ładowania akumulatora 24V z alternatora 12v |
Autor |
Wiadomość |
Kompi
zaawansowany
Dołączył: 06 Lut 2016 Piwa: 7/11 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2020-03-24, 10:36 ładowania akumulatora 24V z alternatora 12v
|
|
|
Chciałbym mieć możliwość ładowania akumulatora 24V z alternatora 12v.
Mam więc kilka pytań.
1.Czy są jakieś ładowarki podbijające napięcie z 12x na 24V?
2. Czy zwykła przetwornica 12v-24v o mocy powiedzmy 300W wystarczy? Czy w ogóle można nią ładować aku?
3. czy zostaje przetwornica 12v-230v do niej ładowarka akumulatora 24v na 230v?
Ogólnie wiadomo że im więcej urządzeń tym szybciej coś strzeli i straty spore ale pomijając te aspekty jak to rozwiązać? |
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-03-24, 16:07
|
|
|
reaven22 napisał/a: | Musi być przetwornica CC-CV,
Ustawiasz napięcie na 14,2V a prąd max jaki daje przetwornica.
..... |
miałeś na myśli 28,4V, zgaduję.?
PS. prądu nie ustawiałbym na maksa, czyli 12A w tym module a max 8A,
to jest szansa że jakiś czas wytrzyma... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
Kompi
zaawansowany
Dołączył: 06 Lut 2016 Piwa: 7/11 Skąd: Pomorskie
|
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2020-03-24, 18:14
|
|
|
Kompi napisał/a: | Wydaje sie ze powinien się sprawdzić |
Przetwornica musi mieć ograniczenie prądu, jeśli tego nie ma to przy rozładowanych akumulatorach zabudowy może się uszkodzić, wyłączyć lub ograniczyć napięcie wyjściowe, w zależności od rodzaju zabezpieczeń.
Ta z linku, ciężko powiedzieć jakie ma zabezpieczenia. Niby w opisie jest info, że może służyć do ładowania akumulatorów. Ale warto potwierdzić to u producenta.
ta wydaje się być prawidłowa
https://pl.aliexpress.com/item/32758230620.html
robba napisał/a: | miałeś na myśli 28,4V, zgaduję.? |
Racja, 28,4V |
|
|
|
|
 |
Kompi
zaawansowany
Dołączył: 06 Lut 2016 Piwa: 7/11 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2020-03-24, 18:47
|
|
|
Jak wezmę 30A powinna dać radę to prąd wyjściowy rozumiem że przy 24V to alternator chyba nie da 60A 12v. Jak dotychczas dawał w dodatkowy aku max 36A |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-03-24, 19:05
|
|
|
Kompi napisał/a: | Jak wezmę 30A powinna dać radę to prąd wyjściowy rozumiem że przy 24V to alternator chyba nie da 60A 12v. Jak dotychczas dawał w dodatkowy aku max 36A |
- po pierwsze pamiętaj że możesz przeciążyć alternator jak nie bedziesz mieć ogranicznika prądu. To raczej nierozsądne liczyć że jakoś to będzie.
Mechanizm będzie mniej więcej taki, że jak alternator będzie już przeciążony i spadnie mu napięcie to przetwornica będzie go obciążać większym prądem, żeby wyrównać napięcie,
no chyba że aku będzie naładowany. i nie bedzie obciążać przetwornicy.
Jak nie masz przetwornicy pomiędzy aku a alternatorem to zgrywa się to w sposób
naturalny, spada napięcie na alternatorze przy przeciążeniu więc maleje prąd ładowania.
Przetwornica nie będzie taka miła dla alternatora. Dlatego dałbym jednak przetwornicę z ograniczeniem prądu, tak jak pisał Raven.
