  | 
               
                  
            
                   
				  
                  
                | 
                            
          
         		            
 
	
			| 
		O co tu chodzi ?  Akumulator LiFePO4 | 
    
    
   
      | Autor | 
      Wiadomość | 
    
            
      
         
		 Grażyna i Zbigniew  		  
		 
         początkujący forumowicz
  
                  Twój sprzęt: Buerstner IXEO 
                  Nazwa załogi: Pozytywnie zakręceni 
                  Dołączyła: 28 Sie 2022 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Kamień Pomorski 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2023-11-02, 20:18   O co tu chodzi ?  Akumulator LiFePO4
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               W tym sezonie zamontowałem w kamperze dwa akumulatory 150 Ah LiFePO4 .
 
W połowie sezonu okazało się że jeden z nich utracił napięcie a na wyświetlaczu brak było odczytów . Migała jedynie dioda , która jest jednocześnie przyciskiem zmieniającym odczyt parametrów , napięcie i tem. Nie było reakcji na naciśnięcie . 
 
Po powrocie do domu , kiedy chciałem akumulator wymontować  celem jego naprawy ,  po chwilowym podłączeniu do do ładowarki , okazało się że akumulator się samoczynnie wzbudził i jest naładowany w 100 %
 
Wcześniej , w kamperze również podłączałem do ładowarki , jednak nie było żadnej reakcji .
 
Chciałbym się dowiedzieć czy ktoś miał taki przypadek ,  nie wiem o co chodzi , czy coś z tym akumulatorem robić , naprawiać ?
 
Akumulator ma dopiero 6 miesięcy. Teoretycznie jest na gwarancji , której nie mam bo sprzedawca mnie ola....
 
[/b] | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 marcincin  		  
		 
         stary wyga
  
  
                  Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019 
                  Nazwa załogi: MIK 
                  Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 50/36 Skąd: Wrocław 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2023-11-03, 08:38   Re: O co tu chodzi ?  Akumulator LiFePO4
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
                	  | Grażyna i Zbigniew napisał/a: | 	 		  W tym sezonie zamontowałem w kamperze dwa akumulatory 150 Ah LiFePO4 .
 
 | 	  
 
 
Zacząłbym od sprawdzenia czy BMS'y twoich akumulatorów umożliwaialą ich równoległą pracę? Nie jest to oczywiste - wiele BMS'ów pracy równoległej nie wspiera. | 
             
						
				_________________ Marcincin
   | 
			 
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 orkaaa  		  
		 
         weteran
  
  
                  Twój sprzęt: Chausson 627 GA 
                  Pomógł: 11 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 67/2 Skąd: kielce 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2023-11-03, 12:14   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               | Jeżeli to nie sprawa połączeń i styków/ zwykle jedna z przyczyn braku ładowania to też stawiam na bms. Sprawdź osobno każdy z akumulatorów. Czy w instalacji kampera rozładowuje się i czy ładuje przy różnych źródłach / słupek, alternator / solar. A potem połącz równolegle dwa, i ten sam test. Wówczas będziesz wiedział gdzie jest problem czy to pojedynczy bms czy synchronizacja dwóch bms. | 
             
									
				|    | 
			 
			          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 Grażyna i Zbigniew  		  
		 
         początkujący forumowicz
  
                  Twój sprzęt: Buerstner IXEO 
                  Nazwa załogi: Pozytywnie zakręceni 
                  Dołączyła: 28 Sie 2022 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Kamień Pomorski 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2023-11-19, 12:22   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Trochę to trwało ale skorzystałem z rady kol. Orkaaa.
 
 
Podłączyłem kolejno najpierw pod sprawny akumulator później pod ten awaryjny zamrażarkę :
 
 1. Akumulator sprawny : - pracował bez przerwy przez 84 godz. do 13 V - ładowanie do 100 % przez 7 godz ładowarką 20 A
 
 2. Akumulator awaryjny : - pracował prawidłowo tylko przez 10 godz. do 84 % , było 13 V , później nagły spadek do 0% , 12, 6 V - ładowanie do 19 % przez 1 godz 0,15 min. prawidłowe , później w ciągu sekundy , nagły wzrost do 100 % , nap. 13,4 V
 
Następnie przeprowadziłem test za pomocą DL24 :
 
1. Akumulator sprawny : poj. 130 Ah 
 
2. Akumulator awaryjny 22,4 Ah
 
Ładowanie podobnie jak poprzednio.
 
Niestety nie doszedłem do żadnych wniosków dlatego że te sprawy nie są moją mocną stroną, dlatego bardzo proszę o rady i sugestie. 
 
A może zlecić naprawę firmie BatteryLabs | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      
         
		 orkaaa  		  
		 
         weteran
  
  
                  Twój sprzęt: Chausson 627 GA 
                  Pomógł: 11 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 67/2 Skąd: kielce 
                         | 
      
         
            
                              			    Wysłany: 2023-11-19, 16:51   
                               | 
                    
  | 
             
            
               
  | 
             
            
               Problemem akumulatora jest: po pierwsze jakość ogniw. Jeżeli ze 150 Ah masz nagle 130 Ah to: albo tyle było od początku i wszystko jest ok, albo pojemność spadła dramatycznie i to nie wróży nic dobrego dla akumulatora . Warto za rok sprawdzić czy nadal od full naładowania do pełnego rozładowania jest te 130 A.  Z moich doświadczeń wynika że na rynku są różne ogniwa i czasami nie osiągają i to znacznie deklarowanej pojemności.
 
 
Teraz ten słaby akumulator: mogą być dwie  przyczyny. Raczej to nie ogniowa bo też by ładowały do ok 130 Ah. Stawiam na bms lub kiepskie połączenia pomiędzy bms a poszczególnymi celami.  
 
To oczywiście można sprawdzić ale trzeba rozmontować akumulator dostać się do środka i sprawdzić połączenia bms i poszczególnych ogniw. Jeżeli połączenia są ok to stawiam na bms. Trzeba podłączyć inny i sprawdzić czy jest ok. Jeśli nie, to jednak problem ogniw albo ogniwa.
 
Może to być także problem balansera /  jest wbudowany w bms / i  nie balansuje ogniw / powinny mieć to samo napięcie / Przy zbyt  dużym napięcie na którymś z ogniw bms aby nie spalić kończy ładowanie. 
 
Ja zawsze stosowałem przy budowie dodatkowe balansery bo te z bms mają zwykle słabe parametry balansowania. 
 
 
Jeśli nie potrafisz sam tego zrobić to możesz dać fachowcom do analizy - ale trzeba to przekalkulować  czy ich naprawa się opłaca. | 
             
						          
       | 
    
	
		
						 					 | 
		
			
                   | 
    
	  
      
		  | 
    
   
      
         
      | 
         
       | 
    
 
    
      Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
  | 
       Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
 
  | 
    
 
      
 |