Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie.
Autor Wiadomość
marcincin 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-12-19, 11:52   

reaven22 napisał/a:

Montaż Shunt'a przed BMS jest błędem, mierzy chociażby prąd balancera który wyrównuje cele. A nie rzeczywisty prąd wypływający/wpływający do akumulatora.

Jeśli chodzi o prąd balansera to się nie zgodzę - o ile dobrze rozumiem ideę balansowania, to dodatkowy prąd balansujący przepływa przez przewody pomiarowe (czerwona wiązka cienkich przewodów wychodząca z BMS'a). BMS ustawiając różne różnice napięć pomiędzy poszczególnymi celami zasila je dodatkowymi prądami balansującymi. Jedynie ostatnia cela może mieć wpływ, jeśli główne złącze B- jest wykorzystywane przy balansowaniu - bms ma dedykowany przewód pomiarowy minus (cienki czarny) i jest szansa, że ten właśnie przewód jest wykorzystywany do balansowania - jeśli tak jest to balancer nie ma wpływu na pracę shunt'a
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-12-19, 12:07   

reaven22 napisał/a:
joko napisał/a:
łącznie z tym co pobiera właśnie BMS i Balancer i


Balancer nie pobiera/zużywa energii, ale transferuje pomiędzy ogniwami. Czyli pomiar jaki by z shunt'a nie wyszedł jest obarczony dużym błędem. W praktyce nie daje żadnych przydatnych informacji.


Ale nie transferuje ze sprawnością 100%
Przy dobrze zbalansowanych ogniwach, a przede wszystkim przy dobrze ustawionym BMS balancer nie działa praktycznie wcale , albo jedynie krótki czas i to w momencie samej koncówki ładowania , a nie przy rozładowywaniu czy stanie bezczynności.

Problem zaczyna się kiedy napięcie startu balancera masz błędnie ustawione za nisko (w praktyce poniżej napięcia ustawionego dla SOC 100%) , bo wtedy balancer działa praktycznie cały czas "przepompowując" bez sensu prąd raz do jednej celi raz do drugiej .... i nie robi tego bezstratnie , a przy okazji nabija ogniwom cykle ładowania.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-12-19, 12:31   

marcincin napisał/a:
balancer nie ma wpływu na pracę shunt'a


Na wskazania shunta bezpośrednio nie ma , ponieważ jak słusznie zauważyłeś prądy balansujące płyną pomiędzy ogniwami i nie "wychodzą" na zewnątrz .
Mają one natomiast bezpośredni wpływ na powolne rozładowywanie się baterii , ale tylko w sytuacji kiedy jak wspomniałem powyżej BMS jest źle ustawiony i balansowanie odbywa się poniżej napięcia ustawionego dla SOC 100% (co jest niestety częstym błędem).

Ustawianie napięcia startu balancera poniżej 3,45-3,5V jest bez sensu, bo niższe napięcia zupełnie nie odzwierciedlają faktycznego stanu naładowania danego ogniwa i dochodzi do sytuacji że balancer przerzuca na ślepo prąd , czasami nawet z ogniwa mniej naładowanego do mocniejszego .
Cały czas to tam się miesza , generuje straty na sprawności i powoli nabija cykle ogniwom.

W praktyce balancer nie ma prawa załączyć się nawet na moment kiedy bateria jest w trybie innym jak ładowanie (czyli rozładowanie i stan bezczynności) , a w trybie ładowania jedynie przy samym końcu kiedy SOC zbliża się do 100%
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
prusiak 
zaawansowany


Twój sprzęt: Adria Sport A 660 SP
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 09 Gru 2020
Piwa: 62/26
Skąd: Ostrołęka
Wysłany: 2025-12-19, 15:21   

joko napisał/a:

Skoro piszesz , że nie wyłączyłeś BMS'a z aplikacji to wnioskuję, że masz jakąś "kupną" baterię , która niekoniecznie ma w sobie JK-BMS'a , bo te wyłącza się za pomocą przycisku.
Pytanie również jakie masz MPPT, jakie DCDC, jak to jest połączone, co w czasie tego postoju pozostało załączone , co odpięte , itd. Tu jest tyle czynników wpływających , że nie da się tego uogólnić.

