 |
|
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie. |
Autor |
Wiadomość |
Darson
Kombatant

Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Paź 2021 Piwa: 196/101 Skąd: Jaworzno/Oslo
|
Wysłany: 2025-04-18, 05:39
|
|
|
. Dzięki reaven22,
To który zestaw polecasz ?
Taki najłatwiejszy w konfiguracji ?
Z BT i termistorem ? |
_________________ Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.
Darson ®
 |
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2025-04-18, 18:28
|
|
|
Jak nie masz ścisku finansowego to bierz victrona 50A.
Przy Chińczyku bt to bajer. Napięcie inprad pokazuje i chyba tyle. Nie jest do szczęścia potrzebny. NTC podpięty da możliwość blokady ładowania poniżej zera. Ale to powinien również dać dobry BMS. I nie ma co dublować. |
|
|
|
 |
Darson
Kombatant

Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Paź 2021 Piwa: 196/101 Skąd: Jaworzno/Oslo
|
Wysłany: 2025-04-20, 14:03
|
|
|
orkaaa napisał/a: | Ładowarki dc dc stosujemy w dwóch przypadkach. Pierwszy- inteligentny alternator. Po naładowaniu samochodowego alternator dramatycznie obniża napięcie i natężenie i przestaje ładować.
Drugi powód to konieczność ograniczenia prądu do aku zabudowy. Dotyczy zwykle małych akumulatorów i wówczas mamy stały prąd o określonych parametrach np 30 A.
Pewnie są jeszcze inne zastosowania dc dc ale rzadziej spotykanie. |
W zasadzie to ładowarka nie jest potrzebna
Nie mam inteligentnego alternatora, a akku ma być duże - 280Ah
Ten artykuł to potwierdza, co napisał orkaa
jak ładować akumulator LifePo4
"Prąd ładowania dla akumulatora LiFePO4 280Ah powinien wynosić od 0.5C do 1C, czyli od 140A do 280A. Konkretna wartość zależy od specyfikacji akumulatora i ładowarki, ale nie powinno się przekraczać maksymalnego prądu ładowania.
Szczegóły:
Prąd ładowania:
Zazwyczaj zalecane jest ładowanie prądem równym 0.5C (50% pojemności) lub 1C (100% pojemności).
Akumulator 280Ah:
Dla akumulatora o pojemności 280Ah, 0.5C to 140A, a 1C to 280A. ". |
_________________ Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.
Darson ®
 |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 351/132 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2025-04-20, 18:26
|
|
|
Przy ładowaniu bez udziału ładowarki DC-DC należy zachować szczególną ostrożność z uwagi na fakt, że mogą właśnie wystąpić duże prądy.
Ładowarka nie tylko formuje odpowiednie napięcia ładowania ale też ogranicza wielkość prądu ładowania, bez niej płynie prąd poza kontrolą.
Wtedy trzeba zastosować odpowiednio grube kable i jeśli ładowanie przechodzi przez energoblok to sprawdzić jego możliwości przeniesienia takiego prądu (styki, terminale, bezpieczniki, wewnętrzne połączenia i ewentualne przekaźniki).
Również ograniczeniem jest BMS, jeśli to popularny 200Amperowy to trudno wymagać bez uszkodzenia ładowania 280Amperami.
Jeśli ładowanie z alternatora bez pośrednictwa ładowarki DCDC i omijając energoblok to istnieje taka możliwość, że akumulator rozruchowy i nasz LIFEPO4 mogą zostać połączone równolegle a połączenie baterii o różnym stopniu naładowania może powodować gwałtowne przepływy prądu między nimi i też nieciekawe zjawiska podczas rozruchu silnika.
Żeby uniknąć różnych znacznych przeróbek i widowiskowych eksperymentów radzę zastosować odpowiednią ładowarkę DCDC.
|
_________________
 |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska

