Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Akumulator lifepo4 w starszym kamperku
Autor Wiadomość
Foks 
początkujący forumowicz


Dołączył: 30 Sty 2022
Piwa: 1/2
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-03, 11:19   Akumulator lifepo4 w starszym kamperku

Witam wszystkich, mam pytanie jak najbezpiecznij podłączyć nowy akumulator lifepo4 w starszym kamperze. Kamperek zakupiony w tamtym roku baza ford Transit z 1995 roku zabudowa chellenger. Niestety nie posiadam schematu instalacji a wiem że jest gdzieś ładowarka do akumulatora hotelowego jak jest podłączony zewnętrzne na 230v. Dodatkowo kamper jest zasilany solarem z regulatorem jeżeli dobrze pamiętam mppt. Chciałem na koniec dodać że aku hotelowy był usytuowany pod maską przy silniku, chcę go przenieść do kabiny pod kanapę w jadalni. Za wszystkie sugestie i podpowiedzi z góry dzieki.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-01-03, 17:38   

Po pierwsze przeczytaj wątki o lifepo4. Nie wiem, czy chcesz budować czy kupić gotowego.
Upraszczając lifepo4 ma taką samą funkcję jak kwas i podłączenie takie same jak kwasa. Ze względu na swoją budowę musi być ładowany wewnątrz kampera / temp dodatnia /. W związku z tym musisz go przenieść do środka, przenosząc także kable ładowania / alternator , ładowarka 230/12 i solar oraz kable odbiorników. Na wejściu na plusie musisz wsadzić wyłącznik /hebel/ . Wszelkie połączenia /szczególnie z alternatora/ robisz na grubych kablach z 18mm.
Aby szczegółowo pomóc w rozwiązaniu problemów musisz je dokładnie opisać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Foks 
początkujący forumowicz


Dołączył: 30 Sty 2022
Piwa: 1/2
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-03, 20:25   

orkaaa napisał/a:
Po pierwsze przeczytaj wątki o lifepo4. Nie wiem, czy chcesz budować czy kupić gotowego.
Upraszczając lifepo4 ma taką samą funkcję jak kwas i podłączenie takie same jak kwasa. Ze względu na swoją budowę musi być ładowany wewnątrz kampera / temp dodatnia /. W związku z tym musisz go przenieść do środka, przenosząc także kable ładowania / alternator , ładowarka 230/12 i solar oraz kable odbiorników. Na wejściu na plusie musisz wsadzić wyłącznik /hebel/ . Wszelkie połączenia /szczególnie z alternatora/ robisz na grubych kablach z 18mm.
Aby szczegółowo pomóc w rozwiązaniu problemów musisz je dokładnie opisać.


Parę wątków przeczytałem :wyszczerzony: , wcześniej był akumulator AGM 100Ah, niestety padł po kilku miesiącach nie ma na nim daty produkcji , miałem zapasowy kwasiak 80Ah który nie spisuje się rewelacyjnie i nie wiem ile jeszcze pociągnie plan na nowy sezon wiosenny to kupienie 4 ogniw 3,2 V 105Ah + BMS do 150A , dojechał mi już miernik z bocznikiem do 350A żeby monitorować zużycie i kondycję aku .
Wiem Ze Lifepo4 nie lubią ładowania w niskich temperaturach i przy silniku będzie za gorąco , dlatego nowy akumulator wyląduje pod kanapą w jadalni za fotelem kierowcy. Wszystkie przewody które były podpięte przy starym planuję wpiąć w jedno oczko + i - oddzielnie :wyszczerzony: i przeciągnąć pod kanapę do nowego aku.
Zastanawiałem się czy zasilacz który jest gdzieś fabrycznie zamontowany nie odłączyć ( jeszcze nie wiem gdzie może być ) lub zamienić na właściwy do Lifepo4.
Co do sugestii hebla to o nim nie myślałem, ale chyba to dobry pomysł i tak zrobię.

Kamper posiada 2 akumulatory hotelowy i samochodowy , planuje zmienić hotelowy nie ma tam bezpośredniego podłączenia z alternatora , zdarzało się że jak brakowało napięcia w aku hotelowym wtedy był doładowywany z samochodowego przez krótka chwilkę.

