| Lifepo4 -300Ah -opinia i o 250 Ah | 
    
   
      | Autor | Wiadomość | 
            
      | chemik   weteran
 
  
 Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil
 Nazwa załogi: Ela i Wojtek
 Pomógł: 3 razy
 Dołączył: 04 Lis 2014
 Piwa: 116/19
 Skąd: podlaskie
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Banan   Administrator
 LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE
 
  
 Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
 Nazwa załogi: Bananki
 Pomógł: 30 razy
 Dołączył: 09 Lis 2010
 Piwa: 360/502
 Skąd: Bolesławiec
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-23, 12:14 |   
 |  
               | 
 |  
               | Pierwszy wygląda na hand made, a obydwa kosztują worek talarów, choć pochodzą  z tego samego źródełka - CN   
 Tu masz do nabycia  od sprawdzonego dostawcy za prawie połowę tej ceny. Kupiłem już u niego dla kolegi, jedyna wada... trzeba długo czekać, bo płynie statkiem 2 do 3 miesięcy. Ale warto było. Za 200Ah zapłaciłem 1 900 PLNów. 300Ah z ładowarką i wyświetlaczem w podsumowaniu wychodzi 3 038,42zł, można taniej, bez ładowarki i wyświetlacza.
 
   
 
 
	
		| Aku.png Dokładnie taki kupiłem.
 Kolega potrzebował te fajerwerki na boku
 |  
		|  |  
		| Plik ściągnięto 4 raz(y) 599,53 KB |  
 |  
				| _________________ Pozdrawiam - Darek
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | chemik   weteran
 
  
 Twój sprzęt: Ford zabudowa EuraMobil
 Nazwa załogi: Ela i Wojtek
 Pomógł: 3 razy
 Dołączył: 04 Lis 2014
 Piwa: 116/19
 Skąd: podlaskie
 
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | rjas   stary wyga
 
  
 Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
 Pomógł: 5 razy
 Dołączył: 27 Paź 2013
 Piwa: 25/13
 Skąd: Przybysławice/Kraków
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-23, 15:47 |   
 |  
               | 
 |  
               | Fakt, kupa pieniędzy. Mnie 300Ah składane we własnym zakresie jesienią tamtego roku wyszło 4500. Dlaczego we własnym zakresie ? Ponieważ wymiary miejsca pod fotelem pasażera i oczekiwania w stosunku do BMS. W związku z tym ten drugi dla mnie bezużyteczny bo 50cm się nie zmieści, a 35 już i owszem. BMS - 150A prąd rozładowania mógłby być na granicy moich potrzeb, a tak kupiłem BMS z prądem rozładowania do 250A (przewymiarowany) i wszystko działa jak należy. |  
				| _________________ Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny i już wiem kto
   
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Komplecik   Kombatant
 
 Twój sprzęt: Adriianna
 Nazwa załogi: Kompleciki :)
 Pomógł: 5 razy
 Dołączył: 13 Cze 2011
 Piwa: 363/716
 Skąd: Kraków
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-23, 17:03 |   
 |  
               | 
 |  
               | Jak chcesz z gwarancją i miłą obsługą bms według życzeń polecam Pana Adama działa a Pan odbiera telefon i służy porada bo tam sporo gratów do tego trzeba   
 https://akumulatory-litowe.pl/kontakt
 |  
				| _________________ komplet
 |  
				|  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | orkaaa   weteran
 
  
 Twój sprzęt: Chausson 627 GA
 Pomógł: 11 razy
 Dołączył: 04 Cze 2017
 Piwa: 67/2
 Skąd: kielce
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-23, 18:59 |   
 |  
               | 
 |  
               | Już było w wielu wątkach. W lifepo4  oprócz pojemności równie ważne są parametry bms. Prąd ładowania i rozładowania. Jeśli np prad ładowania to 50 A to mamy problem bo alternator daje 60 A i nie będzie ładowania.  Tak samo z prądem rozładowania. 100 A  umożliwi nam max obciążenie 1400 wat.  Zanim więc kupimy coś na szybko warto określić swoje energetyczne potrzeby.  Aby coś doradzić trzeba znać potrzeby a najlepiej składać samemu bo można kupić ogniwa pod wymiar i cała resztę osprzętu. |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Komplecik   Kombatant
 
