 |
|
Awaria połączenia elektrycznego między pojazdem i zabudową |
Autor |
Wiadomość |
Jarrek
początkujący forumowicz
Dołączył: 29 Wrz 2023 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2024-03-16, 19:21 Awaria połączenia elektrycznego między pojazdem i zabudową
|
|
|
Witam forumowiczów,
Mam po zimie problem, a właściwie łańcuszek usterek w moim Peugeot Boxer z zabudową.
Krótko: Po włączeniu silnika nie ma ładowania akumulatora zabudowy, lodówka 3-funkcyjna nie przełącza się na prace z akumulatora (przełączanie automatyczne). Gdy kamper jest podłączony do prądu nie ładuje się akumulator rozruchowy.
Myślę, że któryś przekaźnik jest uszkodzony lub brakuje mu jakiegoś połączenia.
Mam sterownik CBE PC-100 z centralką DS-300, prostownik też oryginalny z CBE.
Na dodatek w pojeździe nie gaśnie mi kontrolka ładowania akumulatora mimo że ładowanie jest - na mierniku napięcia jest ok. 14V. Akumulator jest bez zarzutu i nie traci napięcia. Przejechałem nawet na próbę ok 20 km i nie kontrolka nie zgasła, ale akumulator ma normalne napięcie.
Zdaje się na Wasze doświadczenie w tych tematach. |
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 223/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2024-03-16, 23:03
|
|
|
Alternator, lub jego wiązka uszkodzona. Brak D+ na EB i przez to problemy. |
|
|
|
 |
mirek67
trochę już popisał
Twój sprzęt: KNAUS
Dołączył: 24 Maj 2008 Piwa: 4/3 Skąd: Lublin, Łęczna
|
Wysłany: 2024-03-16, 23:26
|
|
|
Witam, jeżeli mogę coś doradzić , przeczytaj forum- kilkadziesiąt wątków- koniecznie idź do samochodu weź ze sobą contakt kabel , wszystko spryskaj , a jak trzeba przetrzyj papierkiem, wszystkie dostępne styki, połączenia, a potem napisz, że zrobiłeś wszystko co możliwe
i na pewno ktoś pomoże - wróż Maaciej to tylko w telewizji |
|
|
|
 |
Jarrek
początkujący forumowicz
Dołączył: 29 Wrz 2023 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2024-03-17, 09:00
|
|
|
Gewehr napisał/a: | Alternator, lub jego wiązka uszkodzona. Brak D+ na EB i przez to problemy. |
Dzięki. Co to EB? Czy może być uszkodzony alternator mimo że ładuje? Pytam poważnie na logikę , nie jestem fachowcem.
Już wiem EB = energoblok |
Ostatnio zmieniony przez Jarrek 2024-03-17, 09:24, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Jarrek
początkujący forumowicz
Dołączył: 29 Wrz 2023 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2024-03-17, 09:02
|
|
|
mirek67 napisał/a: | Witam, jeżeli mogę coś doradzić , przeczytaj forum- kilkadziesiąt wątków- koniecznie idź do samochodu weź ze sobą contakt kabel , wszystko spryskaj , a jak trzeba przetrzyj papierkiem, wszystkie dostępne styki, połączenia, a potem napisz, że zrobiłeś wszystko co możliwe
i na pewno ktoś pomoże - wróż Maaciej to tylko w telewizji |
Porozłączałem prawie wszystko i przeczyściłem tym sprayem jak proponujesz, ale nie pomogło. Dzięki mimo wszystko |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 63/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2024-03-17, 09:07
|
|
|
Tak jak pisali poprzednicy.
1. Sprawdź sam ile się da. Stan akumulatorów i ich podłączeń. Tzn trzeba odpiąć i od nowa podłączyć.
2.Sprawdź bezpieczniki i przekaźniki.
3.Sprawdź źródła ładowania : alternator / nie ładuje / / 230 v - nie wiemy?/ solar / nie wiemy?/. To ważne ponieważ wskaże czy problemem jest np alternator .
Osobiście obstawiam alternator . Jeżeli nie ma ładowania i podczas jazdy nie można włączyć lodówki .
