Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
Skwarek 
weteran


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 252/92
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2024-05-23, 13:32   

krzlac napisał/a:
I tak przez 16 dni bez słupka - żadnych zmartwień o prąd - rewelacja.


Piękny test ;) Będę w lipcu testował w Norwegii, przez trzy tygodnie.

:spoko
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Niesmann & Bischoff Ismove
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 460/25
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2024-05-23, 13:36   

C696 napisał/a:
ja sobie wymyslilem ze aktualnie rozepne polaczenie miedzy aku rozruchowym a energoblokiem zeby mi nie ładowało lifepo4 poprzez energoblokowa ładowarke bo ona ma tylko fukcje gel lub agm z tego co ustalilem i ten kabel od rozruchowego podlaczylem do zasilania dcdc a z niej bezposrednio pod life tylko ja nic nie wstawialem zadnych przekaznikow bo tam gdzie dcdc kupowałem mowili ze ta ładowarka sama wykrywa i mozna tam progi poustawiac zeby na nie ładujacym sie rozruchowym nie pbierała z niego pradu do ładowania lifepo4 ale nie wziełem pod uwage jednej zeczy ze energoblok teraz zapewne nie bedzie widzial ze auto pracuje wiec zapewne lodowka nie bedzie chodzic w trybie aku ?? cos jeszcze pokrzaczy mi sie poprzez takie podlaczenie i ewentualnie jak rozwiazac taki problem ? bo teraz nie bede płakal za 12v lodowkowym bo chyba i tak mi grzalka padła bo cos nie chciala ostatnio chodzic ale zapewne pasowaloy po powrocie to naprawic i niech by tam działało


Dobrze kombinujesz z tym DC/DC, że zrobiłeś to jako jedyne połączenie obu akumulatorów z pominięciem innych obwodów , ale z racji tego co też słusznie zauważyłeś elektroblok do pewnych funkcji (w tym lodówki) potrzebuje mieć napięcie aku rozruchowego , oraz sygnał z alternatora (D+) .
Jeśli podłaczył byś DC/DC osobnym obwodem (rozruch do wejścia, zabudowę do wyjścia) a pozostawił resztę jak była, to w momencie kiedy zadziała przekaźnik w elektrobloku łaczący oba akumulatory nastąpi połączenie wejścia z wyjściem w DC/DC i albo ulegnie on uszkodzeniu , albo zwariuje i będzie działał nie prawidłowo .
Taki przypadek zgłaszał ostatnio Komplecik i miał z tym się zgłosić do jakiegoś fachowca , ale nie wiem jak to się finalnie skończyło (Robert jak to czytasz to daj znać).

Aby to zrobić prawidłowo trzeba rozłączyć oba obwody (rozruch i zabudowa) , ale w takim miejscu w którym te urządzenia które potrzebują napięcia z aku rozruchowego będą go nadal miały. Gdybym miał schemat Twojej instalacji w kamperze, a przede wszystkim schemat Twojego elektrobloku to pewnie był bym w stanie wskazać w którym miejscu zrobić przerwę, a bez tego to bardzo ryzykowne wróżenie z fusów.
Ty odłączyłeś aku rozruchowe przed elektroblokiem (czyli przed tym przekaźnikiem łączącym ), a raczej trzeba to zrobić za przekaźnikiem, tylko pytanie czy zaraz za czy dalej.

Generalnie wszystko sprowadza się do tego, aby znaleźć punkt w którym wszystko co w zabudowie potrzebuje napięcia z aku rozruchowego i alternatora nadal będzie go miało, a jednocześnie po zadziałaniu przekaźnika łączącego oba akumulatory fizycznie do ich połączenia nie dojdzie

Przy takim podłączeniu jakie zrobiłeś poza problemami z lodówką możesz mieć również problem ze światłami obrysowymi na zabudowie bo one najprawdoopodobniej również zasilane są z aku rozruchowego za pomocą przekaźników w elektrobloku (sygnały Side Marker L i R)

