Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 68/2
Skąd: kielce
Wysłany: Wczoraj 8:20   

Można dołożyć jeśli pojemność i parametry techniczne zbliżone. Ja zimą mam dwa akumulatory bo na słońce nie ma co liczyć.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Janusszr 
Kombatant

Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2016
Piwa: 97/96
Skąd: Suwałki
Wysłany: Wczoraj 8:25   

orkaaa napisał/a:
Można dołożyć jeśli pojemność i parametry techniczne zbliżone. Ja zimą mam dwa akumulatory bo na słońce nie ma co liczyć.

Jak bardzo zbliżone? Czy możemy sobie złożyć akumulator Lifepo4 z ogniw różnych producentów o zbliżonych parametrach technicznych? Jak to się mówi: każde ogniwo z innej wioski, w jednej obudowie?
_________________
Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek :)
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 29/142
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Wczoraj 10:50   

Wyjaśnijmy to dla potomnych :lol:
Bateria 12V I jej ogniwa to połączenie szeregowe. Tu prąd przepływa taki jak przez najsłabsze ogniwo. Czegoś ktoś tu nie rozumie ?
Ogniwa w takim połączeniu muszą być najlepiej jednakowej daty produkcji jak najbardziej zbliżonej jakości Rwew bo gdy któreś ogniwo w takim połączeniu kuleje to cała bateria jest warta tyle co ono ;) jak max 0,5A przepływa w którąkolwiek stronę przez któreś ogniwo to taką wydajność ma cała bateria ! Proste ?
Połączenie równoległe, tu na chwilę / chwilę to słowo kluczowe/ tak na prawdę możecie łączyć sobie co tam chcecie :mrgreen: Te baterie z BMS i tak kitajce nie wymyślili na razie jakiejś komunikacji pomiędzy tymi BMS /redundancji/ I te baterie I tak kiedyś tam się rozjadą napięciowo ale nie prędko jak bedą podobnych parametrów....Ja zalecał bym kontrolę napięć powiedzmy raz do roku /bez fanatyzmu/ I to Wy będziecie BMSem który w razie potrzeby wyrówna napięcia pomiędzy bateriami :bajer
/ładowarka i podciągacie napięcie w razie czego dokładnie jak BMS /
W połączeniu równoległym jak pobieracie np. 50A z obu baterii to z każdej będzie po 25A płynął prąd (zakladając ze połączenia pomiedzy bedą solidne i pewne ;) prąd jak woda->tam gdzie ma łatwiej /mniejsza jest R tam się kieruje wieksza jego ilość..wyrażona w A ) a więc jak dacie różne pojemności różne Rwew to ta mniejsza musi dawać radę I stopień rozładowania na koniec będzie różny obu i wszystko z czasem się spier......oli :haha:
Jeszcze oczywiście jedna będzie ładowała się od drugiej przy różnym stopniu naładowania/pojemności a w LifePo4 prądy są solidne więc, żeby cienkie kabelki nie zaczęły Wam świecić...
Połączenia pomiędzy bateriami należy wykonać solidnie i prawidłowym okablowaniem które wytrzyma przepływ prądu pomiędzy bateryjkami. .
Najlepszym i najbardziej bezobsługowym rozwiązaniem jest oczywiście zmajstrowanie /czy tam zakup/ baterii o właściwej pojemności pracującej pod jednym BMS :spoko
Eksperymenty to możecie sobie robić na bateryjkach od zegarków a nie na 200/300Ah z prądami 200A akumulatorach ...
Ostatnio zmieniony przez przemo.d Wczoraj 13:59, w całości zmieniany 7 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 545/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: Wczoraj 11:13   

Cyryl napisał/a:
chodzi o różnice we wskazaniach aplikacji i na panelu sterującym kampera.

gdy silnik jest wyłączony aplikacja wskazuje 13,1V i zgadza się z wskazaniem panelu.
gdy odpalę silnik w aplikacji napięcie się nie zmienia, a na panelu mam 13,5V.

teraz kamper stoi i jest w dzień ładowany z solara. na panelu jest 13,4V, a na aplikacji 13,1V.
a stopień naładowania w aplikacji wzrósł z 46 na 55%, czyli solar jednak ładuje nawet we wskazaniach aplikacji.