Z racji że jeszcze nie odkryłem wszystkich zakamarków elektrycznych kampera stąd moje pytania.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-01-03, 20:56   

Jeżeli już chcesz budować to kupuj ogniwa na 200 Ah drożej ale sam zobaczysz że warto. Przy budowie koniecznie dobry bms z zapasem. Ja miałem 100 A ale zamieniłem na 200 A bo apetyt na prąd rośnie. I koniecznie balanser aktywny 5A.
Pomysł przeniesienia kabli dobry. Poszukaj gdzie dochodzi kabel ładowarki 230/12 i jaki prąd daje. I wówczas zdecydujesz czy ta ładowarka spełnia Twoje oczekiwania. Ja mam fabryczną daje tylko 10 A ale pod domem czas ładowania nie jest aż tak istotny. Ładowanie 230/12 jest niezbędne i jakaś formę ładowarki musisz mieć. To nie tylko ładowanie pokładowego ale całe zasilanie kampera gdy gdzieś możesz się podłączyć do sieci.
Podobnie alternator i tu …jakiś problem. Przy zwykłych alternatorach ten prąd jest stabilny więc powinien ci zabudowę ładować bez problemów. Sprawdź u elektryka czy Twój alternator daje stabilny prąd i jaki.
Hebel jest konieczny, bo możesz odciąć akumulator np na zimę. Nie wolno ładować poniżej zera. Więc najpierw nagrzewasz kampera w potem doładowujesz lifepo4. Poza tym to zabezpieczenie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Foks 
początkujący forumowicz


Dołączył: 30 Sty 2022
Piwa: 1/2
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-05, 08:00   

orkaaa napisał/a:
Jeżeli już chcesz budować to kupuj ogniwa na 200 Ah drożej ale sam zobaczysz że warto. Przy budowie koniecznie dobry bms z zapasem. Ja miałem 100 A ale zamieniłem na 200 A bo apetyt na prąd rośnie. I koniecznie balanser aktywny 5A.
Pomysł przeniesienia kabli dobry. Poszukaj gdzie dochodzi kabel ładowarki 230/12 i jaki prąd daje. I wówczas zdecydujesz czy ta ładowarka spełnia Twoje oczekiwania. Ja mam fabryczną daje tylko 10 A ale pod domem czas ładowania nie jest aż tak istotny. Ładowanie 230/12 jest niezbędne i jakaś formę ładowarki musisz mieć. To nie tylko ładowanie pokładowego ale całe zasilanie kampera gdy gdzieś możesz się podłączyć do sieci.
Podobnie alternator i tu …jakiś problem. Przy zwykłych alternatorach ten prąd jest stabilny więc powinien ci zabudowę ładować bez problemów. Sprawdź u elektryka czy Twój alternator daje stabilny prąd i jaki.
Hebel jest konieczny, bo możesz odciąć akumulator np na zimę. Nie wolno ładować poniżej zera. Więc najpierw nagrzewasz kampera w potem doładowujesz lifepo4. Poza tym to zabezpieczenie.


Dzięki Orkaaa za podpowiedzi piwko dla Ciebie.
Reasumując , zakupy poczynione, niestety nie poszalałem jak proponowałeś Orkaa w 200Ah chcę potestować może dokupię później drugi akumulator.
Poniżej lista zakupów i ceny ( na aku nawet niezły rabat wyszedł :wyszczerzony: ) + linki, jak towar dojedzie to się pochwalę

ładowarka do 20A - 227.28 zł https://pl.aliexpress.com/item/1005003773047126.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.31.1ecc1c24vXfAdt&gatewayAdapt=glo2pol

akumulator 4 sztuk VariCore 3.2V 105Ah LiFePO4 - 743,70 zł ( po rabatach )
https://pl.aliexpress.com/item/1005001716510156.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.26.1ecc1c24vXfAdt&gatewayAdapt=glo2pol

BMS 4S 160A - 109,52 zł https://pl.aliexpress.com/item/1005004043359870.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.20.1ecc1c24vXfAdt&gatewayAdapt=glo2pol