 Twój sprzęt: Adriianna
 Nazwa załogi: Kompleciki :)
 Pomógł: 5 razy
 Dołączył: 13 Cze 2011
 Piwa: 363/716
 Skąd: Kraków
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-23, 20:20 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | orkaaa napisał/a: |  	  | a najlepiej składać samemu bo można kupić ogniwa pod wymiar i cała resztę osprzętu. | 
 Żeby składać trzeba się na tym znać, tak na moje oko 80% ludków tu na forum nie ma o tym bladego pojęcia i co by nie mówić ma wywalone nie chce się doktoryzować, dobrym rozwiązaniem było by coś takiego jak, opis podstawowego układu lifepo4 z niezbędnym minimum do średnio zaawansowanego kampera wraz z Mało kumający sprawy elektryczne użytkownikiem tego kampera
 Wersja nie edytowalna zrozumiała jak chłopu rola zrób to i to pamiętaj o tym i o tym kup to i to i amen.
 Jeśli ktoś będzie chciał wskoczyć na wyższy pziom ok twiera wątek i prowadzi E-laboratorium. Tak bym to widział
 |  
				| _________________ komplet
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Robert-4   stary wyga
 
 Twój sprzęt: Burstner TravelVan T690
 Dołączył: 26 Maj 2020
 Piwa: 24/37
 Skąd: Władysławowo
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-26, 09:41 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Komplecik napisał/a: |  	  |  	  | orkaaa napisał/a: |  	  | a najlepiej składać samemu bo można kupić ogniwa pod wymiar i cała resztę osprzętu. | 
 Żeby składać trzeba się na tym znać, tak na moje oko 80% ludków tu na forum nie ma o tym bladego pojęcia i co by nie mówić ma wywalone nie chce się doktoryzować, dobrym rozwiązaniem było by coś takiego jak, opis podstawowego układu lifepo4 z niezbędnym minimum do średnio zaawansowanego kampera wraz z Mało kumający sprawy elektryczne użytkownikiem tego kampera
 Wersja nie edytowalna zrozumiała jak chłopu rola zrób to i to pamiętaj o tym i o tym kup to i to i amen.
 Jeśli ktoś będzie chciał wskoczyć na wyższy pziom ok twiera wątek i prowadzi E-laboratorium. Tak bym to widział
 | 
 
 I za to
  się należy |  
				| _________________ Pozdrawiam
 Robert
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Komplecik   Kombatant
 
 Twój sprzęt: Adriianna
 Nazwa załogi: Kompleciki :)
 Pomógł: 5 razy
 Dołączył: 13 Cze 2011
 Piwa: 363/716
 Skąd: Kraków
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-26, 14:08 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | Robert-4 napisał/a: |  	  |  	  | Komplecik napisał/a: |  	  |  	  | orkaaa napisał/a: |  	  | a najlepiej składać samemu bo można kupić ogniwa pod wymiar i cała resztę osprzętu. | 
 Żeby składać trzeba się na tym znać, tak na moje oko 80% ludków tu na forum nie ma o tym bladego pojęcia i co by nie mówić ma wywalone nie chce się doktoryzować, dobrym rozwiązaniem było by coś takiego jak, opis podstawowego układu lifepo4 z niezbędnym minimum do średnio zaawansowanego kampera wraz z Mało kumający sprawy elektryczne użytkownikiem tego kampera
 Wersja nie edytowalna zrozumiała jak chłopu rola zrób to i to pamiętaj o tym i o tym kup to i to i amen.
 Jeśli ktoś będzie chciał wskoczyć na wyższy pziom ok twiera wątek i prowadzi E-laboratorium. Tak bym to widział
 | 
 
