Zgodność zamontowanej przetwornicy z lipo4. |
Autor |
Wiadomość |
wolver
początkujący forumowicz
Dołączył: 11 Sty 2024 Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2025-01-06, 19:36 Zgodność zamontowanej przetwornicy z lipo4.
|
|
|
Ma roller teama z zamontowaną przetwornicą DC/DC (zdjęcie). Czy ta przetwornicą może pracować z lipo4?
Zamontowana jest też ładowarka 230v która nie ma opcji przełączenia na lipo4 ale widziałem że takie same z nazwy, nowsze mają taką opcję. Czy rzeczywiście się czymś różnią czy może tylko opisem i mogę wykorzystać np. tryb z żelowego albo innego Aku?
Mój panel to żenujące 100w i takie śmieszne coś do ładowania(zdjęcie w załączniku), czy wyrzucić cały panel i ten sterownik i zamontować normalny 500w plus nowy sterownik, czy dokładać dodatkowe 12 woltowe panele?
Dużo stoimy kamperem 1-2 noce na objazdowych wyjazdach zimą i często brakuje nam prądu do przetwornicy 1500/3000w do zasilenia ekspresu do kawy i mikrofalówki+ ogrzewanie truma gazowa (dmuchawa swoje zjada).Bardzo rzadko mamy postój gdzieś gdzie jest 230v, ładujemy się głównie podczas jazdy plus panel.
Mam teras Aku bras 12v 80ah i niestety się skoczył.
Jeśli bez wymiany zainstalowanych ładowarek się nie obejdzie to kupię agm 120ah (po przeczytaniu wielu często sprzecznych wypowiedzi, agm do przetwornicy gdzie jest duży pobór prądu niby ma być lepszy. Cena nie ma znaczenia bo i tak za kempingi nie płacę więc się zwróci)
Dziękuję za ewentualne porady w kwestii ładowarek.
Jeśli w którymś momencie napisałem jakąś głupotę to sorry.
IMG-20250106-WA0001.jpg DC/dc |
 |
Plik ściągnięto 8 raz(y) 862,1 KB |
IMG-20250106-WA0004.jpg Ładowarka 230v |
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 945,95 KB |
IMG-20250106-WA0003.jpg Kontroler fotowoltaika |
 |
Plik ściągnięto 3 raz(y) 1,27 MB |
|
|
|
|
 |
marcincin
zaawansowany

Twój sprzęt: Benimar Tessoro 442 NK - 2019
Nazwa załogi: MIK
Pomógł: 3 razy Dołączył: 03 Sty 2013 Piwa: 50/36 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 2025-01-07, 00:19 Re: Zgodność zamontowanej przetwornicy z lipo4.
|
|
|
Z tego co zdołałem odczytać z mało wyraźnego zdjęcia przetwornicy DC/DC, to jest to model ładujący akumulator 25-ma amperami. Nie ma znaczenia jak jest teraz ustawiony - będzie prawidłowo pracował z LiFePO4 - ewentualnie będzie go ładował do poziomu min 95%, a jest szansa że do 100%. Jeśli masz odpowiednią ilość miejsca to kup LiFePO4 200-300Ah (ja bym celował w 280Ah) i zapomnisz o temacie - taki akumulator w zupełności wystarczy na weekendowe wyjazdy. Jeśli nie stoicie za długo w jednym miejscu, to może okazać się, że nie ma sensu wymieniać przetwornika i dokładać paneli PV. Ładowarka 230V także jest wystarczająca jeśli odpowiedno wcześniej przed wyjazdem podepniesz kampera do 230V. Całkowicie