Jeśli chodzi o samą lodówkę i sposób jej sterowania, to tutaj nie za bardzo powiem szczerze się orientuję i może niech w tych kwestiach wypowie się ktoś kto w tym temacie jest mocniejszy.
Do lodówki dochodzą dwa sygnały . Jeden to zasilanie grzałki (gruby przewód zabezpieczony mocnym bezp. ok. 40A), oraz drugi jakiś sygnał sterujący.
Pytanie do zorientowanych w temacie, czy automatyka która przełącza lodówkę z gazu czy 230V na 12V w momencie odpalenia silnika jest w samej lodówce czy w elektrobloku ?
Nigdy się nad tym nie zastanawiałem bo nigdy nie było mi to do niczego potrzebne .
Czy lodówka przechodzi na zasilanie z 12V kiedy dostanie zasilanie na grzałki, czy po pojawieniu się sygnału sterującego , czy jeszcze na podstawie czego innego ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 115/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-05-23, 13:56   

Skwarek napisał/a:
...Będę w lipcu testował w Norwegii, przez trzy tygodnie. :spoko


Drugi test będzie we wrześniu w Grecji. Lodówki w upale to jednak inna bajka.
Jak da się postać trzy dni na jednej plaży z dwoma lodówkami, z telewizorem (długie wieczory) i z ekspresem do kawy to będę super zadowolony - wyładuję z kampera agregat na zawsze.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
tomekkopacki 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: LMC 740i INTEGRA
Dołączył: 24 Gru 2023
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2024-05-23, 15:45   

krzlac napisał/a:
Skwarek napisał/a:
Postanowiłem przetestować mój zbudowany akumulatorek wraz z osprzętem. ..


Ja też. Próba była "na ostro" na Islandii. Pierwszy test na promie. Na ponad 60 godzin rejsu zostawiłem włączoną lodówkę kompresorową. "Zniknęło" 40 Ah co po 1,5 godzinnej jeździe altermator odrobił. Postój wieczorny: oświetlenie, radio, komputer, pompa wody, ładowanie urządzeń. W nocy: lodówka kompresorowa, zamrażarka 23l komresorowa, ogrzewanie Webasto. Rano dwie kawy z expressu 1000W i inne niezbędne odbiorniki bez żadnego oszczędzania. Od wieczora do rana ubytek 40 - 50 Ah. Dla mojego 280 Ah to raptem 20%. 1,5 do 2 godzin jazdy znowu bateria naładowana w 100%. I tak przez 16 dni bez słupka - żadnych zmartwień o prąd - rewelacja.


Czym ładujesz tak duży aku oprócz alternatora?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 115/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-05-23, 16:04   

Z alternatora bezpośrednio grubym kablem 40A (auto 2011, alternator 100A) i ładowarką dedykowaną do LiFePO4 50A ze słupka. Na wyjazdach tylko alternator bo lubię spać na dziko i oczywiście solar 288W, jak stoję w słońcu.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
C696 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Globek I1
Dołączył: 23 Maj 2024
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2024-05-25, 11:06   

@joko dzięki za wpis , mam ksiazki obsługi i chyba mam tam tez schematy energobloku zerkne to wkleje moze cos z tego zrozumiesz i podpowiesz byloby idealnie jakby zrobic tak jak mowisz , ja elektrykiem nie jestem wiec bardzo pomocne są zawsze jakies wskazówki , tak po laicku sprawdzilem ktory kabel co robi i je odlaczylem , mam solary dosc mocne aktualnie mysle ze w letnim trybie one wystarczylyby ale jak juz mam kupiona tą ładowarke dc dc to juz ja podlaczyłem , zostawilbym z elektroblokiem ale one nie nadaja sie do ladowania lifepo4 i szybko by aku siadł od takiego łdowania , niebawem ruszam na grecje na ok 3 tyg to potestuje aku i panele ale aktualnie w dzien jak chodzi tv laptop radio cd do tego wideorejestrator chodzacy na nagrywaniu non stop panele od rana do zachodu slonca nie pozwalaja pobrac z aku pradu wiec daja rade same nawet panele rzeba pomyslec nad przetwornica wieksza bo aktualnie mialem mala 800w ale potrzebna mi byla do czego innego ale teraz przy takim zasobie pradu trzeba by wykorzystac taki potencjał , teraz przed grecja nie dam rady juz podlubac przy tym ale w przyłym roku norwegie planujemy to cos pewnie juz zamontuje :)