Ponadto pamiętaj, że jak na wyjściu będziesz mieć np. 5A i 28V to z alternatora pójdzie
prąd ponad 11A (dla sprawności teoretycznej 90%) |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
Kompi
zaawansowany
Dołączył: 06 Lut 2016 Piwa: 7/11 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2020-03-24, 20:00
|
|
|
... |
Ostatnio zmieniony przez Kompi 2022-09-22, 20:36, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2020-03-24, 20:28
|
|
|
Zapytam... Jeśli Twoje 24V można w połowie (między ogniwami) podzielić/rozłączyć symetrycznie na pół, to prostszy i pewniejszy będzie przekładnik na 2 odpowiednich przekaźnikach. układ prosty i nieawaryjny bo bez elektroniki.
Co to jest te 24V, pojedynczy akumulator czy jakiś inny zespół ogniw?
.
Kiedyś do swoich potrzeb zrobiłem ustrojstwo przełączające z równoległego na szeregowy układ 6 akumulatorów motocyklowych bo potrzebowałem napięcie -36V <0> +36V |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2020-03-24, 20:38
|
|
|
Kompi napisał/a: | jest możliwość dla pewności taki ogranicznik postawić przed przetwornicą z którejś strony? | Po co dublować-komplikować , kiedy w jednym masz regulacje V i A |
|
|
|
 |
Kompi
zaawansowany
Dołączył: 06 Lut 2016 Piwa: 7/11 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2020-03-24, 21:04
|
|
|
... |
Ostatnio zmieniony przez Kompi 2022-09-22, 20:38, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2020-03-24, 22:19
|
|
|
Kompi napisał/a: | ...
mam 8 ogniw lifepo4 i chyba lepiej nie dzielić 2x 4ogniwa.
... |
Ja nie komplikowałbym sobie sprawy, podzieliłbym. Chyba że 24V jest Ci niezbędne do... albo idea jakaś lub coś czego nie wiem. Odejście od standardu 12V wygeneruje dalsze bariery.
No bo to jest tak:
Ruskie felgi pasują tylko do ruskich aut.
Fordowskie tylko do Fordów
A standardowe do większości.
Dokupienie modułów ładowania BMS dla 12V warto przemyśleć. Jest uproszczenie. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
 |
Kompi
zaawansowany
Dołączył: 06 Lut 2016 Piwa: 7/11 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2020-03-24, 23:27
|
|
|
... |
Ostatnio zmieniony przez Kompi 2022-09-22, 20:38, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/194 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2020-03-25, 08:43
|
|
|
Kompi napisał/a: | Socale tylko ze ja mam kilka tych aku :D Dzielić wszystkie to zwariuję przełączając się pomiędzy nimi. Wolę mieć 3x24v niż 6 x 12v |
a jakie masz te akumulatorki? pojemność?
może i w dzisiejszych czasach zacna idea zrobić budę na 24V ze wzgledu na prądy,
ale musisz być świadom utrudnień tego jak pisał Socale.
Rozważ
- oddzielny alternator 24V dla zabudowy, ale wtedy musisz regulator dać odpowiedni do tego
lub
- zrób tak jak piszesz i daj przetwornicę step-up do ładowania z alternatora. dałbym tą o
której pisał amples ale w ilości co najmniej 3 sztuk i dodatkowo każda z każdej strony
zabezpieczona bezpiecznikiem. masz większą bezawaryjność i bezpieczeństwo użytkowania
lub
- połącz wszystkie zestawy szeregowo równolegle na stałe żeby miały 12V, wtedy pojemność
się zwiększy i odporność na duże prądy.... to jeśli jednak stwierdzisz że niekoniecznie
musi być 24V, a przełączać nie musisz tylko możesz mieć wszystkie połączone na stałe...
chyba że coś ukrywasz i jest jakiś powód że tak nie chcesz... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
Kompi
zaawansowany
Dołączył: 06 Lut 2016 Piwa: 7/11 Skąd: Pomorskie
|
Wysłany: 2020-03-25, 09:32
|
|
|
... |
Ostatnio zmieniony przez Kompi 2022-09-22, 20:34, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
|