|
|
"Rozbieganie" silnika w kamperze (?) |
Autor |
Wiadomość |
Cyryl
Kombatant
Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 302/14 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2021-05-21, 10:10
|
|
|
Meyer napisał/a: | ...czy ewentualne zatykanie majtkami kolektora dolotowego |
musisz pamiętać, że nim zaczniesz ten kolektor dolotowy zatykać majtkami, musisz wcześniej je zdjąć, jeżeli są one Twoje, jak jakiejś przygodnej kobiety, to można poprzestać na samym ściągniu. |
_________________
|
|
|
|
|
|
BiG Team
Kombatant
Nazwa załogi: Beata I Grzegorz
Pomógł: 2 razy Dołączył: 29 Gru 2007 Piwa: 53/39 Skąd: Karpacz
|
Wysłany: 2021-05-21, 10:31
|
|
|
jedne majtki trzeba wozić na wszelki wypadek pod maską...byle nie stringi |
_________________ Najlepsze, co może nas spotkać to ludzie, których kochamy, miejsca, które oglądamy oraz wspomnienia, które nam pozostaną
Beatka i Grześ |
|
|
|
|
rjas
stary wyga
Twój sprzęt: Chausson 720 Titanium
Pomógł: 3 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Piwa: 21/12 Skąd: Przybysławice/Kraków
|
Wysłany: 2021-05-21, 12:03
|
|
|
BiG Team napisał/a: | jedne majtki trzeba wozić na wszelki wypadek pod maską...byle nie stringi |
bo te z dużą dozą prawdopodobieństwa wciągnie i cały plan spali na panewce |
_________________ Nasz pierwszy którym cieszy się ktoś inny
|
|
|
|
|
MILUŚ
Kombatant CT"Silesia"NIEPOPRAWNY KAMPERZYSTA
Twój sprzęt: Fiat Ducato Burstner T607 2,8JTD
Nazwa załogi: Milusie
Pomógł: 25 razy Dołączył: 02 Gru 2007 Piwa: 183/135 Skąd: Gliwice w przelocie
|
Wysłany: 2021-05-21, 13:27
|
|
|
rjas napisał/a: | ...... cały plan spali na panewce |
Jak już to stringi na panewce |
_________________ Norwegofil z wielbłąda tylnogarbnego
Remember to explore . I don't know the way ,but I'll be there soon !!!!
|
|
|
|
|
Piasek1
weteran
Twój sprzęt: W638 V230TD
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Lis 2020 Piwa: 30/25 Skąd: Piotrków Kujawski
|
Wysłany: 2021-05-21, 14:39
|
|
|
Pomysły wszystkie niestety o przysłowiowy kant .... panowie i panie.
Sprawdzały się kiedyś przy prostych i raczej pancernych konstrukcjach które wytrzymywały takie próby nie raz kilka razy.
Dzisiaj:
1) wrzucić bieg i zadusić
Tutaj należy najpierw mieć świadomość iż rozbiegany diesel potrafi osiągać prędkość obrotową w okolicach 12-14 tyś obr. Próba wrzucenia biegu i zasprzęglenia układu skończy się natychmiastowym spaleniem tarczy i urwaniem koła 2-masowego skutkującego rozerwaniem obudowy skrzyni biegów. Skrzyni, która dzisiaj potrafi być więcej warta niż sam silnik (w agonalnym stanie skoro doszło do rozbiegania). Do tego jeżeli mamy automat no to niestety ale ten patent odpada. W pozostałych wariantach można probować ale 50% szans na powodzenie: albo macie silnik złom, albo silnik i skrzynię.
2) zapchać szmatami dolot
pomysł zdaje się być racjonalny bo odcinamy dopływ powietrza ale niestety w większości mało kiedy wykonalny. W starszych konstrukcjach gdzie dolot był na wierzchu, to była plastikowy elastyczny wąż który można było wyrwać już dawno odeszły, dzisiaj podnosisz maskę i masz kupę plastiku, na twardych rurach z twardych tworzyw których prędzej rozkruszą ci się w rękach kalecząc i raniąc niczym szkło, w żaden sposób nie ruszysz zakładając że w ogóle wiesz który zdjąć i nie wyrwiesz np węża od IC czy innego chłodzenia dajac silnikowi jeszcze swobodniejszy zasys powietrza. A zdjąć i zatkać należy ten wchodzący bezpośrednio w kol. ssący lub turbosprężarkę. Zajrzyjcie pod maski swoich camperów i spróbujcie któryś z w/w zlokalizować. Wszelkie doloty czy turbosprężarki w większości schowane głęboko za silnikiem z dostępem jedynie z dołu, z podnośnika.
