Awarie alternatora w nowych fiatach z automatem |
Autor |
Wiadomość |
jarsta0001
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019 Piwa: 12/27 Skąd: Nysa
|
Wysłany: 2021-01-25, 20:55 Awarie alternatora w nowych fiatach z automatem
|
|
|
Sprawy mają się następująco:
Lodówka przestała mi działać na akumulatorze w trakcie jazdy. Zgłosiłem się do serwisu Rapido w zeszłym tygodniu. Zrobiono pomiary i diagnoza taka że alternator nie ładuje wystarczająco aku rozruchowego. Prąd ładowania na poziomie 12,6. Pojemność aku rozruchowego w fiatach z 2020 i automatem wynosi 200ah. Atlernator ma jakąś segmentację i w konsekwencji nie przekazuje prądu do ładowania lodówki. Powiedzieli, ze to juz trzeci taki przypadek jaki mają w autach z automatem (chodzi o ten 9 stopniowy). Robota serwisu w Rapido na tym się zakończyła i odesłali mnie do serwisu fiata.
Dzisiaj zrobili pomiary w serwisie fiata i rzeczywiście pomiar ładowania alternatora wyszedł im 12,6 więc nawet nie dyskutowali tylko zrobili scan dowodu rejestracyjnego i uruchomili procedurę reklamacyjną czyt. wymiany alternatora. Czas realizacji ok 3tyg bo ściągają z Włoch.
Tak się zastanawiam, że jak przyślą taki sam ale sprawny to chyba zabawa zacznię się po jakimś czasie ponownie?. Czy Waszym zdaniem powinni dać alternator o nowych parametr
ach? Na razie auto na gwarancji ale kiedyś się skończy...
Tak się też zastanawiam, jakby po gwarancji zrezygnować z aku rozruchowego i zamienić na inne źródło, któreś z opisanych na CT w Świstakowych tematach to może bym temat załatwił.
Poruszyłem temat jako min. informację dla nowych użytkowników Fiata z automatem (rok prod 2020). |
|
|
|
 |
MAWI
Kombatant

Twój sprzęt: Carthago E-line L55 Yachting
Pomógł: 17 razy Dołączył: 19 Sty 2010 Piwa: 100/17 Skąd: Kutno
|
Wysłany: 2021-01-25, 22:35
|
|
|
U mnie po dwóch latach padł alternator. W szczycie sezonu. Wymieniłem na nowy, nie czekając na gwarancję . Teraz już trzeci rok jest ok. Tamten naprawiłem i czeka w pogotowiu. Jak dalej jadę to wrzucam do bagażnika . koszt ok 5 stów. Brutto.Na złotówki. |
_________________ Ważne są tylko te dni których jeszcze nie znamy.
MARZENKA i WIESIEK |
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2021-01-25, 22:52 Re: Awarie alternatora w nowych fiatach z automatem
|
|
|
jarsta0001 napisał/a: | ...
Czy Waszym zdaniem powinni dać alternator o nowych parametr
ach?
... |
Nie.
Mają zamontować sprawny, równy parametrom lub ewentualnie lepszy bez dodatkowych kosztów. Nie o wydolność alternatora chodzi a o jego sprawność, ma działać i spełniać swoją rolę.
W alternatorach usterki są bagatelne, nie obawiaj się ich kosztowo po gwarancji. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
|
 |
MAWI
Kombatant

