Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Zgodność zamontowanej przetwornicy z lipo4.
Autor Wiadomość
wolver 
początkujący forumowicz

Dołączył: 11 Sty 2024
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2025-01-07, 21:50   

Wg testów sam bms ma tylko chyba jest źle ustawiony bo aktywuje zabezpieczenie dopiero dmuchanie z puszki ze sprężonym powietrzem. Zwykły coldpac na czujniku nie dezaktywował ładowania.
Nie ma to dla mnie większego znaczenia bo akumulator mam w kabinie a zimą albo go odłączam albo zostawiam na 5 stopni elektryczne grzanie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 68/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-01-08, 10:25   

Zasada jest taka nie powinno się ładować lifepo4 poniżej zera. Dlatego dobre bms mają czasami dwa lub trzy czujniki temp które ustawia się w różnych miejscach koło akumulatora albo montuje się na jego ścianach.
Zwykle ustawia się na bms odcięcie ładowania przy plus 2 stopniach. Chodzi o to by mieć jakieś pole manewru.
Nie ma problemu gdy kamper garażowany lub ogrzewany. Gdy jednak stoi długo zimą to trzeba go rozgrzać wcześniej. Ja stosuje w zależności od temperatury zewnętrznej cykl ogrzewania półtorej doby przed wyjazdem. Wówczas można także zatankować wodę i kamper jest wstępnie ogrzany.
Może czujniki bms sprawdzałem wsadzając w lody. Od razu pokazują temp i odcinają .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wolver 
początkujący forumowicz

Dołączył: 11 Sty 2024
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2025-01-13, 14:35   

Zamontowałem Gokwh 320ah.
W aplikacji do Aku BMS ma nazwę dp04s007 v1.7.
Akumulator z uwagi na wysokość w roller team 267tl trzeba montować na leżąco bo brakuje 1 cm na wysokość (wnęka ma 25 cm akumulator z skręconymi śrubami w terminale 25.5 plus grubość przewodów).trzeba odkręcić fabryczne ścianki i je trochę odsunąć żeby wlazł na leżąco. Mam nadzieję że bms nie jest na dłuższym boku na którym leży akumulator ale wyjdzie w praniu czy będzie tak żył
Moja ładowarka 230v ma zadziwiająco małą moc. Myślałem że będzie 25 A a ładuje tylko 16 A. Po odpaleniu auta 32 A. Czy z uwagi na wyższe. Zapięcie akumulatora, ładowarka może sama ograniczyć natężenie bo myśli że jest akumulator naładowany?
Aplikacja do Aku to XiaoXiangElectric.
Działa aplikacja overkill solar. Wstawiam kilka screenów z ustawień. Proszę o radę czy coś zmienić.

IMG_20250113_143113.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 1,32 MB

Screenshot_2025-01-13-15-04-57-071_com.marchingband.overkillsolar.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 716,35 KB

Screenshot_2025-01-13-15-05-01-220_com.marchingband.overkillsolar.jpg
Plik ściągnięto 10 raz(y) 754,91 KB

Screenshot_2025-01-13-15-04-44-977_com.marchingband.overkillsolar.jpg
Plik ściągnięto 20 raz(y) 673,09 KB

Screenshot_2025-01-13-15-05-05-594_com.marchingband.overkillsolar.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 280,44 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 68/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-01-13, 18:29   

Co do zasady. Wszystkie ładowarki 230/12 czy dc dc a nawet solar dostosowują moc ładowania do stanu naładowania akumulatora. Do 90 proc będą ładowały na maxa a potem prąd ładowania będzie coraz mniejszy.
Co do mocy ładowarki 230/12 bywa różnie w zależności od klasy urządzenia. Moja oryginalna w kamperze w energobloku ma 10 A i daje 10 A mam też cztery inne do różnych zastosowań i … dwie trzymają parametry a dwie inne nie. Moc teoretyczną np 20 A a daje 15 A.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 144/6
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2025-01-13, 18:56   

