Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Cyrix separator / przełącznik akumulatorów
Autor Wiadomość
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 23/13
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2021-01-12, 13:37   

Świstak napisał/a:
2. Cyrix serii Li przeznaczony do współpracy z akumulatorami litowymi i LiFePO4 oznaczanymi czasmi jako LFP

...Aby mieć i jedno i drugie warto zaopatrzyć się w rezystor ok. 200...500 R którym połączymy piny 30 i 85 ...


Jakiej mocy powinien być ten rezystor?[/size]

reaven22 napisał/a:

Tracer rzeczywiście może się uszkodzić przy odcięciu ładowania przez BMS.
Aby wyeliminować problem powinno się podłączyć kondensator elektrolityczny c/a 22000 uF/25V do wyjścia z tracera na akumulator.
np coś takieg https://allegro.pl/oferta/kondensator-22000uf-25v-30x42-llife-105-sinecon-10079405318
Kondensator przejmie impuls napięcia i tracer zdąży ograniczyć prąd zanim dojdzie do awarii.


I jeszcze jedna kwestia, czy w przypadku Cyrixa Li CT warto dołożyć kondensator proponowany przez kolegę Reaven22 ?[/size]

Świstak napisał/a:
Niekoniecznie. Spotkałem się już z takim przypadkiem - przy braku zasilania z jednej ze stron układ się wyłącza, natomiast po krótkotrwałym (kilkunastosekundowym) podaniu napięcia na obie strony wraca do normalnego funkcjonowania. Co ciekawe nie wszystkie egzemplarze zachowywały się w ten sposób i nie umiem jednoznacznie odpowiedzieć czy wynika to to z różnych wersji zainstalowanego oprogramowania czy z różnic w instalacji samochodu (szczątkowe napięcia z regulatora solarów, pojemności w układzie). Nie mam żadnych informacji aby wersje Li CT zachowywały się podobnie.

Trochę się pochorowałem, więc dopiero dziś sprawdziłem tego mojego cyrixa.
Świstak, miałeś rację, jednak nie doszło do uszkodzenia, cyrix ruszył i pracuje poprawnie. Nie mniej przypadłość jest dość irytująca.

Łamię się zatem, czy inwestować kolejne 400 zł. w cyrixa Li CT, czy już pozostać przy tym CT i podrasować go diodą prostowniczą.
No i starać się w przyszłości nie dopuszczać do granicznego napięcia, przy którym BMS odcina akumulator od odbiorników.[/size]

EDIT by Świstak - zmieniłem rozmiar czcionek na mniej krzykliwe.
_________________
Artur
Ostatnio zmieniony przez Świstak 2021-01-13, 17:36, w całości zmieniany 3 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 484/100
Skąd: Legnica
Wysłany: 2021-01-13, 17:31   

Artur.Dell napisał/a:


1. Jakiej mocy powinien być ten rezystor?[/size]



2. I jeszcze jedna kwestia, czy w przypadku Cyrixa Li CT warto dołożyć kondensator proponowany przez kolegę Reaven22 ?[/size]


3. Łamię się zatem, czy inwestować kolejne 400 zł. w cyrixa Li CT, czy już pozostać przy tym CT i podrasować go diodą prostowniczą.
No i starać się w przyszłości nie dopuszczać do granicznego napięcia, przy którym BMS odcina akumulator od odbiorników.[/size]


1. Zgodnie ze wzorem na moc P=U²/R czyli gdy dasz 12x12/200 = ok. 1W nic się nie stanie nawet w przypadku zwarcia w cyrixie. Jako że jest to wejście kontrolne - prąd płynący będzie bliski zeru, więc i moc rezystora w tym przypadku będzie przewymiarowana tysiące razy, ale dla bezpieczeństwa....

2. Z pewnością nie zaszkodzi.

3. Najpierw spróbuj z diodą - jeśli z jakiegoś powodu nie będzie satysfakcjonujące - można wymienić na Li
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 23/13
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2021-02-07, 15:26   

Świstak napisał/a:
Artur.Dell napisał/a:



3. Łamię się zatem, czy inwestować kolejne 400 zł. w cyrixa Li CT, czy już pozostać przy tym CT i podrasować go diodą prostowniczą.


