 |
|
Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ? |
Autor |
Wiadomość |
Andrzej R.
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato 2,3 jtd, McLouis Mc2 54 Garage
Nazwa załogi: Wanda i Andrzej
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Wrz 2015 Otrzymał 4 piw(a) Skąd: Pisz
|
Wysłany: 2024-10-18, 11:35 Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ?
|
|
|
W ostatnio zakupionym kamperze, przygotowany do jazdy ma pomiędzy poduchą a osią około 2-3 cm prześwitu, podczas jazdy ewidentnie czuję za lekki tył /trzęsie, skacze na nierównościach/ czy montaż poduszek pomoże w takim wypadku. Przy okazji jest to mój trzeci kamper, poprzednie miały 6m i ważyły więcej niż ten 6,30 . W jednym z nich były poduszki ale zauważyłem ich działanie tylko podczas pełnego ładunku. może ktoś ma więcej doświadczenia i mógłby się nim podzielić. |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 352/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-10-18, 13:32
|
|
|
Najpierw sprawdź amortyzatory.
|
_________________
 |
|
|
|
 |
Andrzej R.
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato 2,3 jtd, McLouis Mc2 54 Garage
Nazwa załogi: Wanda i Andrzej
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Wrz 2015 Otrzymał 4 piw(a) Skąd: Pisz
|
Wysłany: 2024-10-18, 13:42
|
|
|
sprawdzone są ok. luzów brak. |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2024-10-18, 13:45
|
|
|
Andrzej R. napisał/a: | sprawdzone są ok. luzów brak. |
jak trzymają ? |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2024-10-18, 13:47
|
|
|
Tak, te poduchy które dokłada się do istniejącego zawieszenia działają tylko przy odpowiednio dużym obciążeniu i po to one są. Mają również inne zastosowanie jak utwardzanie zawieszenia na postoju czy poziomowanie w lekkim zakresie, ale nie o to rozumiem pytasz.
Gdybyś wymienił resory na słabsze (lub wywalił je w ogóle) i większą część resorowania przejęły by poduchy to wtedy poczuł byś ich działania już przy niższym obciążeniu, ale nie robi się takich rzeczy.
Te poduchy to nie jest to samo co zawieszenie pneumatyczne |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 352/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-10-18, 15:30
|
|
|
Napisałem o amortyzatorach bo miałem podobne objawy w kamperze, brak luzów, wykresy tłumienia na stacji diagnostycznej były idealne a jadąc po bruku tragedia. Wszystko sprawdziłem, resory, mocowanie budy do ramy i inne rzeczy. Pomogła wymiana amortyzatorów na nowe markowe. Od tej pory mam spokój z tyłem samochodu. No i czy nie za duże ciśnienie w oponach.
|
_________________
 |
|
|
|
|
 |
Andrzej R.
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato 2,3 jtd, McLouis Mc2 54 Garage
Nazwa załogi: Wanda i Andrzej
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Wrz 2015 Otrzymał 4 piw(a) Skąd: Pisz
|
Wysłany: 2024-10-19, 08:26
|
|
|
Skwarek napisał/a: | Napisałem o amortyzatorach bo miałem podobne objawy w kamperze, brak luzów, wykresy tłumienia na stacji diagnostycznej były idealne a jadąc po bruku tragedia. Wszystko sprawdziłem, resory, mocowanie budy do ramy i inne rzeczy. Pomogła wymiana amortyzatorów na nowe markowe. Od tej pory mam spokój z tyłem samochodu. No i czy nie za duże ciśnienie w oponach.
| Identycznie na stacji też wykresy ok. Jeśli Ducato to możesz podać markę tych amortyzatorów ?, |
|
|
|
 |
Cyryl
Kombatant

Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 313/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2024-10-19, 08:33 Re: Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ?