Charge under temp ustawiłbym nie na -0 a na 2 st. C

Przetwornica pracuje prawidłowo?
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wolver 
początkujący forumowicz

Dołączył: 11 Sty 2024
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2025-01-13, 20:46   

Czy pytasz o przetwornice 230v/12? Jeśli tak to nie wiem. Zawsze podłączałem wtyczkę i problemu nie było a czy pracuje prawidłowo nie potrafię stwierdzić. Tyle jest demontażu żeby ją wyciągnąć, id demontażu fotela poprzez przetwornicę DC na DC, że nawet jakby się zepsuła to pewnie bym ją tylko odłączył i drugą wstawił obok.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 144/6
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2025-01-13, 20:56   

wolver napisał/a:
Czy pytasz o przetwornice 230v/12? Jeśli tak to nie wiem...


Podłączyłeś nowy akumulator i nie sprawdziłeś wszystkiego? Włączasz przetwornicę i podłączasz do niej największy odbiornik 230V jaki używasz w kamperze np. coś o mocy 1000-1500W. To prosty test.
Na Twoich screen'ach nie widać ustawień max. prądu rozładowania, ładowania zresztą też.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
przemo.d 
stary wyga

Twój sprzęt: FORD 2.0 CI
Nazwa załogi: Przemo.D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Gru 2011
Piwa: 29/143
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2025-01-13, 21:29   

Jak małą moc ma ładowarka?!!
Skoro baterie kwasową ładujemy prądem 0.1C to 16A jest dla baterii 160AH akurat .... :bajer
Mnie bardziej zastanawiają te np. 200 A BMS, czy to na prawdę ma w środku taki tranzystor który przy tych 200A rozłączy baterie :spoko to wręcz niewiarygodne przy cenie tego urządzenia :mrgreen: nie wiem czy miał bym odwagę to sprawdzać :haha: ale mam obciąznice 0-600A nastawną dla odważnych :shock: Ja nie mam potrzeby ani urządzeń w kamperku które potrzebują takich prądów. Moje baterie mają podobno 100A BMS działają zadziwiająco dobrze, obserwuje je narazie ale wierzę skośnookim na słowo, że przy 100A czy to ładowania czy obciążenia ten BMS da rade to zozłączyć....:)
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Skwarek 
Kombatant


Twój sprzęt: Trigano Carioca
Nazwa załogi: Ania i Michał
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 29 Mar 2011
Piwa: 380/163
Skąd: Świebodzice
Wysłany: 2025-01-13, 23:02   

przemo.d napisał/a:
Mnie bardziej zastanawiają te np. 200 A BMS, czy to na prawdę ma w środku taki tranzystor który przy tych 200A rozłączy baterie :spoko to wręcz niewiarygodne przy cenie tego urządzenia


Jest pełno takich tranzystorów N-mosfet i to tanich jak barszcz a można je łączyć równolegle.

Pierwszy z brzegu NCEP023N10 - 240A ciągłego prądu a chyba 900A w piku.


BMS z firmy JK bierze się 200Amperowe i wyższe bo mają porządny balancer (1-2A) a mniejsze BMS mają słabe.

:spoko
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 68/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-01-14, 07:14   

Każdy rzeźbi jak może ale zgadzam się z Krzlac - testy to podstawa. Lepiej sprawdzić wszystko w nowym układzie pod domem niż ….. szukać awaryjnych rozwiązań w podróży.
Ja po skonstruowaniu pierwszego lifepo4 do dziś wożę w kamperze dodatkowy bms. Tak na wszelki wypadek. Akumulator to podstawa. Tak samochodowy jak zabudowy.
I te testy obciążenia i ładowania mają sprawdzić czy to wszystko działa.

Przetwornica potrzebuje chłodzenia więc zamykanie jej ciasno w szafce z akumulatorem to nie jest dobry pomysł.

