Lifepo4 -300Ah -opinia i o 250 Ah |
Autor |
Wiadomość |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 269/594 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-05-27, 22:35
|
|
|
marcincin napisał/a: |
Prawidłowa instalacja ładowarki dc dc niesie za sobą także pewne konsekwencje - bez zmiany instalacji lodówka w trybie 12V jest zasilana z ładowarki dc dc, a nie bezpośrednio z alternatora. Jeśli lodówka pobiera np. 15A i są włączone inne odbiorniki to może okazać się, że w czasie jazdy akumulator LiFePo4 jest rozładowywany (a nie ładowany), ponieważ moc ładowarki jest niewystarczająca - znam takie przypadki. |
Jest wiele zależności urządzeń, jeśli nie wiemy jak to spiąć i pomierzyć powinien się tym zająć serwis najlepiej kamperowy. |
_________________ komplet |
|
|
|
|
 |
Świstak
Kombatant

Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Cze 2009 Piwa: 471/100 Skąd: Legnica
|
Wysłany: 2023-05-28, 10:19
|
|
|
Zostałem wywołany po nicku, więc się wypowiem... Nie bezpośrednio do autora wątku (do którego mam ogromny szacunek za ogromną wiedzę i niespotykaną wręcz życzliwość), ale do kolejnych pokoleń czytających.
Miałem do czynienia z kilkudziesięcioma instalacjami wykorzystującymi zarówno nowe jak i stare akumulatory i oto kilka wniosków:
1. Jeśli nie znasz prawa Ohma - nie rób samemu przeróbek bo spalisz alternator, instalację auta, BMS lub całego kampera.
2. Jeśli masz tendencję do "testowania" urządzeń poprzez podmianę oprogramowania a nie znasz prawa Ohma - odpuść sobie bo spalisz akumulator, okablowanie lub całego kampera.
3. Jeśli nie wiesz co ci jest potrzebne i ile - odpuść samodzielne prace bo coś spalisz - oby nie była to Twoja rodzina w czasie snu.
4. Jeśli mylisz ampery z woltami - odpuść samodzielne przeróbki bo nie zrobisz tego dobrze i trwale, a koszt naprawy Twoich błędów może być liczony w dziesiątkach tysięcy złotych.
5. Jeśli już ktoś mający odpowiednią wiedzę zainstalował jakieś urządzenie i dał na to gwarancję - nie zmieniaj konfiguracji, parametrów i nie wgrywaj magicznego oprogramowania. Jeśli jednak to zrobisz - nie dzwoń do dostawcy w sobotę o drugiej w nocy że brakuje Ci prądu albo coś się sfajczyło i dostawca ma natychmiast przyjechać do Ciebie do Hiszpanii, bo przecież zapłaciłeś mu za zestaw o wydajności 100A a po podłączeniu farelki i suszarki przestał działać.
6. Pamiętaj również że Twoje potrzeby energetyczne systematycznie się zwiększają, a odpowiedzialne za dostarczanie energii urządzenia się starzeją i ich wydajność z czasem maleje. Pojęcie przewymiarowania zasobów energetycznych właściwie nie istnieje, natomiast niedoszacowanie zapotrzebowania i zasobów wcześniej czy później musi skończyć się tym że zostaniesz bez prądu. I to zapewne wtedy gdy będzie to najbardziej dokuczliwe.
Podsumowując - najpierw bilans energetyczny i jasne określenie potrzeb.
Poradników na forum jest już co najmniej kilka ale wcześniej czy później giną w natłoku mniej lub bardziej rzeczowych dywagacji. Wiem że przeszukiwanie forum może być frustrujące prawie tak bardzo jak próby jego uporządkowania. |
_________________ "Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"
Milka - może ją spotkacie?
 |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 269/594 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-05-28, 18:57
|
|
|
Świstak napisał/a: | Zostałem wywołany po nicku, więc się wypowiem... . |
Świstaku o taką poradę właśnie chodziło i z nią trzeba się pogodzić,
nie znasz się (jeden/drugi) jedź do dobrego serwisu który to już przerabiał niejednokrotnie, niech zrobią i uświadomią co możesz a czego absolutnie nie wolno.
|
_________________ komplet |
|
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 25/115 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2023-06-02, 21:47
|
|
|
Brawo "Świstak" wreście prawdę niewygodną ktoś napisał.