|
|
|
Andrzej R. napisał/a: | ...W jednym z nich były poduszki ale zauważyłem ich działanie tylko podczas pełnego ładunku. może ktoś ma więcej doświadczenia i mógłby się nim podzielić. |
nie wiem jaki to kamper, ale większość powiedzmy młodszych niż 15 lat kamperów o długości +6,5m, ma masę własną na poziomie 3t, więc w większości wypadków jazda nawet na pusto jest jazdą z prawie pełnym ładunkiem. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 352/133 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2024-10-19, 09:32
|
|
|
Andrzej R. napisał/a: | Skwarek napisał/a: | Napisałem o amortyzatorach bo miałem podobne objawy w kamperze, brak luzów, wykresy tłumienia na stacji diagnostycznej były idealne a jadąc po bruku tragedia. Wszystko sprawdziłem, resory, mocowanie budy do ramy i inne rzeczy. Pomogła wymiana amortyzatorów na nowe markowe. Od tej pory mam spokój z tyłem samochodu. No i czy nie za duże ciśnienie w oponach.
| Identycznie na stacji też wykresy ok. Jeśli Ducato to możesz podać markę tych amortyzatorów ?, |
Nie Ducato ale to były amortyzatory firmy Kayaba. |
_________________
 |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 62/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2024-10-19, 11:43
|
|
|
Panowie nie wiem co tam kto ma na tyle / amortyzatory / . Jedno pióro które mam w swoim nigdy nie spowoduje że będzie komfortowo. Tył zawsze będzie przy nierównej nawierzchni przenosił wszystkie nierówności bo co ma amortyzować / jedno pióro / ??? Poduchy nic w tej sprawie nie zmienią bo tylko usztywnią zawieszenie. Kamper to nie osobówka tylko dostawczak !!!! Poduchy są super do stabilizacji jak pisał Joko i co było już poruszane na forum w wielu wątkach, ale nie spowodują że będzie mniej trzęsło. |
|
|
|
 |
Cyryl
Kombatant

Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 313/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2024-10-20, 09:32
|
|
|
orkaaa napisał/a: | ...bo co ma amortyzować / jedno pióro / ???... |
amortyzator |
_________________
 |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2024-10-20, 10:24
|
|
|
orkaaa napisał/a: | Poduchy nic w tej sprawie nie zmienią bo tylko usztywnią zawieszenie. |
Poduchy jak sama nazwa wskazuje to nie dębowy klocek, który podkładało się w Żuku między resory, a ramę jak trzeba było załadować 3-4 tony blachy lub piasku |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
|
 |
Cyryl
Kombatant

Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 313/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2024-10-20, 17:24
|
|
|
podstawową różnicą między zawieszeniem mechanicznym i pneumatycznym jest to, że zawieszenie mechaniczne jest pasywne, znaczy to, że element sprężysty (resor czy sprężyna) ma jedną charakterystykę ugięcia.
w zawieszeniu pneumatycznym regulowanym, mamy możliwość regulacji charakterystyki regulując ciśnienie w poduszkach. takie zawieszenie nazywa się półaktywnym lub semiaktywnym.
w pełni aktywne zawieszenie to takie gdzie charakterystyką elementów sprężystych (pneumatycznych lub hydraulicznych) steruje układ elektroniczny w zależności od wielu rzeczy od prędkości, przez nawierzchnię, szybkość, sposób jazdy na obciążeniu kończąc.
dodam jeszcze z transportu.
gdy w połowie lat '90-tych zaczęły wchodzić na nasz rynek naczepy z zawieszeniem pneumatycznym, na niektórych zleceniach transportowych szczególnie wrażliwych ładunków dodawano: "wymagana naczepa z zawieszeniem pneumatycznym". |
_________________
 |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2024-10-20, 18:54
|
|
|
Cyryl napisał/a: | podstawową różnicą między zawieszeniem mechanicznym i pneumatycznym jest to, że zawieszenie mechaniczne jest pasywne, znaczy to, że element sprężysty (resor czy sprężyna) ma jedną charakterystykę ugięcia.
