Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
LiFePo4 i kilka dodatkowych pytań. Proszę o poradę.
Autor Wiadomość
goreip 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: brak , ale mysle o budowie
Dołączył: 15 Gru 2018
Skąd: Wroclaw / St.Gallen
Wysłany: 2023-04-15, 19:57   

sorry, troche chyba niekumam tych elektronow ktore przplywaja. Dlaczego 12/24 ma byc duzej mocy? silnik bedzie bezposrednio zasilany z ukladu 24v. Nie zalezy mi aby w tym czasie gdy silnik bedzie chodzil , jednoczesnie 12V doladowywalo 24V ( na 100% rekompensowalo 24). Stane np, na kotwicy, lub zaczne plynac na spalinowce - niech sobie powoli te 12V doladowywuje straty w 24V. Czy dobze rozumuje? jesli uzyje slabszego 12/24 DC-DC np 10A, to zamiast 2 godziny bedzie doladowywal drugie aku 4 godziny. Ja mam nadzije ze ta 100 tka mi starczy, ale chcial by miec wiekszy bufor bo i tak na pokladzie mam 280 AH ready to uzytku.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 121/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2023-04-15, 20:27   

aku 12V nie bedzie doładowywal aku 24V,!!!
podpowiadałem zastosowanie przetwornicy DC/DC z 12V na 24V aby 'sposobem" wykorzystac prad z aku 12V
Zasada podobna do użycia przetwornicy DC/AC aby za pomoca aku 12V móc skorzystac z urządzeń zasilanych pradem 235V

moim zdaniem to najprostsze rozwiązanie,
inne to niezbyt fortunne użycie odpowiedniej przetwornicy 12V DC/AC i pod to podłączyć dedykowaną ładowarkę 24V dla LiFePo4
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
goreip 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: brak , ale mysle o budowie
Dołączył: 15 Gru 2018
Skąd: Wroclaw / St.Gallen
Wysłany: 2023-04-15, 21:22   

ja sobie zdaje sprawe ze to musi byc dc-dc np. ( chyba ) Orion-Tr Smart 12/24 . Ale nie musi to byc b.mocna. Oczwywiscie, najlepiej miec mocna -tylko wszystko z moca to idzie w gore "price". :(
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
papamila 
Kombatant


Twój sprzęt: ROLLER TEAM
Nazwa załogi: papamila
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 16 Cze 2007
Piwa: 121/5
Skąd: Trójmiasto i okolica
Wysłany: 2023-04-15, 21:38   

musisz określić jak duże masz zapotrzebowanie?,
jeśli odbiorniki potrzebuja do 400W to Orion powinien podołać.
Pisze to po matematyce bo praktycznego doświadczenia z takim układem nie miałem🤥

sorry, (nie zaglądając do kieszeni) ale patrzac na twoje zakupy LiPo tu 280Ah, tam 280Ah to są juz konkretne kwoty i 200-300 zł w prawo czy w lewo...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 67/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-04-15, 22:42   

Aby Ci coś doradzić to musisz precyzyjnie opisać cały układ elektryczny. Np parametry akumulatora i jego bms , jaka jest moc silnika, czy chcesz ładować ten mniejszy z tego większego podczas pracy itd. Jaki bms tego drugiego. Czy pracowałeś już z tym akumulatorem i silnikiem? Elektryka to matematyka i wszystko musi się zgadzać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
goreip 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: brak , ale mysle o budowie
Dołączył: 15 Gru 2018
Skąd: Wroclaw / St.Gallen
Wysłany: 2023-04-16, 11:20   

Panowie, mi chodzi tylko o doladowywanie ukladu 24v przez 12v. Nie wnikajmy o max pobor mocy, bo to nie jest istotne dla mnie. Z pierwszych info wiem ,ze najlepsze rozwiazanie to przetwornice 100A Buck-Boost DC-DC converte (3 modele: 25A, 50A i 100A). Z moca idzie cena. Ale sa one programywalne. Lub buddzetowo -Orion IP67 12/24-np 50 (1200W). Ale trzeba wtedy zabezpieczyc rozladowywany akumulator.
Oczywiscie - majac moc duza, jest sie bardziej niezaleznym.Tyko jak wspominam - silnik elektryczny zaburtowy jest mocny, ale: uzywany nie caly czas,i w wiekszosc pewnie na pol gwizdka. Wiec nie ma sensu kupowac sprzet , ktory ma mi uzupelniac na bierzaco uklad 24 voltowy. Ja potrzebuje tez caly czas miec 12v na echosady i silnik dziobowy ( dopoki nie zamienie obecnego 12v na 24v). Czy znacie inne rozwiazanie /tansze ktore by zastapily np. https://www.ecosolar.pl/1...dcdc-p-942.html Tak na marginesie,pod wrazenie jestem pomocy od firmy ecosolar. Nie dosyc , ze wczoraj wieczorem dostalem odpowiedz -SOBOTA ( i nastepnei re-odpowiedz), to jeszce dostalem wyczerpujace wskazowki. W innej firmie - "niech Pan kupi najpierw " to "bedziemy rozmawiac".
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
DK-Tadeusz 
doświadczony pisarz
On the road again