Twój sprzęt: Carthago E-line L55 Yachting
Pomógł: 17 razy Dołączył: 19 Sty 2010 Piwa: 100/17 Skąd: Kutno
|
Wysłany: 2021-01-25, 23:27
|
|
|
penie też bym walczył z gwarancją ,gdybym miał czas. Ale nie miałem. Naprawa tego uszkodzonego ,to bodaj kilkadziesiąt złotych. Ja kupiłem identyczny. Tak jak pisze Wojtek , nie kombinuj. Najpierw na kempingu wyjąłem stary. Potem zamówiłem taki sam i na drugi dzień już był w aucie. Wymiana bez kanału ,upierdliwa. Bo znajduje się za silnikiem od strony pasażera. Ale się da. Ledwo mi prądu starczyło na dokończenie podróży. ( lodówkę przełączyłem na gaz) |
_________________ Ważne są tylko te dni których jeszcze nie znamy.
MARZENKA i WIESIEK |
|
|
|
 |
jarsta0001
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019 Piwa: 12/27 Skąd: Nysa
|
Wysłany: 2021-01-26, 08:39
|
|
|
Prawdę mówiąc nie wiedziałem że to nie są duże pieniądze. Macie rację, zepsuje się to nowy i po problemie. Dzięki. |
|
|
|
 |
Piasek1
weteran
Twój sprzęt: W638 V230TD
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Lis 2020 Piwa: 30/25 Skąd: Piotrków Kujawski
|
Wysłany: 2021-01-26, 09:14
|
|
|
Nie byłbym taki szybki z tymi zakusami na nowy za własny hajs bo się możesz sromotnie zdziwić ile kosztuje. Stosowanie w układach akumulatorów EFB lub AGM wymusiło zmiany, jakieś chłodzenia cieczą i inne cuda-wianki.
Dzisiaj altki naszpikowane są elektroniką sterującą ładowaniem/obciążeniem + drugie tyle zewnętrznej i normą jest w nowych autach że robisz pomiar ładowania a tam 12V.
Innym razem mierzysz jest 14,8V, innym razem 13,2 ... czyli walnięty altek - bo tak podpowiada stara szkoła elektryki samochodowej. No nie do końca.
Od paru już lat ładowanie odbywa się "dynamicznie" czyli jak jest potrzebne to altek pakuje po 15V, a jak niepotrzebne, ładowanie spada do jakichś minimalnych zmniejszając obciążenie silnika, dając błędne wnioski że jest uszkodzony.
Od paru lat w pojazdach wymieniając aku na nowy musisz go wymienić na taki o bardzo zbliżonych do fabrycznego parametrach lub (wkładając większy) dokonać stosownych korekt w sofcie sterującym (za pomocą komputera najczęściej) aby ten "wiedział" że ma 85Ah zamiast 62Ah lub zwykły kwasowo-ołowiowy zamiast EFB i odpowiednio skorygował parametry ładowania.
Dlatego przy podobnych problemach to niekoniecznie musi być zawsze alternator - to może być osprzęt i elektronika nim sterująca lub wszystko w porządku. Po prostu tak wygląda normalna praca układu. |
_________________ https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36109 |
|
|
|
|
 |
EwaMarek
Kombatant Marek

Twój sprzęt: Kamper PLA na Fiacie i budka LMC
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 6 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Piwa: 25/13 Skąd: Czołowo / Koło
|
Wysłany: 2021-01-26, 10:17
|
|
|
Ktoś mi kiedyś tłumaczył że w kampery wkładali inny alternator bo musi ładować dwa akumulatory i ma większe obciążenie ...
Ta elektronika nas wykończy. |
_________________ Pozdrawiam
Marek
Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014 kemping LMC 770 2010r |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2021-01-26, 10:50
|
|
|
Niestety w nowych podwoziach do kamperów pojawiły się tak zwane inteligentne alternatory. Efektem tego jest duża komplikacja współpracy części elektrycznej samochodu z instalacją elektryczną zabudowy. Z tego co obserwują to dopiero teraz pojawiają się w nowych kamperach "elektrobloki" przekonstruowane po nową rzeczywistość. Może się zdarzyć że samochody z okresu przejściowego mogą źle współpracować z elektryką zabudowy. Efektem będzie niedoładowywanie któregoś z akumulatorów. Najgorsza wiadomość jest taka że wielu elektryków samochodowych miało kłopot z ogarnięciem typowej instalacji kampera to teraz .... |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
 |
EwaMarek
Kombatant Marek

Twój sprzęt: Kamper PLA na Fiacie i budka LMC
Nazwa załogi: Marek, Ewa, córki Wiktoria i Gabriela
Pomógł: 6 razy Dołączył: 27 Mar 2007 Piwa: 25/13 Skąd: Czołowo / Koło
|
Wysłany: 2021-01-26, 11:02
|
|
|
Teraz użytkownik kampera musi się nauczyć strony technicznej, żeby samemu naprawić |
_________________ Pozdrawiam
Marek
Moje kampery
BURSTNER 90r, 91r, CHAUSSON 2008 i kempingi Hobby 90r, Dethleffs 2002r
Aktualnie kamper PLA 2014 kemping LMC 770 2010r |
|
|
|
 |
darek 61
Kombatant