Nie da się napisać "prostego" poradnika ...bo to nie jest proste..
Choć jak wiadomo "każdy Polak" to elektryk dla tego są takie dyskusje.
Ja dodam, że 100Ah to 100Ah nie ważne czy to AGM czy Lifepo4 a były tu już różne opinie na ten temat..
Jak wymieniacie /nadal nie wiem po co / 100Ah Kwasa na 100Ah Lifepo4 to wcale więcej pradu nie macie choć pewnie są tacy co twierdzą inaczej
Co do wad i zalet było już o tym sporo. W zasadzie z jednym się zgadzam , im więcej Ah tym lepiej.
Pozdrawiam. |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 269/594 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-06-02, 22:20
|
|
|
przemo.d napisał/a: | Brawo "Świstak" wreście prawdę niewygodną ktoś napisał.
Nie da się napisać "prostego" poradnika ...bo to nie jest proste..
Choć jak wiadomo "każdy Polak" to elektryk dla tego są takie dyskusje.
Ja dodam, że 100Ah to 100Ah nie ważne czy to AGM czy Lifepo4 a były tu już różne opinie na ten temat..
Jak wymieniacie /nadal nie wiem po co / 100Ah Kwasa na 100Ah Lifepo4 to wcale więcej pradu nie macie choć pewnie są tacy co twierdzą inaczej
Co do wad i zalet było już o tym sporo. W zasadzie z jednym się zgadzam , im więcej Ah tym lepiej.
Pozdrawiam. |
Bo to podobno o to chodzi w tych akumulatorach lifepo4, mój nowy AGM po ponad roku miał 30% pojemność.
jak je zapiąć by to działało to fakt ciężka historia dla laica
https://youtu.be/IvWlOvbDCxQ
Screenshot_20230602_222131.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 3 raz(y) 123,83 KB |
Screenshot_20230602_222349.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 2 raz(y) 120,2 KB |
Screenshot_20230602_222504.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 5 raz(y) 120,95 KB |
Screenshot_20230602_222626.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 3 raz(y) 116,86 KB |
|
_________________ komplet |
|
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 25/115 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2023-06-02, 23:45
|
|
|
https://youtu.be/IvWlOvbDCxQ[/quote]
I co niby zalinkowaleś ?
"Znafce" internetowego porównującego używane baterie widać na filmie date np. 18r 11 tydzien produkcji do nowej LFP...
Wypadało by pomyśleć jeszcze co jest celem krecenia takich filmów... |
|
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 269/594 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-06-03, 08:01
|
|
|
przemo.d napisał/a: | i co niby zalinkowaleś ? |
O sorki na to nie zwróciłem uwagi, może masz rację nie ma co popadać w zachwyty, niech się wypowiedzą kilkuletni użytkownicy tego sprzętu |
_________________ komplet |
|
|
|
|
 |
jachu
początkujący forumowicz
Dołączył: 28 Lis 2021 Postawił 6 piw(a) Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2023-06-09, 00:22
|
|
|
Cytat: |
"Znafce" internetowego porównującego używane baterie widać na filmie date np. 18r 11 tydzien produkcji do nowej LFP...
Wypadało by pomyśleć jeszcze co jest celem krecenia takich filmów... |
Nie obrazal bym czlowieka nie znajac go . Jesli tego czlowieka uwazasz za "znafce" to napisz co i jak , jakies porownania , jakis post w temacie konkretny , jakis film nagraj. Bo poki co jestes pustostanem obrazajacym innych. Nie , ze bronie Roberta Mazurka , ale nie lubie jak ktos kogos obraza a sam nie ma argumentow ani nic nie daje w danym temacie, albo udaje ze jest znawca tematu. |
|
|
|
|
 |
andrzej627
Kombatant

Twój sprzęt: VW T6 204KM DSG7 4MOTION Stylevan Equinox II
Nazwa załogi: Stylevanek
Pomógł: 5 razy Dołączył: 20 Lip 2015 Piwa: 350/162 Skąd: Francja
|
Wysłany: 2023-10-27, 20:23
|
|
|
orkaaa napisał/a: | Trzeba pamiętać / chyba że mamy bms z czujnikami temp/ że nie można ich ładować gdy temperatura jest poniżej zera. |
Co sądzisz o takim rozwiązaniu?
