 |
|
LiFePO4 + BMS Daly - dziwny problem |
Autor |
Wiadomość |
rjas
stary wyga

Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 4 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 23/13 Skąd: Przybysławice/Kraków
|
Wysłany: 2023-12-10, 14:42 LiFePO4 + BMS Daly - dziwny problem
|
|
|
Witam wszystkich,
Sytuacja wygląda następująco - ponad rok temu poskładałem sobie akumulator z klocków - 304Ah z BMS-em Daly 250A. Do tej pory wszystko działało perfekcyjnie, bez najmniejszych problemów. Ostatni tydzień przyd odstawieniem do garażu pracowało ogrzewanie Eberspacher + oświetlenie. Chciałem go rozładować do około 50% tak żeby sobie przezimował bez mojej atencji. Zaglądam jednego dnia do kamperka, a tu całkowita ciemność. Patrzę na wskazania BMS i widok jak na załączonym obrazku . Oprócz tego widzę, że cele się rozjechały. Zastanawia mnie wskazanie, że zostało jeszcze 61% pojemności, a napięcie spadło do 11,3V. Kilkukrotnie w ciągu roku rozładowywałem go do kilkunastu procent żeby sprawdzić jego zachowanie i nie było żadnych problemów.
W trakcie kilku ostatnich wyjazdów zauważyłem jeszcze lekko nietypowe zachowanie elektryki:
1. przy włączonej przetwornicy 2500/5000 i ekspresie do kawy (1300W) widać było jak telewizor bardzo przygasa w trakcie robienia kawy, czasem nawet się wyłączając,
2. w chwili odpalenia ekspresu, kontrolka na panelu w kamperze informująca o niskim napięciu aku pokładowego zaczynała mrugać i tak do momentu odpalenia silnika,
Takich objawów wcześniej nie było i teraz zastanawiam się czy to BMS padł czy jakiś inny powód ? I teraz jak sprawdzić czy BMS działa prawidłowo ?
Pozdrawiam
IMG_1962.PNG
|
 |
Plik ściągnięto 4 raz(y) 449,53 KB |
IMG_1963.PNG
|
 |
Plik ściągnięto 5 raz(y) 157,3 KB |
IMG_8483.1.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 729,11 KB |
|
_________________ Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny i już wiem kto
 |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 63/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-12-10, 16:07
|
|
|
Dlaczego rozładował się akumulator trudno powiedzieć. Wystarczy małe obciążenie 2-3 A jakiś odbiornik i kilkanaście dni i wyciągnie akumulator. To normalne.
Bms przy samorozładowania akumulatora a nawet przy jego normalnej eksploatacji czasami wariują i nie pokazują rzeczywistego stanu naładowania akumulatora. Miałem różne bms i Daly i JBD ….. i tylko jeden JBD pokazywał prawdę. Ten który teraz używam JBD 200 A też się rozjeżdża i dlatego używam też TK 15 - ten przy normalnej pracy nigdy mnie nie okłamał .
Cele się rozjechały bo bms nie działa. Ja stosuje zawsze dodatkowy balanser 5 A.
Spadek napięcia przy dużym obciążeniu i częściowo rozładowanym akumulatorze jest normalnym zachowaniem. Jeśli masz 300 Ah to taka sytuacja przy full naładowaniu nie powinna nigdy się zdarzyć. Ale gdy zostało Ci np 70 Ah i obciążasz go sprzętem np 1500 wat to spada napięcie i to znacznie. Czasami bms nawet odetnie na chwile prąd.
Aby sprawdzić bms trzeba ładować lifepo4. I obserwować wskazania bms. Jeżeli bms jest ok to pokaże nam prąd ładowania, balansowanie ogniw i czas do pełnego naładowania . Ładujemy w temp powyżej zera. |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 244/177 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2023-12-10, 16:46
|
|
|
Zanim doczytałem do końca o problemie kolegi już miałem myśl, że może kolega orkaaa włączy się i coś mądrego podpowie. I co okazuje się ?? Już jest na stanowisku więc piwo zasłużone poleciało.
A piszą niektórzy, słabego ducha, że Forum umiera |
|
|
|
 |
Komplecik
Kombatant
Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy Dołączył: 14 Cze 2011 Piwa: 272/601 Skąd: Kraków

|
Wysłany: 2023-12-10, 19:45
|
|
|
rakro1 napisał/a: | .
A piszą niektórzy, słabego ducha, że Forum umiera |
No temat Robsona dzisiaj podniósł statystyki z 10 postów w sumie na całym forum poszło, także jest dobrze, duch optymizmu powrócił
A propos rozjezdzajacych się ogniw, słyszę że to nie odosobniony przypadek, mogą być też ogniwa różnej jakość i one nie równo się rozładowują, tak powiadają, ja jednak nie jestem specjalistą.
|
_________________ komplet |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 244/177 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2023-12-10, 19:52
|
|
|
Każdy coś podpowie. Problem może uda się rozwiązać i będzie git !!
No i Forum ożywia się. |
|
|
|
 |
rjas
stary wyga

Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 4 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 23/13 Skąd: Przybysławice/Kraków
|
Wysłany: 2023-12-10, 20:11
|
|
|
Nie będę ukrywał, że liczyłem na to iż Orkaa coś napisze, no i nie myliłem się Piwko musi być
Nie ukrywam że chciałem aku szybko "wydoić" żebym nie musiał co chwilę sprawdzać ile jeszcze zostało do założonych 50% i przy włączonym Eberspacherze włączyłem chyba całe możliwe oświetlenie, czyli obciążenie było spore, ale nie wiem ile amper. To co mnie najbardziej dziwi to te pozostałe 61% pojemności (czyli 187A z 304A) i 11,3V - tego nie umiem sobie wyjaśnić. Tak jak pisałem - przy testach, nawet przy pozostałej pojemności, chyba najniżej 17% napięcie pokazywane przez BMS oscylowało koło 13V, ale faktem jest, że wtedy obciążenie ciągłe nie było tak duże.
Teraz aku w garażu i ładuję go, co prawda mam tylko te ładowarki do podtrzymywania aku przez zimę które dają max. 4A, ale widać, że coś się dzieje i cele się schodzą.
Nie pamiętam jak się nazywa to ustrojstwo podłączane do aku żeby go wydoić i sprawdzić jego rzeczywistą pojemność, ale pożyczę i podłączę stałym obciążeniem 10A i zobaczymy co się będzie działo.
Cholera, najgorzej jak nie wiesz co się tak na prawdę dzieje, ale o tyle dobrze, że mam 4 miesiące na testy.
W każdym razie dzięki za podpowiedź
10.12.23-19.30.jpeg
|
 |
Plik ściągnięto 3 raz(y) 557,27 KB |
10.12.23-19.30.1.jpeg
|
 |
Plik ściągnięto 3 raz(y) 430,62 KB |
|
_________________ Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny i już wiem kto
 |
|
|
|
 |
rjas
stary wyga

Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 4 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 23/13 Skąd: Przybysławice/Kraków
|
Wysłany: 2023-12-10, 20:14
|
|
|
rakro1 napisał/a: | Każdy coś podpowie. Problem może uda się rozwiązać i będzie git !!
No i Forum ożywia się. |
Nie ukrywam, że na to liczę |
_________________ Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny i już wiem kto
 |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 63/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-12-10, 20:39
|
|
|
To „coś „do pomiarów pojemności nazywa się np DL24 150W 20A DC moc USB Tester.
Takiego używałem do mierzenia rzeczywistej pojemności lifepo4. Można też użyć bocznika np TK 15 . Zasada prosta ładujemy na full i czekamy aż nam bms odłączy prąd. Przy TK 15 można obciążać do granic bms bo to bocznik.
W przypadku DL 24 jego max obciążenie to 150 w. Więc długo trwa rozładowanie.
Robię tak raz na rok aby w razie czego skalibrować pojemność akumulatora. W przypadku 200 Ah po dwóch latach było 199.5 Ah ale przy drugim akumulatorze 100 Ah - rzeczywista pojemność nowych ogniw wyniosła 92 Ah. |
|
|
|
 |
kimtop
Kombatant
Twój sprzęt: CARTHAGO C-TOURER
Pomógł: 15 razy Dołączył: 18 Wrz 2007 Piwa: 144/44 Skąd: Opoczno
|
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 63/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2023-12-10, 20:59
|
|
|
To coś w kabinie to właśnie TK 15. Moim zdaniem /a używałem trzech takich /bardzo dobry i praktyczny bocznik. Jak się go skalibruje to wszystkie niezbędne informacje mamy na bieżąco bez komórek i aplikacji. Prosty i funkcjonalny wyświetlacz. |
|
|
|
 |
rjas
stary wyga

Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 4 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 23/13 Skąd: Przybysławice/Kraków
|
Wysłany: 2023-12-11, 12:27
|
|
|
Tak, myślałem o DL24 i tego używałem żeby sprawdzić rzeczywistą pojemność aku. |
_________________ Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny i już wiem kto
 |
|
|
|
 |
rjas
stary wyga

Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 4 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 23/13 Skąd: Przybysławice/Kraków
|
Wysłany: 2024-01-04, 21:21
|
|
|
Mały update sytuacji - kilkukrotnie ładowałem aku 10A ładowarką dedykowaną do LiFePO4 i rozładowywałem DL24 obciążeniem 10A i zachowuje się jak najbardziej normalnie. Gdzieś na facebook'u byłem w kontakcie z jakimś magikiem i twierdził, że nie zgrałem BMS z aku, cokolwiek to znaczy. Na razie nie miałem czasu się z nim skontaktować więc pewnie następny update w jakiejś niedalekiej przyszłości. |
_________________ Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny i już wiem kto
 |
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 26/117 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2024-01-04, 23:34
|
|
|
Tylko z opisu problemem jest duże obciążenie a nie 10A. Połączenie jest szeregowe ogniw w środku a wiec to rodzaj łańcuszka... Cała bateria poda tyle na wyjście ile najsłabsze z ogniw! Tak jest w połączeniach szeregowych że jedno ogniwo załatwia całą baterie.
Rozładowana bateria / technologia nie ma znaczenia / jest niemierzalna!
Ładujesz na full i może do pojedynczych ogniw masz tam dostęp od góry miernikiem ? (To było by idealnie ) Olej ten Chiński BMS ..I te jego wskazania. To wszystko co on pokazuje jest z dużym opóźnieniem. A może po prostu czegoś nie wyłączyłeś zostawiając kamperka /np. Przetwornica pracowała w czuwaniu..itd./ te układy Bluetooth także rozładowują baterie podczas bezczynności...
Podłączasz obciążenie na fulla z tym expresem razem i zmierz miernikiem napięcie na poszczególnych bateryjkach względem czasu. To bedzie chwilą prawdy. Jak byś miał czym to obciażnica (to jest taki rezystor nastawny z miernikami wskazówkowym, bo są szybkie ) na wyjście i do takiej wielkiej baterii to z 300A na 15s by wypadało zapodać. Ale tak domowym sposobem z jedną bateryjka dasz radę
Ja rozumiem, że chciałeś jej zrobić dobrze i pozostawić na zimowanie naładowaną na 50% ale musiał byś odłączyć albo przynajmniej sprawdzić poziom upływności prądu względem kamperka i dochodzi problem gadżetów które tam w niej są pomontowane... one będą ją ciągle wykańczały niestety
Powodzenia. |
Ostatnio zmieniony przez przemo.d 2024-01-05, 12:48, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
robba
weteran