Twój sprzęt: Hi-Ace 94 + Dethleffs
Nazwa załogi: On the road again..
Dołączył: 17 Gru 2017
Piwa: 9/16
Skąd: Dania
Wysłany: 2023-04-16, 13:06   

goreip napisał/a:
. Czy znacie inne rozwiazanie /tansze ktore by zastapily np. https://www.ecosolar.pl/1...dcdc-p-942.html ".


Ja mam takistep-up z Ebay/ali. https://www.ebay.com/itm/...ABk9SR5L_xJrxYQ

Moj nie ma ograniczenia prądu, wiec mam kilka żarówek do tego i git.

DSCN0746.JPG
Plik ściągnięto 15 raz(y) 581,43 KB

DSCN0747.JPG
Plik ściągnięto 14 raz(y) 528,29 KB

_________________
Ą,ą,Ć,ć,Ę,ę,Ł,ł,Ń,ń,Ó,ó,Ś,ś,Ż,ż,Ź,ź € β Δ δ ε η ι κ Λ λ μ Ξ ξ Π π Σ σ ς Φ φ χ Ψ ψ Ω ω
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 67/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-04-16, 13:52   

Ponawiam pytanie. Moc jest najważniejsza. Czy chcesz na tym silniku tylko manewrować czy pływać. Ja mam malutki zaburtowy do kajaka 700 wat i do tego aku z BSM 100 A . To absolutne minimum aby układ pracował. Teraz pytanie do Ciebie moc silnika, czyli ile potrzeba Ci prądu. I wcześniejsze pytanie czy pływałeś już na tym silniku i akumulatorze ?


Teraz przetwornica. Jeśli chcesz doładowywać z tych 280 Ah ten mały 100 Ah to nie ma drogi na skróty. Ponieważ nadal nie wiemy, czy ma to być doładowanie w czasie spoczynku / moc mniej ważna / czy podczas pracy / im większa moc tym lepiej .
I trzecie pytanie bms tych akumulatorów prad wejścia i wyjścia. Jeśli np przy tej setce masz wejście 50 A to i przetwornicę musisz kupić o mocy nie większej niż 50 A . Inaczej bms odetnie ładowanie.
Co do konkretów trudno doradzić jak nie wiadomo jakie masz parametry silnika i akumulatorów. Być może zwykły Orion wystarczy. To co pokazuje Tadeusz to przetwornica ale malutkiej mocy. W Twoim przypadku raczej nic nie da.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
goreip 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: brak , ale mysle o budowie
Dołączył: 15 Gru 2018
Skąd: Wroclaw / St.Gallen
Wysłany: 2023-04-16, 14:25   

jesli chodzi o szczegoly: zamowilem nowa lodz aluminiowa, i jeszcze nie weim czy dziobowke wezme ze starej - Caymana 12V kotwica, czy nie. Ale pewnie wktrotce bede chcial lepszy silnik, a one juz w wiekszosci sa na 24V. Ale napewno nie pobieraja tyle mocy co elektryk z tylu. Tu chyba bede rozgladal sie za https://www.sonarsklep.pl...5-0-p-2064.html . Ale tak jak nadmienialem - 100 AH 24V w Lifepo4 - to jest duzo. Porownywalny do tego drugiego 280 12 V. Wiec mi wystarczy aby byl doladowywany w czasie spoczynku i w czasie plywania , ale nie musi to byc na fulla. Trzeba pamietac ze jest jeszcze Merkury z tylu i jego tez moge uzywac. Ale przy keji prad za darmo, a poza tym - ochrona natury, wiec lepiej plywac jak najwiecej na elektryku. A poniewaz z kampera moge dorzucic 280AH do bilansu. To czemu tego nie zrobic. Pozniej tez 24V moge wrzucic w druga strone - do kampera. Teoretycznie - bo od 1.5 roku przerabiam T6ke, i jakos powolnie mi to idzie. No ale, chceci sa i moze cos wymyslew te wakacje.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
goreip 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: brak , ale mysle o budowie
Dołączył: 15 Gru 2018
Skąd: Wroclaw / St.Gallen
Wysłany: 2023-04-16, 14:31   

