Jak działa kran 12V? Czy ktoś to rozumie? |
Autor |
Wiadomość |
pionier01
stary wyga
Twój sprzęt: LMC Liberty 570s 1997
Nazwa załogi: 4 facetów i jedna dziewczyna
Dołączył: 09 Wrz 2017 Piwa: 58/4 Skąd: Kuźnia Raciborska
|
Wysłany: 2023-01-01, 00:51 Jak działa kran 12V? Czy ktoś to rozumie?
|
|
|
Czy ktoś potrafi wytłumaczyć jasno i wyraźnie jak działa kran 12V? W zbiorniku wody czystej mam pompkę która 2 kabelkami jest podłączona do instalacji 12V. Kran również 2 kabelkami jest podłączony do instalacji 12V.
W jaki sposób pompka w zbiorniku wie że właśnie odkręciłem kran? Jest jakiś punk pośredni w instalacji, jakaś rozdzielka która tym steruje?
W kamperze mam 2 krany i każdy z nich uruchamia pompkę w zbiorniku. |
|
|
|
|
ZEUS
Kombatant
Twój sprzęt: Weinsberg CC600 MG 120 kW 2019
Pomógł: 5 razy Dołączył: 08 Paź 2014 Piwa: 62/63 Skąd: Olimp ?
|
Wysłany: 2023-01-01, 01:41
|
|
|
W kranach i są zamontowane mikrowłączniki które z chwilą "otwarcia" kranu zwierają obwód i uruchamiają pompkę wody. |
_________________ --------------------------------------------------
Uśmiech to magia-powstaje z niczego a cuda zdziała
---
moje kampery:
- campervan Peugeot Boxer - 2011 r.
- Chausson Flash 02 - 2011 r.
- CI Elliot 84 XT - 2017 r.
- Weinsberg 600MG - 2019 r. |
|
|
|
|
pionier01
stary wyga
Twój sprzęt: LMC Liberty 570s 1997
Nazwa załogi: 4 facetów i jedna dziewczyna
Dołączył: 09 Wrz 2017 Piwa: 58/4 Skąd: Kuźnia Raciborska
|
Wysłany: 2023-01-01, 02:07
|
|
|
ZEUS napisał/a: | W kranach i są zamontowane mikrowłączniki które z chwilą "otwarcia" kranu zwierają obwód i uruchamiają pompkę wody. |
Ale jak to jest podłączone? Pompka wody jest podłączona pod 12V. Kran również. Kiedy przekręcasz kran i mikrowyłącznik się uruchamia jak przekazuje "informację" do pompki żeby zaczęła pompować wodę? |
|
|
|
|
Student
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Hymercamp 57 Ducato 92' 2,5TD
Dołączył: 28 Lip 2010 Piwa: 1/1 Skąd: Leszno/Trzebiny
|
Wysłany: 2023-01-01, 09:06
|
|
|
Dokładnie tak samo jak światło w twoim WC czyli żarówka + włącznik a w tym wypadku włącznik w kranie + pompa w zbiorniku.Czyli zamykasz otwartą pętlę i prąd płynie a urządzenie działa do przerwania obwodu czyli zakręcenia kranu i zadziałania mikrostyku. |
|
|
|
|
|
pionier01
stary wyga
Twój sprzęt: LMC Liberty 570s 1997
Nazwa załogi: 4 facetów i jedna dziewczyna
Dołączył: 09 Wrz 2017 Piwa: 58/4 Skąd: Kuźnia Raciborska
|
Wysłany: 2023-01-01, 10:49
|
|
|
Student napisał/a: | Dokładnie tak samo jak światło w twoim WC czyli żarówka + włącznik a w tym wypadku włącznik w kranie + pompa w zbiorniku.Czyli zamykasz otwartą pętlę i prąd płynie a urządzenie działa do przerwania obwodu czyli zakręcenia kranu i zadziałania mikrostyku. |
Ma ktoś może jakiś schemat? Może być kartka papieru z narysowanym obwodem.
