 |
|
Campervan Ducato II Rolex |
Autor |
Wiadomość |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-09-25, 21:42
|
|
|
Zdecydowaliśmy się na lodówkę typu hotelowego - mamy dobre wspomnienia z okresu użytkowania Niewiadówki w której taka kostka służyła bez problemów 3-4 lata, mimo wstrząsów.
Na razie będzie pracowała na napięciu 230V (przetwornica) a jak padnie agregat albo już nie będę miał co poprawiać w kamperze - przerobię ją na 12V.
duca85a.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 218,85 KB |
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-09-25, 21:57
|
|
|
W międzyczasie były jakieś chaotyczne zakupy aby sobie utrudnić życie
Miałem kupić nowy hak na allegro - ale znalazłem używany na drugim końcu Polski. Dlaczego wziąłem używkę? Bo niezdrowo się podnieciłem tymi fabrycznymi podestami
Hak był zdjęty z identycznego Ducato. Kilka dni zeszło mi na zorganizowaniu transportu tego długiego i ciężkiego żelastwa. Nie wiem jak to wyszło, ale podesty, które wydawały mi się alumniowe - okazały się stalowymi. Ale za co cynkowanymi ogniowo.
Hak wypiaskowałem i wtedy się okazało, że ma trochę więcej rdzy niż było widać (był po prostu bardzo grubo pomalowany jakąś gumą, farbą, cholera wie czym.
Summa summarum wymagał x2 więcej nakładów finansowych i x3 więcej pracy niż planowałem. Ale efekt wyszedł świetny a stopnie ułatwiają wchodzenie od tyłu. Dałem nowe gniazdo i przyspawałem nową blachę pod w/w, odkuwka haka została ocynkowana na nowo. Zainstalowałem tylko 1 rząd stopni. Dwa to byłaby już przesada i pół metra zwisu za zderzakiem
Teraz można podłączać przyczepę z motocyklem
duca86.jpg Po piaskowaniu... |
 |
Plik ściągnięto 8 raz(y) 562,12 KB |
duca106.jpg Po renowacji, zamontowany, wbity w DR. |
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 362 KB |
duca107.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 10 raz(y) 470,9 KB |
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-10-05, 22:51
|
|
|
Zastanawiałem się równolegle nad rozwiązaniem sprawy gazu. Ponieważ miałem nową, małą butlę LPG (20L, taka pigułka) którą chciałem kiedyś pierwotnie zainstalować w Niewiadówce (ale do tego nie doszło) to szukałem miejsca gdzie ją podwiesić. Ze względu na kształt nie jest to jednak proste. Ostatecznie postanowiłem, że szufladę koła zapasowego przerabiam i robię tam mocowanie akumulatora i butli LPG.
Co się naciąłem stali i napasowałem - to moje. Szufladę w każdym razie wzmocniłem, dorobiłem odboje opierające się o nadwozie w trakcie jej dociągania, zrobiłem mocowanie aku i butli. Potem piaskowanie, poliuretany itd. Wielozawór przerobiłem tak aby pobierał fazę lotną, dokupiłem osprzęt itd.
Bardzo ładnie to wyszło. Odłożyłem ów zacny zestaw do magazynku aby spokojnie czekał na montaż w nadwoziu. Tak czekał, że minęło 7 miesięcy budowy kampera..... i nastąpiła zmiana decyzji Doszedłem do wniosku, że na nasze potrzeby (tylko kuchenka) butla 20L to zdecydowana przesada. Butlę z osprzętem sprzedałem a szufladę znów pociąłem aby dorobić mocowanie pod drugi, identyczny akumulator.
Tak...
Po naradzie ze specjalistą od gazu w Białymstoku, ostatecznie padło na zestaw z kartuszem propan-butan 500gr. Do tego oczywiście trzeba było wyrzeźbić odpowiedni uchwyt z łatwym systemem wymiany kartusza. Plusem takiego rozwiązania jest jego nikła waga w porównaniu z butlą LPG. Kartusz zainstalowałem pod samochodem, mam do niego dobry dostęp pod progiem (zawór odcinający, wymiana).