Kolejny problem wynika z tego o którym już napisałem czyli prędkości obrotowej silnika i temperatur jakie temu towarzyszą. Wszystko syczy, każdym korkiem wali para z gotującego się płynu a z okablowania czuć swąd treszczonej izolacji i topionego plastiku. To najgorsze możliwe miejsce aby pchać tam łapy licząc na to że korba nie postanowi wyjść bokiem, akurat tym od naszej strony, albo któryś wąż czy korek nie wypali nam ciśnieniem i temperaturą prosto w twarz.
Tutaj znowu: w prostej konstrukcji i stalowych nerwach, mając pojęcie o budowie naszego silnika możemy złapać jaki t-shirt i zapychać dolot.
Całej reszcie proponuję:
- czym prędzej ewakuować wszystkich towarzyszy podróży i siebie na bezpieczną odległość od pojazdu
- przygotować gaśnicę
- czekać aż silnik zacznie zwalniać (zacierając się) i zaatakować obficie gaśnicą NIE OTWIERAJĄC MASKI aby zadusić ew. tlącą się instalację i schłodzić wszystko nie dopuszczając do pożaru w komorze silnika a w konsekwencji do sfajczenia całego kampera.
Dzisiaj silnik to nie jest jakaś cenna rzecz aby się o nią zabijać (niemal dosłownie) lub ryzykować kalectwem. Nawet jeżeli którykolwiek z "patentów" się powiedzie, silnik po takiej akcji i tak będzie miał wartośc złomową. Stopione wtryski, stopiona instalacja elektryczna, wszystkie elementy plastikowe potreszczone i do wymiany. Główne składowe jak wał korbowy, korby czy tuleje - wszystko aż niebieskie z przegrzania a tłoki z powypalanymi dziurami. Generalnie złom.
[ Komentarz dodany przez: Banan: 2021-05-21, 14:47 ]
Prosisz się o krawat |
_________________ https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36109 |
Ostatnio zmieniony przez Banan 2021-05-21, 14:46, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
Cyryl
Kombatant
Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 302/14 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2021-05-21, 16:47
|
|
|
Piasek1 napisał/a: | ...Tutaj należy najpierw mieć świadomość iż rozbiegany diesel potrafi osiągać prędkość obrotową w okolicach 12-14 tyś obr. Próba wrzucenia biegu i zasprzęglenia układu skończy się natychmiastowym spaleniem tarczy i urwaniem koła 2-masowego skutkującego rozerwaniem obudowy skrzyni biegów... |
1. skąd Ty to wiesz, bo obrotomierze w normalnych pojazdach są do 6, czasem 8 tyś rpm. wszystko powyżej jest szacunkami.
2. jeżeli jeżdżę w trasie z prędkością obrotową 2,5 tyś rpm, a nagle bez mojego udziału obroty wzrastają do trochę nad 3 tyś już muszę reagować.
jeżeli mam zamiar czekać, to silnik nim dojdzie do owych 12-14 tyś rpm, po przekroczeniu 8 już jest w zasadzie po nim. o sprzęgle i kole zamachowym możemy zapomnieć.
3. jeżeli w początkowej fazie nie zgaszę go, to potem nie ma co już zbierać. więc jeśli chcę zatrzymać się, otworzyć maskę, zdejmować przewody z kolektora ssącego i dopiero ściągać majtki lub szukać kogoś, komu można je ściągnąć, to można już silnik przeznaczyć na złom. |
_________________
|
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2021-05-21, 21:02
|
|
|
Z racją czy bez racji, rozświetliliśmy wątpliwość w podtytule Brat'a
Zjawisko jest znane, ale...
Nie spotkałem się by rozbiegł się nowoczesny silnik z olejem syntetycznym w misce, domyślam się że bardziej "łatwospalające" się są oleje mineralne, stosowane w starszych silnikach, gdzie dostęp do zatkania dolotu jest znacznie łatwiejszy. Może warto zajrzeć pod maskę i opracować sobie strategię na wszelki wypadek. Na nic improwizacja jak się zdarzy, lepiej mieć już teorię w głowie - dlatego podpowiedziałem tak a nie inaczej, a że majtki Was rozbawiły i włączyła się wyobraźnia to tylko dodało klimatu
Nie o ich ściąganiu myślałem tylko na zawołanie w panice:
- Kryśka daj szmatę jakąkolwiek, szybko!
A że w szafce/szufladzie/koszyku pierwszą szmatą pod ręką może być ręcznik, to mogą być i owe...
Wracając do starszych silników i zawartości w misce olejowej.
Nierzadko w wyniku zaniedbań/ignorancji/oszczędności olej mineralny często zawiera jakiś ułamek paliwa jakim napędzany jest silnik. O ile w benzyniakach benzyna szybko odparowuje, tak w dieslach trwa to długo, dlatego bywa że olej zawiera paliwo które już tylko wspomaga rozbieganie.
.
Jest jeszcze taki wynalazek w silnikach jak klapy w dolocie...