Tak, jest to kupny Lifepo4 Redodo 140Ah. Póki co wstawiony zamiast aku żelowego, spięty z oryginalnym energoblokiem. Nie posiadam ładowarki DCDC. Panel 140W i MPPT Lumiax 20A podpięte bezpośrednio do Lifepo4. Żadnych innych wodotrysków.
Przy okazji sprawdziłem zabezpieczenie przed ładowaniem w temp 0 st.C
Wszystko OK.
_________________
---> :D <---
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 23/13
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2025-12-19, 18:08   

Ja mam innną zagadkę.

Mam akumulator na bazie ogniw Eve LF280K v3 - 280Ah. Pojemność zmierzona wynosi 300 Ah. Kilka tygodni temu akumulator został naładowany do 100%. BMS-a nie wyłączałem, więc jakieś tam odbiory były. Już dawno to zauważyłem, ale dopiero dziś postanowiłem o tym napisać.

Otóż występują ogromne różnice z stopniu naładowania akumulatora widziane z dwóch różnych aplikacji.
I tak według JK BMS-a pozostało 268.3 Ah, a według Junktek-a 96.3 Ah. I który odczyt jest prawdziwy?

Junktek.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 896,18 KB

JK BMS.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 471,74 KB

_________________
Artur
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
marcincin 
stary wyga


Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 03 Sty 2013
Piwa: 50/36
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2025-12-19, 18:54   

Artur.Dell napisał/a:
Ja mam innną zagadkę.

Mam akumulator na bazie ogniw Eve LF280K v3 - 280Ah. Pojemność zmierzona wynosi 300 Ah. Kilka tygodni temu akumulator został naładowany do 100%. BMS-a nie wyłączałem, więc jakieś tam odbiory były. Już dawno to zauważyłem, ale dopiero dziś postanowiłem o tym napisać.

Otóż występują ogromne różnice z stopniu naładowania akumulatora widziane z dwóch różnych aplikacji.
I tak według JK BMS-a pozostało 268.3 Ah, a według Junktek-a 96.3 Ah. I który odczyt jest prawdziwy?


Obecnie Twoje cele mają napięcie ok 3.2V - zostało Ci ok 20% pojemności. Juntek jest bliżej realnego wyniku.
_________________
Marcincin
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Janusszr 
Kombatant

Twój sprzęt: T600 GFLC Siesta
Nazwa załogi: Jola & Janusz
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Wrz 2016
Piwa: 99/97
Skąd: Suwałki
Wysłany: 2025-12-19, 22:32   

A nie 50%?
_________________
Pozdrawiam, Janusz, na drugie mam Wojtek :)
Marzenia są po to, żeby nigdy nie przestało się chcieć żyć. I po to, żeby o tym przypominały.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2025-12-19, 23:07   

Na stronie 135 w mojej odpowiedzi dla Cyryla opisałem dość dokładnie temat wskazań poziomu naładowania baterii LiFePO4, ale jakość nikt nie zwrócił na to uwagi , a jest to odpowiedź na większość zapytań i problemów poruszanych na ostatnich stronach tego wątku.

Zacytuję to , aby się nie powtarzać:

joko napisał/a:

Drugim parametrem , który w BMS trzeba skalibrować to %SOC, czyli procent naładowania baterii. To że aplikacja podaje Ci że masz teraz np. 55% to może , ale nie musi być prawdą , bo zależy tylko i wyłącznie od tego w/g jakich parametrów jest to liczone. BMS sam w sobie po podłączniu do ogniw nie wie w jakim procencie są naładowane , bo w przeciwieństwie do akumulatorów kwasowych czy AGM, napięcie baterii LiFePO4 nie wskazuje tego jednoznacznie . Charakterystyka ładowania ogniw LiFePO4 jest w zakresie 20-80% praktycznie płaska. Napięcie w tym zakresie jest praktycznie stałe, a nawet zdarza się że nawet minimalnie spada , pomimo żę SOC rośnie w procesie ładowania.
Ta "stałość" napięcia w zakresie 20-80% to jest odpowiedź na Twoje pytanie czemu masz cały czas na aplikacji 13,1V (3,275V/ogniwo) , pomimo tego że rośnie SOC.