Balancer 5.5A BMS 4S - 78,94 zł https://pl.aliexpress.com/item/1005004775224097.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.5.1ecc1c24vXfAdt&gatewayAdapt=glo2pol

koszt całości 1151,85 zł mam nadzieję że zadziała
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-01-05, 17:54   

Nie mogę otworzyć linków ale podobne ogniwa zamawiałem do silnika elektrycznego do kajaka.
1. Jeśli będziesz składał to pomyśl o obudowie. Może być np. jakieś pudełko z Castoramy . Ja do bms i balansera przedłużyłem przewody aby spokojnie je poukładać. Warto tez kupić końcówki z oczkami pod śruby akumulatora.
2. Przewody od bms zrób na grubszych kablach. Ja dawałem 2x 10 mm, czyli w sumie 20 mm do minusa baterii i taki sam na sam zestaw na miernik z bocznikiem.
Pomiędzy poszczególne ogniwa włóż cienką piankę. Gdyby puchły.
3. Zanim złożysz lifepo4 spróbuj zbalansować ogniwa. Opisz pisakiem kolejność ogniw i ich plusy i minusy. Połącz równolegle plusy z plusami i minusy z minusami. Zostaw na 24 godziny.
4. Potem złóż lifepo4 normalnie szeregowo. I tu bardzo ważna kolejność łączenia kabelków bms i balansera. Zaczynasz od + 1 i kolejno +2 + 3 + 4 . Przy +4 łączysz także kabelek od miernika i kabel ładowania plus. Na koniec -minus 1 i tu łączysz wyjście na baterie z bms i minus balansera. Gdybyś z jakiś powodów rozbierał, to zaczynasz od końca czyli minusa. Przy podłączeniu miernika koniecznie sprawdź który koniec idzie na baterie a który do kabla ładowania minus. Jak podłączysz odwrotnie miernik będzie pokazywał głupoty.
Zanim coś podłączysz sprawdź dwa razy, bo łatwo spalić elektronikę wystarczy że jakiś plus kabelka zsunie się na minus i … układ spalony.
Powodzenia.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Foks 
początkujący forumowicz


Dołączył: 30 Sty 2022
Piwa: 1/2
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-05, 20:07   

orkaaa napisał/a:
Nie mogę otworzyć linków ale podobne ogniwa zamawiałem do silnika elektrycznego do kajaka.
1. Jeśli będziesz składał to pomyśl o obudowie. Może być np. jakieś pudełko z Castoramy . Ja do bms i balansera przedłużyłem przewody aby spokojnie je poukładać. Warto tez kupić końcówki z oczkami pod śruby akumulatora.
2. Przewody od bms zrób na grubszych kablach. Ja dawałem 2x 10 mm, czyli w sumie 20 mm do minusa baterii i taki sam na sam zestaw na miernik z bocznikiem.
Pomiędzy poszczególne ogniwa włóż cienką piankę. Gdyby puchły.
3. Zanim złożysz lifepo4 spróbuj zbalansować ogniwa. Opisz pisakiem kolejność ogniw i ich plusy i minusy. Połącz równolegle plusy z plusami i minusy z minusami. Zostaw na 24 godziny.
4. Potem złóż lifepo4 normalnie szeregowo. I tu bardzo ważna kolejność łączenia kabelków bms i balansera. Zaczynasz od + 1 i kolejno +2 + 3 + 4 . Przy +4 łączysz także kabelek od miernika i kabel ładowania plus. Na koniec -minus 1 i tu łączysz wyjście na baterie z bms i minus balansera. Gdybyś z jakiś powodów rozbierał, to zaczynasz od końca czyli minusa. Przy podłączeniu miernika koniecznie sprawdź który koniec idzie na baterie a który do kabla ładowania minus. Jak podłączysz odwrotnie miernik będzie pokazywał głupoty.
Zanim coś podłączysz sprawdź dwa razy, bo łatwo spalić elektronikę wystarczy że jakiś plus kabelka zsunie się na minus i … układ spalony.
Powodzenia.


