|
Akumulator kwasowy vs LiFePO4 w zakładanym budżecie. |
| Autor |
Wiadomość |
MaxL
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Gru 2020 Piwa: 9/59 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 2021-01-28, 16:44
|
|
|
A ja lubię dreszcz emocji z takimi zakupami
Finalnie kupiłem ten https://www.aliexpress.co...1769024539.html
200Ah z BMS 200A z Bluetooth, Ładowarką 20A wyszło jakieś 2k
ciekawe co przyjdzie ... |
|
|
|
 |
Meyer
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020 Piwa: 11/7 Skąd: Mazovia
|
Wysłany: 2021-01-28, 18:39
|
|
|
Czasami w specyfikacjach piszą taakie cuda.
W specyfikacji aku ktory kupiłeś jest napisane
Cykle życia ponad 1000 razy
To całkiem sporo jednak częściej okreslane jest to na 3000-4000 (80%) |
|
|
|
 |
MaxL
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Gru 2020 Piwa: 9/59 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 2021-01-28, 19:30
|
|
|
Ponad 1000 cykli to w naszym przypadku nieskończoność a i tak pewnie zostanie 80% pojemności
Żelowe w teorii mają koło 300 ale w przypadku eksploatacji w temperaturze powyżej 25stopni ilość cykli malej drastycznie i pojemność szybko spada - w firmach telko wymieniamy praktycznie wszystkie baterie co 6 lat a w niektórych lokalizacjach co rok i tutaj też powoli przechodzimy na litowe. |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 538/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-01-28, 20:10
|
|
|
Ten akumulator to nie jest LiFePO4 tylko zwykły litowo-jonowy , stąd taka mała ilość cykli.
MaxL , takiego chciałeś , czy nie doczytałeś przed kupnem ? |
|
|
|
 |
| Wyświetl szczegóły |
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 551/435 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-01-28, 21:57
|
|
|
Tematów o LiFePo4 jest sporo na forum i by to wszystko przeczytać i zapamiętać to urlop muszę wziąść...
Mam kilka prostych pytań. Bardzo proszę o wyrozumiałość bo w LiFePo4 jestem zielony.
Załóżmy, że kupuję akumulator LiFePO4.
1. Czy mogę odłączyć mój obecny akumulator żelowy i w to miejsce bez żadnych modyfikacji podłączyć do elektrobloku aku LiFePO4?
2. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) alternator podczas jazdy?
3. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) 230V ze słupka przez elektroblok?
4. Czy muszę kupić oddzielną ładowarkę do aku LiFePO4. To jest na 230V ?
5. Czy może go ładować solar przez regulator MPPT 20A ?
Nie wiem o co jeszcze zapytać? Nie potrzebuję skomplikowanej instalacji. Raczej coś maksymalnie prostego. Idea jest taka: w zimie dużo prądu na nartach. W lecie możliwość ładowania dwóch baterii rowerowych 36V przez przetwornicę. Nic innego nie potrzebuję.
Dzięki za proste odpowiedzi |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2021-01-28, 22:18
|
|
|
LukF,
1. Tak
2. Tak
3. Tak
4. Nie
5. Tak
W zimie prądu Ci starczy bez ładowanych rowerków, latem powinno być wystarczająco z LiFePo4 z ich ładowaniem
O jednym zapomniałem wspomnieć:
w zimie ładowanie LiFePo4 musi być powyżej 0°C... czyli podgrzewany schowek na aku, np. rurka z nadmuchem z Trumy.
|
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
| Ostatnio zmieniony przez Banan 2021-01-28, 22:24, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
marcincin
stary wyga

Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 50/36 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2021-01-28, 22:43
|
|
|
| LukF napisał/a: |
1. Czy mogę odłączyć mój obecny akumulator żelowy i w to miejsce bez żadnych modyfikacji podłączyć do elektrobloku aku LiFePO4?
|
To zależy jakie masz przekroje przewodów w instalacji, jaki prąd jest bezpieczny dla Twojego energobloku, czy masz "inteligentny" alternator i czy BMS będzie pilnował bezpiecznych parametrów ładowania (zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem ładowania - wyższe napięcie może wystąpić przy "inteligentnym" alternatorze). Pisałem o moim przypadku w głównym wątku o LiFePO4 - ja zrobiłem ograniczenie prądowe dodając dodatkowo 5m linki 6mm2, które obniża max wartość natężenia prądu do 30A - 50A jakie dawał alternator było wg mojej oceny zbyt wysokie dla mojej instalacji.
| LukF napisał/a: |
2. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) alternator podczas jazdy?
