 |
|
Poduchy pneumatyczne, czy tylko na przeciążenie ? |
Autor |
Wiadomość |
Kazik II
weteran
Twój sprzęt: Nobel Art alkowa na Ducato z 2008r.
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2007 Piwa: 85/8 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2024-10-20, 19:24
|
|
|
Chyba trochę zapominamy o innym aspekcie (był już chyba poruszany na CT). Przeciętnie ducato furgon ma masę własną trochę powyżej 2 ton. A kamper cca o 1 tonę więcej. Resory dostawczego ducato (i innych dostawczaków) są obciążone maksymalnie tylko "w pracy" pod ładunkiem. A pozostały czas o tę 1 tonę mniej. Nie słyszałem, aby producent podwozi dokładał mocniejsze resory pod kampery. Więc resory kampera są prawie maksymalnie obciążone przez cały swój żywot czy stoją czy jeżdżą. A jest przecież w technologii i fizyce pojęcie zmęczenia materiału, które zapewne dotyczy i stali resorowej. Stąd częsty widok starszych kamperów mocno siedzących "na tyłku". A poduszki zabezpieczają kampera przed tym problemem. |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2024-10-20, 20:13
|
|
|
Kazik II napisał/a: | Chyba trochę zapominamy o innym aspekcie (był już chyba poruszany na CT). Przeciętnie ducato furgon ma masę własną trochę powyżej 2 ton. A kamper cca o 1 tonę więcej. Resory dostawczego ducato (i innych dostawczaków) są obciążone maksymalnie tylko "w pracy" pod ładunkiem. A pozostały czas o tę 1 tonę mniej. Nie słyszałem, aby producent podwozi dokładał mocniejsze resory pod kampery. Więc resory kampera są prawie maksymalnie obciążone przez cały swój żywot czy stoją czy jeżdżą. A jest przecież w technologii i fizyce pojęcie zmęczenia materiału, które zapewne dotyczy i stali resorowej. Stąd częsty widok starszych kamperów mocno siedzących "na tyłku". A poduszki zabezpieczają kampera przed tym problemem. |
W tym wątku dyskutujemy o przypadku jego autora, a Ten napisał m.in: "ewidentnie czuję za lekki tył", co po mojemu ewidentnie wskazuje, że resory z tyłu ma nie dociążone , a nie przeciążone, a to z kolei wskazuje na to iż fabrycznie musiał mieć zamontowane resory mocniejsze od tych montowanych w lżejszych dostawczakach.
Ten sam przypadek mam w mojej starej Mobilvettcie . Od nowości ma tył wyraźnie podniesiony względem przodu i pomimo tego, iż zdarzało mi się ważyć pod 4t, to po przejechaniu ponad 100tys km i 12 lat uzytkowania wrażenie lekkiego tyłu nie ustąpiło do dzisiaj.
Te resory z pewnością nie są takie same jak te montowane do dostawczaka. |
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 25/117 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 2024-10-20, 20:34
|
|
|
Ja bym dopytał gdzie autor widzi te 2-3 cm luzu wiec raczej ten resory są mocno zglebione /wyprostowane lub przegięte nawet/ "Poducha" to po motoryzacyjnemu o odbojnik chodzi pewnie .... można się tylko domyślać.
A więc zakres pracy resora to te 2-3 cm, tak się domyślam trochę bidnie. Jak podłożysz poduszki to wstanie na 10-15 i będzie lepiej .....
Dziś montują w nowszych konstrukcjach GFK resory i nawet bez poduszek jest o niebo lepiej niż kiedyś
|
|
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2024-10-20, 22:51
|
|
|
Póki autor się nie określi to możemy sobie gdybać .
Generalnie temat jest prosty , a możliwości są dwie. Albo resor jest za twardy , albo za miękki.
W obu przypadkach będzie niski komfort resorowania.
