Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Kamper elektryczny
Autor Wiadomość
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: RTG
Nazwa załogi: komplet
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 81/129
Skąd: Kraków
Wysłany: 2022-05-14, 18:02   

LukF napisał/a:
joko,
Może zrobisz (w odpowiednim dziale) obszerny test i opis swojego N&B. Nie mogę się doczekać :bigok


Jest więcej chętnych do czytania o tym mini cudeńku ;)
joko zgłębia temat kamperka :mrgreen: musi wystrzelić i opisać ciekawostki techniczne N&B używane w praktyce.
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orys 
zaawansowany


Twój sprzęt: Baza już jest ;-)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Sty 2017
Piwa: 57/10
Skąd: Glasgow
Wysłany: 2022-05-14, 19:14   

Autobusy na baterie to akurat część problemu jest. Przez ilosći baterii jakie potrzebują zawyżają koszta na rynku, gdzieś czytałem, że chińczycy już mają z tego problem, bo BYD i Yutong wysysają z rynku wszystkie materiały na baterie do swoich autobusów i dla takiego MG już nie starcza.

A tymczasem analizy pokazują, że autobusy bateryjne wcale nie są tańsze w utrzymaniu niż tradycyjne trolejbusy latające pod drutami, bo taniej jest zbudować parę kilometrów trakcji niż jedną ładowarkę...

Moim zdaniem baterie powinny zostać dla pojazdów odjeżdżających "w bok od drogi głównej" a te latające po stałych trasach powinny śmigać na prądzie z sieci - tak jak trolejbusy czy te trolej-tiry co Niemcy testują.

Mała bateryjka, żeby czasem się można było od drutów odczepić na jakiś objazd, czy żeby nie oszpecać drutami na przykład ulicy na zabytkowej starówce i problem rozwiązany.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 334/18
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-14, 22:03   

orys napisał/a:
Technologia idzie do przodu w niesamowitym tempie.


To nawet nie o to chodzi , że technologia idzie do przodu, tylko ludzie coraz odważniej składają do kupy to czym już dysponują i coraz odważniej z tego korzystają

Ten kamperek z załączonego przez Ciebie filmiku jest tego przykładem. Nie ma w nim żadnych kosmicznych technologii , a jedynie to co jest ogólnie dostępne i zostało w mądry sposób zestawione ze sobą.
Aby zapewnić sensowny zasięg , mając do dyspozycji współczesne silniki elektryczne i baterie , pojazd musi być przede wszystkim lekki, oraz mieć małe opory toczenia i opory powietrza . Tutaj widzimy ramę i szkielet nadwozia z lekkich rurek, oraz poszycie z laminatów . Do tego 1/3 nadwozia (ta podnoszona) jest z tkaniny. Przy tym kształcie jaki ma, przy niewielkiej masie i cienkich kołach stawiających małe opory toczenia, właściwości trakcyjne tego wehikułu nie będą odbiegać od przeciętnego osobowego elektryka , a więc przy odpowiednio dużej baterii zasięg 600km nie jest czymś niezwykłym.
Do tych 600km też trzeba podejść z lekkim dystansem , tak jak do katalogowych zasięgów innych elektryków. W modelowych warunkach pewnie tak, ale realnie stawiam, że jest to 400km i to w dzień, kiedy te solary z samego dachu uzupełniają w jakimś stopniu bieżące zużycie, podnosząc tym samym zasięg. Ta ilość prądu jaka idzie bezpośrednio z paneli nie jest wcale taka mała , bo na dach przeciętnej półintegry (zakładając oczywiście pełne wypełnienie całego dachu tak jak w kamperze z filmu) , stosując najnowsze panele o podwyższonej sprawności , można zmieścić około 6-6,5kWp. Z takiej elektrowni można uzyskać realnie 3-5kW mocy ciągłej (nie ważne czy jedziesz czy stoisz). Przekłada się na jakieś 30-50kWh (w sezonie letnim ), a tyle to mają baterie mniejszych elektryków .
Jeśli jadąc taki pojazd zużywa powiedzmy 20kWh/100km, to te panele na samym dachu podnoszą mu zasięg o 150-250km .
Uważam, że te 600km zasięgu , gdyby były pewne i realne w każdych warunkach, to ilość wystarczająca w zupełności nawet do tego aby jeździć tym zupełnie za darmo z samego słońca . Więcej jak te 600km to się jednym ciągiem bez postoju raczej nie robi, więc nawet jak ktoś jedzie te 2 czy nawet więcej tysięcy kilometrów do Grecji , Hiszpanii czy Portugalii, to warunków do skorzystania z ładowarki jest aż nadto . Jak się już dojedzie tam gdzie się zmierza , to nawet jak zmienia się co jakiś czas miejsce to zazwyczaj są to na tyle krótkie dystanse, że doładowanie ze słońca będzie zupełnie wystarczające.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 334/18
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-14, 22:13   

LukF napisał/a:
joko,

Może zrobisz (w odpowiednim dziale) obszerny test i opis swojego N&B. Nie mogę się doczekać :bigok


Zrobię , ale pewnie dopiero po sezonie . Teraz pracuję, podróżuję , zmieniam miejsce zamieszkania i robię mnóstwo innych fajnych rzeczy (o których też pewnie napiszę ) , więc póki co ani czasu ani chęci ;)
Na forum też wchodzę nieregularnie jak mam wolną chwilę i jak czasem jakiś temat mi podejdzie to coś tam popiszę.


