Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ranking akumulatorów LiFePo4
Autor Wiadomość
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-03-31, 12:08   

A energoblok cbe.

4A87558C-BD1B-458A-AAB2-6DBF9A1D04BD.jpeg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 865,24 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-03-31, 12:30   

Zmiany bms być może rozwiążą problem usmażenia alternatora ale nie rozwiążą problemu niestabilnego ładowania. Jeśli potrzeba nam 30 A bo lodówka podczas jazdy i cała reszta ładowarki , ogrzewanie itd a głupi / znaczy inteligentny alternator / da nam 8 A to co ????

Od prawie roku testuję w boju swoją konstrukcje lifepo4 , rozwiązując różne problemy. Teraz muszę ogarnąć ładowarkę bo głupi alternator pare razy mnie zawiódł.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-TOURER
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 144/44
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2022-03-31, 17:08   

orkaaa napisał/a:
Jeśli potrzeba nam 30 A bo lodówka podczas jazdy i cała reszta ładowarki , ogrzewanie itd a głupi / znaczy inteligentny alternator / da nam 8 A to co ????


Jeśli jest taki inteligentny to da 30A :haha:

Mam na pokładzie lodówkę na 230V przez przetwornicę.Alternator widać mało inteligentny bo akumulator zawsze doładowany w 100%
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Voku 
zaawansowany

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Nasz Karawaniang
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 16/8
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-03-31, 20:32   

To ja się podłączę, bo pytałem już, czy ten boster odpowiada za ładowanie z alternatora i po podpięciu pod 230V? Czy ładowanie z sieci odpowiada inna ładowarka? Tak wyszło z fabryki.
EB


Ładowarka

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2022-03-31, 20:33   

Panowie mam pytanko czy ktoś montował wyłącznik akumulatora z Lifepo4
Możecie mi narysować jakiś szybki schemacik ??
czy ładowanie ze słupka czyli Energobloku macie przez wyłącznik akumulatora czy jest pominięty ??

Odłączenie ma na klemie minusowej czy plusowej ??
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-03-31, 22:37   

Wyłącznik na plusie . Tu nie ma specjalnego schematu na przewodzie dochodzącym do akumulatora na plus ja dołożyłem kawałek linki 6 mm i bezpiecznik automatyczny 50 a który pełni jednocześnie role wyłącznika. Proste i dwa w jednym. Oczywiście jeśli planujesz większe prądy to i bezpiecznik większy. No i oczywiście grube przewody minimum 10 mm. Bezpiecznik w takim miejscu aby łatwo go wyłączyć.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-03-31, 22:53   

orkaaa napisał/a:
Zmiany bms być może rozwiążą problem usmażenia alternatora ale nie rozwiążą problemu niestabilnego ładowania. Jeśli potrzeba nam 30 A bo lodówka podczas jazdy i cała reszta ładowarki , ogrzewanie itd a głupi / znaczy inteligentny alternator / da nam 8 A to co ????

Od prawie roku testuję w boju swoją konstrukcje lifepo4 , rozwiązując różne problemy. Teraz muszę ogarnąć ładowarkę bo głupi alternator pare razy mnie zawiódł.


Orkaaa z tego co zamieściłeś (zdjęcie energobloku) i z innych przesłanek o których napiszę poniżej wnioskuję, że problemem nie jest alternator i temat niedoładowania akumulatora ma inny charakter.

1. Twój energoblok nie pełni roli separatora akumulatorów - na płycie nie ma przekaźnika spinającego wejścia B1 i B2 (aku rozruchowy z aku zabudowy).
2. Jeśli producent zabudowy zdecydował się zastosować taką wersję energobloku to musiał temat separacji akumulatorów załatwić w inny sposób. Najprawdopodobniej masz zamontowany separator akumulatorów przy aku rozruchowym (napisałeś, że jest tam urządzenie, które nie wiesz do czego służy), a wcale bym się nie zdziwił, gdybyś miał fabrycznie zamontowaną ładowarkę DC/DC. Ktoś na forum wrzucał informacje, że w jego zabudowie Chausson taka przetwornica była zamontowana fabrycznie.
3. Mam kampera na tej samej bazie (Transit) z podobnego rocznika i na 95% jestem pewien, że mamy takie same alternatory i taką samą elektronikę nimi sterującą. Inteligencja mojego alternatora polega na tym, że czasami podwyższa napięcie w celu wyrównania potencjału cel. W moim systemie mam stały monitoring parametrów pracy instalacji (prądy, napięcia) i nie zauważyłem, aby alternator zmniejszał prąd.