 I za to
  się należy | 
 
 No ale jak innaczej
  wiem to z własnego podwórka im prościej tym lepiej, tak by było akurat ni za mało a za dużo broń Boże, ci co kombinują mają nie potrzebne problemy, takich Świstaków jest na forum 3  no dobra może 10 a reszta patrzy się na to jak szpok w  i mija. .... Szerokim łukiem Tak że niech chiper znawcy wyklują to Cuś  zjadliwego dla 90% zapodają i wszyscy się będziemy cieszyć z tego dzieła jakże prostego/przydatnego.
 
 
 Czy to jest dobre łeb mieć zabitym milionem rozwiązań problemów by móc odpocząć, no jak ktoś lubi i go to cieczy ok, Jo nie, mam na to W.....
   
   |  
				| _________________ komplet
 |  
				|  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | orkaaa   weteran
 
  
 Twój sprzęt: Chausson 627 GA
 Pomógł: 11 razy
 Dołączył: 04 Cze 2017
 Piwa: 67/2
 Skąd: kielce
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-26, 17:37 |   
 |  
               | 
 |  
               | Aby zatem wyjaśnić prosto. Akumulatory lifepo4  dają dużo większe możliwości niż tradycyjne ołowiowe. Ich zaletą jest dużo niższa waga, możliwość korzystania z pełnego prądu aż do końca baterii i dużo większa żywotność. Ponieważ waga jest dużo niższa można budować baterie o pojemności 200-300 Ah które i tak będą dużo lżejsze i wydajniejsze niż ołowiane.
 
 Wady albo problemy. Cena. Są dużo droższe, nawet te składane w Chinach. Trzeba pamiętać / chyba że mamy bms z czujnikami temp/ że nie można ich ładować gdy temperatura jest poniżej zera. Wymagają osprzętu elektronicznego / bms balanser/ który steruje pracą akumulatora i od których zależy jego wydajność.
 
 Bms steruje ładowaniem i rozładowaniem akumulatora. Musi go mieć każdy akumulator. I tu ważne. Zawsze jest opisany prąd ładowania i rozładowania. Podawany jest w amperach. Co to oznacza? Jeżeli mamy np prąd ładowania 2O A to znaczy że maksymalny prąd ładowarki czy alternatora to 20 A. I tu pojawia się problem bo nasz alternator daje np 60 A. Wówczas nie naładujemy takiego akumulatora bo bms będzie odcinał ładowanie.
 
 Dlatego kupując gotowy akumulator oprócz pojemności musimy szukać takich modeli które mają prąd ładowania powyżej 60 A. Super gdyby to było 100 A. Nie kupujemy niczego co ma prąd ładowania bms 20, 30, 40, czy 50A.
 
 Prąd rozładowania bms . Od niego zależy jaką moc możemy z akumulatora uzyskać. Jeśli mamy drobne urządzenia do 1000 wat to 100A wystarczy. Ale jeżeli chcemy używać przetwornicy np 2000/4000 i podłączyć np suszarkę czy inne urządzenia o dużej mocy powyżej 1000 wat to koniecznie szukamy akumulatora z bms 200 i więcej.
 
 Pojemność im więcej tym lepiej prądu nigdy za dużo. Nie zawsze rzeczywista pojemność jest taka jak deklarowana. Dla mnie sens wymiany zaczyna się od 200 Ah. Zwykle mniejsze pojemności 100 Ah mają dużo niższe parametry bms i nie zaspokoją naszych potrzeb.
 