|
Tak jeśli BMS będzie pilnował max napięcia. Przy inteligentnym alternatorze możesz mieć efekt taki, że BMS będzie odcinał ładowanie akumulatora jeszcze nie w pełni naładowanego. Mój ogranicznik prądowy spełnia dwie funkcje - ogranicza prąd i dodatkowo wprowadza spadek napięcia 0,55V - spadek ten obniża podwyższone napięcie jakie może generować alternator do poziomu akceptowanego przez BMS - zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem jeśli się uruchomi to już na samej końcówce ładowania.
| LukF napisał/a: |
3. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) 230V ze słupka przez elektroblok?
|
Tak, Możesz także zmienić nastawę ładowarki (jeśli jest taka możliwość) na ładowanie akumulatora żelowego - ja tak zrobiłem w mojej - po zmianie ładowarka podaje 14,3V, przy nastawie dla akumulatorów kwasowych napięcie jest trochę niższe i akumulator jest ładowany do mniejszego poziomu. Przy standardowych nastawach ładowarka naładuje go powiedzmy w 80%, przy żelowych do 90% (to tylko przykład - nie badałem tego dokładnie). Kupując dedykowaną ładowarkę do LiFePO4 naładujesz akumulator w 100%, ale to moim zdaniem nie ma znaczenia. Te 10% czy 20% i tak doładuje się w czasie jazdy po przejechaniu parunastu kilometrów.
| LukF napisał/a: |
4. Czy muszę kupić oddzielną ładowarkę do aku LiFePO4. To jest na 230V ?
|
Patrz wyżej
| LukF napisał/a: |
5. Czy może go ładować solar przez regulator MPPT 20A ?
|
Tak - MPPT powinien mieć dedykowane dla LiFePo4 ustawienie - jeśli go nie ma to naładujesz akumulator do 80% (w przybliżeniu). |
_________________ Marcincin
 |
| |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 538/45 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2021-01-29, 01:35
|
|
|
| LukF napisał/a: | Tematów o LiFePo4 jest sporo na forum i by to wszystko przeczytać i zapamiętać to urlop muszę wziąść...
Mam kilka prostych pytań. Bardzo proszę o wyrozumiałość bo w LiFePo4 jestem zielony.
Załóżmy, że kupuję akumulator LiFePO4.
1. Czy mogę odłączyć mój obecny akumulator żelowy i w to miejsce bez żadnych modyfikacji podłączyć do elektrobloku aku LiFePO4?
2. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) alternator podczas jazdy?
3. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) 230V ze słupka przez elektroblok?
4. Czy muszę kupić oddzielną ładowarkę do aku LiFePO4. To jest na 230V ?
5. Czy może go ładować solar przez regulator MPPT 20A ?
Nie wiem o co jeszcze zapytać? Nie potrzebuję skomplikowanej instalacji. Raczej coś maksymalnie prostego. Idea jest taka: w zimie dużo prądu na nartach. W lecie możliwość ładowania dwóch baterii rowerowych 36V przez przetwornicę. Nic innego nie potrzebuję.
Dzięki za proste odpowiedzi |
Poprosiłeś w innym wątku, abym się odniósł do tych pytań , ale po wcześniejszych wypowiedziach Kolegów nie mam tu za bardzo co dodać
Podobnie jak Banan jestem za 5x TAK
Marcincin rozszerzył swoją wypowiedź o kilka spraw, z którymi również się zgadzam, z tą tylko uwagą, że przy tej pojemności jaką planujesz (pisałeś w innym wątku że 200Ah LiFepO4), będzie to zakładam jakiś porządny aku, który z założenia BMS'a wszystko mającego , będzie zawierał, a tym samym o kwestię nadmiernego rozładowania czy przeładowania martwić się nie musisz. Podobnie jeśli chodzi o kwestię pewnego, kilku procentowego niedoładowania LFePO4 w instalacji pod kwasiaka , też przy tej pojemności będzie raczej miało znaczenie drugorzędne (braku tych paru procent nie zauważysz a niedoładowanie ma dla LiFePO4 działanie "pro-zdrowotne )
W drugim wątku pytałeś też o opinię na temat tego czy 200Ah LiFePO4 jest ok, oraz pytałeś również o przetwornicę ........ odpowiem może tam , bo tam bardziej chyba będzie to w temacie wiodącym |
|
|
|
 |
jb
stary wyga

Twój sprzęt: Globe - Traveller Active Z
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Sty 2016 Piwa: 138/26 Skąd: Hrubieszów
|
Wysłany: 2021-01-29, 08:22
|
|
|
| marcincin napisał/a: |
1. Czy mogę odłączyć mój obecny akumulator żelowy i w to miejsce bez żadnych modyfikacji podłączyć do elektrobloku aku LiFePO4?
|
T. Pisałem o moim przypadku w głównym wątku o LiFePO4 - ja zrobiłem ograniczenie prądowe dodając dodatkowo 5m linki 6mm2, które obniża max wartość natężenia prądu do 30A - 50A jakie dawał alternator było wg mojej oceny zbyt wysokie dla mojej instalacji.