I tutaj dochodzimy do sedna - na czym wg Ciebie polega niestabilne ładowanie? Na jakiej podstawie twierdzisz, że alternator czasami produkuje mniej prądu?
Jeśli mniejszy prąd obserwujesz na wskazaniach BMS'a (jeśli ma taką funkcjonalność) to wyciąganie wniosków, że winna jest inteligencja alternatora jest błędne (patrz punkt 3)
.
Innym powodem niedoładowania akumulatora może być za niskie napięcie ładowania. Aby to wykluczyć należy przy pracującym silniku sprawdzić napięcie na aku rozruchowym i aku zabudowy. Jeśli występuje duża różnica napięć to należy przejrzeć przewód zasilający - być może jest jakieś słabe połączenie, które wprowadza spadki napięć. Jeśli by tak było to akumulator stale byłby niedoładowany, a z tego co napisałeś tak chyba nie jest.

W jakich sytuacjach zaobserwowałeś problem z ładowaniem i jaki maksymalny prąd ładowania zaobserwowałeś?

Moja teza (oczywiście mogę się mylić) jest taka, że masz wbudowany w układ przetwornicę/ładowarkę DC/DC o max prądzie powiedzmy 30A i np jeśli w trakcie jazdy działają inne odbiorniki takie jak lodówka to one konsumują znaczną cześć tych 30A i do akumulatora dochodzi już niewiele. Ja np w trakcie zimowych wyjazdów jak chcę szybko podładować akumulator w czasie przemieszczania się to wyłączam lodówkę. Jeśli się nie mylę to Twoja instalacja działa poprawnie - trzeba tylko mieć świadomość ograniczeń zastosowanej konfiguracji. Wg mnie błędem producenta Twojej konfiguracji energobloku jest podpięcie lodówki do obwodu ładowarki DC/DC.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
BikerB 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: L4H2 2015
Dołączył: 02 Lip 2021
Piwa: 6/1
Skąd: UK
Wysłany: 2022-04-01, 01:48   

[quote="marcincin"]
orkaaa napisał/a:
Zmiany bms być może rozwiążą problem usmażenia alternatora ale nie rozwiążą problemu niestabilnego ładowania. Jeśli potrzeba nam 30 A bo lodówka podczas jazdy i cała reszta ładowarki , ogrzewanie itd a głupi / znaczy inteligentny alternator / da nam 8 A to co ????

Od prawie roku testuję w boju swoją konstrukcje lifepo4 , rozwiązując różne problemy. Teraz muszę ogarnąć ładowarkę bo głupi alternator pare razy mnie zawiódł.


Orkaaa z tego co zamieściłeś (zdjęcie energobloku) i z innych przesłanek o których napiszę poniżej wnioskuję, że problemem nie jest alternator i temat niedoładowania akumulatora ma inny charakter.

1. Twój energoblok nie pełni roli separatora akumulatorów - na płycie nie ma przekaźnika spinającego wejścia B1 i B2 (aku rozruchowy z aku zabudowy).
/..../na [/yquote]
To co tam robi przekaznik 12v 70A ?? Oczywiscie ze jest tam VSR
BTW victron Orion TR ma wspolna mase w wersji Non Isolated w wersji Isolated tej wspolnej masy nie ma

Orkaa Ile masz tej linking 6mm2 ? Bo te 6mm to co ogranicza prad ladowania akumulatora, ale nie prad oddawany przez alternator
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
zaawansowany


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2022-04-01, 09:59   

BikerB napisał/a:
marcincin napisał/a:
orkaaa napisał/a:
Zmiany bms być może rozwiążą problem usmażenia alternatora ale nie rozwiążą problemu niestabilnego ładowania. Jeśli potrzeba nam 30 A bo lodówka podczas jazdy i cała reszta ładowarki , ogrzewanie itd a głupi / znaczy inteligentny alternator / da nam 8 A to co ????

Od prawie roku testuję w boju swoją konstrukcje lifepo4 , rozwiązując różne problemy. Teraz muszę ogarnąć ładowarkę bo głupi alternator pare razy mnie zawiódł.


Orkaaa z tego co zamieściłeś (zdjęcie energobloku) i z innych przesłanek o których napiszę poniżej wnioskuję, że problemem nie jest alternator i temat niedoładowania akumulatora ma inny charakter.

