Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Podłączenie wymiana solarów, regulatora i Lifepo4
Autor Wiadomość
rromanski5 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Citroen Jumper 2005 2.8hdi Posll 2win
Dołączył: 21 Sie 2025
Skąd: Łódź
Wysłany: 2025-10-08, 20:28   Podłączenie wymiana solarów, regulatora i Lifepo4

Cześć potrzebuj pomocy w doradzeniu mi systemu fotowaltaiki do kampera. Posiadam kamper vana Citroena Jumpera 2.8 Hdi 2005 rok Possl 2win.

Obecnie mam zainstalowany na dachu panel 85w i sterownik pwm. Jest to podpięte pod wejście solar regler w elektrobloku ebl99. I akumulator 95ah Agm.
Dodatkowo akumulatory są połączone ze sobą przekaźnikiem HS Cargo 161059 aby ładowały się z alternatora 120a i z solara w drugą stronę.

Teraz jest to tak podłączone: solar-regulator -elektroblok ebl99 -agm95ah-hscargo 161059- rozruch(rozruch tez pod elektroblok na wejsciu starter battery)

Chcę to wszystko zamienić na nowszą technologię bo panel słaby i stary(ma 20 lat od nowości na aucie) a aku też już ledwo żyje.

Proszę o pomoc bo różnie piszą na forach.

Solara planuję wymienić na większego i dać regulator mppt victrona smart oczywiście w zależności od mocy panelów.

Akumulator agm 95ah zamienić na Lifepo4 firmy redodo 140ah H190 z bms 150A.Ten idealnie wchodzi pod siedzenie,ma dobrą cenę po zniżkach i opinie.
https://www.redodopower.d...EbTmjP7so6TnDxU

Do tego hs cargo chcę wymienić na cyrix Li-ct 12-12 120a (tak mi doradził jeden kapitan z pomorza, w moim kamperze może być bo to stare auto i nie trzeba ładowarki dc dc jak ma być budżetowo)-do potwierdzenia
https://mrkapitan.pl/pl/p/Separator-akumulatorow-Victron-Cyrix-Li-ct-1224-V-120-A-do-LiFePo4/107

Jak to podłączyć? Elektroblok ebl ma na wejściu tylko 15A i max panel jaki można w niego wpiąć to 220 w. Chciałbym coś większego lub nawet dwa panele a nawet trzy jak trzeba ze względu na miejsce? Jak radzicie?

Wiem że można ominąć elektroblok i podłączyć regulator bezpośrednio do akumulatora hotelowego ii do elektrobloku wejsciem „living area battery” i wtedy ebl będzie ładować tylko dwa aku jak będzie wpięty pod 230v (bo ma taką ładowarkę wbudowaną).Trzeba zmienić przełącznik na ebl z agm na gel. Teraz robi to również z solara który jest puszczony przez ebl99, dzięki hs cargo i chciałbym zachować w miarę możliwości.

Wtedy powinienem dać kolejność taką solar-rozłącznik-regulator-lifepo4-elektroblok- między aku hotel a rozruch cyrix li-ct 120a(alternator spokojnie da radę)? Do potwierdzenia lub proszę poprawcie mnie

Tak mi doradzono w jednej firmie. W innej mi poradzono żeby zamiast cyrixa dać orion tr(działa tylko na ładowaniu z alternatora a ja wolę w dwie strony)ale to jest drogie dziadowstwo i szczerze powiem że troszkę się zgubiłem.Przetwornicy nie potrzebuje mam wszystko na 12v i gaz. Nie ma co szaleć z urządzeniami bo miejsce mam bardzo ograniczone wady kampervana.

Budżet mam ograniczony ale wiadomo jak będzie trzeba wydać trochę więcej to dozbieram. .

Styl podróży to 3dni postoju jeden w trasie. Zapotrzebowanie lodówka kompresorowa 60w, telewizor 35w, gniazdka usb oko 150w max (ale to jak wszystkie działają a wiadomo że nie) i pompa wody 17w, światło 30w wszystkie zarówki.