Marcincin jak mierzysz ten prad? jakim miernikiem? Sprawa z pozoru wydaje się banalna ale jednak coś trzeba mieć, zwykły multimetr się nie nadaje |
_________________ jb |
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 551/435 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-01-29, 09:07
|
|
|
Banan, Marcincin, Joko,
Bardzo dziękuję za merytoryczne uwagi. Krótko i zwięźle
Alternator w Ducato Euro6 jest zwykły, nie widzę różnicy w porównaniu do E5. Czyli w trakcie pracy silnika nie powinien cudować z napięciem. I dobrze.
Wydaje się więc, że u mnie wymiana aku AGM na LiFePO4 odbędzie się Plug and Play = podłącz i używaj.
Pamiętam też o tym, że nie ładuję poniżej 0°C . |
|
|
|
 |
marcincin
stary wyga

Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 50/36 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2021-01-29, 09:31
|
|
|
| jb napisał/a: |
Marcincin jak mierzysz ten prad? jakim miernikiem? Sprawa z pozoru wydaje się banalna ale jednak coś trzeba mieć, zwykły multimetr się nie nadaje |
Prąd mierzę amperomierzem cęgowym - poza tym mając BMS'a z bluetoothem wartość prądu ładującego lub rozładowującego widzisz w aplikacji - tak naprawdę ten multimetr nie jest potrzebny (ale tak czy inaczej warto mieć coś takiego na wyposażeniu). Wskazania z BMS'a i amperomierza pokrywały się. |
_________________ Marcincin
 |
|
|
|
 |
MaxL
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Gru 2020 Piwa: 9/59 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 2021-01-29, 09:57
|
|
|
| joko napisał/a: | Ten akumulator to nie jest LiFePO4 tylko zwykły litowo-jonowy , stąd taka mała ilość cykli.
MaxL , takiego chciałeś , czy nie doczytałeś przed kupnem ? |
Dzieki za czujność - szukając wiekszego BMS i funkcji BT nie zwróciłem uwagi ze zmienił sie typ aku bo koleś robi i Li-On i LiFePO4 - skontaktowałem sie i juz jest OK - niestety BMS z funkcja BT jest tylko do 150A |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2021-01-29, 10:17
|
|
|
| LukF napisał/a: | | Wydaje się więc, że u mnie wymiana aku AGM na LiFePO4 odbędzie się Plug and Play = podłącz i używaj. |
W moim dziadku tak się odbyło
Świstak (bo od Niego mam aku 140Ah) zapewniał mnie że tak się to odbędzie i miał rację. Prądu mi nie brakuje. Wymieniłem PWM na MPPT i solar zaczął ładować nawet w pochmurne dni, co prawda szału nie ma, ale ładuje! Jak śniegi odejdą wrzucę jeszcze nowy solar, jakieś 320W i będzie miód z malinami
Co do ładowarki: nie kupiłem dedykowanej, bo też ww. kol. Świstak powiedział, bym użył najprostszego prostownika, bez mikroprocesorów i innych fajerwerków, wygrzebałem jakiś stary od Poloneza i ładuje aż miło
Ogarnia wszystko BMS |
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 551/435 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2021-01-29, 12:26
|
|
|
| Banan napisał/a: |
Co do ładowarki: nie kupiłem dedykowanej, bo też ww. kol. Świstak powiedział, bym użył najprostszego prostownika, bez mikroprocesorów i innych fajerwerków, wygrzebałem jakiś stary od Poloneza i ładuje aż miło
Ogarnia wszystko BMS |
Wyjaśnij Darek proszę do czego ma służyć ta ładowarka/ zwykły prostownik ? Skoro w aucie ładuje alternator, solar lub przez elektroblok idzie 230V ze słupka????
Czy chodzi Tobie o czwarte źródło ładowania kiedy chcesz wyjąć LiFePO4 z auta i zabrać do domu? |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2021-01-29, 13:11
|
|
|
| LukF napisał/a: | | Czy chodzi Tobie o czwarte źródło ładowania kiedy chcesz wyjąć LiFePO4 z auta i zabrać do domu? |
No dokładnie tak
Sprawdziłem tylko raz, czy to działa i działa. Wszystkie cuda ogarnia BMS, a jak jest z BT, to masz podgląd na bieżąco co się dzieje z akumulatorem. Jak jest zamontowany w kamperze, nie ma potrzeby ładować go z ładowarki, podpinam kampera do sieci i ładuję z EB. |
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
|
|
|
 |
|
|