Cyrylu, próbujesz porównywać ze sobą napięcia w dwóch różnych punktach obwodu elektrycznego i dodatkowo dynamicznie a nie statycznie (czyli w czasie ładowania lub rozładowywania). Aplikacja podaje Ci napięcie bezpośrednio na ogniwach, a panel jest podłączony "gdzieś" (zapewne w elektrobloku ).
Jeśli chcesz się upewnić jakie faktycznie napięcie masz na nowym akumulatorze i przede wszystkim czy aplikacja podaje Ci prawdę, to w pierwszej kolejności odłącz ten akumulator od wszystkiego , aby żaden prąd nie płynął ani z niego ani do niego , podłacz jakiś porządny miernik, którego wskazań jesteś pewien i zmierz rzeczywiste napięcie na zaciskach. Potem porównaj to ze wskazaniem aplikacji dokładnie w tym samym momencie.
Jeśli są różnice to w aplikacji trzeba poprawić na to rzeczywiste . Nie wiem co to za BMS, ale każdy normalny, który jest w pełni funkcjonalny ma możliwość tzw. kalibracji napięcia , czyli wprowadzenia punktu odniesienia dla wewnętrznego miernika napięcia. Jest to jedna z pierwszych czynności jaka należy zrobić przy uruchamianiu baterii zaraz po podłączeniu BMS'a do ogniw. W przypadku akumulatora gotowego, jakiego masz powinien to zrobić producent, ale
nie ma pewności że to zrobił i zrobił to dobrze.
Kalibracja napięcia w BMS jest o tyle ważna, że w przypadku dużego błędu (zwłaszcza jeśli wskazanie BMS'a jest niższe niż rzeczywiste) może dojść do przeładowania ogniw powyżej 3,65V co skutkuje ich uszkodzeniem .
Wszystkie progi napięcia , zabezpieczenia , itp które masz ustawione w BMS odnoszą się do tego głównego napięcia odniesienia . Jeśli jest to źle skalibrowane to wszystko działa źle bo w oparciu o złe parametry.

Drugim parametrem , który w BMS trzeba skalibrować to %SOC, czyli procent naładowania baterii. To że aplikacja podaje Ci że masz teraz np. 55% to może , ale nie musi być prawdą , bo zależy tylko i wyłącznie od tego w/g jakich parametrów jest to liczone. BMS sam w sobie po podłączniu do ogniw nie wie w jakim procencie są naładowane , bo w przeciwieństwie do akumulatorów kwasowych czy AGM, napięcie baterii LiFePO4 nie wskazuje tego jednoznacznie . Charakterystyka ładowania ogniw LiFePO4 jest w zakresie 20-80% praktycznie płaska. Napięcie w tym zakresie jest praktycznie stałe, a nawet zdarza się że nawet minimalnie spada , pomimo żę SOC rośnie w procesie ładowania.
Ta "stałość" napięcia w zakresie 20-80% to jest odpowiedź na Twoje pytanie czemu masz cały czas na aplikacji 13,1V (3,275V/ogniwo) , pomimo tego że rośnie SOC.

BMS ustala biezący SOC na podstawie kilku parametrów które trzeba mu podać :
1. Pojemnosć ogniw (np. 100Ah)
2. Rzeczywiste napięcie pakietu (Kalibracja do wartości rzeczywistych)
3. Napięcie ogniwa które przyjmujemy za 100% naładowania
4. Napięcie ogniwa które przyjmujemy za 0% naładowania

Aby wskazanie SOC było prawidłowe trzeba po podaniu tych danych przynajmniej raz naładować akumulator do pełna (do odcięcia przez BMS) i rozładować do zera (również do odcięcia) . Od tego momentu na podstawie różnicy w ilości energii pobranej i oddanej BMS będzie prawidłowo podawał faktyczny stan naładowania .

Cyryl napisał/a:

coś mi się wydaje, że odinstaluję tą aplikację i przestanę na to zwracać uwagę, ponieważ kupiłem taką baterię, aby mieć mniej roboty i kłopotów ze sprawdzaniem.

w ten weekend stałem na dzikusa, grzałem (Webasto) cały czas, oglądałem TV i nie było problemu.