 Bms - zwykle te bardziej inteligentne mają czujniki które same pilnują czy temp ładowania nie jest poniżej zera. Mają także funkcje monitorowania stanu akumulatora więc wiemy jaką mamy pojemność i jakie prądy przechodzą aktualnie.  Niestety przy lifepo4 wszystkie kamperowe wyświetlacze pojemności akumulatora są całkowicie nieprzydatne ponieważ pokazują tylko napięcie.
 
 Ilość cykli. Każdy lifepo4 ma opisaną tzw ilość cykli czyli możliwości kompletnego rozładowania i naładowania. Upraszczając. Kupujemy akumulatory które mają powyżej 4000 cykli. Inne np 2000 to zwykle baterie z odzysku i regeneracji.
 
 Firma. Wszystkie produkty są Chin. I tu nie ma reguły bo nie wiemy jakie ogniwa zostały zastosowane i jaki bms użyty. Warto kupować te z inteligentnym bms i funkcją Bluetooth bo jest nadzieją że skoro lepszy bms wsadzili to i baterie/ cele/ będą lepszej jakości.
 
 
 Podsumowując najlepiej kupować 200 Ah i więcej oraz o parametrach bms które wynoszą 100 A prąd ładowania i 200 A rozładowania.
 |  
				|  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
	| Wyświetl szczegóły | 
   
	|  | 
      
         
      | WaldekR   weteran
 
 Twój sprzęt: Challenger/Ducato/98
 Nazwa załogi: Waldek i Wiesia
 Pomógł: 1 raz
 Dołączył: 08 Lut 2022
 Piwa: 24/65
 Skąd: Przasnysz oklice
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-27, 07:37 |   
 |  
               | 
 |  
               | Prosto i konkretnie.   |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | Komplecik   Kombatant
 
 Twój sprzęt: Adriianna
 Nazwa załogi: Kompleciki :)
 Pomógł: 5 razy
 Dołączył: 13 Cze 2011
 Piwa: 363/716
 Skąd: Kraków
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-27, 07:57 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | WaldekR napisał/a: |  	  | Prosto i konkretnie.   | 
 Tak, akumulator lifepo4 mamy ogarnięty, teraz skrótowy opis urządzeń wspólpracujacych, czytelnie opisany schemat i mamy to
   
 Warta piwa prawda?
 |  
				| _________________ komplet
 |  
				|  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | orkaaa   weteran
 
  
 Twój sprzęt: Chausson 627 GA
 Pomógł: 11 razy
 Dołączył: 04 Cze 2017
 Piwa: 67/2
 Skąd: kielce
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-27, 11:19 |   
 |  
               | 
 |  
               | Zasilanie. Alternator. Przy starych alternatorach nie ma problemu/ jeżeli bms akumulatora jest większy niż prąd A z alternatora/.Przy nowych inteligentnych które dostosowują przesyłany prąd do stanu naładowania aku samochodowego i zapotrzebowania na energię w samochodzie, będą problemy. Po naładowaniu samochodowego natężenie i napięcie prądu spada i nie będzie ładowania. Wówczas zakładamy ładowarkę dc dc o mocy 30 A w górę. To 30 jest niezbędne ponieważ około 10 A pobiera podczas jazdy lodówka. Ja używam Oriona smart 30 A victrona.
 https://amzn.eu/d/59jjmLY
 
 Przy instalacji trzeba pamiętać aby kable z alternatora / aku samochodowy/ były grube / 16 mm2 lub więcej/. Jeśli kupimy dcdc izolowane to upraszczając kabel plus z alternatora/ klema plus aku samochodowego/ łączymy z wejściem plus ładowarki dcdc i do plusa lifepo4 . Z minusem podobnie. Warto na plusie przed ładowarką wsadzić hebel odcinający.
 