Dzięki jak dojedzie sprzęt w całości to na spokojnie postaram sie ogarnąć temat.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2023-01-06, 20:34   

Foks napisał/a:

akumulator 4 sztuk VariCore 3.2V 105Ah LiFePO4 - 743,70 zł ( po rabatach )
https://pl.aliexpress.com/item/1005001716510156.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.26.1ecc1c24vXfAdt&gatewayAdapt=glo2pol



Nie chcę być złym prorokiem ale jak kupiłeś Varicore 105Ah to w rzeczywistości jak będziesz miał 75Ah będzie dobrze.

Więc jak przyjdą od razu pod tester Jak nie będzie parametrów od razu reklamuj.

Ja miałem podobnie.
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 64/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-01-07, 07:53   

To prawda. Trzeba sprawdzać. Taniej nie znaczy …..taniej. Ja kupowałem liitokala i soonbuy i są Ok. Parametry trzymają idealnie. Trzeba testować może będzie Ok.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Foks 
początkujący forumowicz


Dołączył: 30 Sty 2022
Piwa: 1/2
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2023-01-07, 11:01   

voice napisał/a:
Nie chcę być złym prorokiem ale jak kupiłeś Varicore 105Ah to w rzeczywistości jak będziesz miał 75Ah będzie dobrze.

Więc jak przyjdą od razu pod tester Jak nie będzie parametrów od razu reklamuj.

Ja miałem podobnie.


Dzięki za info jak tylko dotrze będę testował.

[ Komentarz dodany przez: Banan: 2023-01-07, 11:47 ]
Poprawiłem cytat
Ostatnio zmieniony przez Banan 2023-01-07, 11:46, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jackdruid 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Peugeot J5 AUTOSTAR
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Kwi 2022
Postawił 5 piw(a)
Skąd: opolskie
Wysłany: 2024-11-12, 16:44   

Witam , chciałbym odgrzać temat. W zwiazku z tym ,że po dwóch latach padły mi obydwa akumulatory zamierzam zabudowie zafundować lifepo4 wg powyzszego przepisu . Chcę zakupić 4 ogniwa 280h , ale mam wątpliwości , czy mogę podłączyć ładowanie bezposrednio z alternatora , czy muszę stosować ładowarkę dc-dc. Kamperek to stary Peugeot J5 Autostar z alternatorem 70A. Mam również wątpliwości , czy taka moc alternatora jest wystarczajaca do zasilania układu . Poza tym jak się ma uklad ładowania prostownikiem do Lifepo4 do całego układu wzajemnego ładowania dwóch akumulatorów ( u mnie zaczyna ładować od strony ładowarki najpierw akumulator zabudowy , a później rozruchowy . Podczas jazdy odwrotnie ). Wszelkie rady i podpowiedzi mile widziane .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bim 
Kombatant
Jacek


Twój sprzęt: Peugeot Adriatik 2,5D 1991 rok
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Lip 2007
Piwa: 134/101
Skąd: Sandomierz
Wysłany: 2024-11-12, 17:55   

Też dojrzałem w tym roku po kolejnej agoni aku pokładowego po dwuch -trzech latach , zamontowałem lifepo4 280 Ah ,też stary dziadeczek J5 tylko Adria.

Pozszedłem dalej za ciosem, wywaliłem starą lodówkę, przerobiłem zamrażarke na 12V, kupiłem indukcję.

Przeżyłem miesiąc czasu w Grecji nie mając osobnej ładowarki do aku pokładowego, ładowania z alternatora.
Nie korzystam ze słupka na kempingu.

Zamontowałem przetwornicę 2000-4000v pod indukcję i inne duperstyki i ma ona jedna wadę bardzo często sygnalizowała mi po naładowaniu z solara aku pokładowego gdzie BMS odcinał ładowania z solara przy 13,5v , a solar dawał dalej napięcie 14,4 v, podwójnymi sygnałami dźwiękowymi o zbyt wysokim prądzie jaki była zasilana przetwornica i musiałem założyć wyłącznik solara i czasami go zapomniałem włączyć i aku dochodziło do 60% jego pojemności.

Naładowanie na full zajmowało 1- 2 dni w zależności od miejsca postoju czy w cieniu czy w słońcu.

