 |
|
Do czego służy ten dodatkowy wentylator?? |
Autor |
Wiadomość |
FilipDucato
trochę już popisał

Twój sprzęt: Peugeot J5 z 88r.
Dołączył: 20 Maj 2021 Piwa: 2/2 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2023-06-04, 21:22 Do czego służy ten dodatkowy wentylator??
|
|
|
Witam wszystkich,
piszę, gdyż próbuję zrozumieć jak działają wentylatory w naszych kamperach - stare Ducato, Citroen, J5.
Są tam dwa wentylatory chłodnicy. Patrząc przodem do komory silnika, ten Lewy (L) jest tym głównym i on mi działa jak płyn chłodniczy osiąga zbyt wysoką temperaturę. To jest jasne. Aktywowany termowłącznikiem ALE NIE MAM POJĘCIA GDZIE OWY TERMOWŁĄCZNIK JEST. Czy to jest czujnik temperatury tuż przy pompie wody??
Ale ten Prawy (P), mniejszy, nigdy się nie załączył! Pamiętam, że ktoś na forum pisał, że nigdzie nie działa, ale nie mogę tego postu znaleźć.
Przestudiowałem cały schemat elektryczny, wyrywając sobie przy tym włosy z braku zrozumienia.
Otóż ten Prawy wentylator ma, według schematu, osobny bezpiecznik (tak rzeczywiście jest, 12 bodajże) i osobny przekaźnik "dodatkowego" wentylatora (tak jest opisany). Również nie mogę go znaleźć bo wszystko się gubi w mieszaninie wiązki pod deską. Lewy, główny, włącza się czujnikiem T ... chyba. A ten Lewy? Nie mogę tego na schemacie rozczytać.
A ten gruby czujnik w chłodnicy jest termowyłącznikiem.
Ale za chiny nie rozumiem, dlaczego się nie załącza... i do czego służy.
Rok temu kamperek się przegrzał dwa razy jak byłem z żoną w górzystych terenach. Zmotywowało mnie to, żeby zrobić osobny układ do tego wentylatora (skoro i tak nie działa).
Oczywiście z przekaźnikiem. Przewód zasilający od aku do przekaźnika rozrusznika jest bodajże taki "ciutkę grubszy" niż zwykłe motoryzacyjne, pewnie z 2.5mm2, taki też zastosuję do tego wentylatora, aczkolwiek nie jestem elektrykiem i nie wiem czy tak powinno być. 4mm2 wydaje się strasznie grubym przewodem do czegoś takiego... to tylko wentylator.
Sygnałówka będzie wzięta od stacyjki, ponieważ chciałem móc załączać wentylator nawet jak silnik jest wyłączony. W sumie to nie jest aż takie istotne, bo płyn nie jest w obiegu wtedy, ale jakoś takie mam chęci.
Macie jakieś pomysły? Być może u was działa ten wentylator i tylko mi się coś pokićkało.
Zamontował sobie ktoś taki włącznik osobny za pomocą przekaźnika i chce się podzielić wrażeniami?
Chętnie wrzucę tu potem instruktaż jak mi się uda, ale nie jestem pewny co do tych kabli. |
|
|
|
 |
MILUŚ
Kombatant CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA

Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 25 razy Dołączył: 02 Gru 2007 Piwa: 194/150 Skąd: Gliwice w przelocie
|
Wysłany: 2023-06-04, 22:34 Re: Do czego służy ten dodatkowy wentylator??
|
|
|
FilipDucato napisał/a: |
Macie jakieś pomysły? Być może u was działa ten wentylator i tylko mi się coś pokićkało.
Zamontował sobie ktoś taki włącznik osobny za pomocą przekaźnika i chce się podzielić wrażeniami?
Chętnie wrzucę tu potem instruktaż jak mi się uda, ale nie jestem pewny co do tych kabli. |
Witaj ;
W poprzednim kamperku (Ducato'91 1.9D ) też zrobiłem dodatkowy wyłącznik na desce i przez przekaźnik ; tak Jak Ty planujesz ; włączałem ten drugi wentylator . W górach Rumuni i Bułgarii ; w gorące lato 2013 uratowało mnie to przed przegrzaniem silnika |
_________________ Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego
Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
 |
|
|
|
 |
FilipDucato
trochę już popisał

