Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Solar sztywny (na szkle), min 90x90cm
Autor Wiadomość
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2015-06-01, 10:51   

koder napisał/a:
ale nie ma wtedy logiki ładowania z regulatora (programu, który ma przedłużyć żywotność akumulatora przez optymalne ładowanie),

Samochodowy alternator też nie ma logiki ładowania ani zadniej inteligencji i akumulatory po 8 lat wytrzymują. Moim zdaniem zbytek formy nad treścią.
koder napisał/a:
nie ma zabezpieczenia przed głębokim rozładowaniem.

Żeby regulator solara miał zabezpieczać przed rozładowaniem akumulatora musiałby być głównym sterownikiem systemu elektrycznego kampera. To przez niego musiałyby płynąć wszystkie prądy pobierane przez zabudowę. Przecież generalnie (standardowo) tak nie jest. Prądy płyną przez energoblok albo i nawet czasami bezpośrednio z akumulatora z ominięciem energobloku. W prostym fabrycznym energobloku to i czasami nawet takiego zabezpieczenia nie ma. Piszę to na podstawie organoleptycznego badania energobloku Callira który mam w swoim aucie. Tam nic nie ma oprócz modułu zasilacza impulsowego i płytki dystrybucji napięć. Jest jeszcze przekaźnik ładowania akumulatora pokładowego z alternatora. W drugą stronę też nic nie ma. Zasilacz nie ładuje aku. samochodowego.
Pewnie wypasione energobloki potrafią dużo więcej ale w starych autach nie ma takich urządzeń elektroniczno-cyfrowych.
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-06-01, 10:57   

Janusz masz dużo racji, ale mamy 2015 i jak ktoś dziś buduje, to może wykorzystać to co już dostępne pod ręką. Jeśli pakujemy 50 tys w budowę, to wsadzenie "zabezpieczacza" przed rozładowaniem jest tylko kroplą w morzu. U mnie np. mam tak zrobione, że są układy z różnymi priorytetami i przy np. sporym spadku nie będę miał muzyki, ale lodówka i net będą działały. Na koniec zostają systemy zabezpieczeń, ale to się nie stanie, bo mam panele i nawet zimą przetestowane - przeżyliśmy. Tylko raz odcięło prąd lodówce ok. 6 tej rano 8go dnia bez słońca i akurat miałem awarię alternatora. Czyli niedużym kosztem można fajnie "pokleić" druciki.
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-06-01, 11:11   

Gdy ja robiłem instalację u siebie, skorzystałem z tych zabezpieczeń w regulatorze PWM. Jak ktoś konstruuje nowego kampera, to też mu się taka informacja raczej przyda. Przy odkładaniu solara do kampera fabrycznego... no trzeba się zastanowić. Prawdopodobnie puszczenie prawie wszystkiego (oprócz przetwornicy) przez regulator jest jednak dobrym pomysłem.

janusz napisał/a:
amochodowy alternator też nie ma logiki ładowania ani zadniej inteligencji i akumulatory po 8 lat wytrzymują. Moim zdaniem zbytek formy nad treścią.

Ale alternator nie pracuje po 12h dziennie codziennie. Przy dużym solarze można sobie przeładować akumulator, jeśli damy zwykłą przetwornicę ustawioną na 14.4V. Jeśli damy zaś np. na 13.8V, to ładowanie będzie wolniejsze. No i w końcu - nie widziałem w rozsądnej cenie przetwornicy DC/DC na np. 30A.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
janusz 
Kombatant
Szeryf


Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy
Dołączył: 14 Sty 2007
Piwa: 420/147
Skąd: Pajęczno, łódzkie
Wysłany: 2015-06-01, 12:05   

koder napisał/a:
Ale alternator nie pracuje po 12h dziennie codziennie.

:shock: W tirze albo w aucie u przedstawiciela handlowego? :haha:
Nie chcę się kłócić bo przecież nie o to chodzi.
toscaner napisał/a:
ale mamy 2015 i jak ktoś dziś buduje

To montuje energooszczędne odbiorniki prądu. Ledy światełka, ledy telewizory, ledy wibratory i spłuczki oraz inne duperele.
Znowu z doświadczeń organoleptycznych wiem, że kampery pobierają średnio 100W mocy. I jest to obliczone praktycznie bo zasilaliśmy już i po 170 kamperów naraz i rozliczaliśmy prąd według licznika.
Wracamy trochę do tematu 1,3kW solar w kamperze.
Podstawowe pytanie, po co? Spawarki wozicie w samochodach? :haha:
Prąd ze słonecznej Italii chcecie dostarczać do Polski?
Bardzo dobry temat i bardzo podoba mi się po to żeby poteoretyzować - co by tu jeszcze na prąd przerobić. :haha:
koder napisał/a:
nie widziałem w rozsądnej cenie przetwornicy DC/DC na np. 30A.