aho : bateria 280AH to https://pl.aliexpress.com/item/1005001728906345.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.35.62311c24q5b0fZ&gatewayAdapt=glo2pol
BMS - kupiony odpowiedni do tej baterii. Pewnie z pradem wyjsciwym nie bedzie problemu.
100AH 24 V - moze ten https://pl.aliexpress.com/item/1005003742224306.html?spm=a2g0o.productlist.main.15.b9b9732c8gTbqR&algo_pvid=9ac85475-e6a7-425c-bc0e-2391113fbc06&algo_exp_id=9ac85475-e6a7-425c-bc0e-2391113fbc06-7&pdp_npi=3%40dis%21CHF%21668.12%21417.3%21%21%21%21%21%40212272e216816482762995682d071b%2112000027007673157%21sea%21PL%21112281126&curPageLogUid=Skha0UFse2Yz
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 67/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-04-16, 15:33   

No to jasne. Na wskazanym linku do 100 AH 24v Masz wejście max 50 A i wyjście 100 A. Czyli sprawa prosta prad ładowania musi być mniejszy niż 50 A . Szukaj więc przetwornicy 12/24 o mocy np 40 A albo 30 A. Szału nie będzie ale jak zepniesz jeden z drugim za pomocą przetwornicy będzie ładowało na bieżąco.
Ja w kamperze używam victrona i jestem zadowolony ale są też inni producenci.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
goreip 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: brak , ale mysle o budowie
Dołączył: 15 Gru 2018
Skąd: Wroclaw / St.Gallen
Wysłany: 2023-04-16, 15:43   

raczej mocniejsza 24V 50A to trudno znalezc.To jest odpowiednik 100A 12V. Lfepo4 przyjmuja i oddaja bardzo duzy prad z tego co czytalem. Wiec super na lodz czy do kampera. Moze pomysle o jakims AC do auta.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 67/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-04-16, 16:20   

Mocniejsza 12/24 niż 50 A nie może być bo bms nie puści. Może być np Victron Orion-Tr Smart 12/24-15A (360W) niet-geïsoleerd https://www.amazon.pl/dp/...0J6QMN4WQF76V0E
Albo kupić od razu inny sprzęt około 30-40 A.
Zalety Orion 15 A do ładowania stacjonarnego całkowicie wystarczy ale przy ładowaniu podczas pracy mocy za dużo nie ma / tylko 360 W/ Jeśli więc chcesz ładować podczas eksploatacji to potrzeba mocniejszej ładowarki.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
semow 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Primastar L2H1
Dołączył: 02 Wrz 2015
Skąd: Kraków
Wysłany: 2023-04-17, 17:51   

orkaaa napisał/a:
Sprzęt nie dobieramy bo taniej tylko pod potrzeby. Co ma Orion 30 A .
1. W praktyce dwa razy większy prąd ładowania czyli ładuje dwa razy szybciej.
2. Gdyby alternator nie doładowywał można zmienić mu ustawienia i będzie podnosił napięcie.
Tyle i aż tyle. Wszystko zależy od tego ile prądu potrzebujemy, jaki mamy akumulator, jak i czym ładujemy. Dla mnie lifepo4 aby wykorzystać jego możliwości musi mieć co najmniej 200 Ah a to trzeba czymś ładować. Przy wyjazdach na dziko zostają albo mocne solary / niestety w naszym klimacie czasami zawodzą/ albo alternator i ładowarka dc dc.


Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Odkopałem się właśnie z prac ociepleniowych i wracam do elektryki - trzeba pod to układ zabudowy przygotować.

W międzyczasie trafiłem na dobrą okazję na lifepo4 200 Ah greencell, więc tym bardziej mam na uwadze duży prąd ładowania.

Na marginesie pozostawię rozwiązania z Ali i ładowanie bezpośrednio z alternatora. Widzę więc trzy opcje:

1. Orion TR smart + cyrix + MPPT. 30A i łącznie to duużo wyjdzie :(

2. 2x Techtron + MPPT. 40A i powinno zmieścić się w 1500 zł. Ewentualnie mogę spróbować zacząć z jednym MR20 i zobaczyć jak będzie wyglądało ładowanie.

3. Renogy 50A https://www.renogy.com/dc...rger-with-mppt/ - zamyka się w 1200 zł i, co nie bez znaczenia, upraszcza układ.

Czy są jakieś wady tego trzeciego rozwiązania?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***