rozładowany akumulator 280Ah będzie ładował się ok 28 godzin - a zazwyczaj jak wracasz z wyjazdu to akumulator jest podładowany przez alternator w czasie jazdy - więc nie jest rozładowany do zera. Przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na parametry BMS'a - ale zazwyczaj takiej pojemności akumulatory (280Ah) mają BMS'y które obsłużą przetwornicę 1500/3000W. Akumulator 280Ah będzie miał realnie 5-6 razy większą pojemność użyteczną od twojego obecnego kwasa 80Ah. |
_________________ Marcincin
 |
|
|
|
|
 |
wolver
początkujący forumowicz
Dołączył: 11 Sty 2024 Skąd: Wałbrzych
|
|
|
|
 |
mischka
Kombatant

Twój sprzęt: Knaus
Pomógł: 11 razy Dołączył: 27 Lut 2016 Piwa: 142/166 Skąd: Bawaria
|
Wysłany: 2025-01-07, 06:51
|
|
|
wolver, Cena jest OK, gdybyś chciał budować sam oszczędzisz ok 1300zł |
_________________ W życiu piękne są tylko chwile... |
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 63/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2025-01-07, 07:35
|
|
|
Tak jak piszą koledzy. Tylko lifepo4 . Jak budujesz sam wiesz co wsadziłeś i budujesz na wymiar. Żadnych kwasów. Przetwornica dcdc ok. Co do dolara. Sam zmieniałem 100 wat na 420 wat. Najlepiej wsadzić nowy solar w miejsce starego i nowy sterownik dopasowany do jego mocy powiedzmy 30 A. Np Victron .
Nie spodziewaj się jednak że solar rozwiązuje wszystkie problemy. Latem masz prądu do woli ale zimą … bardzo słabo. Chyba że jedziesz na południe.
Co do ładowarki 230/12 - naładujesz lifepo4 każdą jaką masz. ustawienie na kwas, żel czy cokolwiek. Istotna jest moc tej ładowarki bo od tego zależy jak długo będziesz ładował .
Generalnie myśl o całym projekcie elektrycznym tzn. Ile potrzeba Ci prądu, czym chcesz to naładować i czym zasilać. A prądu bo też jeżdżę na dziko cały rok nigdy za dużo !!!! |
|
|
|
|
 |
wolver
początkujący forumowicz
Dołączył: 11 Sty 2024 Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2025-01-07, 09:36
|
|
|
Dzięki wielkie! Samemu nie będę budować z uwagi na fakt że kupuję akumulator na firmę, 23%vat i 19% dochodowego odpada.
Dziwne że na stronie firmy koń tec nie ma tego Aku a jest tylko 300ah za dwa razy tyle. Ciekawe czy to nie podróba. |
|
|
|
 |
Mazur
weteran Robert

Twój sprzęt: CI Mizar Garage , Ducato 2.8JTD
Pomógł: 10 razy Dołączył: 13 Kwi 2012 Piwa: 93/117 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2025-01-07, 13:39
|
|
|
wolver napisał/a: | Samemu nie będę budować z uwagi na fakt że kupuję akumulator na firmę, 23%vat i 19% dochodowego odpada. |
A kto zabroni wziąć fakturę na ogniwa,bms i opcjonalnie dodatkowy balanser ? Zakupiłem w listopadzie 314Ah, BMS 150A, i dodatkowy balanser. Całość 2400zł.
Ogniwa eve, zestaw sprawdzony pod kątem pojemności, ma nawet ciut więcej Trzeba tylko obudowę sobie zrobić . |