 Ładowarka 230/12 v energoblok i solar. Można nic nie zmieniać albo jeżeli jest możliwość przełączenia na wyższe napięcie 14.2 v to należy przełączyć. Ładowarka w energobloku czasami ma możliwość przestawienia podobnie jak regulator napięcia przy solarze.  Najniższe napięcie ładowania ma ołów, potem gell a najwyższe  lifepo4. Zwykle ładowarki w energobloku mają 10 A więc ładowanie pustego akumulatora 200 Ah trwa ….. 20 godzin. Przy solarach jest podobnie. Jeśli na dachu mamy 200 wat to latem w super słońcu uzyskamy dziennie max około 60-70 Ah.
 
 Wszystkie połączenia idą na klemy akumulatora chyba że z akumulatora wyprowadzimy grube przewody na szyny / plus minus / . W przeciwnym przypadku przy klemach na śruby skręcamy wszystkie plusy i wszystkie minusy zasilania i odbiorników.
 
 Odbiorniki. Dotychczasową instalacje 12 v nie ruszamy. Nic nie trzeba robić . Zwykle nową instalacją jest przetwornica 12/230. Jej moc mierzymy w watach i dobieramy do planowanych odbiorników na 230v. Najlepiej kupić pełny sinus / nie będzie problemów - prąd jak w gniazdkach domowych. Moc podawana jest w dwóch parametrach np 2000/4000. 2000 oznacza że przetwornica wytworzy prąd do obsługi urządzeń do 2000 wat pracy ciągłej. 4000 wat to max prąd chwilowy. Nas interesuje pierwszy parametr. Słaba suszarka do włosów ma 1200 wat ale są np airfryery o mocy 1400  czy 1500 wat . Lepiej kupić trochę na zapas bo moc pracujących urządzeń się sumuje.
 Przetwornicę łączymy bezpośrednio na klemy plus, minus na grubych kablach / 20 mm2/.
 Jeżeli planujemy więcej urządzeń na 230 v lodówka, klima, gniazdka to trzeba od przetwornicy zrobić osobną instalację dla tych urządzeń. Proste rozwiązanie to domowy przedłużacz.
 
 Monitoring. Bardzo ważna sprawa. Lifepo4 nie da się monitorować urządzeniami kampera. One są dostosowane do aku kwas lub gell i pokazują napięcie. W oparciu o spadek napięcia oceniają poziom rozładowania akumulatora. Problem w tym że lifeopo4 prawie do końca utrzymuje napięcie i wskazania kamperowych wyświetlaczy są błędne.
 Monitorować można na dwa sposoby. Albo mamy bms z Bluetooth i wówczas aplikacja zwykle pokazuje stan naładowania i płynące prądy. Piszę zwykle bo spotkałem się z bms gdzie w pewnym momencie Bluetooth pokazywał błędne dane.
 
 Innym pewnym rozwiązaniem monitorowania jest instalacja tzw bocznika który liczy dokładnie wszystkie prądy i pokazuje na wyświetlaczu najważniejsze dane w tym te dotyczące poziomu naładowania akumulatora i płynących prądów. Ja stosuję TK 15.
 https://a.aliexpress.com/_EHAMt85
 Moc bocznika trzeba dostosować do mocy prądu wyjścia bms. Jeżeli planujemy np przetwornicę 2000 wat to bocznik 350 A.
 
 Instalacja bocznika. I tu musimy trochę ingerować w dotychczasowy układ klem akumulatora. Bocznik  łączymy z minusem akumulatora /jeden koniec / a drugi łączymy do klemy minus / oryginalnej/.
 W praktyce kupujemy jedną klemę minus z krótkim grubym kablem / 20 mm2/ którym łączymy  minus akumulatora , bocznik  z oryginalną klemą minus i z wszystkim co do niej podłączone.
 Bocznik ma dwa końce / dwie śruby /  i trzeba pilnować który ma być od strony  akumulatora / oznaczenie B- / a który od oryginalnej klemy do której mamy dopięte wszystkie minusy zasilania i odbiorników / oznaczenie P-./
 Bocznik ma także mały kabelek plus łączymy z plusem klemy lifepo4 oraz kabel wyświetlacza można kupić dłuższy 3m .
 