w zawieszeniu pneumatycznym regulowanym, mamy możliwość regulacji charakterystyki regulując ciśnienie w poduszkach. takie zawieszenie nazywa się półaktywnym lub semiaktywnym.
w pełni aktywne zawieszenie to takie gdzie charakterystyką elementów sprężystych (pneumatycznych lub hydraulicznych) steruje układ elektroniczny w zależności od wielu rzeczy od prędkości, przez nawierzchnię, szybkość, sposób jazdy na obciążeniu kończąc.
dodam jeszcze z transportu.
gdy w połowie lat '90-tych zaczęły wchodzić na nasz rynek naczepy z zawieszeniem pneumatycznym, na niektórych zleceniach transportowych szczególnie wrażliwych ładunków dodawano: "wymagana naczepa z zawieszeniem pneumatycznym". |
Wszystko fajnie ...... tylko nie na temat
Twój wykład Cyrylu dotyczy zawieszeń pneumatycznych i ich rodzajów, a dołożenie poduszek do tylnej belki w kamperze nie powoduje , że jego zawieszenie staje się cokolwiek pneumatyczne i tu jest podstawowy problem.
A i owszem, że dopompowanie poduch zmienia charakterystyke tylnego zawiasu , ale tylko w jednym kierunku i w bardzo ograniczonym zakresie.
Efekt po napompowaniu jest taki, jakbyś dołożył dodatkowe pióro do resora, albo założył twardsze sprężyny. Jesli zrobisz cos takiego bez zwiększania obciążenia, to zawias będzie twardszy i mniej komfortowy, a przy zwiększonym obciążeniu będzie się zachowywał tak jak bez poduch z mniejszym obciążeniem.
Wobec powyższego odpowiedź na zadane w temacie watku pytanie " Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ?" , odpowiedź brzmi TAK, tylko na przeciążenie i nie ma mowy o jakiekolwiek poprawie komfortu w żadnym przypadku, a jedynie o zachowaniu co najwyżej dotychczasowego komfortu przy przeciążeniu |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2024-10-20, 19:22 Re: Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ?
|
|
|
Andrzej R. napisał/a: | W ostatnio zakupionym kamperze, przygotowany do jazdy ma pomiędzy poduchą a osią około 2-3 cm prześwitu, podczas jazdy ewidentnie czuję za lekki tył /trzęsie, skacze na nierównościach/ czy montaż poduszek pomoże w takim wypadku. |
Nie wiem czy ja Ciebie dobrze rozumiem, ale skoro przy obciążonym kamperze masz wrażenie jakbyś miał za lekki tył i kamper podskakuje na nierównościach to po mojemu resory masz za twarde , a nie za miękkie do obciążenia , więc w Twoim przypadku dołożenie poduch całą sytuację jeszcze pogorszy a nie poprawi (utwardzisz zawieszenie jeszcze bardziej).
Uściślij może co rozumiesz przez "trzęsie, skacze" ?
Jeśli chodzi o sytuację w której zawieszenie zwyczajnie nie tłumi nierówności i "odbija" się od nich , jakby był za twardy i jedyne tłumienie pochodził od opon, to tak jak piszę, masz za twarde resory.
Jeśli natomiast mówimy o kołysaniu, bujaniu się pojazdu, odrywaniu kół od nawierzchni i wpadaniu zawieszenia w harmonicznme wibracje po wjechaniu np. do dziury , to problem po stronie amorków (nie tłumią wibracji w kierunku rozprężania się resorów)
Poduchy mają sens tylko w sytuacji, gdyby przy obciążeniu zawieszenie nadmiernie "siadało" i pracowało by na końcu swojego zakresu, lub gdybyś odczuwał nadmierne kołysanie się nadwozia na boki np. przy pokonywaniu zakrętów. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|