Czy zda to egzamin? Zobaczymy...
duca55.jpg naciąłem się, naspawałem, napiaskowałem... |
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 530,26 KB |
duca57.jpg nalakierowałem |
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 540,27 KB |
duca57a.jpg o detale zadbałem. By wszystko potem pociąć i zmienić koncepcję :) |
 |
Plik ściągnięto 7 raz(y) 261,6 KB |
duca150.jpg Ostatecznie stanęło na takim zestawie - kartusz 500gr, zawór kątowy, reduktor kamperowy z upustem. |
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 364,35 KB |
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-10-05, 23:20
|
|
|
Ponieważ lato miało się już ku końcowi trzeba było pomału kończyć różne prace zewnętrzne przy busie. Jedną z nich była zmiana wyglądu. Samochód był mniej więcej spolerowany, dach i maska , jak opisywałem wcześniej, był ogarnięty. Ale Ducato nadal przypominało lodówkę - trzeba to było jakoś przełamać.
Zawsze podobały mi się różne pasy na samochodach, zwłaszcza w stylu retro. Rada w radę i powstały 2 koncepcje. Jedną były barwy Martini Racing bardzo bliskie memu sercu ze względu na pasjonowanie się rajdami. Ta koncepcja jednak upadła bo dwie kolejne drukarnie wyłożyły się przy doborze barw. Jest w internecie pełno danych nt. kolorów CMYK i RGB barw Martini - 4 razy próbowałem jest zastosować i za każdym razem było nie tak - a to czerwony był pomarańczowym, a to błękit był siny itd.
Druga wersja to 4 pasy w kolorach, powiedzmy, słonecznych. Ta wersja na szczęście w druku wyszła równie dobrze jak w projekcie. I tak już zostało. Zamówiliśmy chyba 25mb wydruku, folia zwykła, laminowana. Odszukałem w warsztacie raklę i w ciągu 2 popołudni okleiliśmy lodówkę. I teraz zaczęła jakoś wyglądać.
Na koniec budowy zrobiłem jeszcze zawijasa na szafce kuchennej - ale to historia którą opowiem oddzielnie. W każdym razie wygląda to świetnie. Mamy barwy w stylu Sopot Festiwal '69
duca62.jpg Było trochę mierzenia i zabawy z oklejaniem ale pas ciekawie odmienił to nadwozie. |
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 508,26 KB |
duca62a.jpg Uwaga - spojler. Na koniec etapu I dorobiłem też nalepkę na szafkę kuchenną która świetnie dopełnia całość po otwarciu drzwi. |
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 478,82 KB |
|
|
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2023-10-06, 10:27
|
|
|
Fajnie wygląda to oklejenie, ale raczej nie pojawiaj się tym kamperem w pobliżu marszu narodowców |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-10-06, 21:01
|
|
|
Tęcza to nie jest |
|
|
|
 |
decumanus
weteran

Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy Dołączył: 10 Kwi 2017 Piwa: 45/24 Skąd: Bielsko Biała :D
|
Wysłany: 2023-10-06, 21:14
|
|
|
Czesc mężczyzn ma problemy z kolorami🤣
R |
_________________ tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
 |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2023-10-07, 10:14
|
|
|
decumanus napisał/a: | Czesc mężczyzn ma problemy z kolorami🤣
R |
a część z poczuciem humoru |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
Wojadżer
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: iveco daily 35s17 max (plan na 4 osoby)
Nazwa załogi: kwartet
Dołączył: 18 Wrz 2017 Piwa: 8/5 Skąd: Warszawa Wilanów
|
Wysłany: 2023-10-07, 19:21
|
|
|
Pasy jak pasy ale patent z ich "zwinięciem" wraz z otwarciem drzwi - genialny! |
|
|
|
 |
decumanus
weteran

Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy Dołączył: 10 Kwi 2017 Piwa: 45/24 Skąd: Bielsko Biała :D
|
Wysłany: 2023-10-07, 19:23
|
|
|
Miałem na mysli ze ktos o mocno prawicowych pogladach, moze uznac ze to obraza jego proste pojmowanie swiata i uzyc przyslowiowego gwoździa
Kolorki swietne, takie retro z przełomu 70 i 80tych
R |
_________________ tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
 |
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-10-07, 20:51
|
|
|
Dajcie spokój dziewczyny
To pasy zachodzącego słońca są.
