Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dwa akumulatory postojowe - połączenie
Autor Wiadomość
maro88pl 
zaawansowany

Twój sprzęt: Pilote Galaxy 86MX oraz Eddis Force 460/4
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lis 2023
Piwa: 18/42
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2023-11-14, 09:54   Dwa akumulatory postojowe - połączenie

Witam szanowne towarzystwo.

W kamperze posiadam obecnie:
- 2x 100Ah akumulatory części mieszkalnej rozdzielone ręcznym przełącznikiem zasilania
- 1x panel FV wpięty w jeden z tych akumulatorów (roboczy nazwijmy go "górnym" ze względu na jego umiejscowienie względem tego drugiego) za pośrednictwem regulatora PWM (w tym stylu: https://solarne.info/solarny-regulator-ladowania-pwm-30a-lcdusb-na-panel-pv-p-24.html )
- w pozostałej części raczej standardową instalacje (powerblok, połączenie z akumulatorem silnika, rozprowadzenie instalacji, panel sterujący) występującą w zabudowie Pilote z 1997 roku

Chciałbym do tego dołożyć:
- 1x przetwornicę GC 3000W/1500W
- 1x przełącznik zasilania sieć / przetwornica prod. C-system

Z tego co zauważyłem, poprzedni właściciel do zasilania części mieszkalnej używał głównie akumulatora "dolnego". Ten "górny" do którego wpięta jest PV kuleje już wydajnością, i jego napięcie mocno faluje.

1) Możecie koledzy poradzić jak to sensownie połączyć?
2) Czy akumulatory mogą być bezpiecznie dla instalacji i samych siebie połączone na stałe równolegle, tak aby panel PV ładował je oba?
3) Czy opłaca się pozostawić dwa takie akumulatory, czy lepiej zainwestować w jeden większy?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 63/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-11-14, 11:35   

Rozumiem że akumulatory to kwasy skoro jeden szwankuje. Przy takiej przetwornicy i zakładam takim apetycie na prąd żaden stary kwas tego nie wytrzyma a cały system będzie niewydajny. Kup jeden porządny lifepo4 ponad 200 Ah z dobrym bms ładowanie 100 A rozładowanie 200 A i wówczas można myśleć o przetwornicy. To oczywiście koszty ale skoro chcesz remontować instalacje to zaczynaj od serca czyli akumulatora.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 132/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2023-11-14, 12:34   

orkaaa napisał/a:
... To oczywiście koszty ...


Lub bardziej budżetowo. Kup 2 x 100 Ah kwasowe tzw. głębokiego rozładowania, podłącz je równolegle i wyrzuć wyłącznik pomiędzy nimi. Oba ładuj solarem, oba obciążaj przetwornicą. Będziesz je oczywiście wymieniał co 3-4 sezony, ale to kwota 1000 zł za oba. Dobry LifePo4 to 4000 do 5000 zł. Masz więc wybór.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maro88pl 
zaawansowany

Twój sprzęt: Pilote Galaxy 86MX oraz Eddis Force 460/4
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lis 2023
Piwa: 18/42
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2023-11-14, 13:36   

krzlac napisał/a:
orkaaa napisał/a:
... To oczywiście koszty ...


Lub bardziej budżetowo. Kup 2 x 100 Ah kwasowe tzw. głębokiego rozładowania, podłącz je równolegle i wyrzuć wyłącznik pomiędzy nimi.


Słyszałem (czytałem) gdzieś że przy połączeniu równoległym potrafią się one rozładowywać wzajemnie.

Jeszcze pytanie co do regulatora PV - warto go póki co zostawić? W przyszłości planuję dołożenie kolejnego panelu PV i dopiero wtedy ewentualną wymianę sterownika.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 63/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-11-14, 14:17   

Nie buduj instalacji na zasadzie coś teraz wymienię a potem coś dołożę. Piszę z własnego doświadczenia. Każda poprawka będzie kosztować bo się okaże że zmieniłeś parametry jednego urządzenia i reszta nie pasuje. Określ potrzeby energetyczne. Kup akumulator. Zastanów się czym będziesz go ładował. Jaka docelowa moc solara i to tego dobierz mppt.

Tak jak pisał krzlac … doraźnie rozwiążesz problem ale jak chcesz budować instalację która ma służyć kilka lat to warto budować według systemu a nie na zasadzie może wymienię to albo tamto.

