Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dobór parametrów panela PV do regulatora MPPT
Autor Wiadomość
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 78/13
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-24, 09:03   

Diody są zbędne -wszystkie. W połączeniu szeregowym nie da nic z wyjątkiem spadku napięcia.
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-24, 09:12   

Bardzo dziękuję, jutro jak pogoda pozwoli biorę się za robotę :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-06-24, 09:14   

Sławek B napisał/a:


Aby nieco zamieszać powiem jeszcze coś co dla niektórych będzie trącić herezją. Z punktu widzenia przetwarzania mocy korzystniejsze jest niższe napięcie panela. Wynika to z tego że dla wszystkich przetwornic, a tym w istocie jest regulator, sprawność jest tym wyższa im mniejsza jest różnica napięć pomiędzy wejściem a wyjściem. Czyli przy przetwarzaniu 100V na 12V będziemy mieć większe straty niż przy przetwarzaniu 13V na 12V


W pełni się z tym zgadzam - nawet widać to w praktyce - jak miałem jeden panel ok 20V to prawie nigdy nie złączył się wentylator chłodzenia regulatora - kiedy zamieniłem na 2 połączone szeregowo to wentylator chodzi nawet przy minimalnym ładowania bo już przetwarza napięcie 38V.

W tych małych lekkich regulatorach MPPT <50V jest malutka cewka która szybko się wysyca - EPEVER waży już w okolicach 2kg wiec już wpakowali większą i większe radiatory też.

Nie wiem co tak kombinujecie z tym doładowaniem aku rozruchowego - EPEVER ma takie wyjście fabrycznie a uwaga odnośnie typu akumulatora jest odnośnie generalnego napięcia pracy - umowne 12 / 24V - nie znaczy to ze nie możesz mieć Lifeso4 i normalnego kwasiaka albo AGM. Ładowanie aku kwasowego jest i tak ograniczone do 1A
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Banan 
Administrator
LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE


Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 09 Lis 2010
Piwa: 357/492
Skąd: Bolesławiec
Wysłany: 2021-06-24, 11:52   

sławek w. napisał/a:
Niestety w opisie na samym dole jest uwaga, że akumulatory muszą być o tym samym napięciu więc odpada.

Tu chodzi o nie mieszanie napięć 12/24 V - nie ważne, czy kwasiak, czy LiFePo4 Tracer je rozpoznaje :spoko

MaxL napisał/a:
Nie wiem co tak kombinujecie z tym doładowaniem aku rozruchowego - EPEVER ma takie wyjście fabrycznie a uwaga odnośnie typu akumulatora jest odnośnie generalnego napięcia pracy - umowne 12 / 24V - nie znaczy to ze nie możesz mieć Lifeso4 i normalnego kwasiaka albo AGM. Ładowanie aku kwasowego jest i tak ograniczone do 1A

Dokładnie to :ok
_________________
Pozdrawiam - Darek
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-28, 19:29   

Cd. nastąpił w piątek, połączyłem szeregowo panele i próbowałem podłączyć do regulatora jednakże regulator odmówił współpracy bo nie przyjął 54V. Szybkie zamówienie regulatora Victron 100/20, dzisiaj kurier dowiózł, błyskawiczny montaż i efekty jak na załączonym zdjęciu - niestety dzisiaj ze słońcem było słabo - zaobserwuję jutro w południe ile można z niego wyciągnąć pod warunkiem, że będzie słonecznie.
Dziękuję za pomoc.

victron_Easy-Resize.com(1).jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 96,91 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-29, 12:34   

Dzisiaj cd. obserwacji. Na zdjęciu widać ile w południe w pełnym słońcu idzie amperów - niestety tylko 14,9 - do spodziewanych przeze mnie ok. 20A a opisywanych przez Sławka B to jeszcze bardzo daleko i podejrzewam, że nigdy nie dojdzie. Nie wiem jaka jest tego przyczyna. Wychodzi na to, że pomiędzy szeregowym połączeniem a równoległym jest niewielka różnica, przynajmniej w moim przypadku. Kolega ma też 3x100Wp i Victrona 100/20 połączone równolegle i też ma 15A. Zobaczę i dalej będę obserwował. :-/

victron_Easy-Resize.com(1).jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 94,47 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 78/13
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-29, 17:07   

Jeśli to możliwe to spróbuj zmierzyć napięcia na każdym panelu.
Czy wszystkie panele są identyczne?
Połączone są dwa czy trzy w szereg, bo trochę to za niskie napięcie?
Czy masz w szereg z panelami włączone diody?