Mam na dachu 340 kWp solara i jak bym nie wyłączał solara ręcznie to nigdy mi pojemność nie spadła poniżej 80 %, nie korzystam z TV, tostera, suszarki,ekspresu 8-)

Ne mam ładowania aku rozruchowego z solara i odwrotnie aku pokładowego z prądnicy .

lifepo4

Cały ten bajzel z akumulatorem pokładowym udało mi się zmieścić pod siedzeniem pasażera.

Jak będziesz miał pytania po moim chaotycznym poście to dzwoń pisz w miarę możliwości i niewiedzy elektrycznej postaram Ci jakoś pomóc no chyba że koledzy pomogą profesjonalnie
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
SZEJK 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Dukato 2,8 JTD BAVARIA
Nazwa załogi: Grab Klan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Lut 2016
Piwa: 217/318
Skąd: Dębica
Wysłany: 2024-11-12, 18:43   

Bim - dobrze to wytłumaczyłeś, taka wiedza też mi się przyda.
Grzane piwo 🍺 leci jak nic.
_________________
Pozdrawiam SZEJK

Ten co zna swoją wartość, nigdy nie będzie niszczył innych, by budować siebie.
Dr. Mateusz Grzesiak

Moje poprzednie i aktualna karawana:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bim 
Kombatant
Jacek


Twój sprzęt: Peugeot Adriatik 2,5D 1991 rok
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Lip 2007
Piwa: 134/101
Skąd: Sandomierz
Wysłany: 2024-11-12, 18:54   

SZEJK napisał/a:
dobrze to wytłumaczyłeś


Dziękuje za wirtualnego nastukałem się w telefonie :haha:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Mikesz 
zaawansowany


Twój sprzęt: KNAUS BoxStar 600
Nazwa załogi: a Mi i Go.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lip 2012
Piwa: 16/68
Skąd: Warszawa Praga.poł
Wysłany: 2024-11-12, 19:32   

jackdruid napisał/a:
Witam , chciałbym odgrzać temat. W zwiazku z tym ,że po dwóch latach padły mi obydwa akumulatory zamierzam zabudowie zafundować lifepo4 wg powyzszego przepisu . Chcę zakupić 4 ogniwa 280h , ale mam wątpliwości , czy mogę podłączyć ładowanie bezposrednio z alternatora , czy muszę stosować ładowarkę dc-dc. Kamperek to stary Peugeot J5 Autostar z alternatorem 70A. Mam również wątpliwości , czy taka moc alternatora jest wystarczajaca do zasilania układu . Poza tym jak się ma uklad ładowania prostownikiem do Lifepo4 do całego układu wzajemnego ładowania dwóch akumulatorów ( u mnie zaczyna ładować od strony ładowarki najpierw akumulator zabudowy , a później rozruchowy . Podczas jazdy odwrotnie ). Wszelkie rady i podpowiedzi mile widziane .


Nie możesz bezpośrednio z alternatora bo w przypadku rozładowania Lifepo4 prąd ładowania jest maksymalny a nawet większy od prądu jaki wytwarza alternator,temperatura bardzo szybko rośnie w kilkadziesiąt sekund co powoduje spalenie uzwojeń alternatora,są w sprzedaży BMS-y i takie musisz zastosować, z osobnym ładowaniem ograniczającym prąd ładowania ,trochę musisz układ podlączenia aku.zmienić jeśli się znasz trochę na elektryczności to dasz rade a jeśli nie to kup BMS bez osobnego ładowania ktory ograniczy prad ładowania .Z reguły BMS -y ograniczaja pradowo na wejsciu i na wyjsciu podobnie.

Przykład 1 BMS z osobnym wejsciem ograniczajacym ładowanie
https://allegro.pl/oferta/bms-4s-100a-lifepo4-z-balanserem-13609008977?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=MTIzOWNjZGQtODEzMS00ZDc3LTliYmQtNTQyOTUyZTUwOGY5AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=a674919e-3d44-4563-bb72-2b6f00215e61

Przykład 2 BMS z wejściem/wyjściem pod te same zaciski

https://allegro.pl/oferta/modul-bms-lifepo4-4s-60a-t-h-series-standard-16142077401?reco_id=ae2a63a2-a125-11ef-b160-6edc0bb7618e&sid=3ec404f37aa2fad6253fa5dd6bb023427743f77ee2f01bb84454c4701b8c0118
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***