_________________ Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku.
'Lao Tzu' |
|
|
|
|
 |
wolver
początkujący forumowicz
Dołączył: 11 Sty 2024 Skąd: Wałbrzych
|
|
|
|
 |
orkaaa
weteran

Twój sprzęt: Chausson 627 GA
Pomógł: 10 razy Dołączył: 04 Cze 2017 Piwa: 63/2 Skąd: kielce
|
Wysłany: 2025-01-07, 17:47
|
|
|
Przecież to czysty Chińczyk z Chin. Różnica zamiast na Ali sprzedaje na Allegro. Dobrze Ci radzi Mazur kup ogniwa Eve w Polsce za 1700 zł - to tego bms i ewentualnie jakiś bocznik. Przynajmniej będziesz wiedział co kupujesz. ogniwa i ogniwa to …duże różnice. Przy sprawdzonych akumulator przeżyje kampera przy słabych będziesz żałował i tylko nerwy że coś nie działa. |
|
|
|
 |
wolver
początkujący forumowicz
Dołączył: 11 Sty 2024 Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2025-01-07, 17:55
|
|
|
W pełni zgadzam się z tym co piszesz jednak ja nie mam czasu na obejrzenie 30 filmów i poradników co i jak zrobić. Zdaję sobie sprawę że nie jest to skomplikowane ale dotarcie do tego jaki bms kupić jak co podłączyć to dla mnie kupa czasu. Cud że udaje mi się znaleźć w ciągu roku dwa trzy tygodnie na wyjazd kamperem (zimą z przymusu).
Napisałem do jednej firmy która składa takie akumulatory z prośbą o informację czy mogą mi złożyć taki jak potrzebuję, zobaczymy co odpiszą.
Tu nie chodzi o oszczędność choć jeden z forumowiczów zaoferował mi akumulator o 1000 zł drożej niż normalnie na Allegro z fakturą (ten chińczyk z allegro). Trochę mnie to zaskoczyło więc już dwa razy sprawdzam chociaż cenę.
Ps. Gdyby komuś zmieścił się ten kloc od kon-tec to zrobili mi ofertę na 2500 zł brutto na zapytanie mailem. W internecie sprzedają je firmy za 3300 brutto co jest barbarzyńską marżą. |
Ostatnio zmieniony przez wolver 2025-01-07, 17:58, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 132/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2025-01-07, 17:57
|
|
|
Widziałeś, że to wysyłka z Chin. Przy tej cenie to bym chińczykowi nie wierzył w dobra jakość podzespołów i wykonania. Gabaryty małe to plus. Ciekawe jak to wszystko w środku jest posklejane. BMS 150 A to kolejny dowód na oszczędzanie, przy tej pojemności toby się prosiło o co najmniej 200A. Ciekawe co w BMS'ie można ustawić przez Bluetooth. Kilku kolegów z CT w tym ja miało problemy ze współpracą gównianego BMS'a z przetwornicą. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
|
|
|
 |
wolver
początkujący forumowicz
Dołączył: 11 Sty 2024 Skąd: Wałbrzych
|
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 132/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2025-01-07, 18:39
|
|
|
Już zaczynasz zadawać właściwe pytania. Poczytaj wątek "Zastosowanie LiFePO4 w zabudowie", pooglądaj filmiki na YOUTUBE i za kilka dni pytaj dalej. Doradztwo masz tu gwarantowane, ale musisz "zdobyć" trochę wiedzy, będziesz wiedział o co pytać i zrozumiesz wszystkie odpowiedzi. Ja rekomenduję JK BMS, a to czy jest w obudowie czy na zewnątrz nie ma żadnego znaczenia. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
|
|
|
 |
wolver
początkujący forumowicz
Dołączył: 11 Sty 2024 Skąd: Wałbrzych
|
Wysłany: 2025-01-07, 20:39
|
|
|
Zamówiłem te Aku 320 ah od gokwh i zobaczę co przyjdzie. Jak nie będę po podłączeniu zadowolony z tego co zobaczę to odeślę i złożę sam. Wg testów jedyne co można zarzucić tym Aku to brak zabezpieczenia przed ładowaniem w niskich temperaturach. Reszta ponoć ok. Ma być w poniedziałek. Dam znać jakie są opcje w BMS. |
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 132/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2025-01-07, 21:40
|
|
|
wolver napisał/a: | ...brak zabezpieczenia przed ładowaniem w niskich temperaturach... |
Jak BMS tego nie ma to znaczy, że jest GÓWNIANY. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
|
|
|
 |
|