Proszę pomóżcie w jakiej kolejności to podlaczyc i jaki sprzet wybrac jak bedzie docelowo Solar 220w lub jak wejdzie to chociaz 300w minimum.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 358/714
Skąd: Kraków
Wysłany: 2025-10-08, 21:08   

Bardzo dobrze policzyłeś zapotrzebowanie i teraz sobie odpowiedz jaki magazyn będzie najodpowiedniejszy, następnie co najszybciej naładuje lifepo4, jak to będziesz miał w głowie a potem na stole zabierzesz się za podłączanie, to czy użyjesz tańszych rozwiązań nie jest złe, ważne żeby szybko ładować i było gdzie jak najwięcej zgromadzić, ja dalej stoję na stanowisku że w pierwszej kolejności ok. Np cyrix + 300 lifepo4 a jeśli będzie kasa to panele. Ale dużo bo 200 to zawracanie dupy
:spoko
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rromanski5 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Citroen Jumper 2005 2.8hdi Posll 2win
Dołączył: 21 Sie 2025
Skąd: Łódź
Wysłany: 2025-10-08, 21:31   

Komplecik napisał/a:
Bardzo dobrze policzyłeś zapotrzebowanie i teraz sobie odpowiedz jaki magazyn będzie najodpowiedniejszy, następnie co najszybciej naładuje lifepo4, jak to będziesz miał w głowie a potem na stole zabierzesz się za podłączanie, to czy użyjesz tańszych rozwiązań nie jest złe, ważne żeby szybko ładować i było gdzie jak najwięcej zgromadzić, ja dalej stoję na stanowisku że w pierwszej kolejności ok. Np cyrix + 300 lifepo4 a jeśli będzie kasa to panele. Ale dużo bo 200 to zawracanie dupy
:spoko


Akurat panele to nie jest jakis duży koszt.Panel 440 ostatnio w Leroy Merlin byl za 269 zł a sam cyrix to 395 zł lub drożej
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 358/714
Skąd: Kraków
Wysłany: 2025-10-08, 21:39   

rromanski5 napisał/a:
Komplecik napisał/a:
Bardzo dobrze policzyłeś zapotrzebowanie i teraz sobie odpowiedz jaki magazyn będzie najodpowiedniejszy, następnie co najszybciej naładuje lifepo4, jak to będziesz miał w głowie a potem na stole zabierzesz się za podłączanie, to czy użyjesz tańszych rozwiązań nie jest złe, ważne żeby szybko ładować i było gdzie jak najwięcej zgromadzić, ja dalej stoję na stanowisku że w pierwszej kolejności ok. Np cyrix + 300 lifepo4 a jeśli będzie kasa to panele. Ale dużo bo 200 to zawracanie dupy
:spoko


Akurat panele to nie jest jakis duży koszt.Panel 440 ostatnio w Leroy Merlin byl za 269 zł a sam cyrix to 395 zł lub drożej

No tak, tylko nie o panele chodzi, to tylko kaprys, tu główna walka idzie gdzie to wsadzić by było tego jaknajwiecej, dzienne zapotrzebowanie o którym piszesz to jest prawie na tą 140dziestke a to nie jest mało, skup się na lifepo4 bo to jest priorytet później ładowanie szybkie a na końcu zabawkowe panele :)

Najlepiej co możesz zrobić to przeczytać wątek lifepo4 i tu otworzą się oczy o czym rozmawiamy, prądu i wody zawsze ci brakuje
:spoko

:ok
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=34002
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
AMIGO 
stary wyga
Niepoprawny optymista

Twój sprzęt: Blaszany namiot na kołach
Dołączył: 29 Lis 2009
Piwa: 12/80
Skąd: Było kiedyś DKA
Wysłany: 2025-10-09, 10:00   

,Kompletne', konkretne, i prawie święte słowa :bigok :spoko
_________________
Bogdan
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 67/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-10-09, 15:57   