Twój sprzęt: Peugeot J5 z 88r.
Dołączył: 20 Maj 2021 Piwa: 2/2 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 2023-06-05, 18:21
|
|
|
No właśnie dzisiaj okazało się, że pękła głowica/uszczelka bo leje się płyn chłodniczy.
Oby nie blok!
Zatem, każdy powinien sobie taki przekaźnik zrobić, bez dwóch zdań.
No cóż, jak trzeba, to trzeba. |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2023-06-05, 19:05
|
|
|
Trzeba mieć w chłodnicy czujnik temperatury z trzema pinami. Jeden to wejście 12 V, drugi wyjście na pierwszy wentylator, trzeci wyjście na drugi wentylator. Zależnie od temperatury układu chłodzenia pracują jeden went albo dwa. Przezorni montują w kabinie układ analogowy i sami decydują kiedy ma co się włączyć. |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
|
 |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2023-06-05, 23:19
|
|
|
SlawekEwa napisał/a: | Trzeba mieć w chłodnicy czujnik temperatury z trzema pinami. Jeden to wejście 12 V, drugi wyjście na pierwszy wentylator, trzeci wyjście na drugi wentylator. Zależnie od temperatury układu chłodzenia pracują jeden went albo dwa. Przezorni montują w kabinie układ analogowy i sami decydują kiedy ma co się włączyć. |
Stosowałem ten patent w starszych autach (np.Ducato I ) ale nie wiem, bawić się w takie wynalazki w nowocześniejszym aucie. |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/193 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2023-06-07, 22:17 Re: Do czego służy ten dodatkowy wentylator??
|
|
|
FilipDucato napisał/a: | .....
Są tam dwa wentylatory chłodnicy. Patrząc przodem do komory silnika, ten Lewy (L) jest tym głównym i on mi działa jak płyn chłodniczy osiąga zbyt wysoką temperaturę...... |
czesc,
wg mnie (ale też kilku producentów aut chyba, bo miałem tak w osobówce), te wentylatory powinny pracować razem, a co najwyżej mieć dwie prędkości obrotowe w zależności od temperatury. Dlaczego razem? a chociażby dlatego że jak stosisz lub jedziesz wolno to obieg powietrza może się zamykać w większości wokół chłodnicy przez drugi niedziałąjący wentylator.
Wiec albo zrób najprościej czyli drugi włącza się z pierwszym (może być oddzielny przekażnik.
I zapewne nie wychłodzisz silnika bo jeszcze jest termostat...
albo jak masz czujnik temperatury z dwoma wyjśćiami to możesz zrobić na dwóch przekażnikach układ który przy niższej temperaturze łączy oba wentylatory w szereg
co daje ciszę i mały pobór prądu, a jak osiągnie wyższą temperaturę lub (!) właczysz klimę to załącza oba wentylatory równolegle!
PS załączyłem schemat z Lanosa z klimą. I trzymaj się tego schematu, dlatego, że jest on taki "chytry" że nawet jak padnie jeden z wentylatorów to uruchomienie drugiego stopnia powoduje że wentylatory działają niezależnie i zawsze coś tam będzie dmuchać!
A do tego nawet jak przekażniki powariują to nie będzie zwarcia!
PS2. takie wentylatory mają od 120 do 150W srednio, więc przewód 2,5mm2 w zupełności wystarczy (do 12,5A => 12*12,5=150W. Ale jak Twój went ma juz powyzej to zastosuj 4mm2
wentChuo.JPG no dobra.... może i na trzech przekażnikach PS. schemat jest z auta z końca 20tego wieku, żeby było łatwo zaadaptować. teraz to już regulacja obrotów na elektronice |
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 184,26 KB |
|
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/193 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2023-06-23, 19:12
|
|
|
jeszcze doprzemyślałem temat
i do termostatu z jednym wyjściem też można zastosować
ten schemat. Pominąć przekażnik A, a tam gdzie były jego styki zewrzeć.
Wtedy wentylatory pracują cały czas z małą mocą a jak
jednak podniesie się temperatura to aktualny termostat uruchomi
przekażnik B i ster (Hi) i nastąpi praca na "maksa"...
PS. przy podłączaniu należy pamiętać żeby klima też zwierała Hi do masy
zeby od razu wentylatory pracowały na maksa. Niby dodatkowy prąd bierze,
ale na pewno zrekompensuje się to z nawiązką w spadku obciążania silnika
przez kompresor klimatyzacji.
PS. jakby ktoś miał problem obczaić schemat a chciałby coś takiego stworzyć
to niechaj pisze.... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
MisioKRAK
weteran

Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Cze 2013 Piwa: 25/15 Skąd: Kraków
|
|
|
|
 |
eMGie
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Peugeot J5 Autostar 425 2,5TD '91
Pomógł: 1 raz Dołączył: 25 Paź 2023 Piwa: 10/2 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2024-10-08, 14:30
|
|
|
Wydaje mi się, że w schowku w szoferce. |
|
|
|
 |
majsterus
zaawansowany

Twój sprzęt: T5, Hymer S700
Dołączył: 04 Sie 2008 Otrzymał 14 piw(a) Skąd: wielkopolskie
|
Wysłany: 2024-10-08, 15:51
|
|
|
Chłodnica do wymiany, termostat też. Reszta od odkamienienia. |
|
|
|
 |
MisioKRAK
weteran

Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Cze 2013 Piwa: 25/15 Skąd: Kraków
|
|
|
|
 |
eMGie
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Peugeot J5 Autostar 425 2,5TD '91
Pomógł: 1 raz Dołączył: 25 Paź 2023 Piwa: 10/2 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 2024-10-09, 07:57
|
|
|
Tam są tylko dwa przekaźniki, po jednym do każdego wentylatora |
|
|
|
 |
MisioKRAK
weteran

Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy Dołączył: 13 Cze 2013 Piwa: 25/15 Skąd: Kraków
|
|
|
|
 |
Speedo
trochę już popisał
Pomógł: 1 raz Dołączył: 21 Gru 2023 Piwa: 4/1 Skąd: lubuskie
|
Wysłany: 2024-10-09, 09:48
|
|
|
powiedzmy, że 6 bo ten całkiem po lewej to nie przekaźnik tylko przerywacz kierunkowskazów |
|
|
|
 |
jackdruid
trochę już popisał
Twój sprzęt: Peugeot J5 AUTOSTAR
Pomógł: 1 raz Dołączył: 05 Kwi 2022 Postawił 5 piw(a) Skąd: opolskie
|
Wysłany: 2024-10-09, 15:59
|
|
|
To ja pozwolę sobie podzielić doświadczeniami z tego układu , bo też dotknęła mnie ta niesprawność. Generalnie układ jest taki ,że poszczególne wentylatory są sterowane oddzielnie , pierwszy załącza się przy około 88 stopniach , a drugi przy 92 , czyli praca jednego wentylatora jest jak najbardziej poprawna w większości wypadków. Drugi wentylator załącza sie tylko przy bardzo mocnym obciążonym silniku w podwyższonych temperaturach. Wentylatory są włączane czujnikiem na dole chłodnicy , który ma trzy piny , dwa idą na poszczególne przekaźniki , a trzeci jest masą , bo sterowanie jest za pośrednictwem właśnie masy (minusa). U mnie przekaźniki to właśnie te dwa razem w skrzynce bezpieczników. Najprościej jest sprawdzić cały układ odłączając przewody od czujnika i podłączając masę na poszczególne piny przewodu dochodzącego do czujnika . Jeżeli wentylatory będą się uruchamiały , to problem tkwi w czujniku lub jego uziemieniu ( minusie). Jeżeli nie , to najlepiej w pierwszej kolejności sprawdzić poszczególne przekaźniki , a dopiero później sprawdzać wentylatory podłączając je bezpośrednio do zasilania. Bezpieczniki w skrzynce odpowiadające za wentylatory to pierwszy i ostatni w rzędzie. U mnie problemem okazał się przewód przy samym łączeniu z czujnikiem i drugi wentylator nie pracował . Po wymianie przewodu wszystko pracuje wzorcowo. Jeżeli padł czujnik to pasuje valeo 819828. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|