Przy połączeniu równoległym Victron nie będzie działał poprawnie.
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-29, 17:17   

Mierzyłem w piątek przed połączeniem, każdy panel miał 19 -20V - wahało się to oczywiste, wszystkie panele są identyczne z tej samej firmy LEDATS, połączone trzy w szereg, diody odłączone. Natomiast napięcie na wejściu do regulatora mierzyłem i wynosiło 50-52V. Z paneli wychodzą przewody 4mm2, natomiast od wspólnego połączenia do regulatora 6mm2.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-06-29, 17:48   

Sławek B

Tak wygląda zapisany dzienny pobór.
Niestety próba obrócenia zdjęcia nie powiodła się.

img_20210630124543_Victron_zmniejszamy_pl.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 96,34 KB

Ostatnio zmieniony przez sławek w. 2021-06-29, 17:53, w całości zmieniany 3 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-06-29, 17:50   

Realnie te panele maja właśnie koło 75W wiec wszystko się zgadza niestety - przekroje kabli też tutaj niewiele dadzą.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sławek B 
stary wyga


Twój sprzęt: Peugeot Hobby 650
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sty 2007
Piwa: 78/13
Skąd: Sulejówek
Wysłany: 2021-06-29, 19:01   

Mój niepokój budzi napięcie 45,5V. Przy szeregowym połączeniu Twoich paneli należałoby oczekiwać napięcia około 50-52V. Stąd moja sugestia pomiaru napięcia paneli, ale w czasie pracy.

Z drugiej strony z zainstalowanej mocy 300W wyciągasz 210W. Może to nie jest taki zły wynik , bo przecież panele nie są na pewno ustawione optymalnie względem słońca.
_________________
Sławek B
https://kamper-serwis.blogspot.com/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-07-02, 09:01   

Sławek B napisał/a:

Mój niepokój budzi napięcie 45,5V. Przy szeregowym połączeniu Twoich paneli należałoby oczekiwać napięcia około 50-52V


Na ostatnim zdjęciu jest właśnie 59,2V. W podglądzie z historii zapisało się jak na zdjęciu poniżej.

img_20210702035731_1625212457086_zmniejszamy_pl.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 37,39 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-07-02, 09:56   

Punkt pracy ustala się czasem trochę poniżej zadeklarowanego napięcia maksymalnego - u mnie to w okolicy 16-17V/panel wiec też jest w miarę ok.
Weź pod uwagę też temperaturę - zwykle parametry panela podaje się @25st a jak zmierzysz w pełnym słońcu to panel ma spokojnie 2x więcej
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2021-07-02, 10:06   

MaxL napisał/a:
Weź pod uwagę też temperaturę - zwykle parametry panela podaje się @25st a jak zmierzysz w pełnym słońcu to panel ma spokojnie 2x więcej


Masz rację - jak pisałem wcześniej mierzyłem temperaturę paneli i było 49-50st.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 209/161
Skąd: Dębica
Wysłany: 2023-02-16, 17:11   

Wznawiam wątek i proszę o pomoc.
Na dachu mam dwa panele solarne Activesol, każdy po 150 wat, napięcie obwodu otwartego 22,98, prąd zwarciowy 8,7 A. Są połączone równolegle do regulatora ładowania Vitron MPPT 100/30.
Dokupiłem dwa dodatkowe, identyczne panele. W sumie będzie ich cztery. Planuję połączyć je szeregowo. Regulator powinien przyjąć napięcie do 100V i podać dalej prąd o natężeniu 30A.
Ale moc maksymalna jaką obsłuży to 440wat ( przy instalacji o napięciu 12v, jak u mnie).
Pytanie moje jest takie - teoretyczna moc tego zestawu na dachu to 4x150 czyli 600wat czyli za dużo dla regulatora i czy go wymienić?
Z drugiej strony, żaden układ nie osiąga warunków optymalnych i ta moc teoretyczna jest nieosiągalna. Czy zostawić ten regulator, który w opisie ma podane, że odcina wyższą moc, podaje 440wat i nie spala się? Czy, mając nadzieję na, choćby okresowe wysokie moce założyć regulator inny. Zasila on dwa akumulatory pokładowe LiFePO po 172 Ah.
Czy ta ew. za wysoka moc nie jest niebezpieczna? Czy, gdzieś w trasie regulator nie spali się jednak? Czy warto założyć inny regulator aby wykorzystać wyższe moce, których ten aktualny nie wykorzysta?
W dodatku inny regulator, a mam na oku np. Volta 3IPSMPPT60 za ok.1100pln obsługuje 150V z solarów, obsługuje 750wat mocy i podaje prąd o wyższym natężeniu 60A, które moje akumulatory przyjmą i będą się szybciej ładować.
Inny regulator to Tracer 50A - przyjmie 200V z dachu i moc, którą obsłuży to 625 wat. Ładuje aku prądem 50 amperów i kosztuje ok.1400pln.
A może jeszcze jakiś inny podpowiecie?
Zależy mi na oszczędności ale priorytetem jest maksymalne zbieranie energii i bezpieczeństwo.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***