|
Arsillicii AL310 energoblok problem |
| Autor |
Wiadomość |
KASZUB
weteran

Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy Dołączył: 09 Sie 2014 Piwa: 60/63 Skąd: Celbowo koło Pucka
|
|
|
|
 |
Flag
weteran

Twój sprzęt: Transit jumbo
Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Lis 2016 Piwa: 33/10
|
Wysłany: 2017-09-25, 07:06
|
|
|
| Roberto napisał/a: | | wirefree napisał/a: | | Podlacz wszystkie przez regulator do akumulatorow. |
Proponujesz "poprawiać fabrykę", choć oryginalne rozwiązanie z solarem 100W podłączonym bezpośrednio pod elektroblok jest bardzo ciekawe.
Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe...
O ile w tym modelu automatyka również tak działa to myślę, że jest to bardzo fajna opcja |
Moj regulator ma opcje doładowywania akumulatora rozruchowego. Z pominięciem energobloku |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2017-09-25, 10:45
|
|
|
| kaimar napisał/a: | | Cytat: | | Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe... |
A w jakich elektroblokach? |
Jeśli pytasz o konkretne symbole to niestety nie jestem w stanie podać przykładów, bo nie "siedzę" w tym aż tak głęboko. Dla mnie serwis tego typu urządzeń to bardziej przypadek niż reguła.
Swoją teorię oparłem o kilka przykładów z życia i logikę - wywód byłby długi więc go pominę...
Być może swoje założenia oparłem o zbyt małą ilość przykładów i dlatego błądzę
Ty stykasz się z tym codziennie, a mając na placu pewnie naście kamperków (plus dokumentację do nich) możesz to zweryfikować na większej ilości przykładów...
Jednakże biorąc nawet pod uwagę opis Modelu AL-320X jest tam wyraźnie napisane, że: "...jednostka sterująca może ładować akumulatory (...) w zależności od dostępnego źródła...", a jako jedno ze źródeł jest podany panel fotowoltaiczny. Dodatkowo na rysunku są pokazane zarówno akumulator pokładowy jak i rozruchowy, więc chyba właśnie te aku mieli na myśli... |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
| |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2017-09-25, 10:58
|
|
|
| Flag napisał/a: | | Roberto napisał/a: | | wirefree napisał/a: | | Podlacz wszystkie przez regulator do akumulatorow. |
Proponujesz "poprawiać fabrykę", choć oryginalne rozwiązanie z solarem 100W podłączonym bezpośrednio pod elektroblok jest bardzo ciekawe.
Wielokrotnie spotykałem rozwiązania, w których automatyka elektrobloku pozwala na doładowanie z solara nie tylko aku zabudowy, ale również po jego całkowitym naładowaniu aku rozruchowe...
O ile w tym modelu automatyka również tak działa to myślę, że jest to bardzo fajna opcja |
Moj regulator ma opcje doładowywania akumulatora rozruchowego. Z pominięciem energobloku |
Spoko, jeśli masz na przykład taki regulator jak na fotce to oczywiście, ale tu rozpatrujemy kwestię kiedy w kamperze jest oryginalny energoblok i w dodatku ma zaimplementowany regulator ładowania z solarów.
regulator ładowania dwóch akumulatorów.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 3999 raz(y) 14,75 KB |
|
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2017-09-25, 12:36
|
|
|
Prawda wygląda tak:
Żaden z najczęściej spotykanych w europejskich kamperach elektrobloków produkcji takich firm jak Schaudt, CBE czy Nordelettronica, nie ma żadnych układów robiących cokolwiek z prądem z solarów. Z wejścia solara czyli zewnętrznego regulatora prąd jest przekazywany przez bezpiecznik na wyjście akumulatora zabudowy - po drodze nie ma żadnych elementów elektronicznych. Niektóre modele mają też wyjście na akumulator silnikowy ale też jest to tylko proste połączenie z zewnętrznym regulatorem. Z punktu widzenia działania systemu nie ma więc większego znaczenia czy solary podłączymy do elektrobloku czy bezpośrednia do akumulatora. Wyjątkiem jest tylko sytuacja gdy panel kontrolny wskazuje natężenie prądu. Przy podłączeniu solara do elektrobloku , prąd z solarów przepływa przez bocznik zabudowany wewnątrz urządzenia i na wskaźniku prądu pokazywany jest prąd płynący z lub do akumulatora z uwzględnieniem prądu jaki generuje regulator solara. |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2017-09-25, 13:38
|
|
|
| kaimar napisał/a: | | Żaden z najczęściej spotykanych w europejskich kamperach elektrobloków produkcji takich firm jak Schaudt, CBE czy Nordelettronica, nie ma żadnych układów robiących cokolwiek z prądem z solarów. Z wejścia solara czyli zewnętrznego regulatora prąd jest przekazywany przez bezpiecznik na wyjście akumulatora zabudowy... |
OKI, super. Tylko jak wytłumaczysz ten wytłuszczony zapis w instrukcji do modelu AL320
Może nie jestem filologiem angielskim, ale skoro piszą, że można podłączyć solar bezpośrednio pod zaciski to znaczy, że jakiś regulator musi być w środku.
Przecież nie podłączysz bezpośrednio 300W z solara do aku, bo go uszkodzisz
Może napiszę skąd moje przypuszczenia.
Kiedy kupiłem swojego pierwszego kampera, ktoś wcześniej wymienił oryginalny elektroblok na jakiś nowszy - niestety nie znam modelu bo nie miał górnej obudowy, nie wiem też czy pierwotnie był przeznaczony do stosowania w kamperach, ale miał zaciski do solara. Po prostu taki był...
Ponieważ instalacja była totalnie skopana, również ten nowy energoblok był spalony i nie nadawał się do niczego. Po naprawie instalacji zastąpiłem go oryginalnym. Zanim wyrzuciłem klamota troszkę mu się przyjrzałem i zauważyłem, że zaciski od solara szły w płytę główną. Analizując ścieżki wyglądało na to, że wyjście z regulatora umieszczonego na płycie głównej podawało prawdopodobnie poprzez separator napięcie w miejscu w którym wchodziło również napięcie z modułu ładowarki 230V.
No i na logikę: Skoro ładowarka potrafi naładować oba akumulatory to podając napięcie w tym samym miejscu w którym ona podaje, solar też powinien ładować oba akumulatory.
Osobiście widziałem również w kamperku u pewnego Niemca instalację, w której solar był podłączony bezpośrednio do elektrobloku bez jakichkolwiek dodatkowych regulatorów.
Z jego relacji też wynikało, że ładuje mu oba akumulatory.
Temat mógłby rozwiązać schemat ideowy Elektrobloku AL320...
instrukcja.jpg
|
 |
| Plik ściągnięto 31 raz(y) 175,44 KB |
|
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2017-09-25, 16:29
|
|
|
Napisałem że większość i to tych popularnych. Arsililcii AL310 jest raczej egzotyczny i stosowany z tego co wiem w Rimorach. Pytanie: ktoś się jeszcze spotkał w kamperze innej marki? Produkty Arsillicii są inne niż wszystkie elektrobloki , chociażby przez zastosowanie magistrali cyfrowej, więc to że ma wbudowany regulator solara mnie nie zdziwi. Użytkownicy tego forum w swoich kamperach spotkają elektroblok jednej poniżych firm :
Schaudt (głównie niemieckie i Piloty), Nordelletronica (grupa Trigano , Laika), CBE (różnie) , Calira w starszych Kanusach i Weisnbergach, w wypasionych Buerstnerach RK Reich (tu nie mam pojęcia jak jest z solarem). |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2017-09-25, 17:35
|
|
|
Spoko
Mówiłem, że masz przewagę, bo przez Twoje ręce przechodzi tego sprzętu znacznie więcej
Wracając do meritum, skoro kolega KASZUB ma już taki super wynalazek to chyba warto z niego skorzystać |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
KASZUB
weteran

Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy Dołączył: 09 Sie 2014 Piwa: 60/63 Skąd: Celbowo koło Pucka
|
Wysłany: 2017-10-07, 18:29
|
|
|
Jeszcze jedno pytanko do znawcow. Czy w tym moim ustrojstwie jest zabezpieczenie przed rozladowaniem aku na maksa?I tego z zabudowy jak i auta. I czy jadac autem tymi samymi przewodami z aku auta bedzie ladowalo aku zabudowy? I dlaczego lodowke podlaczam osobno prosto z urzadzenia? Jest jeszcze jakies wyjscie na swiatelko ale to pewnie dlatego,ze lodowka moze pracowac na gazie a swiatelko i tak bedzie potrzene.
Sorki za te pytania ale dla mnie to czarna magia pomimo instrukcji obslugi... |
_________________ Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j |
|
|
|
 |
VirMan
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017 Piwa: 12/15 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2017-10-14, 22:25
|
|
|
jak macie żelówki to bez kontrolera zniszczycie akumulator - zwłaszcza solary mocniejsze niż 50w.. kontroler musi być - a najlepiej mppt, bo załaduje szybciej i pozwala na wydojenie zwykle o 25% wiecej mocy z panela niż zwykły pwm. A kwestię ładowania rozrucjhowego załatwia dioda o odpowiednim amperażu.. zawsze pokładowy bedize miał0.7v więcej niż rozruychowy - ale oba będize ładować w razie potrzeby- w moim starożytnym energobloku jest tak zrobiony tradycyjny prostownik -jka pokładowy ma prąd to ładuje też rozruchowy |
_________________ Kamperkuję, podróżuję, zdalnie pracuję, chętnie się spotkam lub przygarnę ciekawą osobę na jakiś wypad |
|
|
|
 |
KASZUB
weteran

Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy Dołączył: 09 Sie 2014 Piwa: 60/63 Skąd: Celbowo koło Pucka
|
Wysłany: 2017-10-14, 22:39
|
|
|
| Ja nie chce podłączac solara bez kontrolera. Mam elektroblok do którego podłącza się solar bezpośrednio do niego z ograniczeniem do 100w. Gdybym chciał więcej to podłączam następne do akumulatora przez regulator. Nie martwi mnie nie ladowanie w od auta bo jak mam nowy to potrzyma kilka lat i bez ładowania. Zastanawiam się czy podkładkę mi poprzez(dzięki) elektroblokowi aku w zabudowie....? I to jest pytanie czy ten elektroblok ma taką opcję. |
_________________ Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j |
|
|
|
 |
VirMan
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Custom na bazie Peugeot J5
Nazwa załogi: CamperDiem
Dołączył: 26 Sie 2017 Piwa: 12/15 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2017-10-14, 22:48
|
|
|
| jak zapniesz za energoblokiem równolegle wyjscie kontrolewra to będzie ok - jak masz mppt, to podlącz wszystko pod nowy kontroler. |
_________________ Kamperkuję, podróżuję, zdalnie pracuję, chętnie się spotkam lub przygarnę ciekawą osobę na jakiś wypad |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2017-10-16, 11:26
|
|
|
| KASZUB napisał/a: | | Czy w tym moim ustrojstwie jest zabezpieczenie przed rozladowaniem aku na maksa?I tego z zabudowy jak i auta. |
Nie jestem znawcą, ale wydaje mi się, że ten w zabudowie raczej powinien być jakoś zabezpieczony - niestety pewności nie mam. Jeśli chodzi o rozruchowy to on w ogóle nie jest używany przez sprzęty z zabudowy, więc nie ma co go rozładować.
| KASZUB napisał/a: | | I czy jadac autem tymi samymi przewodami z aku auta bedzie ladowalo aku zabudowy? |
Tak
| KASZUB napisał/a: | | I dlaczego lodowke podlaczam osobno prosto z urzadzenia? Jest jeszcze jakies wyjscie na swiatelko ale to pewnie dlatego,ze lodowka moze pracowac na gazie a swiatelko i tak bedzie potrzene. |
Bo dla bezpieczeństwa każde jest podpięte na osobnym bezpieczniku. |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
KASZUB
weteran

Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy Dołączył: 09 Sie 2014 Piwa: 60/63 Skąd: Celbowo koło Pucka
|
Wysłany: 2017-10-16, 11:50
|
|
|
Roberto w elektrobloku nie mam bezpiecznikow czyli po ebloku muszę zrobić jakąś skrzynkę z bezpiecznikami... |
_________________ Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j |
|
|
|
 |
KASZUB
weteran

Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy Dołączył: 09 Sie 2014 Piwa: 60/63 Skąd: Celbowo koło Pucka
|
Wysłany: 2017-10-27, 07:23
|
|
|
Witam chłopaki. Jest problem... Mój eblok nie działa
Możliwe, że to jakiś drobiazg ale... Zna ktoś może kogoś kto naprawia ebloki? |
_________________ Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j |
|
|
|
 |
|
|