1. Twój energoblok nie pełni roli separatora akumulatorów - na płycie nie ma przekaźnika spinającego wejścia B1 i B2 (aku rozruchowy z aku zabudowy).
/..../na

To co tam robi przekaznik 12v 70A ?? Oczywiscie ze jest tam VSR


Polecam lekturę CBE install strona 22 i wpis

Kod:
in the case of installation of equipment that needs permanent exclusion of the battery parallel relay
(ref. 1), you must remove the R37 resistor (ref. 2). The resistor can be removed using a wire cutter,
being careful not to damage the PCB traces below.


- przekaźnik spinający akumulatory to ten duży RL6 (ref. 1) którego kolega Orkaaa nie ma (popatrz na zdjęcie z poprzedniej strony tego wątku). Poza tym w jaki sposób prąc z alternatora/akumulatora rozruchowego jest doprowadzony do energobloku skoro konnektor B1 nie jest wykorzystany? B2 jest podłączony do akumulatora zabudowy. W ciągu dalszym podtrzymuję moją teorię na temat osobnego separatora/ładowarki DC/DC
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rjas 
stary wyga


Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Piwa: 23/13
Skąd: Przybysławice/Kraków
Wysłany: 2022-04-01, 11:04   

W naszych Chausson'ach akumulator rozruchowy nie jest podłączony do energobloku - złącze B1 bez podłączenia, czyli ze słupka nie jest ładowany. U mnie pod fotelem pasażera jest 40A ładowarka Redarc, również dedykowana do LiFePO4. Orkaa ma o ile się nie mylę rok starszy model i pisał, że nie ma żadnej ładowarki DC/DC do ładowania akumulatora pokładowego.
_________________
Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny i już wiem kto :)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Simbus 
zaawansowany


Twój sprzęt: Eura Mobil Activia 690 VB
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2013
Piwa: 9/16
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2022-04-01, 12:55   

kimtop napisał/a:
Ja również początkowo założyłem linkę ograniczajacą prąd ładowania (mam aku 280Ah).Ale w tym tygodniu ją wywaliłem.Prąd ładowania ograniczyłem do 30A poprzez zmianę ustawień w BMS


Właśnie zmieniłem ustawienia BMS ograniczając ładowanie do 30 A.
Hmm..no i ogranicza :)
Wszystko niby działa..za piękne aby to było prawdziwe hehe
Ma ktoś w ten sposób ograniczone ładowanie, mając inteligentny altek ? Jak to się spisuje na dłuższą metę ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 137/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2022-04-01, 14:58   

Simbus napisał/a:
...Właśnie zmieniłem ustawienia BMS ograniczając ładowanie do 30 A...


Czyli zalety szybkiego ładowania alternatorem już nie ma.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-04-01, 18:26   

Dzięki za porady i uwagi. Sam szukam odpowiedzi na pytanie związane z ładowaniem z alternatora ale to wymaga doświadczeń i czasu na obserwację. Ładowarki dc dc fabrycznej nie mam. Pod siedzeniem pasażera był tylko kwasowy akumulator. Z kolei pod fotelem kierowcy obok akumulatora uzbrojonego w czujniki jest jakieś urządzenie. Nie jest to ładowarka / chyba/ ponieważ jest zamknięte w plastikowej obudowie z naklejkami Forda. Raczej to nie ładowarka bo nie ma radiatorów. Może to jakaś listwa albo … coś. Jak będę miał więcej czasu to się do tego dobiorę. Przy okazji zrobię kolejne pomiary prądu w różnych miejscach. Co do linki przed lifepo4 to założyłem 2x6 mm o długości 6 metrów.

Gdybym się jednak zdecydował wypróbować ładowarkę dc dc to Minus do minusa na energobloku a plus do B2.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
kimtop 
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO C-TOURER
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 18 Wrz 2007
Piwa: 144/44
Skąd: Opoczno
Wysłany: 2022-04-02, 10:10   

krzlac napisał/a:
Czyli zalety szybkiego ładowania alternatorem już nie ma.


Mogę to,w razie potrzeby,zmienić w 30 sekund
_________________
Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu

Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Andrzej 73 
Kombatant
lawendowy


Twój sprzęt: LAIKA KREOS 4009 - 50 EDITION
Nazwa załogi: SŁONECZKA Renata i Andrzej + Patii i Matii
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Piwa: 332/84
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2022-04-02, 10:36   

Simbus napisał/a:
Właśnie zmieniłem ustawienia BMS ograniczając ładowanie do 30 A.

Rafał , możesz napisać jak to zrobiłeś?
Zmieniłeś za pomocą aplikacji?
_________________
Polub nas na facebooku https://www.facebook.com/MebleRenee
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***