Jak chce robić elektrykę musisz zrozumieć zasady. Po pierwsze czym ładujesz i co ładujesz. Chcesz ładować solarami ale piszesz jak najwięcej. Po co skoro nie masz w czym magazynować energii. 140 ah to nic. Zanim więc rozpoczniesz projekt to policz ile potrzeba Ci energii na dziko zimą czyli bez solara i alternatora. Wówczas będziesz wiedział jaki akumulator. Tak na marginesie teraz 280 ah na eve to całkowity koszt 1600 zł !!!!! Opowieści że Ci przetwornica nie potrzebna itd . Jak będziesz miał duży akumulator to zobaczysz że i przetwornica się przyda. Co do zasady solary łączy się bezpośrednio przez mppt z akumulatorem .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bim 
Kombatant
Jacek


Twój sprzęt: Peugeot Adriatik 2,5D 1991 rok
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Lip 2007
Piwa: 168/103
Skąd: Sandomierz
Wysłany: 2025-10-09, 18:23   

orkaaa napisał/a:
Zanim więc rozpoczniesz projekt to policz ile potrzeba Ci energii na dziko zimą czyli bez solara i alternatora. Wówczas będziesz wiedział jaki akumulator.


Przepraszam z góry :haha: ale takie tłumaczenie to jak rozmowa z prawiczkiem ile potrwa stosunek przerywany w zimnej wodzie :diabelski_usmiech
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 377/159
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2025-10-09, 21:07   

Już dawno, dawno temu chyba kolega Świstak pisał, że potrzeba dwa razy więcej solarów i akumulatorów niż wychodzi z obliczeń. :haha:
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rromanski5 
początkujący forumowicz

Twój sprzęt: Citroen Jumper 2005 2.8hdi Posll 2win
Dołączył: 21 Sie 2025
Skąd: Łódź
Wysłany: Wczoraj 19:25   

orkaaa napisał/a:
Jak chce robić elektrykę musisz zrozumieć zasady. Po pierwsze czym ładujesz i co ładujesz. Chcesz ładować solarami ale piszesz jak najwięcej. Po co skoro nie masz w czym magazynować energii. 140 ah to nic. Zanim więc rozpoczniesz projekt to policz ile potrzeba Ci energii na dziko zimą czyli bez solara i alternatora. Wówczas będziesz wiedział jaki akumulator. Tak na marginesie teraz 280 ah na eve to całkowity koszt 1600 zł !!!!! Opowieści że Ci przetwornica nie potrzebna itd . Jak będziesz miał duży akumulator to zobaczysz że i przetwornica się przyda. Co do zasady solary łączy się bezpośrednio przez mppt z akumulatorem .


Obliczylem i wychodzi ze powinienem miec akumulator 150 ah godzin. Serio przetwornica w zupelnosci mi nie jest potrzebna. Teraz tam jak podlaczyc lifepo4 do elektrobloku ebl99 kiedy regulator mppt idzie odrazu do lifepo4 omijac elektroblok. Zima nie uzytkuje kampera max do jesieni. Chce ladowac z solara,alternatora i slupka na kempingu.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 266/200
Skąd: Dębica
Wysłany: Wczoraj 21:55   

Kup jak najwięcej solarów. Tyle ile wejdzie na dach. Niezależnie od tego co potrzebujesz a zwłaszcza dlatego, że nie chcesz jeździć w zimie.
Do tego jak największej pojemności LiFePO i to chyba nawet ważniejsze niż solary.
Ja mam na dachu 600wat solarów i przenośne, na okoliczność parkowania w cieniu, pod drzewem dodatkowe 300wat. Aku 2x172 Ah. Mimo tego, bywa, że ważne jest doładowywanie z alternatora ale kompletnie nie potrzebujesz doładowywania solarami sprawnego akumulatora silnikowego.
Musisz mieć przetwornicę !!!
W przyszłości dowiesz się po co ale warto zaplanować dla niej miejsce blisko akumulatora pokładowego bo kable ją łączące muszą być jak najkrótsze ( i jak najgrubsze ).
Nie ograniczaj się na wstępie. Ja ładuję laptopy, używam airfryera, inni ekspres do kawy czy suszarkę do włosów.
Da się żyć bez 220 lub w ogóle bez prądu, przy lampie naftowej ale ważny jest komfort, zwł. przy dłuższych wyjazdach.
Masz już potężną wiedzę a teraz jeszcze posłuchaj nas troszkę ;)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 358/714
Skąd: Kraków
Wysłany: Wczoraj 23:53   

rakro1 napisał/a:
Kup jak najwięcej solarów. Tyle ile wejdzie na dach. Niezależnie od tego co potrzebujesz a zwłaszcza dlatego, że nie chcesz jeździć w zimie.