Wracając jeszcze na moment do tego elektrycznego kampera z filmu, to tego typu konstrukcja była by idealna zwłaszcza dla ludzi uprawiających Van Life i przypuszczam że pierwsze naprawdę sensowne konstrukcje elektrycznych kamperów powstaną albo przez albo dla takich ludzi. Koniec problemów z prądem do sprzętów AGD, klimy itp, a zasięg i sposób ładowania idealny dla powolnego i spokojnego podróżowania.
Widzę póki co tylko jeden problem, mianowicie użytkowanie takiego sprzętu w zimie ..... ale w zimie to zazwyczaj żyjący w kamperach uciekają tam gdzie zima łagodniejsza i dzień dłuższy :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 38/6
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2022-05-14, 23:22   

mischka napisał/a:
Myślicie że to kupowane jest żeby udowodnić że się da, czy ma to jakieś podłoże ekonomiczne?

Niestety, chyba ta pierwsza odpowiedź. Dzisiaj po prostu nie wypada nie kupić przynajmniej kilku takich autobusów na pokaz, że się jest "trendy". To tak trochę jak w czasach socrealizmu - każdy chciał się wykazać, jakich ma przodowników pracy u siebie. Mechanizmy są podobne. W moim mieście np. "postępowa" rada miasta zarządziła, że środki pierwotnie planowane na remonty dziurawych chodników w mieście zostaną przesunięte na budowę ścieżki rowerowej wokół jeziora Dąbie. Może to trochę obok tematu, ale ukazuje pewną mentalność. Nieważne, że połamiecie sobie nogi na chodnikach w stanie rozkładu - ważne że macie postępową władzę. Tak, większość z tych działań jest niestety na pokaz. Smiech ostatnio mój budzi jeżdżący mi pod oknami lokalny pociąg podmiejski (spalinowo-elektryczny) z wielkim i dumnym napisem "Hybryda", promowany przez lokalsów jako szczytowe osiągnięcie współczesnej techniki. No jasne, zapewne przeciętny człowiek nie wie, że każda lokomotywa spalinowa jest w istocie pojazdem spalinowo-elektrycznym, więc można ludziom taki kit wciskać w imię autopromocji postępowej władzy. Niedługo pewnie na zwykłych pociągach trakcji elektrycznej pojawią się dumne napisy "ELEKTRYK".
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
zaawansowany


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 4 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2022-05-15, 09:04   

Być może za kilkanaście lat jak wcześniej rozwiążemy problem skąd brać prąd do ładowania „ milionów elektryków „ poruszających się po naszych drogach - samochody elektryczne faktycznie staną się alternatywą. Na razie jakoś funkcjonują w ruchu miejskim zakładając że ich właściciele mają własne punkty ładowania. Czy będą alternatywą w miastach okaże się za kilka lat. Jedno to cena, drugie żywotność baterii i problemy z naprawą tych pojazdów. Swoją drogą ciekaw jestem jak wyglada obecnie ich serwis ? Jak się nic nie psuje to każdy serwis da radę a jak coś z elektroniki nawali ??? I jeszcze ciekawostka w jednej z gmin w moim województwie kupili sobie elektryczny autobus. Zasięg 300 km. I wsadzili do niego webasto !!! Tak webasto. Takie to są dziś elektryki. Jeśli mnie ktoś przekona że za chwilę pojawia się elektryczne ciężarówki to stawiam piwo
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 334/18
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-15, 10:46   

orkaaa napisał/a:
Być może za kilkanaście lat jak wcześniej rozwiążemy problem skąd brać prąd do ładowania „ milionów elektryków „