W pierwszym przypadku poduchy nie pomogą (a wręcz mogą zaszkodzić) , w drugim jak najbardziej pomogą . |
|
|
|
 |
Meyer
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020 Piwa: 11/7 Skąd: Mazovia
|
Wysłany: 2024-10-21, 06:56
|
|
|
Zwiększanie masy nieresorowanej prowadzi do zwiększenia rezonansu. Zwiększony rezonans ograniczamy zwiększając siłę tłumienia. Im cięższy resor, poduszka, belka tym ważniejszy sprawny amortyzator.
Dla użytkowników podwozi Iveco dostępne są różne warianty drążków stabilizatora poprzecznego. Jeśli podniesiony środek ciężkości i masa powoduje nadmierne kołysanie można zastosować grubszą wersję. |
|
|
|
|
 |
Cyryl
Kombatant

Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 313/16 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2024-10-21, 14:03
|
|
|
Meyer napisał/a: | Zwiększanie masy nieresorowanej prowadzi do zwiększenia rezonansu. Zwiększony rezonans ograniczamy zwiększając siłę tłumienia. Im cięższy resor, poduszka, belka tym ważniejszy sprawny amortyzator... |
dlatego też w niektórych samochodach, np. Alfa Romeo 75 tarcze hamulce są nie przy kole, ale przy osi pojazdu.
ten samochód ma z przodu silnik, a z tyłu skrzynię biegów zintegrowane z mechanizmem różnicowym tylnym - układ transaxle.
zapewnia to idealny rozkład masy.
co do poduszek: gdy jeżdżę po wyboistych drogach spuszczam ciśnienie w poduszkach do 1,5-2, gdy jadę autostradą lub drogą szybciej pompuję do 2,5-3. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Andrzej R.
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Ducato 2,3 jtd, McLouis Mc2 54 Garage
Nazwa załogi: Wanda i Andrzej
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Wrz 2015 Otrzymał 4 piw(a) Skąd: Pisz
|
Wysłany: 2024-10-22, 09:32
|
|
|
przemo.d napisał/a: | Ja bym dopytał gdzie autor widzi te 2-3 cm luzu wiec raczej ten resory są mocno zglebione /wyprostowane lub przegięte nawet/ "Poducha" to po motoryzacyjnemu o odbojnik chodzi pewnie .... można się tylko domyślać.
A więc zakres pracy resora to te 2-3 cm, tak się domyślam trochę bidnie. Jak podłożysz poduszki to wstanie na 10-15 i będzie lepiej .....
Dziś montują w nowszych konstrukcjach GFK resory i nawet bez poduszek jest o niebo lepiej niż kiedyś
|
No może 3-4 cm jest pomiędzy odbojnikiem a resorem, samochód nie załadowany ciężkimi rzeczami w garażu aczkolwiek z zapasem wody i zbiornikiem paliwa ale to akurat jest z przodu. Jeszcze jedna sprawa to kwestia sugestii, po kilku dniach i trochę przejechanych km. jest lepiej , może za mocno porównywałem z poprzednimi kamperami w których tył był bardziej obciążony. Muszę dołożyć chyba balast jak na jachcie . Pozdrawiam i dziękuję za Wasze odpowiedzi. |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 28 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/601 Skąd: Biłgoraj
|
Wysłany: 2024-10-23, 21:00
|
|
|
Tak mi stoi od dawna /auto/ montować poduszki , czy jeszcze zaczekać aż opadnie .
Zdjęcie WhatsApp 2024-10-23 o 20.55.16_063ec8ee.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 4 raz(y) 466,39 KB |
|
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska
|
Wysłany: 2024-10-24, 00:51
|
|
|
SlawekEwa napisał/a: | Tak mi stoi od dawna /auto/ montować poduszki , czy jeszcze zaczekać aż opadnie . |
Całkiem Ci jeszcze Sławku stoi, zwłaszcza zważywszy na to że od dawna jak piszesz
Mówią wszak , że poduchy warto założyć , właśnie po to aby nie opadł , ale jeśli bez nich nie masz problemów ani z trakcją, ani z "erekcją" to pewnie była by to sztuka dla sztuki |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|