narazie mam i tak problem z 12v w lodowce nie wlacza sie tzn recznie da sie ja nastwic nie piszczy ze cos jej nie tak ale sama sie nie przelacza potestuje czy chlodzi bo po ostatniej wyprawie na slowacje zauwazylem ze 12v nie przelacza ale czy chlodzi nie wiem nie mialem jak sprawdzic

zastanawiałem sie nad czyms do chlodzenia na dziko moze przy tkim zasobie pradu szło by cos zalozyc na 12v ? lub z przetwornicy ktos cos obadywał temat ?? jakiejs klimy bez przylaczania sie do slupka ? my czesto zmieniamy miejsca nie siedzmy kilka dni w jednym miejscu wiec kempingi sporadycznie i by sie cos przydało moze ktos z was juz cos przekopał ? patrzylem jakies takie do traktorów ale nie wiem czy to daje rade ?

umnie chcialem jeden panel pv ale nie adalo rady wiekszej mocy nigdzie upchac ale to w sumie chyba dobrze wyszlo bo szeregowo podlaczylem 2x po 180w , na tym sie nie znam tez ale wg rozmó z fachowcami lepiej daja rade w cieniu i polcieniu przy zwiekszeniu napiecia narazie jestem bardzo zadowolony w porownianiu do agm 100ah to przepasc nie wspomne o sterowaniu szybkosci ladowania

co do kwesti lodówki musze najpeir sprawdzic czy dochodzi tam 12v na grzalki to wyeleminuje czy wszsytko jest ok i padły grzałki ale czy w paru letnim juz by padły widzialem raczej ludzie w 10 lat starszcyh takie problemy maja wiec cos tu chyba z kabelkami nie halo ale zaczne szukac , jedyne co mi sie teraz na mysl przychodzi to moze to byc powiazane z obrysówkami tylko dziwne bo wszystkie chodza od kad go kupilem oprocz dwóch przednich , sprawdzalem na szybko to do nich wogl prad nie dochodzi i moze to tez powiazane z syganelm od lodowki w takim razie ....

[ Komentarz dodany przez: Banan: 2024-05-25, 19:00 ]
Prośba do Ciebie, abyś stosował zasady pisowni obowiązujące w języku polskim. Sposób w jaki się wypowiadasz świadczy o braku szacunku dla adwersarzy i mają wydźwięk bełkotu. Kolejne Twoje posty w tym stylu będę usuwał.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 115/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-05-25, 12:51   

Nie miałem do czynienia z lodówka na gaz. A ile ona bierze prądu przy pracy na 12V? Tak nawiasem mówiąc albo raczej pisząc to przy dobrej baterii LiFePO4 taka lodówka wydaje się przeżytkiem wobec kompresorowej.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
SlawekEwa 
Kombatant
Slawek Dehler


Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 10 Lut 2007
Piwa: 218/487
Skąd: Biłgoraj
Wysłany: 2024-05-25, 19:56   

krzlac napisał/a:
A ile ona bierze prądu przy pracy na 12V?

Tak ze 120W
_________________
Nie chcem, ale muszem :-{
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 48 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-05-25, 21:13   

Niestety to prawda. Gazowa normalnie pracuje tylko na gazie. Potem grzałka 230 a 12 v efekty najsłabsze a bierze 10 A czyli 120 wat . Na razie jestem na etapie superkondensatorów i baterii LTO czyli aku rozruchu. Czekam na chińskie części a potem …. Lodówka wymiana na kompresor. Czyli z lifepo4 na LTO jak nic będzie nowy wątek .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 115/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-05-26, 13:30   

orkaaa napisał/a:
…. Lodówka wymiana na kompresor...