W kupnej baterii można oczywiście nie używać aplikacji i przyjąć założenie że producent zadbał o wszystko i po prostu używać ...... ale wtedy nie ma co w ogóle kontrolować i sprawdzać poziomu naładowania , napieć czy prądów jakie płyną w obwodzie bo i tak jest to nie miarodajne.
To że bateria się ładuje i rozładowuje i zasila Webasto czy TV to oznacza jedynie, że w ogóle działa...... ale czy dobrze , czy jest dobrze zabezpieczona , czy wykorzystuje pełną pojemność za którą zapłaciłeś, i jak długo w ogółe podziała to tego się nie dowiesz póki się tym nie zainteresujesz i nie uzyjesz prawidłowo aplikacji :spoko
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Janusszr 
Kombatant

Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2016
Piwa: 97/96
Skąd: Suwałki
Wysłany: Wczoraj 12:43   

Przemo.d,
fajnie to opisałeś. Stosownie do rady Kolegi orkaaa zadałem to naiwne pytanie.
Odpowiedzi muszą być na tyle precyzyjne, aby nie wpuszczać nikogo w maliny, a jak już to nastąpi to winowajca zazwyczaj twierdzi, że źle go ktoś zrozumiał, że należy czytać ze zrozumieniem itd..... :pifko
Czy okresowe dołączanie (np.zimą) dodatkowego akumulatora do systemu jest zdrowe dla akumulatorów Lifepo4? Wg mnie nie, ale może mylę się?
_________________
Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek :)
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 29/142
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Wczoraj 19:19   

Janusszr napisał/a:
Przemo.d,
Czy okresowe dołączanie (np.zimą) dodatkowego akumulatora do systemu jest zdrowe dla akumulatorów Lifepo4? Wg mnie nie, ale może mylę się?

Mówimy o dołączaniu podobnej parametrami baterii a najlepiej identycznej jako 2 ? :mrgreen:
To luzik będzie hulać , w ten sposób zwiększamy pojemność I o to pewnie autorowi chodzi :spoko obie mają te same ograniczenia i parametry a więc mamy kłopoty z głowy..
Naładowane do naładowanego 12V to możecie sobie łączyć cokolwiek :mrgreen: Jak nie spawa się podczas łączenia +do+ i -do - to jest ok, a jak spawa do klem i kable pomiędzy płoną to znaczy, że nie podziała za długo albo popełniacie jeden z błędów wałkowanych wiele razy w tym wątku ;)
Nie ma co się za bardzo napinać bo to baterie są dla nas a nie odwrotnie :)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Janusszr 
Kombatant

Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2016
Piwa: 97/96
Skąd: Suwałki
Wysłany: Wczoraj 20:00   

Ja to taki aptekarz jestem.
Producent moich baterii Wattcycle zaleca przy łączeniu, aby baterie nie były wobec siebie starsze niż trzy miesiące. Drugą dokupiłem po czterech miesiącach :) Oczywiście mają być tej samej pojemności i typu. O cenie, kolorze i sprzedawcy nie wspomina :mrgreen:
Masz rację. Nie trzeba się napinać, bo baterie są dla nas.... :spoko
_________________
Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek :)
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 380/163
Skąd: Świebodzice
Wysłany: Wczoraj 20:32   

orkaaa napisał/a:
Można dołożyć jeśli pojemność i parametry techniczne zbliżone. Ja zimą mam dwa akumulatory bo na słońce nie ma co liczyć.

Nie rozumiem tego dołączania drugiej baterii zimą. To znaczy po co wyjmować jedną latem. Oszczędność? ciężar? Więcej szkody niż pożytku. Jedna pracuje a druga odpoczywa i powoli zaczynają się coraz bardziej od siebie elektrycznie różnić. :bajer
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 29/142
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Wczoraj 20:42   

Janusszr napisał/a:
Ja to taki aptekarz jestem.
Producent moich baterii Wattcycle zaleca przy łączeniu, aby baterie nie były wobec siebie starsze niż trzy miesiące. Drugą dokupiłem po czterech miesiącach :) Oczywiście mają być tej samej pojemności i typu. O cenie, kolorze i sprzedawcy nie wspomina :mrgreen:
Masz rację. Nie trzeba się napinać, bo baterie są dla nas.... :spoko


