Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Smart Camp - centrum sterowania
Autor Wiadomość
rjas 
stary wyga


Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Piwa: 21/12
Skąd: Przybysławice/Kraków
Wysłany: 2021-01-22, 13:10   

Tak zrobię, jeśli się okaże, że u Jarka parametry są właściwe to przynajmniej będę miał pewne i sprawdzone żródło.
Jeszcze jedna ciekawostka - Chausson oficjalnie dopuszcza do użycia tylko jednego producenta LiFePO4, nie pamiętam nazwy, ale wygląda na to, że póki jest gwarancja działania muszą być nieoficjalne.
_________________
Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-02-02, 23:22   

Bohaterem dzisiejszego wpisu jest DPF (ponownie). W poprzednich wpisach opisałem system wykrywający wypalanie DPF - system działa poprawnie (rejestruje parametry i wysyła powiadomienia SMS, dzięki którym w czasie jazdy staram się zachować optymalne warunki wypalania). Od ostatnich wpisów zarejestrowało się kilka kolejnych. Patrząc na listę wypalań i pokonane odległości pomiędzy pomiędzy nimi zacząłem zastanawiać się, co wpływa na występowanie takich różnic. Najkrótszy dystans to 242 km, najdłuższy 827 km.

Postanowiłem, że trzeba się temu bliżej przyjrzeć - czytaj napisać trochę kodu, który na bazie zebranych danych coś opowie. Po pierwsze otrzymując powiadomienia SMS w trakcie jazdy przełączałem komputer pokładowy na info o wypalaniu i zaobserwowałem, że proces wypalania zaczyna się przy różnych wartościach zapełnienia filtra. Przeważnie proces zaczyna się przy 90-95% zapełnienia, ale zdarzyło się, że odpalał się także przy 70%. Nie znalazłem na to reguły - jest to zakodowane w ECU i pewnie tylko autor wie o co mu chodziło. Wypalanie przeważnie kończy się na 10-15%.

W trakcie montażu akumulatora LiFePO4 sprawdziłem także jak wygląda proces wypalania DPF uruchomionego na postoju (chciałem zobaczyć jak alternator będzie się zachowywał przy ładowaniu nowego akumulatora) - przy zapełnieniu DPF powyżej wartości chyba 80% i po osiągnięciu przez silnik minimalnej temperatury (nie sprawdziłem jakiej) w menu pojawia się opcja ręcznego odpalenia procesu wypalania - po akceptacji silnik wchodzi na 2000 obrotów i chodzi tak przez ok 13 minut.

Na pewno styl i charakter jazdy ma wpływ na szybkość zapychania się filtra. Postanowiłem zmierzyć parametry jazdy w następujący sposób - podzieliłem zakres prędkości na pięć przedziałów: 0 - stop (samochód stoi z włączonym silnikiem), prędkość (0, 30> - jazda w korku, (30, 60> - jazda po mieście, (60, 90> jazda poza terenem zabudowanym, powyżej 90 jazda autostradowa. Dla każdego okresu pomiędzy wypalaniami program zlicza ilość przejechanych kilometrów w poszczególnych przedziałach i czas pracy silnika w tych przedziałach - daje to obraz jaki charakter miał dany odcinek (jazda autostradowa, jazda po mieście, czy turlanie się w korku). Dodatkowo na podstawie odczytów wysokości z GPS'a zliczam ilość pokonanych metrów w pionie na podjazdach i zjazdach - pokazuje to czy jeździliśmy w terenie górskim. Styl jazdy może obrazować ilość przyspieszeń i hamowań - przyspieszenia takie do jakich dochodzi przy rozpędzaniu pojazdu, czy dynamicznym wyprzedzaniu. Przyspieszenie/hamowanie jest rejestrowane jeśli pojazd przyspiesza o co najmniej 10 km/h, a w jednej sekundzie zmiana prędkości jest większa lub równa 2 km/h - wartości te dobrałem doświadczalnie.

To co wyszło z analizy nie jest jakimś zaskoczeniem - najdłuższe przebiegi pomiędzy wypalaniami wyszły przy przelotach autostradowych, styl jazdy (dynamika) i ilość pokonywanych metrów w pionie ma mniejsze znaczenie. Przy okazji tej analizy (i chyba to jest największą korzyścią) jako bonus otrzymałem statystyki dla pokonywanych odcinków. Mając program analizujący okresy pomiędzy wypalaniami, praktycznie bez dodatkowego nakładu, dodałem takie same analizy dla okresów pomiędzy poszczególnymi tankowaniami. Najciekawszą statystyką jest analiza całościowa wykonana dla całej zarejestrowanej historii przejazdów - byłem zaskoczony jak zobaczyłem procentowy rozkład pokonywanych km i ile czasu mi to w sumie zajęło (jak do tej pory ponad 13 dób za kółkiem)

dpf_list.png
Lista wypalań DPF
Plik ściągnięto 1953 raz(y) 46,83 KB

fuel_details.png
"Darmowe" statystyki dla przebiegów pomiędzy tankowaniami
Plik ściągnięto 1953 raz(y) 31,1 KB

fuel.png
Statystyki dla całej zarejestrowanej historii przejazdów - kamper zdobył nowy przydomek highway camp
Plik ściągnięto 1953 raz(y) 29,51 KB

dpf_min.png
Statystyki dla najkrótszego przebiegu - standardowa jazda - nie było za dużo stania w korkach - tutaj chyba proces odpalił się przy 70% zapełnienia
Plik ściągnięto 2 raz(y) 29,7 KB

dpf_max.png
Statystyki dla najdłuższego przebiegu - głównie jazda autostradą, pokonanych 2000m w pionie, średnia ilość przyspieszeń
Plik ściągnięto 2 raz(y) 30,36 KB