To że mikrowyłączniki zadziała po odkręceniu wody uruchamiając pompkę to rozumiem. Nie mogę dojść jaki jest tego schemat? Czy kran jest zamkniętym obwodem dla pompki? Z pompki wychodzą 2 kable, podobnie z kranu. Jak je łączymy aby uzyskać właściwe działanie? |
|
|
|
|
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 15 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 197/157 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2023-01-01, 11:15
|
|
|
Z akumulatora wychodzą dwa przewody. Plus i minus. Dochodzą do pompy wody. Jeden z nich jest przecięty i poprowadzony poprzez mikrowłącznik w kranie. W Twoim przypadku ten przewód jest zdublowany i poprowadzony przez dwa krany, w których, w każdym z nich są mikrowłączniki. Otwarcie któregokolwiek z tych kranów uruchamia mikrowłącznik i puszcza prąd do pompy. |
|
|
|
|
Student
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Hymercamp 57 Ducato 92' 2,5TD
Dołączył: 28 Lip 2010 Piwa: 1/1 Skąd: Leszno/Trzebiny
|
Wysłany: 2023-01-01, 11:30
|
|
|
Zwierając 2 przewody od kranu zamykasz obwód. |
|
|
|
|
kimtop
Kombatant
Twój sprzęt: Dethleffs Esprit RT na auto s pici na kapotou
Pomógł: 14 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Piwa: 139/44 Skąd: Opoczno
|
Wysłany: 2023-01-01, 11:31
|
|
|
pionier01 napisał/a: | W jaki sposób pompka w zbiorniku wie że właśnie odkręciłem kran? |
Jakaś telepatia?
|
_________________ Pozdrawiam.
Polak gorszego sortu
Wódka z lodem szkodzi na nerki.Rum z lodem niszczy wątrobę.Whisky z lodem atakuje serce.Gin z lodem rozwala mózg.Cola z lodem demoluje zęby.
Oznacza to,że lód szkodzi w zasadzie na wszystko. |
|
|
|
|
krzlac
Kombatant
Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 100/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2023-01-01, 13:14
|
|
|
rakro1 napisał/a: | Z akumulatora wychodzą dwa przewody. Plus i minus. Dochodzą do pompy wody. Jeden z nich jest przecięty i poprowadzony poprzez mikrowłącznik w kranie. W Twoim przypadku ten przewód jest zdublowany i poprowadzony przez dwa krany, w których, w każdym z nich są mikrowłączniki. Otwarcie któregokolwiek z tych kranów uruchamia mikrowłącznik i puszcza prąd do pompy. |
Jesteś tego pewny? Nie ma w tym obwodzie jakiegoś przekaźnika? Ja mam instalację ciśnieniową. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
|
|
|
|
|
ZEUS
Kombatant
Twój sprzęt: Weinsberg CC600 MG 120 kW 2019
Pomógł: 5 razy Dołączył: 08 Paź 2014 Piwa: 62/63 Skąd: Olimp ?
|
Wysłany: 2023-01-01, 14:05
|
|
|
krzlac napisał/a: | Jesteś tego pewny? Nie ma w tym obwodzie jakiegoś przekaźnika? Ja mam instalację ciśnieniową. |
U mnie jest 2 w 1 tzn. jest pompa ciśnieniowa i mikrowłączniki w kranach ale nie słychać by w chwili "załączania" kranu włączał się jakiś przekaźnik... |
_________________ --------------------------------------------------
Uśmiech to magia-powstaje z niczego a cuda zdziała
---
moje kampery:
- campervan Peugeot Boxer - 2011 r.
- Chausson Flash 02 - 2011 r.
- CI Elliot 84 XT - 2017 r.
- Weinsberg 600MG - 2019 r. |
|
|
|
|
pionier01
stary wyga
Twój sprzęt: LMC Liberty 570s 1997
Nazwa załogi: 4 facetów i jedna dziewczyna
Dołączył: 09 Wrz 2017 Piwa: 58/4 Skąd: Kuźnia Raciborska
|
Wysłany: 2023-01-01, 15:13
|
|
|
Rozumiem zasadę działania lecz brakuje mi jakiegoś przekaźnika po drodze z akumulatora do kranu i pompki. Jeśli podłączę 12V do pompki będzie cały czas pompować wodę. Więc bezpośrednie połączenie pompki do akumulatora (plus i minus) odpada. Musiałbym minus podłączyć do pompki i do kranu natomiast plus musiałby przechodzić przez kran. Jednak w kranie jest tylko jeden kabelek PLUS więc musi być jeszcze coś do czego podłączony jest bezpośrednio PLUS z akumulatora i PLUS biegnący do pompki. Przekręcam kran i uruchamiam napięcie w kabelku PLUS biegnącym do pompki.