Z jedynego źródła energii jakie mamy na ziemi , ze słońca. Innego źródła nie mamy i czas zacząć używać tę energię w sposób najbardziej optymalny i ekonomiczny , czyli bezpośrednio.
Spalając węgiel, ropę , czy gaz korzystamy z energii słonecznej w najbardziej nieekonomiczny sposób jaki można sobie tylko wyobrazić . Nie dość , że w ułamku sekundy puszczamy z dymem coś co tworzyło się przez miliony lat , to uzyskujemy z tego jakiś promil promila energii jaka została włożona w wytworzenie , a jeszcze do tego aby takie źródło energii przystosować i dostarczyć na miejsce użycia wkładamy wcześniej w to kolejną energię wytworzoną .... a jakże z tych samych źródeł .
Współczesne ogniwa fotowoltaiczne mają sprawność na poziomie dwudziestu, dwudziestu paru procent (czyli 20% energii słonecznej padającej na powierzchnię panelu jest zamieniana na prąd, reszta na ciepło ). Niby niewiele , ale to w stosunku do sprawności węgla, ropy czy gazu to i tak pewnie z milion razy lepiej. Energia słońca jest energią odnawialną, czyli że codziennie mamy nową dawkę . Węgiel , ropa i gaz są na chwilę , a następna dawka najwcześniej za kilkaset tysięcy lat ..... albo później :spoko
W rozwoju ogniw fotowoltaicznych jest jeszcze olbrzymi potencjał . Sprawności 100% pewnie nigdy nie uzyskamy, bo to jest chyba fizycznie niemożliwe , ale jak uzyskamy 80% i w dodatku zoptymalizujemy wykorzystanie przez panele tzw. światła rozproszonego , to uzyskamy uzysk na poziomie 1kW/m2, a to już wartość przy której pojazdy pokryte takimi ogniwami będą w stanie nie tylko jeździć w dzień z samego słońca, ale nawet ładować sobie aku na wieczór , czy noc.

orkaaa napisał/a:
Na razie jakoś funkcjonują w ruchu miejskim zakładając że ich właściciele mają własne punkty ładowania.


Ale o to właśnie chodzi , aby właściciele mieli własne punkty ładowania , a docelowo aby same pojazdy były punktami ładowania (patrz, pkt. wyżej)

orkaaa napisał/a:
Jedno to cena, drugie żywotność baterii i problemy z naprawą tych pojazdów. Swoją drogą ciekaw jestem jak wyglada obecnie ich serwis ? Jak się nic nie psuje to każdy serwis da radę a jak coś z elektroniki nawali ???


To są właśnie te bzdury powielane przez sceptyków mających tyle pojęcia w temacie , ile usłyszą w TV albo przeczytają w sieci.
Samochód elektryczny ma 5x mniej ruchomych części od spalinowego, nie ma oleju w silniku , ani w skrzyni biegów , który wymaga sezonowej wymiany, niema filtrów tych olejów, filtrów silnikowych , nie posiada dwumasy, okładzin sprzęgła, zaworów EGR, filtra cząstek stałych , rozrusznika , turbosprężarek , nie ma chłodnicy silnikowej, płynu chłodzącego ani pompy obiegowej, nie ma pierdyliarda innych sprzętów, które posiada samochód z silnikiem spalinowym, a klocki hamulcowe zużywają się 5x wolniej bo większość hamowania odbywa się przez rekuperację.
Elektroniki jest w takim aucie mniej niż we współczesnym spalinowym, bo sterownik silników elektrycznych i baterii są prostsze niż sterownik silnika spalinowego, a pozostałe systemy elektroniczne są dokładnie takie same .
Z mechanicznych napraw w elektryku to głównie zawieszenie i tutaj temat jest identyczny jak w spalinowych, poza tym pewnie jakieś łożyska w silnikach po 2 milionach kilometrów .
Elektronika może nawalić tak samo jak w spalinowych , a że jest jej mniej to problem nie jest cokolwiek większy.
Baterie podlegają ciągłemu rozwojowi , zarówno co do pojemności jak i żywotności. Skoro regeneracja 10cio letniej baterii z Priusa to koszt jakichś 5tys PLN, to w przypadku coraz nowszych i doskonalszych ogniw będzie tylko lepiej.

orkaaa napisał/a:
Jeśli mnie ktoś przekona że za chwilę pojawia się elektryczne ciężarówki to stawiam piwo


Elektryczne ciężarówki pojawią się pewnie jako ostatnie, a sens i ekonomiczne uzasadnienie będą miały wtedy kiedy jakość i sprawność ogniw fotowoltaicznych zapewni im wystarczająco duże zasięgi bez potrzeby ładowania.
Tak czy inaczej w końcu to nastąpi.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 38/6
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2022-05-15, 12:50   

