|
Akumulator hotelowy lifepo4 a ładowanie z alternatora, w T4. |
| Autor |
Wiadomość |
oldboy
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: T4
Dołączył: 02 Lut 2025 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Poland
|
Wysłany: 2025-02-19, 19:23
|
|
|
| Dotarły do mnie EVE 280Ah. Teraz pytanie o balansowanie, to wstępne. Wszystkie ogniwa mają równiusieńko 3,291V. Zostawię je do jutra co by się ogrzały do temp pokojowej i z tego co wyczytałem to nie muszę koniecznie ich ładować pojedynczo tylko jak V sie zgadzają to mogę je spiąć równolegle i zostawić tak na 24h. Po tym złożyć już do kupy, zaprogramować bms i naładować już ładowarką. Po tym muszę znowu je rozebrać i połączyć równolegle same ogniwa na 24h i juz po tym ostatecznie poskładać w szereg z BMSem? |
|
|
|
 |
Artur.Dell
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017 Piwa: 23/13 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2025-02-19, 22:29
|
|
|
| Dobrze zrobić jeszcze top balans. |
_________________ Artur |
|
|
|
 |
oldboy
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: T4
Dołączył: 02 Lut 2025 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Poland
|
Wysłany: 2025-02-20, 06:07
|
|
|
| Problem jest taki, iz nie posiadam zasilacza i chcialem to balansowanie zostawic bmsowi. Myslalem nad ustawieniem bms by ladowal do 14.4 i pozwolic mu sie balansowac az bede widzial ze wszystkie ogniwa maja te 3.6V. Po tym ustawil bym juz odciecie ladowania na powiedzmy 14.2V |
|
|
|
 |
Artur.Dell
zaawansowany

Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017 Piwa: 23/13 Skąd: Siemianowice Śląskie
|
Wysłany: 2025-02-20, 06:17
|
|
|
| Top balans powinien się odbywać przy równoległym połączeniu ogniw i ładowaniu napięciem 3.65V aż do całkowitego naładowania. Bez zasilacza laboratoryjnego się nie obejdzie. Sam BMS tego nie ogarnie i pozostaną różnice w stopniu naładowania poszczególnych ogniw. |
_________________ Artur |
|
|
|
 |
oldboy
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: T4
Dołączył: 02 Lut 2025 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Poland
|
Wysłany: 2025-02-20, 08:39
|
|
|
| Dzięki. Muszę to jeszcze przemyśleć, bo nie mam jakiś innych zastosowań dla takiego zasilacza. Najtańszy 10A to jakieś 200zł. Z drugiej str. czy aktywny BMS nie jest właśnie od tego by mierzyć V na poszczególnych ogniwach i dążyć do tego co by je wyrównać? Czy jak ustawię nawet to 14.6V w pierwszym ładowaniu to nie uzyskam 3.65 na poszczególnych ogniwach? Po tym mógł bym właśnie znowu je połączyć równolegle na te 24h co powinno je wyrónać. |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 68/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2025-02-20, 11:00
|
|
|
Dobry bms ogranie balans do trzeciego miejsca po przecinku. Więc Twój pomysł na ogniwa jest ok. Czyli spinasz równolegle a potem składasz szeregowo i podpinasz bms. Trzeba na nim ustawić wszystkie parametry czyli max napięcie na ogniwie i start balansera oraz różnice ogniw do której ma balansować.
Oczywiście zasilacz laboratoryjny zrobi to lepiej ale ….jesli ogniwa są dobre to nie ma to większego znaczenia dla ich pracy, sprawności czy żywotności. Oczywiście pewnie znajdą się fachowcy co powiedzą tylko top balans i ściskanie. Tak mają racje co do zasady tylko jak to różnica czy akumulator będzie pracował 15 czy 17 lat ? Za 10 lat wymienimy te super lifepo4 na coś nowego mniejszego, z większą pojemnością itd . |
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 144/6 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2025-02-20, 13:56
|
|
|
| orkaaa napisał/a: | | ...Oczywiście pewnie znajdą się fachowcy co powiedzą tylko top balans... |
Nie mogę zrozumieć tego parcia na top balans. Dobre ogniwa mają na początku napięcia równe.
Podczas eksploatacji baterii napięcie ogniw wielokrotnie się "rozjeżdża" i wielokrotnie się wyrównuje za sprawą balansera w BMS. To proces ciągły i tak ma być i o to chodzi. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
|
|
|
 |
oldboy
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: T4
Dołączył: 02 Lut 2025 Otrzymał 1 piw(a) Skąd: Poland
|
Wysłany: 2025-05-04, 18:28
|
|
|
Cześć.
Aku już od dłuższego czasu jeździ w teczce i spisuje się super. Dla szukających podobnego rozwiązania w T4:
*bateria 280Ah wchodzi pod siedzenie, ale raz, że na leżąco a dwa, że musiałem lekko podpiłować w konstrukcji siedzenia. Nic wielkiego, ale "od tak" mi nie wszedł. Obudowa zrobiona samemu, bms inside. Pospinałem to na 25mm, teraz brał bym spawalnicze, było by łatwiej.
* ładowarka dc/dc Szwengao 20A, tylko lekko ciepła przy pracy, bezobsługowa, malutka. Dla mnie bomba. Przed nią stary separator co puszcza prąd z rozruchowego tylko gdy jest ładowany, ucina poniżej 12.8V
* alternator siedział jakiś dziwny 50 czy 60A i po obciążeniu dc/dc i dmuchawami już mocno słabnął więc wymieniłem na 90A. Ten już utrzymuje nieźle V, jak co to spokojnie dołożę na nim jeszcze jedno dc/dc 20A.
*Monitoruję to z tego dodatkowego wyswietlacza co do jk można dokupić i wydaje się że daje radę, jednocześnie jest wyłącznikiem całej baterii.
*pwm standardowo mam ustawiony na ładowanie rozruchowego, ale dałem mu pare godzin popracować z lifepo i spokojnie pchał w niuego koło 5A na ustawieniu jako kwasiak.
Dzięki wszystkim za rady przy budowie |
|
|
|
 |
| Wyświetl szczegóły |
 |
AMIGO
stary wyga Niepoprawny optymista
Twój sprzęt: Blaszany namiot na kołach
Dołączył: 29 Lis 2009 Piwa: 14/81 Skąd: Było kiedyś DKA

|
Wysłany: 2025-05-05, 14:59
|
|
|
| oldboy napisał/a: | Cześć.
Aku już od dłuższego czasu jeździ w teczce i spisuje się super. Dla szukających podobnego rozwiązania w T4: |
|
_________________ Bogdan |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|