Podłączenie przetwornicy Volt 1500/3000 |
Autor |
Wiadomość |
blue60
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lut 2011 Piwa: 6/9 Skąd: pl
|
Wysłany: 2022-01-12, 11:19 Podłączenie przetwornicy Volt 1500/3000
|
|
|
Witam,
Zakupiłem przetwornicę Volt sinus plus 3000 i chce ją podłączyć do instalacji 230V, tak żeby w gniazdkach po odłączeniu od słupka było napięcie.
Przy przeglądaniu "na żywo" w kamperze nasunęła mi się wątpliwość w którym miejscu należy ją podlączyć.Nawet przy zastosowaniu przełącznika automatycznego i odłączeniu od słupka, ładowarka ( 230 na 12V ) zawsze będzie próbowała ładować akumulator, z którego tak naprawdę będzie zasilana.
Czy coś źle myślę? |
|
|
|
 |
yamah
weteran

Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Sty 2019 Piwa: 265/109 Skąd: Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 2022-01-12, 15:34 Re: Podłączenie przetwornicy Volt 1500/3000
|
|
|
blue60 napisał/a: | Witam,
Zakupiłem przetwornicę Volt sinus plus 3000 i chce ją podłączyć do instalacji 230V, tak żeby w gniazdkach po odłączeniu od słupka było napięcie.
Przy przeglądaniu "na żywo" w kamperze nasunęła mi się wątpliwość w którym miejscu należy ją podlączyć.Nawet przy zastosowaniu przełącznika automatycznego i odłączeniu od słupka, ładowarka ( 230 na 12V ) zawsze będzie próbowała ładować akumulator, z którego tak naprawdę będzie zasilana.
Czy coś źle myślę? |
Właśnie jestem po modyfikacji takiego podłączenia.Zrezygnowałem z automatycznego przełącznika na ręczne sterowanie aby mieć kontrolę nad "ustrojstwem"
Jako że rysunki to słabo mi wychodzą więc podrzucę ci fotkę z podłączenia..wszystko działa tylko muszę pamiętać o wyłączeniu ładowarki a przetwornicę uruchamiam z panelu wewnątrz
ale tu są koledzy specjaliści od prądu więc na pewno lepiej tobie coś doradzą
IMG20220107173550.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 27 raz(y) 1,75 MB |
IMG20220112160650.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 20 raz(y) 1,49 MB |
|
_________________ Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
 |
|
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-01-12, 20:34
|
|
|
Ja bym bez większych kombinacji zastosował na szynie 2 przekaźniki NO, które rozłączałyby fazę i zero zasilania ładowarki 230/12V w chwili zaniku napięcia ze słupka = obydwa podpięte przed przełącznikiem słupek/przetwornica.
Np takie:
https://www.speckable.pl/...wE&gclsrc=aw.ds
p no.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 2854 raz(y) 20,13 KB |
|
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
rigg
stary wyga

Twój sprzęt: Benimar Tessoro 468 NK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 25 Lis 2014 Piwa: 26/14 Skąd: Kaszubowo
|
Wysłany: 2022-01-12, 20:56
|
|
|
Wymontowałem z mojego kampera przetwornicę z gratami (na sprzedaż jest wszystko) i była ona podłączona jak na schemacie poniżej. Niemiec zastosował rozdzielnię MPC 1000, która przejmuje za Ciebie - sterowaną mikroprocesorowo - wybór pomiędzy dwoma dostępnymi źródłami napięcia 230V. Typowym zastosowaniem jest zastosowanie rozdzielni jako obwodu priorytetowego sieci na terenach kempingowych lub zewnętrznych, w których występuje automatyczne przełączanie między napięciem zewnętrznym (sieć publiczna) a napięciem wewnętrznym (przetwornica)
IMG_20220112_204505.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 16 raz(y) 687,27 KB |
IMG_20220105_110556.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 13 raz(y) 1,38 MB |
IMG-20211228-WA0003.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 133,43 KB |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
yamah
weteran