BMS ustala biezący SOC na podstawie kilku parametrów które trzeba mu podać :
1. Pojemnosć ogniw (np. 100Ah)
2. Rzeczywiste napięcie pakietu (Kalibracja do wartości rzeczywistych)
3. Napięcie ogniwa które przyjmujemy za 100% naładowania
4. Napięcie ogniwa które przyjmujemy za 0% naładowania

Aby wskazanie SOC było prawidłowe trzeba po podaniu tych danych przynajmniej raz naładować akumulator do pełna (do odcięcia przez BMS) i rozładować do zera (również do odcięcia) . Od tego momentu na podstawie różnicy w ilości energii pobranej i oddanej BMS będzie prawidłowo podawał faktyczny stan naładowania .



Do ostatniego zdania dodam jeszcze tylko , że ta kalibracja %SOC , nawet jeśli zrobiona dobrze to nie jest na zawsze i chcąc mieć w miarę pewność co do tego, że to co podaje BMS jest zgodne ze stanem faktycznym, trzeba tę kalibracje powtarzać co jakiś czas .... a tym częściej im rzadziej zdarza się nam akumulator ładować do pełna , a jeszcze bardziej rozładowywać do zera .

Każdy kto zrozumie zasadę na jakiej BMS wylicza i podaje %SOC , będzie wiedział skąd biorą się problemy i jak im zaradzić .


Artur, w Twoim przypadku oryginalna aplikacja JK-BMS nie wylicza SOC tylko czyta dane zapisane w BMS, a wygląda na to że on albo nie był od początku dobrze skalibrowany , albo już się zdarzył pogubić , natomiast ta druga aplikacja określa %SOC zapewne jedynie na podstawie aktualnego napięcia (dokładnie tak jak BMS przy pierwszym uruchomieniu) , dlatego jego wskazania są w tym momencie bliższe prawdy , bo z tego co widzę to JK-BMS już grubo popłynął.
Na pytanie który jest prawdziwy, odpowiem .... w tym momencie przypuszczam że żaden :spoko
Gdyby JK-BMS był prawidłowo skalibrowany to jego wskazania były by dokładniejsze.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 23/13
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: Wczoraj 6:26   

joko napisał/a:

Artur, w Twoim przypadku oryginalna aplikacja JK-BMS nie wylicza SOC tylko czyta dane zapisane w BMS, a wygląda na to że on albo nie był od początku dobrze skalibrowany , albo już się zdarzył pogubić , natomiast ta druga aplikacja określa %SOC zapewne jedynie na podstawie aktualnego napięcia (dokładnie tak jak BMS przy pierwszym uruchomieniu) , dlatego jego wskazania są w tym momencie bliższe prawdy , bo z tego co widzę to JK-BMS już grubo popłynął.
Na pytanie który jest prawdziwy, odpowiem .... w tym momencie przypuszczam że żaden :spoko
Gdyby JK-BMS był prawidłowo skalibrowany to jego wskazania były by dokładniejsze.