Ja to bym się zapytał o charakter podróżowania :szeroki_usmiech przemieszczajac się często solary to zbędny opór powietrza, ładowarka dcdc dobra by się przydała, no chyba że stoi tak jak Ty :szeroki_usmiech tygodniami w jednym miejscu fakt wtedy max solarów, zdaje się kol. podróżnik przemieszczający się :szeroki_usmiech
;)
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 533/44
Skąd: Małopolska
Wysłany: Dzisiaj 10:40   

Komplecik napisał/a:

Ja to bym się zapytał o charakter podróżowania :szeroki_usmiech .......


Święte słowa ..... ja bym jeszcze do tego zapytał o długość "sezonu" i ulubiony typ miejscówek.

To jest zasadnicza różnica, czy jeździ się tylko w sezonie letnim i zazwyczaj na południe , czy cały rok , a przy tym ulubionym miejscem postoju są zacienione i osłonięte miejscówki.

Każdy kamperuje trochę inaczej i ma w związku z tym trochę (a w skrajnych przypadkach drastycznie) różne potrzeby, oraz każdy ma swoje ograniczenia (techniczne, finansowe, wagowe, itp) .

Moje osobiste zdanie jest takie, że robiąc taką modyfikację "elektryki" , która nie jest zazwyczaj ani prosta ani tania, powinno się to robić z dużym marginesem na przyszłość.
Jeśli zrobisz to "na styk" to szybko okaże się za mało ....... a wtedy kolejna przeróbka i wymiana sprzętu :spoko

To co piszą Koledzy , że możliwie najwięcej LiFePO4 i ile wejdzie na dach PV, oraz obowiązkowo przetwornica (najlepiej działająca w układzie UPS) to ogólna , ale bardzo słuszna zasada, która oczywiście każdy musi dopasować do własnych ograniczeń (miejsca na dachu, zasobności portfela, czy DMC) :spoko
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Komplecik 
Kombatant

Twój sprzęt: Adriianna
Nazwa załogi: Kompleciki :)
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Cze 2011
Piwa: 358/714
Skąd: Kraków
Wysłany: Dzisiaj 13:49   

joko napisał/a:

ile wejdzie na dach PV

Czyś ty Chłopie zwariował, nowiutki dach będziesz dziurawił :szeroki_usmiech
:ok
https://youtube.com/shorts/1aET7Wa8HVE?si=1S3AsAhRznFEZ6vv

:spoko :haha:
_________________
komplet
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: N & B Ismove i Mobilvetta ZEH4
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 533/44
Skąd: Małopolska
Wysłany: Dzisiaj 20:28   

Komplecik napisał/a:
joko napisał/a:

ile wejdzie na dach PV

Czyś ty Chłopie zwariował, nowiutki dach będziesz dziurawił :szeroki_usmiech
:ok
https://youtube.com/shorts/1aET7Wa8HVE?si=1S3AsAhRznFEZ6vv

:spoko :haha:


Ależ Robercie , przecież ja jestem właścicielem patentu na bezinwazyjny montaż paneli elastycznych na dachu kampera, więc żadnej dziurki w dachu nie będzie ...... nie będzie również śpików Sikaflexu :ok :spoko

1000Wp elastyków (5 paneli) już leży na regale i czeka , 4 pójdą na dach, a jeden do magazynu jakby coś się kiedyś zepsuło :bigok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
rakro1 
weteran

Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 22 Sty 2012
Piwa: 266/200
Skąd: Dębica
Wysłany: Dzisiaj 21:14   

Szkoda, że te panele nie są zbyt piękne bo chciałoby się też boki obkleić :wyszczerzony:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***