Bms - to że ktoś ma bms np 100 A - nie oznacza że swoją baterię może ładować prądem 100 A albo takim rozładowywać. Obok parametrów Bms tak samo ważne są parametry ogniw czyli ich max prąd ładowania i rozładowania podawany w C.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wolver 
początkujący forumowicz

Dołączył: 11 Sty 2024
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2025-01-14, 08:29   

Akumulator Gokwh 12v 320ah ma działające zabezpieczenie ładowania w niskich temperaturach. Nie znalazłem ustawień prądu ładowania. Jest ustawiane zabezpieczenie prądu rozładowania.
Dziwnie zachował się przy ładowaniu. Pokazywał 51% pojemności i 13h do naładowania a w godzinę skoczył do prawie pełna (pierwsze ładowanie).
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Voku 
zaawansowany

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Nasz Karawaniang
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 16/8
Skąd: Kraków
Wysłany: 2025-01-14, 08:39   

wolver napisał/a:

Moja ładowarka 230v ma zadziwiająco małą moc. Myślałem że będzie 25 A a ładuje tylko 16 A. Po odpaleniu auta 32 A. Czy z uwagi na wyższe. Zapięcie akumulatora, ładowarka może sama ograniczyć natężenie bo myśli że jest akumulator naładowany?
Aplikacja do Aku to XiaoXiangElectric.
Działa aplikacja overkill solar. Wstawiam kilka screenów z ustawień. Proszę o radę czy coś zmienić.

Z tych ładowarek zasilana jest też lodówka w czasie jazdy. Wyłącz lodówkę i sprawdź.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
wolver 
początkujący forumowicz

Dołączył: 11 Sty 2024
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2025-01-14, 09:43   

Wszystko wyłączane, sprawdzane na postoju.
Mimo ustawionego w BMS max napięcia ogniwa na 3.55v ogniwa lądują się tylko do 3,35. Czy ma to związek z ustawieniami w BMS napięcia względem pojemności?

Screenshot_2025-01-14-09-44-11-589_com.marchingband.overkillsolar.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 716,07 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Voku 
zaawansowany

Twój sprzęt: Dethleffs
Nazwa załogi: Nasz Karawaniang
Dołączył: 01 Lip 2016
Piwa: 16/8
Skąd: Kraków
Wysłany: 2025-01-14, 10:06   

Sprawdź pod koniec ładowania jak wygląda napięcie na poszczególnych ogniwach, może jedno wychodzi przed szereg uzyskując 3,55 wcześniej niż inne i bms odłącza ładowanie. Widzę że za równo się nie ładują. Zostaw aku pod ładowarką i niech balanser robi swoje.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
orkaaa 
weteran


Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 04 Cze 2017
Piwa: 68/2
Skąd: kielce
Wysłany: 2025-01-14, 11:25   

Zasada jest taka balanser ma żądane napięcie od którego rozpoczyna pracę. Zwykle balansuje pod koniec ładowania poszczególne cele ale są wyjątki osobne balansery które działają przy niższych napięciach. Tu mówimy o zintegrowanym balanserze z bms. Pytanie jaki jest jego prąd balansowania. Ten temat już był w tym wątku. Przy dużym aku prądy powinny mieć 1-2 A.

Kolejna sprawa napięcie ogniwa !!!! Bms odcina napięcie gdy tylko któreś z ogniw osiągnie dane napięcie !!! Nie ma znaczenia co dzieje się na kolejnych. I tu możemy mieć problem. Jeżeli jedno ogniowo jest walnięte to cały akumulator będzie wadliwie pracował .
Rozwiązanie tak jak sugeruje voku. Zostaw pod ładowarką przez dobę. Sprawdź napięcie na ogniwach. Rozładuj do zera. Najlepiej gdyby inne urządzenie mierzyło pojemność / . Jeśli nie masz to dane z Bluetooth. Naładuj na full . Sprawdź dane.

I wrzuć fotki z bms aby było widać co się dzieje na ogniwach i jakie są ustawienia bms i balansera. Ustawienia bms z doświadczenia wiem mogą nieźle namieszać w pracy bms .

Czy bms ma jakieś dedykowane ustawienia dla Lifepo4 ?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***