Ad rem.
Coraz dłuższe wieczory dały asumpt do pochylenia się nad instalacją elektryczną. Trzeba było zrealizować plany z kartki.
Miałem już koncepcję gdzie będzie tzw.energoblok, więc podobierałem przekroje, nakupowałem kabli, klej na gorąco w rękę i do dzieła. Potem przykleiłem zaimpregnowane od grzyba i pleśni kantówki 2x2 do podłogi. A potem potem okazało się, że instalację trzeba jeszcze rozbudować Życie!
Dodatkową wiązkę puściłem po prostu za bakistą i za podstawą brodzika. Ogólnie, nie wiem jak, ale poszło ok 200mb różnych kabli i przewodów. Przy okazji układania kabli położyłem też 2 przewody wodne 10mm PVC w otulinie termicznej do prysznica wewnętrznego i zewnętrznego.
duca80.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 17 raz(y) 679,59 KB |
duca81.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 570,91 KB |
duca82.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 291,64 KB |
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-10-07, 20:59
|
|
|
A wracając do pasów jeszcze
Pierwsza wersja jak mówiłem miała być w wersji Martini Racing. Coś mniej więcej jak na foto poniżej. Ojciec jak zobaczył to powiedział że to barwy Rosji. W obliczu konfliktu to nieetyczne.
Także ten tego.... Każdy widzi co chce widzieć.
CC8D6F51-1F3A-4CD4-BC85-6CD743CD05C0.jpeg.d094d96c0e57f483ed46391276b32a67.jpeg
|
 |
Plik ściągnięto 17 raz(y) 186,39 KB |
|
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-10-10, 21:45
|
|
|
A teraz o wentylacji....
Późnojesienne prace przy elektryce, przy włączonym webasto, ujawniły pewien problem. A może raczej zjawisko. Zasadniczo naturalne. Mimo ciepłego powietrza wewnątrz, na blachach sufitowych intensywnie wykraplała się para wodna z oddychania. Ponieważ kamper miał być ocieplony wełną mineralną (o zgrozo!) jakoś ten problem trzeba było rozwiązać. A przynajmniej spróbować.
Zauważyłem, że konstrukcja wręg, poprzecznic itd w części ładunkowej jest tak ukształtowana (podcięcia, przetłoczone szczeliny wentylacyjne itd), aby w przypadku zabudowy sklejką 100% powierzchni ścian (co często ma miejsce w busach) była zapewniona minimalna wentylacja przestrzeni przy ścianach - tak aby powietrze z progów (są tam szczeliny ociekowe) mogło wędrować ku górze, ku sufitowi. Ok, no to mogę wykorzystać to zjawisko i powiedzmy, para wodna będzie migrowała do najwyższego poziomu w busie czyli pod sufit. ALE JAK ją stamtąd usunąć?
Na początku myślałem o wywietrzakach obrotowych jakie czasami widzi się w samochodach dostawczych. Ale są trudno dostępne, poza tym - postawię ich 4 na dachu??
Cztery, ponieważ dach jest podzielony wręgami na 5 sekcji (jedna z sekcji będzie wentylowana przez duże okno dachowe. I każdą wypadałoby zwentylować.
Posiedziałem, pomyślałem, zrobiłem projekt w CADzie. Potem wyspawałem 4 wywietrzaki z INOXu. Są tak ukształtowane, że, teoretycznie, podczas jazdy powinno w nich powstawać podciśnienie intensyfikujące wentylację. Mają bardzo drobną siatkę przeciw owadom. Siatka także częściowo zapobiega przenikaniu wody opadowej rozpryskującej się na dachu. Za siatką jest skośna ścianka kierująca wodę, która się przedostała przez siatkę - z powrotem na zewnątrz. 3 z 4 wywietrzaków są zlokalizowane pod panelami słonecznymi co dodatkowo je zabezpiecza przed opadami.