Twój sprzęt: Jumper Odyssee 78
Nazwa załogi: Violetta Darek
Pomógł: 4 razy Dołączył: 08 Mar 2009 Piwa: 146/103 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-01-26, 14:05
|
|
|
Piasek1 napisał/a: | Od paru już lat ładowanie odbywa się "dynamicznie" czyli jak jest potrzebne to altek pakuje po 15V, a jak niepotrzebne, ładowanie spada do jakichś minimalnych zmniejszając obciążenie silnika, dając błędne wnioski że jest uszkodzony. |
Mam pytanie czy te sterowniki są poza alternatorem czy w nim samym. |
_________________
 |
|
|
|
 |
jarsta0001
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019 Piwa: 12/27 Skąd: Nysa
|
Wysłany: 2021-01-26, 14:54
|
|
|
Piasek1 napisał/a: |
Od paru już lat ładowanie odbywa się "dynamicznie" czyli jak jest potrzebne to altek pakuje po 15V, a jak niepotrzebne, ładowanie spada do jakichś minimalnych zmniejszając obciążenie silnika, dając błędne wnioski że jest uszkodzony.
. |
To zmiana filozofii działania alternatora. Dziwne że serwisanci w fiacie tego nie ogarniają. Moze oszczędności na szkoleniach... To by oznaczało że altek u mnie jest ok. W Rapido jak mówili że to ich trzeci przypadek to wspomnieli, ze fiat wymieniał te alternatowy i ściągał z Włoch. czyli albo akceptowali że to jest wada albo ktoś we Włoszech też nie do konca ogarnia temat. Te przypadki były we Wroclawiu i serwis fiata chciał z Rapido też ich oświadczenie o pomiarach aby wysłać do fiata do Włoch bo chcieli. W tym oświadczeniu mieli opisać sczególnie ten ten przypadek z lodówką. Cos mi się wydaje na ksiegowego nosa, że te alternatory są zaprojektowane jak pisze Piasek1 ale nie wzięto pod uwagę specyfiki kamperów. Chodzi pewno o to segmentowanie w alternatorze (cokolwiek to znaczy). |
|
|
|
 |
jarsta0001
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019 Piwa: 12/27 Skąd: Nysa
|
Wysłany: 2021-01-26, 15:00
|
|
|
kaimar napisał/a: | Może się zdarzyć że samochody z okresu przejściowego mogą źle współpracować z elektryką zabudowy. Efektem będzie niedoładowywanie któregoś z akumulatorów.. |
Rozumuję tak: altek ładuje aku rozruchowy i lodówka w trakcie jazdy jest podłaczona do tego aku. w takim razie jakby w przyszłości były problemy i podłączyć lodówke w trakcie jazdy aby się obsłużyła prądem z aku zabudowy to będzie OK ??? |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2021-01-26, 15:13
|
|
|
jarsta0001 napisał/a: |
Rozumuję tak: altek ładuje aku rozruchowy i lodówka w trakcie jazdy jest podłaczona do tego aku. w takim razie jakby w przyszłości były problemy i podłączyć lodówke w trakcie jazdy aby się obsłużyła prądem z aku zabudowy to będzie OK ??? |
Nie odpowiem bo nie wiem co siedzi w RApido. Jeżeli jest przetwornica DC/DC to lodówka "zabierze" znaczną część prądu lądowania akumulatora. |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
 |
Piasek1
weteran
Twój sprzęt: W638 V230TD
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Lis 2020 Piwa: 30/25 Skąd: Piotrków Kujawski
|
Wysłany: 2021-01-26, 16:12
|
|
|
darek 61 napisał/a: | te sterowniki są poza alternatorem czy w nim samym. |
i w nim: coś co znamy powszechnie jako regulator napięcia alternatora dzisiaj jest wzbogacony o elektronikę potrafiącą płynnie zmieniać generowane przez altek napięcie w zakresie kilku volt, napięcie oraz natężenie prądu.
i poza nim: w postaci np układu mierzącego napięcie akumulatora(ów) (jakaś kostka przy klemie lub kabelek biegnący gdzieś tam) sprzęgnięte ze sterownikiem i to informuje "system" w jakiej kondycji jest akumulator, jak duży jest pobór prądu w pojeździe i jakie napięcie jest wymagane.
Odciążając altka zmniejszamy obciążenie silnika czyli obniżamy spalanie. Tyle teorii a jak jest w praktyce to wiadomo.
jarsta0001 napisał/a: | Dziwne że serwisanci w fiacie tego nie ogarniają. Moze oszczędności na szkoleniach. |
oni raczej wiedzą i skoro zapadła decyzja o wymianie na nowy to są świadomi problemu. Pytanie czy to rozwiąże Twój problem i czy się nie powtórzy. Oby to była tylko wada jakiejś tam serii altków które zwyczajnie nie wytrzymywały tak dużego obciążenia energetycznego. |
_________________ https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36109 |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-01-26, 17:23
|
|
|
Od siebie dodam, że aby było jeszcze ciekawiej, niektóre marki (na pewno Renault) w przypadku wzbogacenia auta o system Start-Stop realizują to w ten sposób, że w ramach owego systemu silnik odpalany jest przez... alternator.
Co do problemu alternatora we fiacie - być może błąd konstrukcyjny lub wada produkcyjna. Nie zapominajmy, że większość części produkują kooperanci zewnętrzni na bazie dokumentacji otrzymanej w umowie. Jak problem będzie szerszy pewnie będą wzywać na akcję serwisową i wymieniać. |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
 |
|