Nie przejmuj się bo : nikt tego samolotem nie wiózł a statek płynie 3 miesiące ;) U kitajców na magazynie 3-6 msc. + statek 3 miechy I w PL kolejne 2-3msc. Większość baterii "nowych" czy to AGM, LifePo4 czy jakichkolwiek innych jest min. 6-12 msc. Wyprodukowana przed sprzedażą :haha: To standard bo już nikt w Eu tego nie produkuje :bajer chemia szkodliwa i niebezpieczna w EU szczególnie tu nie wolno lub nie można . .
W zasadzie wszystkie baterie mają bite daty produkcji w kodach to standard po tym rozpoznajemy serię z jakiej są .. .a data Twojego zakupu to zupełnie inna bajka.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 21/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: Wczoraj 21:05   

Panowie ta cała dyskusja opiera się na zasadzie która kobieta jest ładniejsza błąd brunetka a może ruda. :wyszczerzony:

zaraz będziemy pytać czy na plusie dać przewód 25mm a na minusie 2,5mm czy tak jest dopuszczalne
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 380/163
Skąd: Świebodzice
Wysłany: Wczoraj 21:08   

przemo.d napisał/a:

W zasadzie wszystkie baterie mają bite daty produkcji w kodach to standard po tym rozpoznajemy serię z jakiej są .. .a data Twojego zakupu to zupełnie inna bajka.

Ha ha kody. Świeżutkie nowe kody takie jak klient sobie winszuje. Stary mu wyczyścimy i nowy pachnący walniemy.

Odklejcie tę plastikową naklejkę i okaże się ilu z nas ma takie piękne kody.

aku fake QR 1.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 292,05 KB

_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 29/142
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Wczoraj 21:30   

Wolę takie wypalane ale o oszustwach/oszustach teraz będziemy pisać?
Zazwyczaj i tak dlugo na rynku nie podziała:)
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 380/163
Skąd: Świebodzice
Wysłany: Wczoraj 21:40   

To wypalone laserowo. Najlepsze jest to, że ogniwa są bardzo dobre mają pojemność większą niż deklarowana i równiutko trzymają napięcia. Złożyłem z nich taki mały magazynek energii 17Kwh 16szt. i katuję je codziennie od trzech miesięcy. Działają świetnie choć były bardzo tanie (240zł/szt z dostawą)
Przeszły więcej cykli ładowania niż te EVE które mam w kamperku.

:spoko
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MisioKRAK 
weteran


Twój sprzęt: Ducato Dethleffs A-642DB 1992r
Nazwa załogi: Misio i spółka zoo
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 13 Cze 2013
Piwa: 27/15
Skąd: Kraków
Wysłany: Wczoraj 23:26   

Co do łączenia różnych LiFePO4
1) "słabszy" rozładuje się szybciej... A jak do tego będzie o mniejszej pojemności, to się szybciej wyląduje i go BMS odetnie...
2) Tu nie ma aż tak dużych wahań napięć jak w kwasówkach, a jak nie ma dużych różnic w napięciu, to i ampery "wyrównujące" są nienajwieksze.
3) warto czesto doładowywać je do 100%, bo wówczas będziemy mieli najlepsze ich wyrównanie.
4) więc można tu łączyć dwa różne, ale też trzeba być świadomym ich pracy. Tak samo trzeba być świadomym zachowania się takiego układu "logicznego" przy dużym obciążeniu - tu nie zawsze jest "matematyka" czy też "zdrowy rozsądek".
_________________
Klimatyzacja w domu i firmie http://www.KlimatyzowanyDOM.pl
A to nasz Osiołek . oraz Herman
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 488/102
Skąd: Legnica
Wysłany: Dzisiaj 0:51   

voice napisał/a:
która kobieta jest ładniejsza błąd brunetka a może ruda


Módl się żeby moja żona Cie nie spotkała na zlocie. Przestałem ją po tym wpisie nazywać blondynką a zacząłem "błąd-ynką". Ale się cudnie wścieka - gotuje się jak kwasowy akumulator przy 15 voltach. Brakuje tylko siarczanego zapachu... Nawet już zielone wykwity przy klemach się pojawiają
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***