|
Wysłany: 2025-04-20, 18:36
|
|
|
Darson napisał/a: |
W zasadzie to ładowarka nie jest potrzebna
Nie mam inteligentnego alternatora, a akku ma być duże - 280Ah
|
Nie zapominaj , że DC-DC pełni nie tylko rolę ładowarki , ale również separatora akumulatorów.
Jeśli nie zamontujesz DC-DC to potrzebny jest jakiś Cyrix (obsługujący LiFePO4) , no chyba że oryginalny elektroblok to ogarnia .
Jeśli mając 280Ah LiFePO4 i "stary" alternator, chcesz rezygnować z DC-DC to zrezygnuj również z akumulatora rozruchowego , zastąp go małą baterią superkondensatorów i połącz oba obwody (samochód i zabudowa) w jeden.
Wtedy będzie to miało sens , a przy okazji zyskasz z 30kg względem DMC i większą niezawodność.
Darson napisał/a: | Prąd ładowania dla akumulatora LiFePO4 280Ah powinien wynosić od 0.5C do 1C, czyli od 140A do 280A |
A jaką wydajność prądową ma Twój alternator ?
Jak nie zastosujesz ładowarki i podłączysz LiFePO4 bezpośrednio pod alternator , a w BMS ustawisz "Continuous Charge Current" na 140, albo nie daj Bóg na 280A to przeciążysz alternator , a w dodatku będziesz "drenował" rozruchowy.
Ładowarka DC-DC zapewnia odpowiednie ograniczenie prądowe , oraz charakterystykę ładowania i to niezależnie od wahań napięcia na jej wejściu.
Realny i bezpieczny prąd ładowania z altka to 50A. Z tego źródła ładujemy w czasie jazdy i nie ma potrzeby większym . |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
joko
Kombatant

Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Cze 2013 Piwa: 500/29 Skąd: Małopolska

|
Wysłany: 2025-04-20, 18:46
|
|
|
Skwarek napisał/a: |
Żeby uniknąć różnych znacznych przeróbek i widowiskowych eksperymentów radzę zastosować odpowiednią ładowarkę DCDC.
|
Pisaliśmy w tym samym czasie , niezależnie od siebie , ale kontekst ten sam
Darson nie kombinuj tylko zrób jak Ci radzimy , bo akurat tematy akumulatorowe i alternatorowe nie specjalnie nadają się na zabawę i eksperymentowanie , zwłaszcza jak nie do końca wie się "w którym kościele dzwonią"
Jeśli chodzi o konkretną ładowarkę DC-DC to jedyne co mogę z czystym sumieniem polecić , to ten Victron którego nie chcesz
Cokolwiek innego tylko w przypadku , gdyby faktycznie nie puszczała Cię kasa. |
|
|
|
|
 |
przemo.d
zaawansowany
Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Gru 2011 Piwa: 25/115 Skąd: Piaseczno

|
Wysłany: 2025-04-20, 21:00
|
|
|
Mądrych miło posłuchać
Bo coraz więcej jest baterii LIFEPO4 w kamperkach i problemy z bateriami nie są już popularne a zaczęły się coraz częściej problemy z ladowaniem w autach co za przypadek |
|
|
|
 |
Darson
Kombatant

Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Paź 2021 Piwa: 196/101 Skąd: Jaworzno/Oslo
|
Wysłany: 2025-04-20, 23:34
|
|
|
Dzięki za konkretne wytłumaczenie.
Pytanie dodatkowe, całkiem poważnie, a nie żeby się droczyć czy, że nie wierzę w to, co piszecie.
Skoro altek realnie daje 50 A, to skąd się wezmą większe prądy?
Te wartości 140- 280A, to teoria - ile taka bateria może przyjąć.
No i oczywiście, po co puszczać to przez energoblok ? Lepiej oddzielny obwód.
Nie miał człowiek problemów, to sobie kupił kampera
|
_________________ Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.
Darson ®
 |
Ostatnio zmieniony przez Darson 2025-04-21, 09:05, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
reaven22
weteran
Pomógł: 25 razy Dołączył: 19 Mar 2018 Piwa: 121/14 Skąd: WGM
|
Wysłany: 2025-04-21, 09:02
|
|
|
Darson napisał/a: |
Skoro altek realnie daje 50 A, to skąd się wezmą większe prądy? |
Błędne założenie i brak zrozumienia jak działa.
Alternator 50A może wygenerować znacznie więcej, nie ma układu ograniczenia prądu. Dąży zawsze do utrzymania napięcia 14,2V i przy zwarciu może to być kilkaset amper.
Jednak bezpieczenie można pobrać z niego max 50A. Jeśli pobierzesz więcej to nie wytrzyma termicznie i się spali.
Oczywiście są wyjątki zależne od warunków chłodzenia. W zimie przy -20'C pobierzesz bezpieczenie z 70A, za to w Maroko przy +40'C bezpiecznie będzie 40A. (dane przykładowe dla zrozumienia)
Niemniej dlatego alternatory w autach są tak przewymiarowane względem potrzeb. Duże prądy w autach zdażają się chwilowo, I raczej nie zbliżają się do granić możliwości alternatora.
LiFePo4 mają bardzo niski opór wewnętrzny, może to powodować przepływ dużych prądów w długim czasie. Tu znów porzebne jest zrozumienie działania prądów.
Możesz jednak przyjąć, że tak jest i najlepszym sposobem zabezpieczenia zarówno alternara jak i akumulatora LiFe będzie odpowiedni sterownik.
Chinki do których link wklejałem wcześniej są w cenie jednego tankowania a załatwiają temat. |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Darson
Kombatant

Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Paź 2021 Piwa: 196/101 Skąd: Jaworzno/Oslo
|
Wysłany: 2025-04-21, 09:06
|
|
|
reaven22, |
_________________ Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.
Darson ®
 |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 351/132 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2025-04-21, 10:12
|
|
|
Darson napisał/a: |
No i oczywiście, po co puszczać to przez energoblok ? Lepiej oddzielny obwód.
Nie miał człowiek problemów, to sobie kupił kampera
|
Dzisiaj narodowy dzień lania wody więc piszę.
Przez energoblok przechodzi prąd ładowania z kilku powodów.
- Odłącza on akumulator zabudowy od rozruchowego gdy nie ma ładowania (ważne podczas rozruchu gdy nie ma DC-DC czy innych cyrixów)
-Wykrywa uruchomienie silnika i zezwala na pracę lodówki na 12V oraz automatycznie składa schodek, antenę satelitarną czy co tam jeszcze.
- Steruje wskaźnikiem naładowania baterii jednej i drugiej. Może być nieaktualne przy LIFEPO4.
Można to wszystko przerobić ale po co jak jest gotowe i wystarczy dać ładowarkę.
A co do reszty to złomowiska są pełne alternatorów którym udało się przekroczyć nominalny prąd ładowana, żarówek co jaśniej świeciły, głośników co grały zbyt głośno i ...
|
_________________
 |
|
|
|
|
 |
Darson
Kombatant

Twój sprzęt: MCLOUIS 252, MC4-32
Nazwa załogi: Załoga G.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Paź 2021 Piwa: 196/101 Skąd: Jaworzno/Oslo
|
Wysłany: 2025-04-21, 10:30
|
|
|
Skwarek, Cytat: | Dzisiaj narodowy dzień lania wody więc piszę | lej, Panie lej.
Ja wszystko czytam. 😁
3,28V na każdym ogniwie.
Chyba spoko ?
Czekam na BMS i zamawiam tę ładowarkę.
Wszystko wyjaśnione wręcz "łopatologicznie " |
_________________ Staram się, jak mogę.
Gdy nie mogę, to przestaję się starać.
Darson ®
 |
|
|
|
 |
SZEJK
weteran

Twój sprzęt: Fiat Dukato 2,8 JTD BAVARIA
Nazwa załogi: Grab Klan
Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Lut 2016 Piwa: 216/310 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2025-04-21, 12:08
|
|
|
Skwarek !! bardzo cierpliwy i w prosty sposób tłumaczy zasady działania.
Mój Guru w tych sprawach, poradził sobie ze mną , Darson z Tobą też sobie poradzi. ta |
_________________ Pozdrawiam SZEJK
Ten co zna swoją wartość, nigdy nie będzie niszczył innych, by budować siebie.
Dr. Mateusz Grzesiak
Moje poprzednie i aktualna karawana:
 |
|
|
|
 |
Skwarek
Kombatant

Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy Dołączył: 29 Mar 2011 Piwa: 351/132 Skąd: Świebodzice
|
Wysłany: 2025-04-21, 12:15
|
|
|
SZEJK napisał/a: | Darson z Tobą też sobie poradzi. ta |
Wrabiasz mnie w Darsona?
Jak tam, dojechaliście już do Grecji? |
_________________
 |
|
|
|
 |
SZEJK
weteran

Twój sprzęt: Fiat Dukato 2,8 JTD BAVARIA
Nazwa załogi: Grab Klan
Pomógł: 2 razy Dołączył: 14 Lut 2016 Piwa: 216/310 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2025-04-21, 12:26
|
|
|
Na razie termy u orbana! |
_________________ Pozdrawiam SZEJK
Ten co zna swoją wartość, nigdy nie będzie niszczył innych, by budować siebie.
Dr. Mateusz Grzesiak
Moje poprzednie i aktualna karawana:
 |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|