Może ich obecność jest wzięta pod uwagę również na zjawisko niekontrolowanego rozbiegu silnika Tego nie wiem, serio to "gdzieś mi dzwon dzwoni". |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
|
Wyświetl szczegóły |
|
Brat
Kombatant
Twój sprzęt: Merc310D/1995, Europa560
Pomógł: 3 razy Dołączył: 07 Cze 2011 Piwa: 187/878 Skąd: San Escobar
|
Wysłany: 2021-05-21, 21:17
|
|
|
O rany ...
Czyli - bierz co wartościowe (teściową możesz zostawić ) i spiieerr...aj jak najdalej! Muszę zapytać kogoś mądrego, gdzie w mojej kaczce jest ta rura, co to barchanami mogę ją zatkać!
- Piasek1 i Socale - dzięki za profesjonalne wyjaśnienia. |
|
|
|
|
Piasek1
weteran
Twój sprzęt: W638 V230TD
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Lis 2020 Piwa: 30/25 Skąd: Piotrków Kujawski
|
Wysłany: 2021-05-21, 21:24
|
|
|
Cyryl napisał/a: | skąd Ty to wiesz, bo obrotomierze w normalnych pojazdach są do 6, czasem 8 tyś rpm. wszystko powyżej jest szacunkami.
|
wartości takie przewijają się w literaturze fachowej
Socale napisał/a: | klapy w dolocie... |
Klapy wirowe, SWIRL, ich zadanie jest zupełnie inne, poza tym nie są w stanie stawić oporu dla zasysu powietrza przez silnik kręcący się jak oszalały. Tutaj macie dokładnie wyjaśnione co to i po co to
https://www.youtube.com/watch?v=aU3tXpY31WI |
_________________ https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36109 |
|
|
|
|
Cyryl
Kombatant
Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 302/14 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2021-05-21, 21:25
|
|
|
Socale napisał/a: | ...Nie spotkałem się by rozbiegł się nowoczesny silnik... |
też się z tym nie spotkałem, miałem w życiu chyba dwa takie przypadki w Starze i chyba w Jelczu, ale to było wtedy gdy jeszcze po ziemi chodziły dinozaury. |
_________________
|
|
|
|
|
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler
Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 26 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 218/487 Skąd: Biłgoraj
|
|
|
|
|
Piasek1
weteran
Twój sprzęt: W638 V230TD
Pomógł: 2 razy Dołączył: 07 Lis 2020 Piwa: 30/25 Skąd: Piotrków Kujawski
|
Wysłany: 2021-05-21, 21:36
|
|
|
Nowy się nie rozbiega bo ... jest nowy
To zjawisko występuje raczej w zmęczonych życiem konstrukcjach gdzie mgła olejowa przedostaje się w dolot czy to nieszczelną odmą, niesprawnym separatorem czy wyrąbaną turbosprężarką (jej uszczelnieniami). Najczęściej czynnikiem wyzwalającym proces jest mocno rozgrzany olej silnikowy, np po gonieniu autostradą itp i ale czy to poczciwy mineralny 15W-40 czy też najnowszy 0W-30 punkty zapłonu obydwa mają bardzo podobne, ok 230*C. Bardziej jego stan i kondycja, mocno zużyty, przepalony, zdecydowanie szybciej załapie niż świeży |
_________________ https://www.camperteam.pl...pic.php?t=36109 |
|
|
|
|
Cyryl
Kombatant
Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy Dołączył: 03 Paź 2009 Piwa: 302/14 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2021-05-21, 21:44
|
|
|
ja nie mówię, że widziałem wszystko, ale sam się z tym nie spotkałem.
ale z tego co wysłuchałem, to tak jak pisałem wysoki bieg, puszczenie sprzęgła i hamowanie.
wydaje mi się, że te klapy wirowe w założeniu mają spełnić tą samą funkcję co kiedyś komora wirowa w starych silnikach z wtryskiem pośrednim. |
_________________
|
|
|
|
|
Meyer
doświadczony pisarz
Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020 Piwa: 11/6 Skąd: Mazovia
|
Wysłany: 2021-05-21, 21:51
|
|
|
Jak już wcześniej pisałem widziałem I20 i jego przeuroczą właścicielkę
Nie wiem czy I20 to stare czy młode auto. |
|
|
|
|
|
Socale
Kombatant
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2021-05-21, 22:04
|
|
|
Piasek1 napisał/a: |
Klapy wirowe, SWIRL, ich zadanie jest zupełnie inne
... |
Tak, ich główna rola jest "ekologiczna", ale jako przepustnice w swej konstrukcji mogą pełnić drugoplanową nieoficjalną rolę i tłumić przepływ powietrza gdy sterownik "zauważy" przekroczenie zaprogramowanych dopuszczalnych RPM. I tu być może w nowoczesnych silnikach zjawisko nie występuje bo nawet nie wiemy kiedy ono wystąpiło i zostało stłumione w zarodku.
Logika czysto teoretyczna lecz nie wiem jak jest naprawdę. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|