Ok, to wylot wilgoci mam już zorganizowany. Co teraz zrobić z wełną i jej zabezpieczeniem? Wyszedłem z założenia, że można tu zastosować rozwiązania z budownictwa czyli odciąć wełnę (przyklejoną do ścian i sufitów) folią paroizolacyjną. Aby ograniczyć przenikanie wilgoci do izolacji - tak jak się robi standardowo z sufitami itd.
Dodatkowo, aby ułatwić przepływ powietrza z progów do sufitu i do wywietrzaków przez izolację z wełny, każdy z arkuszy wełny, od strony blachy nadwoziowej ma podcięte 2-3 kanały wentylacyjne które pokrywają się z fabrycznymi otworami we wręgach i elementach nadwozia.
Czy to będzie działać? Zobaczymy. Ja w każdym razie śpię spokojniej wiedząc, że para wodna ma gdzie "wyjść".
Aha, w tym modelu tłoczenie dachu jest poprzeczne, co umożliwia "połączenie" ścian z dachem - wentylacyjnie. W modelach po 2006 będzie to już niemożliwe bo tłoczenie dachu jest wzdłuż nadwozia.
duca112.jpg coś tu się kondensuje... |
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 214,59 KB |
duca99.jpg Wyspawałem wywietrzaki |
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 412,3 KB |
duca113.jpg Są skierowane oczywiście do tyłu |
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 348,7 KB |
duca114.jpg Z układu przetłoczeń i otworów w nadwoziu wywnioskowałem jak powinna wyglądać wentylacja |
 |
Plik ściągnięto 18 raz(y) 489,58 KB |
|
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-10-26, 22:07
|
|
|
Wracając do tematu podłogi. Szło to jak kurw.e w deszcz. Kupiłem w necie styrodur 20mm, dobry, drogi. Zacząłem układać kantówki jako stelaż podłogi ale patrzę, że coś mi ten styrodur wystaje ponad listwy. Mierzę - tak! Płyty mają po 22mm a nie 20mm.
Musiałem dokupić sklejkę modelarską 2mm, naciąć stos kwadracików i podkładać pod każdą kantówkę w czasie jej klejenia do nadwozia.
Potem można było wypełnić całą przestrzeń...
duca83a.jpg płyty mają po 22mm a nie 20mm. Co za wspaniały żart! |
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 515,83 KB |
duca88.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 15 raz(y) 360,71 KB |
duca89.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 16 raz(y) 548,52 KB |
|
|
|
|
 |
Rudiger
doświadczony pisarz
Pomógł: 1 raz Dołączył: 12 Wrz 2023 Otrzymał 7 piw(a) Skąd: z warsztatu
|
Wysłany: 2023-10-26, 22:23
|
|
|
Pierwotne założenia było takie, że przykrywamy to nową sklejką 12mm. Ale cena sklejki w tak dużym, jednym kawałku jest kosmiczna, więc przeprosiliśmy się z oryginalną sklejką 9mm która była w busie. Otwory po punktach mocowania pasów zaślepiłem wklejonymi wstawkami ze sklejki 4mm, to samo w progach gdzie była podfrezowana przestrzeń na listwy progowe. Poszpachlowałem, przeszlifowałem, pomalowałem. Potem niezbędne podcięcia pod instalacje i można zakładać.
W międzyczasie zająłem się sprawą zbiornika tzw.rozchodowego. To zbiornik 30L który będzie zlokalizowany w szafce kuchennej, uzupełniany pompą ze zbiornika głównego 90L. W nim będą pompy od prysznica/kranu i grzałka 230V. Ponieważ przyłączy będzie sporo i trzeba to zrobić solidnie i przede wszystkim szczelnie (aby woda na wybojach nie wylewała się do szafki) trzeba było się trochę pogimnastykować z tigiem. Do kanistra wykonałem płytę z nierdzewki z króćcami, dodatkowo wyspawałem stelaż z którym ów zbiornik będzie mocowany w szafce. Aby w przypadku kolizji czy ostrego hamowania nie wyszedł mi przez ścianę szafki. Płyta przykręcona śrubami INOX na uszczelkę z gumy spożywczej.
duca110.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 13 raz(y) 343,91 KB |
duca111.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 13 raz(y) 522,24 KB |
duca108.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 13 raz(y) 473,02 KB |
|
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|