Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Fiat Ducato II 1.9td 90KM DHX dymi na jasno
Autor Wiadomość
gustuff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Dethleffs Advantage 1.9td
Dołączył: 21 Kwi 2023
Skąd: Oslo
Wysłany: 2023-04-21, 15:21   Fiat Ducato II 1.9td 90KM DHX dymi na jasno

Cześć!

Fiat Ducato II 1.9td 90KM, 140.000km
Po zakupie przejechałem jakieś 150km do domu i wydawało się wszystko OK, tak jak i podczas jazdy próbnej.
Następnie wymieniłem olej (Motul 8100 X-cess 5W-40) i filtr. Wlałem 5l i stan na bagnecie był idealnie między min i max.
Po niedługim czasie zacząłem obserwować dymienie w kolorze białym, siwym, może delikatnie niebieskawym - nie wiem jaki konkretnie, bo mam wrażenie, że za każdym razem inny. Ustalmy więc, że nieokreślony
Dymienie pojawia się różnie, zazwyczaj po odpaleniu (bez znaczenia czy zimny czy ciepły), czasami nie dymi po odpaleniu, czasami pod obciążeniem, a czasami nie. Czasami na postoju, czasami podczas jazdy.
Trochę posprawdzałem i oto jest lista obserwacji (oprócz dymienia) po przejechaniu jakichś 250km od wymiany:

1. pojawił się wyciek oleju z kolektora dolotowego
2. w rurach dolotu jest trochę oleju, ale chyba nie jest tego dużo jak na auto 20+ lat
3. wirnik turbo jest dosyć sztywny - od strony zimnej nie wyczuwam luzów (ani wzdłużny, ani osiowy)
4. pojawiła się kropla oleju na korku spustowym (ale może za słabo dokręciłem po wymianie, nie wiedziałem z jakim momentem na być dokręcony)
5. pojawiła się kropla/wyciek oleju na łączeniu wyjścia spalin z turbiny z przednią rurą wydechową
6. silnik wg mnie ładnie pracuje, nie zauważyłem problemów z brakiem mocy (oprócz tego, że generalnie ten silnik słaby jak na małego, ale jednak, kampera)

Podejrzewam, że przyczyną jest duże ciśnienie w skrzyni korbowej i dlatego puszcza olej przez dolot, i wydechem przez turbo.

Pytanie tylko co jest zatkane? Co sprawdzić? Czy i gdzie są w tym silniku jakieś separatory oleju, odmy?
Możecie mi pokazać na schematach lub opisowo podać, np. które rury odpiąć i sprawdzic? Gdzie jest odma, itd.

Inną przyczyną może być za dużo oleju, bo gdzieś widziałem (chyba w "Sam naprawiam"), że powinno być 4.5, a wlałem 5. Ale jest przecież między min i max no i 0.5l i tak by nie zrobiło różnicy, skoro między min i max jest 1l.
Chyba, że przy nalewaniu przytkało się coś w tej rurze wlewowej (na schemacie nr. 1)? Służy ona również jako odpowietrzenie skrzyni korbowej?

Sprawdzałem też zawór (na schemacie numer 9.) i był on całkowicie otwarty, byłem w stanie dmuchnąć swobodnie w obie strony.
Rozumiem, że on się przymyka przy podciśnieniu w dolocie (rurze wychodzącej z filtra powietrza)? Jaką pełni funkcję? Jak sprawdzić czy jest sprawny?


Na drugim schemacie zauważyłem złączkę nr. 6 - nie pamiętam, żebym miał coś takiego gdy wymieniałem filtr.
Jakie zadanie spełnia? Zastanawiam się czy jej brak nie jest przyczyną np. zbyt wysokiego ciśnienia oleju (ale wtedy kontrolka chyba też by się zaświeciła).

schemat.png
Plik ściągnięto 3 raz(y) 617,17 KB

emaps.jpeg
1
Plik ściągnięto 1 raz(y) 315,61 KB

IMG_1617 Large.jpeg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 257,96 KB

IMG_1620 Large.jpeg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 369,29 KB

IMG_1624 Large.jpeg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 244,13 KB

IMG_1632 Large.jpeg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 188,12 KB

IMG_1636 Large.jpeg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 268,45 KB

IMG_1638 Large.jpeg
Plik ściągnięto 5 raz(y) 326,29 KB

IMG_1652 Large.jpeg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 193,79 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jacek2214 
doświadczony pisarz

Nazwa załogi: sadza
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 15 Sie 2021
Piwa: 4/2
Skąd: czluchow
Wysłany: 2023-04-21, 16:16   

Ja olej mam zawsze na max, a jak wyglada filtr powietrza.
_________________
Anita i Jacek
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gustuff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Dethleffs Advantage 1.9td
Dołączył: 21 Kwi 2023
Skąd: Oslo
Wysłany: 2023-04-21, 16:19   

Filtr powietrza czysty i suchy. Max czyli ule wlewasz? 5.5l?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Waldek00x 
doświadczony pisarz
Waldek00x


Twój sprzęt: Fiat Ducato 1.9 TD/Granduca
Nazwa załogi: Grandusie
Dołączył: 10 Sie 2014
Otrzymał 3 piw(a)
Skąd: Z DALEKA
Wysłany: 2023-04-21, 19:56   

Moim zdaniem do tego silnika nie syntetyk ani półsyntetyk tylko mineralny to jest starsza jednostka i jest za rzadki ja do swego dziadka zalałem półsyntetyk i to samo miałem.Przeszedłem na mineralny i wszystko wróciło do normy , niech się jeszcze wypowie Gewer on ma dużą wiedzę.

MOTUL 8100 X-CESS 5W-40
motul.com
https://www.motul.com › products › 8100-x-cess-5w40
W 100% syntetyczny olej silnikowy do nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych również z bezpośrednim wtryskiem, także do nowoczesnych konstrukcji.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 240/601
Skąd: z głębokiego buszu
Wysłany: 2023-04-21, 20:50   

gustuff napisał/a:
Na drugim schemacie zauważyłem złączkę nr. 6 - nie pamiętam, żebym miał coś takiego gdy wymieniałem filtr.
Jakie zadanie spełnia? Zastanawiam się czy jej brak nie jest przyczyną np. zbyt wysokiego ciśnienia oleju (ale wtedy kontrolka chyba też by się

Ten nr 6 to jest gwintowany króciec który trzyma chodnicę oleju nr 8 i na który nakręca się filtr oleju.
Z olejem koledzy mają racje.
_________________
Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
gustuff 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Dethleffs Advantage 1.9td
Dołączył: 21 Kwi 2023
Skąd: Oslo
Wysłany: 2023-04-24, 20:59   

SlawekEwa napisał/a:
SlawekEwa napisał/a:
Ten nr 6 to jest gwintowany króciec który trzyma chodnicę oleju nr 8 i na który nakręca się filtr oleju.
Z olejem koledzy mają racje.


Ah, oczywiście - jakąś zaćmę miałem. Myślałem, że ten króciec wystaje parę centymetrów z chłodniczki :gwm
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 223/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2023-04-24, 22:05   

Olej 10w40. Olej po stronie gorącej, turbo do wymiany.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***