Joko, dziękuję za wyjaśnienie. Podpowiedz proszę jak skalibrować SOC, bo tego akurat nie wiem.
_________________
Artur
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 488/102
Skąd: Legnica
Wysłany: Wczoraj 9:32   

joko napisał/a:
Aby wskazanie SOC było prawidłowe trzeba po podaniu tych danych przynajmniej raz naładować akumulator do pełna (do odcięcia przez BMS) i rozładować do zera (również do odcięcia) . Od tego momentu na podstawie różnicy w ilości energii pobranej i oddanej BMS będzie prawidłowo podawał faktyczny stan naładowania
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
joko 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido i96M
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 17 Cze 2013
Piwa: 546/45
Skąd: Małopolska
Wysłany: Wczoraj 10:48   

Dodam jeszcze , że przed takim profilaktycznym naładowaniem i rozładowaniem warto sprawdzić czy wszystkie potrzebne do tego parametry są prawidłowo ustawione i nic się nie poprzestawiało.

Tak w skrócie :

1. Ilość cel (zdarza się że to się czasem przestawi i wtedy wszystko głupieje)
2. Pojemność pakietu (fajnie że sprawdziłeś rzeczywistą i taką wstawiłeś , to poprawi dokładność pomiaru :spoko )

3. Napięcie odniesienia (zmierzyć dobrym miernikiem napięcie całego pakietu i jeśli BMS podaje inne to poprawić do tej rzeczywistej wartości )

4. Napięcie przy którym startuje balansowanie (ja daję 3,45V)
5. Napicie odpowiadające 100% SOC ( wstawiam takie samo 3,45V)
6. Napięcie końca ładowania (3, 55V)
7. Napięcie odcięcia górne (3.60V)
8. Napięcie odpowiadające 0% SOC (2,60V)
9 Napięcie odcięcia dolne (2,50V)

Wartości napięć podaję przykładowe więc się nie sugeruj, bo zaleznie od tego czy wolisz mieć to ustawione bardziej zachowawczo czy bardziej agresywnie to trochę się to zmieni. Ważne aby zachować wzajemną zależność (czyli że np. napięcie 100%SOC musi być niższe niż np. napięcie końca ładowania, a to niższe od napięcia odciecia)

Co warto jeszcze sprawdzić to rezystancje poszczególnych odczepów balansera , bo jeśli któryś będzie mocno odstawał od reszty (np. przez zły kontakt elektryczny , lub dużą różnicę w długości przewodów) to BMS bedzie nie prawidło odczytywał napięcie tego ogniwa , blędnie balansował i ogniwo będzie się rozjeżdżać ograniczając pojemność całego pakietu.

Jak wszystko dobrze ustawione to ładujesz do oporu , aż BMS wyłączy , a potem rozładowujesz do zera . Po ponownym naładowaniu do pełna wszystko powinno być już ok :spoko

Taką procedurę proponuję powtarzać przynajmniej raz do roku (najlepiej na początku sezonu) , zwłaszcza jeśli baterię używamy najczęściej przy wartościach pośrednich i pełne naładowanie i rozładowanie zdarza się nam rzadko (np. 30-80%)

Jeśli bateria jest używana głównie u góry (80-100%) to po czasie mamy taki efekt jak miał chyba Krzalc w tym wątku (2 strony wcześniej) , że BMS pokazuje np. 50% , a po chwili bateria się wyłącza .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Comsio 
Kombatant
weteran cepek

Twój sprzęt: Ducato II 2,8JTD 670 Eura Mobil
Nazwa załogi: COMSIOWIE
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 18 Lut 2013
Piwa: 85/429
Skąd: Ząbki
Wysłany: Wczoraj 20:46   

Janusszr napisał/a:
Comsio napisał/a:


Podkupilem wyświetlacz za całe 50 zł z kabelkiem :mikolaj
Pokazuje pobór ☝🏻ilema %☝🏻i volt :bigok
A i jeszcze mogę wlonczyc i wylonczyc :mikolaj

Podaj proszę linka do tego wyświetlacza.


Oj z tym tematem to w zależności od BMS
Mam dedykowane
Także wbijamy symbol bmesa i Google ci wypluje
W moim przypadku wyplulo trzy sztuki do wyboru i koloru :ok
_________________
Całe życie mówię , że do flaszki trza dwojga.
Asia i Wiesław pozdrawiają.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***