Co do regulatora to po pierwsze dobieramy go do mocy na dachu. Musisz określić ile Twoje panele mają produkować Amperów i wybrać sterownik który to obsłuży. Mppt są lepsze co do zasady ale wybór producenta zależy od Ciebie i kasy na ten cel.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Brat 
Kombatant


Twój sprzęt: Merc310D/1995, Europa560
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Cze 2011
Piwa: 189/890
Skąd: San Escobar
Wysłany: 2023-11-14, 18:02   

krzlac napisał/a:
Kup 2 x 100 Ah kwasowe tzw. głębokiego rozładowania, podłącz je równolegle i wyrzuć wyłącznik pomiędzy nimi. Oba ładuj solarem, oba obciążaj przetwornicą. Będziesz je oczywiście wymieniał co 3-4 sezony, ale to kwota 1000 zł za oba.
DOKŁADNIE tak hula u mnie już trzeci rok, z tym, że aku na razie nie wykazują żadnych oznak słabości.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 501/29
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2023-11-15, 01:57   

Zastanawiam się jakie motywy stoją za doradzaniem komuś w dzisiejszych czasach zakupu akumulatora kwasowego i zastosowania go do zasilania zabudowy kampera ?
O czystą i niczym nie skrępowaną złośliwość nie podejrzewam, więc o co chodzi ?.... jakiś rodzaj "fali" ? ;)

Maro, akumulatory kwasowe były używane w kamperach w zamierzchłych i dawno minionych czasach i jedynie z tego powodu , że wtedy nic lepszego nie było.
Ten typ akumulatora z racji budowy i zasady działania zupełnie nie nadaje się do tego celu, tym bardziej jeśli planujesz zamontować i stosować przetwornicę 3000W.
Większość istotnych i słusznych uwag w temacie napisał już Orkaaa, więc nie będę tego powtarzał.
O tym jaki powinien być akumulator do zabudowy i dlaczego LiFePO4 jest na tym forum sporo obszernych wątków :spoko

Cytat:

Czy opłaca się pozostawić dwa takie akumulatory, czy lepiej zainwestować w jeden większy?


Pozostawić tylko w przypadku jeśli ich stan i pojemność są chwilowo dla Ciebie wystarczające i tylko do czasu kiedy założysz przetwornicę ..... a potem zainwestować :spoko

To jak duży będzie ten nowy to zależy już od tego ile chcesz na to wydać pieniędzy, ale weź pod uwagę jedną bardzo istotną rzecz, że z akumulatora LiFePO4 o takiej samej pojemności jak kwasowy będziesz mógł wyciągnąć 2x więcej energii (jeden LiFePO4 100Ah będzie tak samo wydajny jak 200Ah kwasowych), będzie 3x lżejszy , będzie trzymał napięcie nawet podczas obciążania duzym prądem i będzie miał przynajmniej 10x większą żywotność (realnie jest to jeden zakup na zawsze).
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maro88pl 
zaawansowany

Twój sprzęt: Pilote Galaxy 86MX oraz Eddis Force 460/4
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lis 2023
Piwa: 18/42
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2023-11-15, 07:03   

Dzięki joko
Z tego co doczytałem o tych akumulatorach (LiFePO4) to w ich przypadku dochodzi również konieczność zakupu odpowiedniej ładowarki - w przeciwieństwie do kwasiaków odpada możliwość doładowania bezpośrednio z prądnicy auta czy poprzez powerblok kampera z gniazda 230 na kempingu (widziałem że taka funkcja występuje na panelu sterowania elektryką w moim kamperze). Czy jeszcze jakieś inne modyfikacje w układzie elektrycznym należy dokonać przed wymianą akumulatora na LiFePO4 :?:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mischka 
Kombatant


Twój sprzęt: Knaus
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 27 Lut 2016
Piwa: 142/166
Skąd: Bawaria
Wysłany: 2023-11-15, 07:09   

maro88pl napisał/a:
Z tego co doczytałem o tych akumulatorach (LiFePO4) to w ich przypadku dochodzi również konieczność zakupu odpowiedniej ładowarki - w przeciwieństwie do kwasiaków odpada możliwość doładowania bezpośrednio z prądnicy auta czy poprzez powerblok kampera z gniazda 230 na kempingu

Mój kamper najmłodszy nie jest a wymieniłem zwykły akumulator na LiFePo4 i wszystko działa bez zbędnych przeróbek. Wyrzuciłem stary i podpiąłem nowy. Ładuje się podczas jazdy i jak jest podpięty pod słupek, ładuje też z solara. Może to błąd w sztuce a może po prostu nie warto martwic się na zapas. :spoko
_________________
W życiu piękne są tylko chwile...
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 63/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-11-15, 08:56   