Twój sprzęt: CARTHAGO CHIC-S plus
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Sty 2019 Piwa: 265/109 Skąd: Ostrowiec Św.
|
Wysłany: 2022-01-13, 06:27
|
|
|
Socale napisał/a: | Ja bym bez większych kombinacji zastosował na szynie 2 przekaźniki NO, które rozłączałyby fazę i zero zasilania ładowarki 230/12V w chwili zaniku napięcia ze słupka = obydwa podpięte przed przełącznikiem słupek/przetwornica.
Np takie:
https://www.speckable.pl/...wE&gclsrc=aw.ds |
No tak..praktyczne i wygoda tylko z miejscem do zamontowania muszę pomyśleć |
_________________ Ten kto żyje widzi dużo..ten kto podróżuje widzi więcej
-------------------------------------------------------------------------------
był Ducato 2,5 Burstner na próbę.. Pilote Explorateur715...zostało Carthago Chic-S plus
 |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
blue60
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lut 2011 Piwa: 6/9 Skąd: pl
|
Wysłany: 2022-01-13, 11:18
|
|
|
Socale napisał/a: | Ja bym bez większych kombinacji zastosował na szynie 2 przekaźniki NO, które rozłączałyby fazę i zero zasilania ładowarki 230/12V w chwili zaniku napięcia ze słupka = obydwa podpięte przed przełącznikiem słupek/przetwornica.
Np takie:
https://www.speckable.pl/...wE&gclsrc=aw.ds |
Czy mógłbyś narysować odręczny schemat? |
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2022-01-13, 21:10
|
|
|
Jasne że tak, lecz mam pewne obawy gdyż jeśli oczami wyobraźni elektryka nie widzisz schematu z zastosowaniem tych przekaźników, to mam obawy że niepowodzenie spadnie na moją odpowiedzialność.
Mogę narysować zamysł żebyś mógł to zobaczyć a nie schemat do bezwzględnego wykonania. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
 |
blue60
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lut 2011 Piwa: 6/9 Skąd: pl
|
Wysłany: 2022-01-13, 21:58
|
|
|
No to proszę o zarys.
Bo myślę że to nic nie pomoże. |
|
|
|
|
 |
blue60
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Roller Team Zefiro Plus 284TL
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Lut 2011 Piwa: 6/9 Skąd: pl
|
Wysłany: 2022-01-16, 12:01
|
|
|
Dzięki wszystkim za pomoc.
@yamah, Twoje rozwiązanie byłoby dla mnie najlepsze, ale u mnie ładowarka zamontowana jest pod siedzeniem pasażera a poza tym nie ma osobnego włącznika.
Poszedłem za radą @papamila i zamontowałem oddzielne gniazdo 230 zasilane po włączeniu przetwornicy.
Gniazdko połączyłem kablem linką 3x1,5 o długości 5m.Czy bezpiecznik 50A będzie odpowiedni, zakładając, że głównie będę używał ekspresu do kawy 1200W?
Czy lepiej założyć większy? |
|
|
|
|
 |
Rob
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Dethleffs Trend T6717
Dołączył: 11 Maj 2021 Otrzymał 5 piw(a) Skąd: Skandynawia
|
Wysłany: 2022-05-07, 01:58
|
|
|
Jesli mówisz o zabezpieczeniu 12V z aku to 50A za zdecydowanie za malo. Tez mam ekspres 1260W taki na kapsułki Nespresso Pixie i mierzyłem cęgowym miernikiem pobiera podczas parzenia ok.105A z baterii. A przetwornice mam mniejszą niż Twoja.
Normalnie dobierasz kable i bezpiecznik do maksymalnej mocy przetwornicy. Jesli na 100% wiesz ze bedziesz korzystał tylko z ekspresu to potrzebujesz minimum 125A a nawet 150A. Do wykorzystania pełnej mocy to 250A.
I tutaj pojawia się kolejne pytanie o pojemność baterii, przekrój przewodów które dałeś, odległość przetwornicy od baterii i takie tam.
Pamietaj że bezpiecznik też musi być dobrany do średnicy przewodów. Jak porzadne średniice przewodów dałeś to mniejszy bezpiecznik nie narobi szkody. Ale jak za cienkie przewody i duży bezpiecznik to możesz spalić kampera. |
|
|
|
 |
wolver
początkujący forumowicz
Dołączył: 11 Sty 2024 Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2025-01-14, 07:23
|
|
|
Czy udało ci się rozpracować jak odciąć ładowarkę bedącą pod fotelem, po podłączeniu przetwornicy? Też mam osobne gniazdko z przodu na półce do mikro i ekspresu tylko pod przetwornicę, ale ma to wadę w postaci braku zasilania na tym gniazdku jak podłącze się pod słupek. |
|
|
|
 |
Rob
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Dethleffs Trend T6717
Dołączył: 11 Maj 2021 Otrzymał 5 piw(a) Skąd: Skandynawia
|
Wysłany: 2025-01-15, 22:05
|
|
|
wolver napisał/a: | Czy udało ci się rozpracować jak odciąć ładowarkę bedącą pod fotelem, po podłączeniu przetwornicy? Też mam osobne gniazdko z przodu na półce do mikro i ekspresu tylko pod przetwornicę, ale ma to wadę w postaci braku zasilania na tym gniazdku jak podłącze się pod słupek. |
A co rozumiesz przez „ładowarkę pod siedzeniem”? Energoblock z wyjściem na gniazda 230VAC czy jakaś zwykła ładowarka 230V na 12VDC podłączona do słupka?
Jeśli masz gniazdo „dedykowane” tylko do ekspresu i tego mikro (nie podpięte razem z pozostałymi gniazdkami np. do lodówki, klimy itp.) to żaden problem. Nie ma za bardzo co rozkmilać. Jeden przekaznik 230VAC z dwoma stykami normalnie otwartymi i dwoma normalnie zamkniętymi i masz najprostrzy automat.
Większy problem jest jeśli chcesz zrobić przerzut na wszystkie gniazda w kamperze lub całą instalacje 230VAC, bo niektóre odbiorniki nie powinny być podłączone do przetwornicy. Wtedy tylko modyfikacja instalacji: klima/lodówka tylko pod słupek, a ekspress i mikro po przekaźniku ze słupka albo przetwornicy. |
|
|
|
 |
|