Tak to rozumiem.
woda.jpg
|
|
Plik ściągnięto 16 raz(y) 77,91 KB |
|
|
|
|
|
|
Student
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Hymercamp 57 Ducato 92' 2,5TD
Dołączył: 28 Lip 2010 Piwa: 1/1 Skąd: Leszno/Trzebiny
|
Wysłany: 2023-01-01, 16:09
|
|
|
Trochę przekombinowałeś byłby niezły fajerwerk.Rozrysuj to tak plus z aku do plusa pompy ,minus z aku do kranu a drugie wyjście z kranu do minusa pompy.Kran nie ma biegunowości |
|
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2023-01-01, 16:36
|
|
|
pionier01 napisał/a: |
Ale jak to jest podłączone? Pompka wody jest podłączona pod 12V. Kran również. Kiedy przekręcasz kran i mikrowyłącznik się uruchamia jak przekazuje "informację" do pompki żeby zaczęła pompować wodę? |
Tu masz jasno i klarownie na wszystkie krany odręcznie:
https://www.camperteam.pl...p=822465#822465 |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
janusz
Kombatant Szeryf
Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 411/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2023-01-01, 17:06
|
|
|
Student napisał/a: | plus z aku do plusa pompy |
Generalnie to poprawny opis z tym tylko, że (+) podłączony jest z reguły do wyłączników w kranach. Jest to bezpieczniejsze rozwiązanie gdyż "pod napięciem" jest tylko połączenie pomiędzy akumulatorem i wyłącznikami w kranach. W dzisiejszej elektryce samochodowej (-) połączony jest z masą, ramą, szkieletem pojazdu. Długi obwód z pompą połączoną do (+) powoduje, że i pompa i wyłącznik w kranie cały czas "jest pod napięciem" i większe staje się niebezpieczeństwo zwarcia któregoś z przewodów lub urządzeń z masą.
Pompka zanurzeniowa, a taka najczęściej montowana jest przy wyłącznikach w kranach, znajduje się w wodzie, silniczek też jest "utopiony". Stałe połączenie pompki z (+) mogłoby skutkować elektrolizą wody.
Jeden z przewodów wychodzący z kranów połączony jest z (+) najczęściej poprzez bezpiecznik i jakiś włącznik na panelu sterowania kampera. Dalej mogą być dwie możliwości.
Obydwa "drugie" przewody z kranów łączą się razem (czasami jest trzeci wyłącznik i od niego przewód dochodzący z toalety). Wszystkie wyłączniki w kranach są połączone równolegle i razem jednym przewodem doprowadzają prąd do pompki, której drugi biegun połączony jest z masą (-). Cały prąd pompki przechodzi przez któryś z wyłączników w kranach.
Może też być, że dla zmniejszenia prądu płynącego przez włączniki w kranach, pompką steruje przekaźnik, który może znajdować się przy pompce lub w energobloku ewentualnie przy panelu kampera i prąd do pompki dochodzi poprzez ten przekaźnik.
Nie ma jakiejś sztywnej reguły jak to jest rozwiązane. W nowszych kamperach pompką może sterować mikroprocesor w energobloku albo panelu sterującym. W takim wypadku pompka może być zabezpieczona przed przegrzaniem lub pracą na sucho, bez wody. |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
|
|
lepciak
weteran
Twój sprzęt: FIAT Ducato 2,5TD Burstner
Nazwa załogi: lepciaki
Pomógł: 9 razy Dołączył: 14 Wrz 2008 Piwa: 61/39 Skąd: Gdańsk-Oliwa
|
Wysłany: 2023-01-02, 14:24
|
|
|
Ojcze Dyrektorze.
Chyba zapomniałeś o swoim motto w swojej stopce.
Pozdrawiam |
_________________ lepciak
''A najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy przeważnie nic nie mają do powiedzenia''
|
|
|
|
|
|