Niewątpliwie samochody elektryczne,jak słusznie zauważył joko, mają swoje przewagi eksploatacyjne nad spalinowymi. Stopniowy rozwój tej dziedziny oczywiście ma swoje racje. Sęk w tym, aby nie robić niczego na siłę. A tak jest w przypadku autobusów elektrycznych. W moim mieści połowa tramwajów to poniemieckie gruchoty mające po czterdzieści kilka lat. I nie ma pieniędzy na wymianę tych gruchotów na nowoczesny tabor. Wehikuły te w dodatku mają fatalny wpływ na stan wiecznie remontowanych torów. Ale są pieniądze na zakup znikomej ilości autobusów elektrycznych "na pokaz". Po 4 mln. zł za sztukę. Bo ogółem po mieście jeździ kilkaset autobusów i całkowita wymiana taboru autobusowego na elektryki wraz z bazą to lekko licząc ok. 2 miliardów. Takich pieniędzy miasto nie ma i długo jeszcze nie będzie miało. Więc po co to zawracanie głowy?
Jeszcze do tego doszły problemy z ogrzewaniem wnętrza w tych elektrycznych autobusach, bo okazało się że ma ono być włączanie dopiero poniżej 5 stopni i ustawione na max 12 stopni. Cóż, trzeba cierpieć dla idei :)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 334/18
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2022-05-15, 14:25   

No właśnie Kaziu nie dla idei. Fakt , że wiele z tych inwestycji i działań w kierunku "elektryfikacji" jest bez sensu i wynika to głównie z niewiedzy, braku doświadczenia , itp ....... ale nie robiąc nic , nigdy ani wiedzy , ani doświadczenia nie zdobędziemy.
Nie ma co liczyć na to , że ktoś będzie wydawał kasę i poświęcał swoją wiedzę i czas na to , aby nam tę technologię dopracować , przygotować, i oddać do użytku jak już będzie kompletna i bez wad.
Motoryzacja spalinowa też rozwijała się latami i do dzisiaj co chwilę pojawiają się jakieś "nowości"
Uważam, że dzisiaj przy rosnących cenach paliw, gazu i energii elektrycznej , dla kogoś kto mieszka we własnym domu , inwestycja w odpowiednio dobraną fotowoltaikę i samochód elektryczny do celów poruszania się "wokół komina" to najlepsze co można zrobić.
Oczywiście dla mieszkających w blokach czy apartamentowcach w środku miasta, nie jest to już tak oczywiste, ale w tym przypadku jest to tylko i wyłącznie kwestia czasu.

Rozmawiamy w temacie "Kamper elektryczny" a nie autobus, czy ciężarówka na prąd , więc podsuwanie wad tych ostatnich nie ma tutaj większego sensu.
Tak jak w przypadku elektrycznych samochodów miejskich , tak również w przypadku kampera widzę bardzo duży potencjał dla tej technologii i uważam, że za jakiś czas kampery będą tylko takie , a te spalinowe przejdą do historii, dokładnie tak jak do historii przeszły już tradycyjne rowery .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mischka 
Kombatant


Twój sprzęt: Challenger
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Lut 2016
Piwa: 81/86
Skąd: Bawaria
Wysłany: 2022-05-15, 17:46   

Kazik II napisał/a:
Po 4 mln. zł za sztukę.
skąd wziąłeś takie ceny?
_________________
W życiu piękne są tylko chwile...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 38/6
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2022-05-15, 18:29   

mischka napisał/a:
Kazik II napisał/a:
Po 4 mln. zł za sztukę.
skąd wziąłeś takie ceny?

8 autobusów elektrycznych dla Szczecina
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 81/4
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2022-05-15, 18:33   

joko napisał/a:
....dokładnie tak jak do historii przeszły już tradycyjne rowery .


Chyba się zanadto rozpędziłeś.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 233/176
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2022-05-15, 19:49   

krzlac napisał/a:
joko napisał/a:
....dokładnie tak jak do historii przeszły już tradycyjne rowery .


Chyba się zanadto rozpędziłeś.


Czy ja wiem? Jeśli nie jestem zawodowcem to po co kupować kolejny tradycyjny rower jeśli na elektryku mogę więcej, dalej i bardziej?
Ale to nie jest rozmowa w tym wątku.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Kazik II 
weteran

Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 22 Mar 2007
Piwa: 38/6
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2022-05-16, 11:48   

LukF napisał/a:
Jeśli nie jestem zawodowcem to po co kupować kolejny tradycyjny rower jeśli na elektryku mogę więcej, dalej i bardziej?

Lukf, chyba Ci pary w nogach zabrakło. Starość nie radość :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 233/176
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2022-05-16, 13:30   

Kazik II napisał/a:
LukF napisał/a:
Jeśli nie jestem zawodowcem to po co kupować kolejny tradycyjny rower jeśli na elektryku mogę więcej, dalej i bardziej?

Lukf, chyba Ci pary w nogach zabrakło. Starość nie radość :haha:


Kaziczku, jestem od Ciebie znacznie młodszy :mrgreen: i nie muszę udowadniać ile posiadam pary w nogach. Lubię jeździć po szlakach górskich tam gdzie nie byłem lub nie chce mi się iść z buta. A do tego elektryk jest wręcz stworzony. Jak ktoś używa roweru do innych celów to może wystarczy mu to co ma :bajer
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***