_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-02-27, 15:52   

Jprd! - DPF wypala ci się co 500-600km? A ja myślałem ze to jakiś mega błąd że w beemce wypalał co 2k ale miałem nalatane ok 120k. Prawdopodobnie nie zachodzi takie samoczynne katalitycznie doplanie sadzy, które przy spokojnej jedzie powinno samoczynnie czyścic filtr.
To nie dziwne, że poziom oleju rośnie bo niespalone paliwo przesącza się przez pierścienie i miesza z olejem.
Nie odpuszczaj serwisowi z tym bo może to być skutek jakiejś usterki w układzie paliwowym -wtryski, VNT Trurbo, przepływomierz, odma, i też cholerny EGR.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-03-01, 17:14   

MaxL napisał/a:
Jprd! - DPF wypala ci się co 500-600km? A ja myślałem ze to jakiś mega błąd że w beemce wypalał co 2k ale miałem nalatane ok 120k. Prawdopodobnie nie zachodzi takie samoczynne katalitycznie doplanie sadzy, które przy spokojnej jedzie powinno samoczynnie czyścic filtr.
To nie dziwne, że poziom oleju rośnie bo niespalone paliwo przesącza się przez pierścienie i miesza z olejem.
Nie odpuszczaj serwisowi z tym bo może to być skutek jakiejś usterki w układzie paliwowym -wtryski, VNT Trurbo, przepływomierz, odma, i też cholerny EGR.


Kamper to jednak nie jest samochód osobowy - silnik pracuje w innych warunkach z innymi obciążeniami. Dopalanie co 600km jest standardowym wynikiem dla transitów, oleju mi nie przybywa pomiędzy wymianami, nigdy też nie zapaliła się kontrolka informująca o potrzebie jego wcześniejszej wymiany. Zużycie AdBlue mam na stałym poziomie - średnia to 0,27l/100km.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-03-04, 09:06   

A masz możliwość sprawdzenia ilości sadzy która powoduje rozpoczęcie wypalania - to jest pochodna ciśnienia różnicowego przed i po DPF - jak obserwowałem to u mnie ilość sadzy rosła jak się często przyspieszało lub w ruchu miejskim, na trasie zaś nawet bez aktywnego wypalania ilość sadzy samoczynnie malała bo dopalała się katalitycznie samoczynnie. Dopiero po tunningu ten proces był zaburzony i praktycznie zaczął wypalać co 500km
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 45/34
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2021-03-05, 20:32   

Po wgraniu nowej wersji softu (ponad rok temu) komputer pokazuje mi % zapełnienia filtra. Z tego co zaobserwowałem, to czasami dopalanie uruchamiane jest przy 90%, czasami przy 95%, raz odpalił się przy 100%, ale też kilka razy zaobserwowałem start dopalania przy 70% - nie udało mi się znaleźć zależności. Nie zauważyłem, aby % zapełnienia kiedykolwiek samoczynnie spadł - nawet przy długiej jednostajnej jeździe autostradą. Jak otrzymuję powiadomienie SMS'em o początku procesu dopalania to przestawiam komputer na podgląd % i staram się utrzymać obroty na poziomie ponad 2000obr/min. Jak w danym czasie nie jadę autostradą to zazwyczaj przechodzę z automatu na manuala i ręcznie dobieram odpowiednie biegi - tak, aby oscylować w granicach 2000 obr/min. Czy to pomaga? - nie wiem, ale zawsze jest to jakiś ciekawy przerywnik w zazwyczaj monotonnej jeździe autostradą, mam poczucie, że dbam o mój sprzęt, a najbardziej to się cieszę, że mój system działa :)
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-03-05, 22:27   

W bemece był ciekawy algorytm, sterownik sprawdzał oczywiście temperaturę silnika, ilość paliwa w zbiorniku, nawet temperaturę paliwa (podgrzewany filtr) i dopiero jak to wszystko było spełnione + brak aktywnego alarmu w sterowniku to zaczynał wypalanie - ale jak nacisnąłeś hamulec to się przerywało i proces należało rozpocząć od nowa. Dlatego też nie ma co wierzyć w miejskie legendy że należy przegonić auto z butem w podłodze po autostradzie i wszystko się wyczyści - niestety :(
Stosowałem też dodatek do paliwa, który obniżał temperaturę zapłonu sadzy ale też marnie to działało.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***