Tak jak pisze Joko i Mischka- lifepo4 to inna jakość ! Po drugie problem z ładowaniem z alternatora dotyczy tylko inteligentnych alternatorów i wówczas kupuje się ładowarkę dc dc .
Ładowanie ze słupka . Jeżeli Twój energoblok ma zasilacz 230/12 a pewnie ma to doładuje także lifepo4.
Takie są fakty a decyzja należy do Ciebie. Zanim jednak coś kupisz zastanów się dwa razy …tak jak pisałem wcześniej.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Więcej szczegółów
Wystawiono 1 piw(a):
maro88pl
maro88pl 
zaawansowany

Twój sprzęt: Pilote Galaxy 86MX oraz Eddis Force 460/4
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lis 2023
Piwa: 18/42
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2023-11-15, 09:25   

Dzięki Panowie za wszelkie rady.
Ogólnie założenie jest takie że obecny pojazd jest po części niejako do nauki jego obsługi, a docelowo za jakiś czas będzie coś nowocześniejszego.

Tak jak pisałem - dopiero się do uczę (zakupiony około miesiąca temu) i staram dostosować do naszych potrzeb. W okresie wiosenno - letnio - jesiennym zakładam że będzie dość intensywnie użytkowany, bo przez 3 rodziny (zamiennie z posiadaną przez nas przyczepą która pełni podobną rolę eksperymentatora).

Czyli podsumowując:

- w chwili obecnej zostawić jak jest, ewentualnie doraźnie wymienić szwankujący akumulator
- obecnie nie łączyć tych starych aku i zostawić przełącznik zasilania

W przyszłości - zainwestować w 1 dobry akumulator LiFePO4 i do niego dobrać przetwornicę, regulator PV wraz z nowym(i) panelem(ami) oraz przełącznik zasilania :?:
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 63/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-11-15, 10:38   

Dokładnie tak. Wywal nie działający akumulator. Zostaw ten dobry kwasowy tylko że nie ma co liczyć wówczas na przetwornicę.
Ale masz jeszcze trzecie wyjscie …. Kup lifepo4 i zobaczysz znaczną różnicę a jak kupisz nowszego kampera przeniesiesz akumulator do nowego. I wówczas mając z 200 Ah lifepo4 możesz śmiało kupować przetwornicę.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maro88pl 
zaawansowany

Twój sprzęt: Pilote Galaxy 86MX oraz Eddis Force 460/4
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lis 2023
Piwa: 18/42
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2023-11-16, 08:19   

To jeszcze pytanie takie - jakiego producenta polecacie koledzy akumulatory LiFePO4?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 132/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2023-11-16, 11:18   

Jest na forum watek Ranking akumulatorów LiFePO4.

Ale uprzedzam: jednoznacznego wskazania co kupić - tam nie ma.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 63/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2023-11-16, 11:49   

Najlepiej zrobić samemu bo dobierasz ogniowa / wielkość i jakość / oraz bms i całą resztę.
W przypadku gotowych kierujemy się albo parametrami i opiniami albo ceną. W tej chwili wielu sprzedawców na Ali oferuje 200 Ah za 1500 złotych … czyli bardzo atrakcyjnie.
Ale…. Wszystko zależy od parametrów.
Po pierwsze jakość ogniw - lepiej cykl 6 tysięcy niż 4 tysiące. Bms - od niego zależy praca ogniw najlepiej 100 A wejścia i 200 A wyjścia bo można śmiało wówczas podłączyć przetwornicę 3000/1500. Jeżeli będzie to 100 A wyjścia to bms jest w stanie wytrzymać obciążenie powiedzmy do 1300 wat i koniec odłączy zasilanie.
Lepiej jak jest opomiarowany np Bluetooth to pokazuje faktyczny stan akumulatora jego pojemność i prądy. Tanie wyświetlacze pokazujące tylko napięcie można od razu wyrzucić - nie mają żadnego sensu przy lifepo4. Super jak bms ma czujniki mrozu i automatycznie wyłączy ładowanie gdy temp będzie poniżej zera.

Jak kupisz w Polsce będzie drożej ale możesz umówić się z firmą która składa, dobre parametry bms i masz gwarancję. Na Ali trzeba szukać po parametrach … bo cóż że kupisz za 1500 zł czyli tanio coś co nie będzie spełniać Twoich energetycznych potrzeb.
Jeśli nie czujesz się pewnie w parametrach to określ swoje potrzeby. Jakiej pojemności aku potrzebujesz i jak go chcesz obciążać. Wówczas będzie łatwiej się wypowiedzieć .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***