Cytat: | Automatyczny system podgrzewania akumulatora
Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4) ładowane w ujemnej temperaturze mogą ulec uszkodzeniu. Aby temu zapobiec należy zastosować BMS z opcją blokowania ładowania w temperaturze <0C.
Aby mieć jednak stały dostęp do energii podczas niskich temperatur, poszlilśmy krok dalej i zastosowaliśmy w akumulatorach serii LTHIUM EXTREME automatyczny system podgrzewania ogniw.
W momencie , w którym BMS odnotuje ujemną temperaturę wewnątrz akumulatora, energia z ładowarki zostanie przekierowana na maty grzewcze celem podniesienia temperatury powyżej 0C.
W chwili gdy temperatura osiągnie wymagalny poziom, BMS automatycznie przekieruje energię z powrotem na ogniwa celem ich naładowania. |
Źródło: Seria JLFP - LITHIUM EXTREME |
_________________ Andrzej
Filmy z moich podróży
Mój profil na Facebooku
|
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 61/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-10-27, 20:45
|
|
|
Wszystko zależy od bms. Ponieważ ja sam składałem lifepo4 i kilka razy wymieniałem bms dostosowując go do większego apetytu na energię … to mój obecny bms ma funkcję podgrzewania. Tzn jeżeli temp spada może automatycznie włączyć się funkcja podgrzewania. Ale …. Trzeba kupić maty grzewcze i obłożyć nimi akumulator. Więc wybrałem prostsze rozwiązanie. Akumulator jest pod siedzeniem pasażera i jest cały izolowany styropianem, alufixem i co tam miałem pod ręką. Dodatkowo na duże mrozy doprowadzam do niego ciepłe powietrze … rurą do odkurzacza bezpośrednio z najbliższego nawiewu. W ubiegłym roku -25 przez trzy noce i … temp nigdy nie spadła /3 czujniki temp / poniżej 3 stopni. Więc mata nie jest potrzebna. |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2023-10-27, 22:37
|
|
|
Jednego nie rozumiem i wytłumaczcie mi proszę, po co ładować LiFePO4 poniżej zera i kiedy taka sytuacja może mieć w ogóle miejsce ?
Jeśli jest mróz to zazwyczaj kamper stoi sobie nie używany i nie ma potrzeby ładować akumulatora. Jeśli ktoś używa kampera na mrozie to raczej go ogrzewa i w środku temperatura poniżej zera nie spada, bo kamper w którym w środku panuje mróz jest nie do użytku.
Jak w środku jest mróz to nie może być wody bo zamarznie i rozwali instalację . Jak nie ma wody to nie działa kibelek. Jak nie ma kibelka to nie ma kampera ......... i można by tak w koło
Z tego co wiem to LiFePO4 nie mogą być też ani ładowane , ani rozładowywane w próżni , bo dochodzi w niej do eksplozji ogniw . Jest to o tyle istotna wada, że uniemożliwia korzystanie z tego typu akumulatorów na księżycu , zwłaszcza po jego ciemnej stronie , bo tam nie dość że próżnia to jeszcze -273st C |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Brat
Kombatant

Twój sprzęt: Merc310D/1995, Europa560
Pomógł: 3 razy Dołączył: 07 Cze 2011 Piwa: 189/890 Skąd: San Escobar
|
Wysłany: 2023-10-28, 10:07
|
|
|
Cytat: | jeśli nie znasz prawa Ohma | Szacun za profesjonalne i - co nie bez znaczenia - grzeczne powiedzenie niektórym przemądrzałym (ale także - znacznie przeszacowującym swoje umiejętności) by nie próbowali robić rzeczy na których się nie znają, bo "szwagier zrobił i wszystko działa" ... |
|
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 269/594 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2023-10-28, 16:38
|
|
|
Świstak napisał/a: | Zostałem wywołany po nicku, więc się wypowiem... Nie bezpośrednio do autora wątku (do którego mam ogromny szacunek za ogromną wiedzę i niespotykaną wręcz życzliwość), ale do kolejnych pokoleń czytających.