3. Najpierw spróbuj z diodą - jeśli z jakiegoś powodu nie będzie satysfakcjonujące - można wymienić na Li


Dodałem diodę i tu niespodzianka zamiast spodziewanego podbicia napięcia ono jeszcze spadło o 0,3V.
Na wejściu do Cyrixa było 14,35V a na wyjściu 13,47V. Po usunięciu diody z obwodu napięcie na wyjściu wzrosło do 13,77V
_______
_________________
Artur
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Świstak 
Kombatant


Twój sprzęt: Milka, Milka2
Nazwa załogi: Świstaki
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 05 Cze 2009
Piwa: 484/100
Skąd: Legnica
Wysłany: 2021-02-11, 21:00   

Gdzie wpiąłeś tą diodę??????
_________________
"Panie, pomóż mi być takim człowiekiem, za jakiego uważa mnie mój pies"


Milka - może ją spotkacie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Artur.Dell 
zaawansowany


Twój sprzęt: Fiat Ducato Autostar
Nazwa załogi: Lubimy podróżować
Dołączył: 23 Wrz 2017
Piwa: 23/13
Skąd: Siemianowice Śląskie
Wysłany: 2021-02-11, 21:05   

Na przewodzie masowym cyrixa.
_________________
Artur
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tomek84 
zaawansowany

Twój sprzęt: brak
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 03 Sie 2020
Piwa: 5/5
Skąd: małopolska
Wysłany: 2021-03-04, 18:52   

Czy stosowanie Cyrixa CT z bateriami LiFePo4 niesie ze sobą jakieś zagrożenia dla samych baterii, czy to chodzi tylko o ryzyko drenowania baterii hotelowych przez aku rozruchowe.

Świstak napisał/a:
Bardziej istotne jest tu zapotrzebowanie na energię czyli prąd jałowy lub spoczynkowy ponieważ urządzenie to będzie zasilane przez cały czas. Musimy wybrać urządzenie jak najoszczędniejsze więc już w przedbiegach odpadają rozwiązania z kolorowymi wyświetlaczami...


a jakby zasilać to urządzenie (ten komparator) po zapłonie, to będzie działać tylko jak auto na chodzie?!
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-03-04, 20:58   

Czy ktoś używał takiego separatora - CARGO

https://allegro.pl/oferta/izolator-akumulatorow-maszyny-rolnicze-12v-9697026555?

Chyba ktoś przetłumaczył maszynowo opis:

Obciążenie maksymalne: 140 amp
Przekaźnik sterowany mikroprocesorem. Otwiera się do ładowania akumulatora dodatkowego, gdy napięcie ładowarki osiąga 13,3 V i zamyka się przy 12,8 V.

Chyba powinno być na odwrót - zgodnie z logiką i z tym co na zdjęciu - Cut-IN zwarcie Cut-Out - rozwarcie.

Pytanie jak zareaguje ten separator jak akumulator rozruchowy dostanie mały prąd ładowania z regulatora solarnego bo akurat mój ma dodatkowe wyjście 1A na aku rozruchowy...

CARGO.JPG
Plik ściągnięto 5772 raz(y) 22,77 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-05-09, 11:26   

Informacje na stronie producenta są równie skąpe co opis oferty w różnych sklepach. PDF ze szczegółowym opisem nie znalazłem nawet na stronie producenta... Nie wiadomo czy to działa w jedną stronę, czy w dwie, czy są jakieś zwłoki czasowe, itp.
Chcąc zastosować jakikolwiek separator ładowanie z solara musi być raczej podpięte tylko po stronie akumulatora hotelowego, wtedy ma to sens - gdy napięcie wzrośnie przekaźnik załączy się i solar będzie ładował oba. Swój dodatkowy kabelek musiałbyś po prostu odłączyć.
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
MaxL 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Gru 2020
Piwa: 9/59
Skąd: Wawa
Wysłany: 2021-05-09, 15:29   

Zostałem przy oryginalnym rozwiązaniu - przekaźnik łączy oba akumulatory tylko jak pracuje alternator i w zasadzie to wystarcza.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Zbynek 
zaawansowany


Twój sprzęt: Był: Knaus Boxstar 600
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Kwi 2017
Otrzymał 9 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2021-08-08, 08:31   Re: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów

Informacja/pytanie głównie do posiadaczy akumulatorów LiFePO4.
Zauważyłem u siebie (instalacja aku silnikowy->Cyrix->rozdzielnia 12V->aku zabudowy LiFePO4), że podczas odłączenia akumulatora zabudowy (jeśli BMS rozłączy lub odłączymy bo jest mróz i nie można go ładować), Cyrix się rozłącza i nie podaje napięcia na stronę "hotelową". Ma to ten minus że wtedy nie mamy w ogóle zasilania części mieszkalnej z alternatora podczas jazdy. W takim przypadku zwykły "hebel" zamiast Cyrixa nie stwarzałby tego problemu. Jak macie to rozwiązane u siebie?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 551/435
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-08-08, 13:43   Re: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów

Zbynek napisał/a:
Informacja/pytanie głównie do posiadaczy akumulatorów LiFePO4.
Zauważyłem u siebie (instalacja aku silnikowy->Cyrix->rozdzielnia 12V->aku zabudowy LiFePO4), że podczas odłączenia akumulatora zabudowy (jeśli BMS rozłączy lub odłączymy bo jest mróz i nie można go ładować), Cyrix się rozłącza i nie podaje napięcia na stronę "hotelową". Ma to ten minus że wtedy nie mamy w ogóle zasilania części mieszkalnej z alternatora podczas jazdy. W takim przypadku zwykły "hebel" zamiast Cyrixa nie stwarzałby tego problemu. Jak macie to rozwiązane u siebie?


Mam zwykły "hebel" którym odłączam LiFePO4 od elektrobloku kiedy parkuję na dłużej pod wiatą koło domu. Ale ładowanie z solara idzie na LiFePO4 cały czas i tego "hebel" nie rozłącza. Więc nie wiem do czego miałbym używać Cyrixa. Inaczej mówiąc moja instalacja jest możliwie prosta :bigok Opisałem ją w moim wątku o Malibu a kolega Joko i inni doradzali.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Zbynek 
zaawansowany


Twój sprzęt: Był: Knaus Boxstar 600
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Kwi 2017
Otrzymał 9 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2021-08-08, 14:09   Re: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów

LukF napisał/a:
Zbynek napisał/a:
Informacja/pytanie głównie do posiadaczy akumulatorów LiFePO4.
Zauważyłem u siebie (instalacja aku silnikowy->Cyrix->rozdzielnia 12V->aku zabudowy LiFePO4), że podczas odłączenia akumulatora zabudowy (jeśli BMS rozłączy lub odłączymy bo jest mróz i nie można go ładować), Cyrix się rozłącza i nie podaje napięcia na stronę "hotelową". Ma to ten minus że wtedy nie mamy w ogóle zasilania części mieszkalnej z alternatora podczas jazdy. W takim przypadku zwykły "hebel" zamiast Cyrixa nie stwarzałby tego problemu. Jak macie to rozwiązane u siebie?


Mam zwykły "hebel" którym odłączam LiFePO4 od elektrobloku kiedy parkuję na dłużej pod wiatą koło domu. Ale ładowanie z solara idzie na LiFePO4 cały czas i tego "hebel" nie rozłącza. Więc nie wiem do czego miałbym używać Cyrixa. Inaczej mówiąc moja instalacja jest możliwie prosta :bigok Opisałem ją w moim wątku o Malibu a kolega Joko i inni doradzali.


A jak odłączasz elektroblok od aku silnikowego?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
LukF 
Kombatant


Twój sprzęt: CARTHAGO MALIBU I 440 QB
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 31 Sty 2017
Piwa: 551/435
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2021-08-08, 20:05   

Wcale nie odłączam od silnikowego. Aku silnikowy nic nie zasila w elektrobloku. Więc to połączenie nie jest rozłączne.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Zbynek 
zaawansowany


Twój sprzęt: Był: Knaus Boxstar 600
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Kwi 2017
Otrzymał 9 piw(a)
Skąd: Białystok
Wysłany: 2021-08-31, 21:44   Re: Cyrix separator / przełącznik akumulatorów

Świstak napisał/a:
W odpowiedzi na wielokrotnie pojawiające się pytania o separatory postanowiłem zebrać informacje w jednym, łatwo dostępnym miejscu. Zacznę od popularnych CYRIX i z czasem postara się uzupełnić o inne dostępne rozwiązania.


W jaki sposób mogę sprawdzić stan Cyrix`a CT 120? Chodzi o to, czy jest rozłączony czy nie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Pieredyszka 
stary wyga

Dołączył: 03 Lip 2021
Piwa: 67/54
Skąd: Polska
Wysłany: 2021-09-01, 05:25   

Wpis dla kontroli tematu.

Szukałem tematu Cyrix w szukajce forumowej, ale nic nie wyskoczyło :roll:
_________________
Byle dalej, byle w przód, absolutnie, absolutnie.
Fa fa fa fa fa fa fa fa fa ra fa fa
Fa fa fa fa fa fa fa fa fa ra fa fa
Byle dalej, byle w przód, absolutnie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***