 Podsumowanie. Gotowy lifepo4 można założyć samemu i nic nie zmieniać gdy mamy zwykły alternator a bms lifepo4 jest przystosowany do pojęcia takich prądów jak on podaje.
 W innych przypadkach instalacje nieco trzeba przerobić. Najbardziej pracochłonne jest założenie ładowarki dc dc bo trzeba pociągnąć dwa kable od alternatora / akumulatora samochodowego/ do dc dc i potem do lifepo4.
 |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | SlawekEwa   Kombatant
 Slawek Dehler
 
  
 Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
 Nazwa załogi: Fendziaszki
 Pomógł: 29 razy
 Dołączył: 10 Lut 2007
 Piwa: 242/612
 Skąd: z głębokiego buszu
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-27, 12:48 |   
 |  
               | 
 |  
               |  	  | orkaaa napisał/a: |  	  | oraz kabel wyświetlacza można kupić dłuższy 3m | 
 i 5m i 8 m
 |  
				| _________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      | marcincin   stary wyga
 
  
 Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
 Nazwa załogi: MIK
 Pomógł: 3 razy
 Dołączył: 03 Sty 2013
 Piwa: 50/36
 Skąd: Wrocław
 
 | 
            
               |  Wysłany: 2023-05-27, 18:29 |   
 |  
               | 
 |  
               | Ogólnie zgadzam się z tym, co napisał kolega orkaaa, ale nie zgadzam się z uproszczeniami: 
 
  	  | orkaaa napisał/a: |  	  | Podsumowanie. Gotowy lifepo4 można założyć samemu i nic nie zmieniać gdy mamy zwykły alternator a bms lifepo4 jest przystosowany do podjęcia takich prądów jak on podaje.p
 
 | 
 
 Powinno się jeszcze dodać, że instalacja elektryczna zabudowy jest przystosowana do podjęcia takich prądów jakie generuje alternator. Większość instalacji kamperowych jest zabezpieczona głównym bezpiecznikiem o wartości 50A. Jeśli alternator będzie w stanie oddać 60A (a LiFePe4 chętnie je skonsumuje w całości) to bezpiecznik będzie się notorycznie przepalał. Jeśli np. alternator odda 50A, bezpiecznik wytrzyma, ale reszta instalacji może pracować na wartości granicznych natężenia prądu - pewne elementy mogą zacząć się nadmiernie nagrzewać, co może różnie się skończyć.
 
 
  	  | orkaaa napisał/a: |  	  | W innych przypadkach instalacje nieco trzeba przerobić. Najbardziej pracochłonne jest założenie ładowarki dc dc bo trzeba pociągnąć dwa kable od alternatora / akumulatora samochodowego/ do dc dc i potem do lifepo4.
 | 
 
 Jeśli ktoś literalnie potraktuje to co jest napisane wyżej (a ma to być prosta instrukcja dla ludzi "mniej wtajemniczonych") to może się skończyć tym, że ktoś zainstaluje ładowarkę dc dc w układzie równoległym do oryginalnej instalacji ładującej akumulator pokładowy z alternatora - co z kolei może różnie się zakończyć dla instalacji samochodowej jak i samej ładowarki dc dc.
 Prawidłowa instalacja ładowarki dc dc niesie za sobą także pewne konsekwencje - bez zmiany instalacji lodówka w trybie 12V jest zasilana z ładowarki dc dc, a nie bezpośrednio z alternatora. Jeśli lodówka pobiera np. 15A i są włączone inne odbiorniki to może okazać się, że w czasie jazdy akumulator LiFePo4 jest rozładowywany (a nie ładowany), ponieważ moc ładowarki jest niewystarczająca - znam takie przypadki.
 |  
				| _________________ Marcincin
 
  |  | 
	
		|   |  | 
	  
      
		|  | 
   
      
         
      |  |