5. Jeżeli alternator to po pierwsze sprawdź jakie daje prądy. Ważne jest natężenie i napięcie ! Sprawdź przy alternatorze i przed akumulatorem samochodu. Testuj na wyłączonych i włączonych światłach . Zobaczysz czy problem w samym alternatorze czy gdzieś po drodze.
6. Jeżeli alternator jest ok … trzeba szukać problemu po drodze. Kable, zaciski, może separator, może przekaźnik jakiś ? |
|
|
|
 |
Jarrek
początkujący forumowicz
Dołączył: 29 Wrz 2023 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2024-03-17, 09:23
|
|
|
orkaaa napisał/a: | Tak jak pisali poprzednicy.
1. Sprawdź sam ile się da. Stan akumulatorów i ich podłączeń. Tzn trzeba odpiąć i od nowa podłączyć.
2.Sprawdź bezpieczniki i przekaźniki.
3.Sprawdź źródła ładowania : alternator / nie ładuje / / 230 v - nie wiemy?/ solar / nie wiemy?/. To ważne ponieważ wskaże czy problemem jest np alternator .
Osobiście obstawiam alternator . Jeżeli nie ma ładowania i podczas jazdy nie można włączyć lodówki .
5. Jeżeli alternator to po pierwsze sprawdź jakie daje prądy. Ważne jest natężenie i napięcie ! Sprawdź przy alternatorze i przed akumulatorem samochodu. Testuj na wyłączonych i włączonych światłach . Zobaczysz czy problem w samym alternatorze czy gdzieś po drodze.
6. Jeżeli alternator jest ok … trzeba szukać problemu po drodze. Kable, zaciski, może separator, może przekaźnik jakiś ? |
Do punktu 3 wszystko zrobiłem - porozłączałem aku zabudowy, rozruchowy, EB, solar, podłączałem na nowo i bez zmian. Chyba pozostaje mi elektryk od aut. Dzięki za wskazówki |
|
|
|
 |
LukF
Kombatant

Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy Dołączył: 31 Sty 2017 Piwa: 483/396 Skąd: Rybnik
|
Wysłany: 2024-03-17, 10:00
|
|
|
Jarrek napisał/a: | orkaaa napisał/a: | Tak jak pisali poprzednicy.
1. Sprawdź sam ile się da. Stan akumulatorów i ich podłączeń. Tzn trzeba odpiąć i od nowa podłączyć.
2.Sprawdź bezpieczniki i przekaźniki.
3.Sprawdź źródła ładowania : alternator / nie ładuje / / 230 v - nie wiemy?/ solar / nie wiemy?/. To ważne ponieważ wskaże czy problemem jest np alternator .
Osobiście obstawiam alternator . Jeżeli nie ma ładowania i podczas jazdy nie można włączyć lodówki .
5. Jeżeli alternator to po pierwsze sprawdź jakie daje prądy. Ważne jest natężenie i napięcie ! Sprawdź przy alternatorze i przed akumulatorem samochodu. Testuj na wyłączonych i włączonych światłach . Zobaczysz czy problem w samym alternatorze czy gdzieś po drodze.
6. Jeżeli alternator jest ok … trzeba szukać problemu po drodze. Kable, zaciski, może separator, może przekaźnik jakiś ? |
Do punktu 3 wszystko zrobiłem - porozłączałem aku zabudowy, rozruchowy, EB, solar, podłączałem na nowo i bez zmian. Chyba pozostaje mi elektryk od aut. Dzięki za wskazówki |
Nie napisałeś jaki to rocznik samochodu.
W Ducato i bliźniakach w szerokiej okolicy roczników 2011 na liczniku żarzyła się kontrolka z ładowania alternatora pomimo tego, że alternator ładował prawidłowo. To była awaria/ błąd licznika który wymagał wymiany. Nawet akcja serwisowa na wymianę licznika była.
Oczywiście to nie tłumaczy braku ładowania lodówki. Mówię tylko o kontrolce o której sam wspomniałeś.