Miałem do czynienia z kilkudziesięcioma instalacjami wykorzystującymi zarówno nowe jak i stare akumulatory i oto kilka wniosków:
1. Jeśli nie znasz prawa Ohma - nie rób samemu przeróbek bo spalisz alternator, instalację auta, BMS lub całego kampera.
2. Jeśli masz tendencję do "testowania" urządzeń poprzez podmianę oprogramowania a nie znasz prawa Ohma - odpuść sobie bo spalisz akumulator, okablowanie lub całego kampera.
3. Jeśli nie wiesz co ci jest potrzebne i ile - odpuść samodzielne prace bo coś spalisz - oby nie była to Twoja rodzina w czasie snu.
4. Jeśli mylisz ampery z woltami - odpuść samodzielne przeróbki bo nie zrobisz tego dobrze i trwale, a koszt naprawy Twoich błędów może być liczony w dziesiątkach tysięcy złotych.
5. Jeśli już ktoś mający odpowiednią wiedzę zainstalował jakieś urządzenie i dał na to gwarancję - nie zmieniaj konfiguracji, parametrów i nie wgrywaj magicznego oprogramowania. Jeśli jednak to zrobisz - nie dzwoń do dostawcy w sobotę o drugiej w nocy że brakuje Ci prądu albo coś się sfajczyło i dostawca ma natychmiast przyjechać do Ciebie do Hiszpanii, bo przecież zapłaciłeś mu za zestaw o wydajności 100A a po podłączeniu farelki i suszarki przestał działać.
6. Pamiętaj również że Twoje potrzeby energetyczne systematycznie się zwiększają, a odpowiedzialne za dostarczanie energii urządzenia się starzeją i ich wydajność z czasem maleje. Pojęcie przewymiarowania zasobów energetycznych właściwie nie istnieje, natomiast niedoszacowanie zapotrzebowania i zasobów wcześniej czy później musi skończyć się tym że zostaniesz bez prądu. I to zapewne wtedy gdy będzie to najbardziej dokuczliwe.
Podsumowując - najpierw bilans energetyczny i jasne określenie potrzeb.
Poradników na forum jest już co najmniej kilka ale wcześniej czy później giną w natłoku mniej lub bardziej rzeczowych dywagacji. Wiem że przeszukiwanie forum może być frustrujące prawie tak bardzo jak próby jego uporządkowania. |
Faktycznie można to cytować bez końca.
nie chwaląc się jestem w tej grupie nie kombinujac wybrałem SERWISANTA a i to nie obyło się bez problemów |
_________________ komplet |
|
|
|
 |
Kamperek
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Mercedes Sprinter 316 Hymer
Nazwa załogi: Kamperki
Pomógł: 1 raz Dołączył: 02 Sie 2011 Postawił 2 piw(a) Skąd: Jabłonna pod W-wą
|
Wysłany: 2023-10-29, 11:58
|
|
|
Czy ktoś z forumowiczów zakładał taki akumulator w pobliżu Warszawy?
Jak tak to proszę bardzo o polecenie Firmy montującej akumulatory Lifepo4.
Miałem sam zakładać, ale boję się że będzie o czym zapewniał Świstak. |
|
|
|
 |
wiesiek t
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato blaszak H2L5 2010
Nazwa załogi: basia + wiesiek
Dołączył: 14 Lut 2009 Piwa: 2/9 Skąd: kobyłka
|
Wysłany: 2023-11-01, 15:02
|
|
|
Romek spokojnie podłączaj plus do plusa minus do minusa i do przodu. Nie wiem jaki miałeś dotychczas ale to jest akumulator bardziej inteligentny od tych wszystkich poprzednich nie da się rozładować nie da się przeładować nie da się ładować w minusowych temperaturach. Możesz poobserwować na początek napięcie żeby się mieściło między 12 a 14 v dokładniejsze dane masz w instrukcji cześć |
|
|
|
 |
|