I to się wydaje właściwy kierunek. Ja mam kompresorową od początku, Waeco 80l, bierze 3A. Na nowej baterii LiFePO4 280 Ah nie robi to żadnego wrażenia.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
maro88pl 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Pilote Galaxy 86MX oraz Eddis Force 460/4
Dołączył: 11 Lis 2023
Piwa: 12/29
Skąd: Bełchatów
Wysłany: 2024-05-27, 07:13   

krzlac napisał/a:
orkaaa napisał/a:
…. Lodówka wymiana na kompresor...


I to się wydaje właściwy kierunek. Ja mam kompresorową od początku, Waeco 80l, bierze 3A. Na nowej baterii LiFePO4 280 Ah nie robi to żadnego wrażenia.


Na ile przy wyjeździe na dziko starcza Ci taki aku przy niej? Jakie masz solary? Jakie masz inne większe odbiory prądożerne?

Pytam z ciekawości ponieważ niedawno przesiadłem się na LiFePo4 200Ah + solary 410Wp i obecnie (ze względu na problemy ze starą lodówką) rozważamy wymianę na kompresorową.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 115/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2024-05-27, 07:31   

maro88pl napisał/a:
...Na ile przy wyjeździe na dziko starcza Ci taki aku przy niej?...


Przeczytaj moje spostrzeżenia od strony 83. Więcej na razie nie wiem. Szacuję że prądu starczy mi na kilka dni. Reszta wniosków po jesiennej Grecji. Na pewno kupiłbym kompresorową. 3-4 A poboru, oczywiście nie non-stop (termostat w lodówce). 400W solarów to nie mało. Jak masz dobre ładowanie z alternatora (40-50A), to dobę stania na dziko bez oszczędzania prądu "odrobisz" po godzinie pracy silnika nawet bez jazdy.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
adaml61 
weteran


Twój sprzęt: Peugot boxer blaszak
Nazwa załogi: Adam i Stasia
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sty 2017
Piwa: 145/106
Skąd: LUBUSKIE- FSD
Wysłany: 2024-05-27, 07:32   

maro88pl napisał/a:
Pytam z ciekawości ponieważ niedawno przesiadłem się na LiFePo4 200Ah + solary 410W
Ja mam lodówkę 80 ł z zamrażalnikiem wbudowanym 14 l , pobór zależnie od temperatury zewnętrznej to ok 40 Ah na dobę , miałem 80 l z osobnym zamrażalnikiem 20 l brała ok 10 Ah więcej .Mam podobną elektrownię i też 200 Ah w Li , od wiosny do jesieni o prąd się nie martwię , zima to ok 3 doby bez ruszania się z miejsca .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Speedo 
początkujący forumowicz

Dołączył: 21 Gru 2023
Postawił 1 piw(a)
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2024-06-01, 19:28   

Pytanko do bardziej obeznanych:

Jak podłączaliście TK15 to minus z solara dajecie na akumulator (B-) czy od strony pojazdu (P-) żeby nie wprowadzało w błąd w pomiarach?

Pozdrawiam
Speedo
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Otrzymał 48 piw(a)
Skąd: kielce
Wysłany: 2024-06-01, 21:31   

O jakim solarze piszesz ???? Chcesz mierzyć tylko prąd solara ?

Aby instalacja TK15 czy innego boczniaka miała sens to podpinasz go bezpośrednio do akumulatora do którego dochodzą wszystkie zasilania i wszystkie odbiorniki .
TK wstawisz na minusie pomiędzy bms / jeśli sam budowałeś / albo biegunem minus a odbiornikami i zasilaniem minus. Mały kabelek z TK podpinasz pod plus a inny kabelek do wyświetlacza.

IMG_2024-06-02-085330.png
Plik ściągnięto 3 raz(y) 758,14 KB

Ostatnio zmieniony przez orkaaa 2024-06-02, 08:54, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***