opłaca, pomimo że handlował gazami propan butan. (mogę dopytać dlaczego)
Uważam że podstawową wadą instalacji LPG w kamperach będzie jej dodatkowa waga, sam zbiornik dużo waży, a trzeba jeszcze znaleźć miejsce dla niego.
Ciekawa ta tabelka ze spalaniem paliwa, mój sprinter z napędem 4x4 zużycie od 9 do 12. ( do 120km/h)
Żeby spalił 14 musiałbym jechać ze 140.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany


Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 39/19
Skąd: Krajna
Wysłany: 2020-03-03, 19:06   

mus napisał/a:
Kolega montował kilka lat temu takie instalacje w swoich ciągnikach siodłowych i mówił że mu się to nie opłaca...

Gdyby się opłacało to instalacje LPG w dieslach byłby zapewne czymś normalnym, podobnie jak w benzyniakach... Lecz turystyka kamperowa (posiadanie kampera i kilka wyjazdów w roku) nie jest finansowo uzasadniona. Tutaj każdy liczy się z większymi czy mniejszymi utopionymi pieniędzmi. I w tym kontekście podniesienie mocy silnika i zanik chmury dymu na podjazdach może ma sens??
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2020-03-03, 19:36   

Rumburak napisał/a:
I w tym kontekście podniesienie mocy silnika i zanik chmury dymu na podjazdach może ma sens??

Lpg nie jest panaceum na zajeżdżonego diesla .
Za cenę instalacji wyremontujesz klekota lub zamienisz na mocniejszy :wyszczerzony:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
JanKowal
[Usunięty]

Wysłany: 2020-03-03, 19:46   

"Profesor Chris" w dość przystępny sposób wyjaśnia parę spraw związanych z LPG w dieslu...

  
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 321/19
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-03-03, 21:05   

mus napisał/a:
...Żeby spalił 14 musiałbym jechać ze 140.


nie uwzględniłeś jednej rzeczy: Ty w swoim samochodzie sam płacisz za paliwo, a to są dane z firm transportowych, gdzie dla kierowcy, który nie płaci za paliwo, zużycie jest rzeczą podrzędną.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany


Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 39/19
Skąd: Krajna
Wysłany: 2020-03-04, 14:31   

amples napisał/a:
Rumburak napisał/a:
I w tym kontekście podniesienie mocy silnika i zanik chmury dymu na podjazdach może ma sens??

Lpg nie jest panaceum na zajeżdżonego diesla .
Za cenę instalacji wyremontujesz klekota lub zamienisz na mocniejszy :wyszczerzony:

A kto mówi, że mam wyjeżdżonego diesla? Co prawda zaplanowałem wymianę końcówek wtrysków, bo pewnie nikt tam nie zaglądał od 30 lat..., lecz sam silnik działa prawidłowo.
Jeżeli chodzi o swap to nie jest tania sprawa jeżeli nie robi się to samemu, a zleca wymianę mechanikowi.
Może ktoś się orientuje ile by kosztowała legalna instalacja lpg do diesla - taka najprostsza? Te z komputerem dedykowane do współczesnych diesli do wydatek rzędu 4500zł.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2020-03-04, 15:07   

Rumburak napisał/a:
Te z komputerem dedykowane do współczesnych diesli do wydatek rzędu 4500zł.
To są najtańsze jakie widziałem , (homologowane-dopuszczone) ,
To co zrobił na filmiku to partyzantka , nie wbiją w dowód.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
4x4camper 
stary wyga


Twój sprzęt: w budowie..
Dołączył: 22 Wrz 2008
Otrzymał 18 piw(a)
Skąd: Puławy
Wysłany: 2020-03-04, 18:34   

Amples.
Magik z filmiku zamontował elementy homologowane-więcej precyzji we wnioskach
A tak na poważnie, to idealnym rozwiązaniem analogowym jest zastosowanie gażnika gazowego typu Blos

poz
Tolo
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
amples 
Kombatant

Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 28 Lut 2013
Piwa: 129/18
Skąd: UE
Wysłany: 2020-03-04, 22:07   

4x4camper napisał/a:
Magik z filmiku zamontował elementy homologowane-więcej precyzji we wnioskach

Magik z filmu nie ma homologacji na całość instalacji do diesla ,
a ta w raz z legalizacją zbiornika jest honorowana przez WK
to co zrobił to partyzantka i nie przejdzie przez WK.
gdybyś kiedyś legalizował nową instalacje to byś wiedział ,
(więcej precyzji we wnioskach :wyszczerzony: )
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
darek 61 
Kombatant


Twój sprzęt: Jumper Odyssee 78
Nazwa załogi: Violetta Darek
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 08 Mar 2009
Piwa: 146/103
Skąd: Poznań
Wysłany: 2020-03-07, 08:49   

Rumburak napisał/a:
Co prawda zaplanowałem wymianę końcówek wtrysków, bo pewnie nikt tam nie zaglądał od 30 lat..., lecz sam silnik działa prawidłowo.

Jak działa nie ruszaj.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Neno 
zaawansowany


Dołączył: 14 Lip 2011
Piwa: 73/24
Skąd: Zambrów
Wysłany: 2020-04-08, 08:53   

I jak tam Panowie, jakieś nowe wieści ?
Ktoś się zdecydował z naszego grona ?
Mi wychodzi, że instalacja zwraca się po około 40.000 km przy cenie 4.000 zł a pewnie można jeszcze coś z tego urwać - zakłady montujące instalacje LPG świecą teraz pustkami ;(
_________________
https://www.youtube.com/c...idC1vPGRfkTj4GA
https://www.facebook.com/PERYPETIE-323246362400502
https://www.instagram.com/_perypetie/
http://www.przezswiat.eu/blog
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 321/19
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-04-08, 09:03   

w przypadku kamperów jest to wątpliwy zysk, bo wszystkie cierpią na nadwagę, więc dokładanie czegoś co ma jakąś wagę jest ograniczeniem w wyposażeniu lub możliwości większego ładunku.

40 000km to dla przeciętnego kampera 4-5 lat, więc to dość długi, a kto wie czy w tym czasie nie zmienisz auta, więc oszczędności przejdą na kolejnego właściciela.

na 100km oszczędzasz około 4 zł.

a teraz wyobraź sobie, że dzisiaj montujesz LPG do Diesel-a, w za 5 lat na wycieczce do Chorwacji zaoszczędzisz 80zł, a do Hiszpanii - 240zł.

przy cenie kampera, wydatków poniesionych na podróż, ta oszczędność jest bardzo niewielka.
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***