Tak jak koledzy pisali: .tzw. D+ czyli napięcie z alternatora nie dochodzi do lodówki i/ lub energobloku. |
|
|
|
|
 |
Jarrek
początkujący forumowicz
Dołączył: 29 Wrz 2023 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2024-03-17, 11:31
|
|
|
Rocznik jest właśnie 2011, ale kontrolka się normalnie świeci a nie żarzy, więc zakładam brak tego zasilania D1+, jako przyczynę do sprawdzenia. |
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 223/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2024-03-17, 16:32
|
|
|
Jak nie ma gasnącej kontrolki alternatora, to nie ruszy ladowanie i inne w EB (elektroblok).
W Ducato kontrolka świeci się jak jest brak sygnału D+ do body, lub jest uszkodzony sam alternator. To że ładuje, nie jet gwarancją jego prawidłowej pracy. Dobry mechanik znajdzie w czym problem, maksymalnie w 15 minut. |
|
|
|
 |
Rumburak
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,8idtd
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Gru 2017 Piwa: 39/19 Skąd: Krajna
|
Wysłany: 2024-03-18, 18:56
|
|
|
W zasadzie kabelek D+ jest źródłem rozruchu alternatora. Na tym kabelku jest zamontowana w szeregu kontrolka na desce rozdzielczej zasilana plusem ze stacyjki. Kontrolka ta do świecenia potrzebuje minusa z alternatora... i tak jest póki alternator po uruchomieniu nie "wyrówna" swojego napięcia do napięcia akumulatora i na D+ pojawi się +. Żaróweczka zasilana z dwóch stron plusem gaśnie.
Powyższy opis dotyczy starszych rozwiązań nie wiem, jak będzie to u Ciebie?
Jedno jest pewne w zeszłym roku po zimie, tak jak u Ciebie, straciłem ładowanie, a winne były zaśniedziałe styki żarówki - kontrolki. Po wyczyszczeniu ładowanie wróciło.
Dlaczego Twoja żarówka świeci, a alternator się nie wzbudza? Może zaśniedziałe styki kontrolki przewodzą na tyle prąd, że do świecenia małej żaróweczki wystarcza, ale do wzbudzenia alternatora już nie.
To tylko moje przypuszczenia. Pozdrawiam. |
|
|
|
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2024-03-19, 20:53
|
|
|
Też walczyłem z tym D+ pomimo, że ładowanie miałem kontrolka świeciła. Okazało się, że przewód który szedł do energobloka od D+ przechodził pod mocowaniem fotela gdzie przykręcana jest śruba, izolacja się przerwała i było zwarcie do masy, dlatego kontrolka cały czas świeciła. |
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
|
|
|
 |
Jarrek
początkujący forumowicz
Dołączył: 29 Wrz 2023 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2024-03-21, 18:46
|
|
|
Więc tak, mechanik rzeczywiście znalazł przyczynę niegasnącej kontrolki w 15 minut. Jakiś kabelek przy wiązce był przerwany lub przegryziony.
Gorzej z ładowaniem zabudowy - zasilacz/prostownik do akumulatora i EB jest sprawny i daje wszędzie dobre napięcia, bezpieczniki w porządku.
Myślę że jakiś przekaźnik w EB nie przełącza ładowania jakieś włączona stacyjka. Lodówka również nie przełącza się na tryb 12v przy włączonym silniku. Sygnał do przełączenia też powinien iść z EB.
Wniosek- wymiana sterowania EB. Dziękuję za fachowe porady. Przydadzą się na przyszłość. |
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 38 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 223/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
Wysłany: 2024-03-21, 19:04
|
|
|
Sygnał ma iść do EB, a nie wychodzić z niego. Masz nadal gdzieś brak D+ w elektrobloku |
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Jarrek
początkujący forumowicz
Dołączył: 29 Wrz 2023 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2024-03-22, 08:47
|
|
|
Udało się! Zmotywowaliście mnie.
Kabel +D od stacyjki do EB się wyrwał z wtyczki w EB styk 1, spadł i zaplątał się gdzieś w innych kabelkach. Wszystko działa teraz poprawnie.
Już mogę się brać za pracę doktorską z tego systemu
CBE.jpg Czerwona linia, to ten przewód |
 |
Plik ściągnięto 1004 raz(y) 53,65 KB |
|
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|