Twój sprzęt: Zabudowa nie wiem jaka na 508D do remontu
Pomógł: 13 razy Dołączył: 18 Paź 2015 Piwa: 94/193 Skąd: Nicelea
|
Wysłany: 2024-01-05, 09:59
|
|
|
rjas napisał/a: | Mały update sytuacji - kilkukrotnie ładowałem aku 10A ładowarką dedykowaną do LiFePO4 i rozładowywałem DL24 obciążeniem 10A i zachowuje się jak najbardziej normalnie. Gdzieś na facebook'u byłem w kontakcie z jakimś magikiem i twierdził, że nie zgrałem BMS z aku, cokolwiek to znaczy. Na razie nie miałem czasu się z nim skontaktować więc pewnie następny update w jakiejś niedalekiej przyszłości. |
trochę masz te ogniwka rozjechane.
musiałbyś zrobić wyrównanie, czyli podłączyć je równolegle i rozładować do dolnego napięcia
i naładować do maksymalnego a potem ewentualnie rozładować każde oddzielnie z pomiarem pojemności i znów naładować je równolegle. Niestety, trochę sprzętu trzeba by mieć albo
sobie takie stanowisko zrobić, bo jednak prądy musiałyby być rzedu 100A a i odbiór to jakiś rezystor lub grzałka, żeby rozładowywać z konkretnym prądem przy napięciu 3,6V....
Albo znależć kogoś kto ma taki sprzęt i Tobie wyrówna te ogniwa i posprawdza.
niewykluczone że jak balanser nie daje rady to dochodzi do przekroczenia maksymalnego napięcia odrobinę i to ogniwo może przez ten czas zrobiło się słabsze....
rjas napisał/a: | ..... To co mnie najbardziej dziwi to te pozostałe 61% pojemności (czyli 187A z 304A) i 11,3V - tego nie umiem sobie wyjaśnić. Tak jak pisałem - przy testach, nawet przy pozostałej pojemności, chyba najniżej 17% napięcie pokazywane przez BMS oscylowało koło 13V, ale faktem jest, że wtedy obciążenie ciągłe nie było tak duże....... |
jesli dobrze Cie zrozumiałem w tym opisie to pomimo że aku ma jeszcze 61% wg BMS to się wyłączył - czy tak?
Może to być to spowodowane szybszym rozładowaniem jednego z ogniw.
jeśli będziesz mieć nawet dobre napięcie na wyjściu a jedno z ogniw spadnie do minimum to BMS musi odłączyć cały aku. Pokazuje że jeszcze jest pojemnośc, bo coś w pozostałych ogniwach (a nawet dużo) zostało, ale musiał odciąć. inna rzecz, że jakby miał "mądrzejsze" oprogramowanie to powinno wyświetlić uwagę że jedno ogniwo jest do bani.
Ale jest też szansa że nie jest ono uszkodzony tylko przez byle jakie balansowanie
(tak jak pisze Orkaa sam BMS ma za słaby prąd balansowania przy dużych prądach ładowania i rozładowania) co może skutkować właśnie rozjechaniem się ilości zgromadzonej energii mędzy ogniwami.
proponowałbym procedurę wyrównania ogniw, która właściwie powinna być zrobiona przed złożeniem baterii akumulatorów.... |
_________________ .
"człowiek uczy się całe życie i głupi umiera" B.K.
.
"Życie jest zbyt poważne, aby traktować je serio" O.W.
.
***Niech kawa Cię obudzi zanim zrobi to rzeczywistość*** |
|
|
|
|
 |
TomekR
trochę już popisał

Twój sprzęt: J5 Burstner 1.9TD '91
Dołączył: 21 Sie 2023 Piwa: 7/3 Skąd: Włóki/Świdnica
|
Wysłany: 2024-01-13, 21:21
|
|
|
Wypowiem się jako człowiek ogarniający flotę 33 wózków widłowych pracujących na LiFePO4.
Wszystko w opisie wskazuje na słabej jakości BMS.
Do dnia dzisiejszego nie jestem w stanie pojąć dlaczego tanie chińskie BMS (a taki pewnie posiadasz) sugerują SOC na podstawie ogniwa z najwyższym napięciem. Moim zdaniem Chińczycy coś skasztanili w sofcie, lub używają leżaków magazynowych układów które "prawie pasowały" do specyfikacji ale ostatecznie jej nie spełniały.
Tutaj masz przykład z mojej pracy, aku 24V
Tabela napięć:
Słaby BMS ma prąd balansujący rzędu 100mA, taki prąd jest wystarczający gdy akumulator pracuje przy stałym obciążeniu w krótkim okresie czasu, jeżeli pobieramy znaczne ilości energii a ładowanie nie jest regularne potrzeba prądu sporo większego, w okolicy 1A. Moim zdaniem Twoje problemy wynikają z rozbalansowania pakietu. Rozwiązaniem jest rozbiórka akumulatora i balansowanie go "od zewnątrz". Ostrzegam, jeżeli nie masz o tym pojęcia to nie bierz się za to, technologia ma możliwości bardzo duże, ale niesie za sobą równie duże ryzyko pożaru.
P.S. z ciekawości wrzuciłem w google model BMS który podałeś i .... Z przerażeniem stwierdzam że to ten sam, którego odczyty widzisz na moich zdjęciach. Czerwone dziadostwo... Jeżeli mam rację, to wywal to w cholerę...
P.S. 2 piszę z telefonu, po odświeżeniu załadowały się fotki z pierwszego posta, to ten sam BMS.
Nie szukaj rozwiązania, to gówniany BMS, daje uciąć prawą łapę przy samej dupie.
Jeżeli będziesz bardzo zdeterminowany do walki z tym g... to na dniach mam dostać software i interfejs do tego szitu. Soft mogę udostępnić, interfejs to zwykły uart z tego co się dowiedziałem, więc do ogarnięcia nawet w warunkach amatorskich, aczkolwiek nie spodziewam się by można było zrobić z tego mercedesa, ew. zmiana progów może trochę pomóc. |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|