Jakież akumulatory masz zamiar takim prądem ładować?
_________________
Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy!
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tamtam
zaawansowany

Twój sprzęt: Rimor Brig Super 628
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lut 2015
Piwa: 20/5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-06-01, 12:19   

sq1fyz napisał/a:
Chłopaki nie kłucić sie proszę, ;) szukam porady ponieważ nie znam sie na tym a nie chce wydawać kasy w błoto :mrgreen:
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale panel najlepiej aby miał jak największy prąd (A) a napięcie max 30v???


Nie zamierzam się kłócić.
1. Wg mnie masz dwa ograniczenia: finansowe i pojemnościowe. Nie chcesz przepłacać i masz aku AGM 100 Ah. Jeśli zamontujesz duży panel to prąd przez niego produkowany nie będziesz miał gdzie zgromadzić.
Mój solar 130W produkuje średnio ok 80W od godziny 10tej do 16tej. Z tym że w godzinach szczytu widziałem jak produkował 102W, 107W, ale średnią przyjmuje ok 80W, bo czasem jest to 77W, czasem 70W a czasem 107W
Jesli nie chcesz wydać za dużo to postaw sobie najpierw jeden panel na dachu o mocy na którą będzie Cie stać, zobacz czy Ci wystarczy. Jeśli nie wystarczy to postaw drugi - można je połączyć razem do tego samego regulatora.
2. Jak wykorzystujesz swojego kampera: są to wyjazdy na wakacje, czy też długie wielotygodniowe (wielomiesięczne) wyprawy w głusze. Jeśli to pierwsze to zastanów się nad propozycją z pkt1 jeśli to drugie to musisz wyłożyć większe pieniądze na solara (solary) i akku.

Może są to prawdy oczywiste dla niektórych, ale czasem warto je przypomnieć, bo dyskusje zacząłeś od tego że nie chcesz przepłacać.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez Tamtam 2015-06-01, 12:30, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-06-01, 12:20   

janusz napisał/a:

Podstawowe pytanie, po co? Spawarki wozicie w samochodach? :haha:


Yyy, skąd wiedziałeś? :mrgreen:

dedra w kamperze.JPG
Plik ściągnięto 29 raz(y) 164,94 KB

_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-06-01, 12:24   

Tamtam napisał/a:
...panel na dachu o pojemności na którą będzie Cie stać, zobacz czy Ci wystarczy.


:shock:
Ta pojemność chyba w litrach?

Ale masz rację w jednym, dopasowuje się wszystko pod konkretny styl użytkowania. Inaczej na wakacje 2 tyg i na kemping, a inaczej na wielomiesięczne kamperowanie na dziko. Albo siedzi się później po ciemku, jak 9/10 kamperów koło nas, bo bez słupka brakuje im prądu. Wczoraj jeden coś o świeczce gadał. Wyśmialiśmy. :haha:
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-06-01, 12:30   

janusz napisał/a:
Jakież akumulatory masz zamiar takim prądem ładować?

Mowa była o solarze 250W, bo takie są teraz w miarę tanie. Przez "w miarę tanie" mamy na myśli - w cenie solara ~100W. Jeśli w jednej cenie można ten i ten, to mieć chyba większy.

A 250/12=20.83, a warto mieć zapas, żeby przetwornicy nie spalić.

EDIT:
toscaner napisał/a:
Ta pojemność chyba w litrach?

No mój ma prawie 60l i to było jedno z kluczowych kryteriów do konstrukcji solarboxa. Moc miała drugorzędne znaczenie.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Tamtam
zaawansowany

Twój sprzęt: Rimor Brig Super 628
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lut 2015
Piwa: 20/5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-06-01, 12:33   

koder napisał/a:
janusz napisał/a:
Jakież akumulatory masz zamiar takim prądem ładować?

Mowa była o solarze 250W, bo takie są teraz w miarę tanie. Przez "w miarę tanie" mamy na myśli - w cenie solara ~100W. Jeśli w jednej cenie można ten i ten, to mieć chyba większy.

A 250/12=20.83, a warto mieć zapas, żeby przetwornicy nie spalić.


Tylko ten solar nie był na 12V, koszt MPPT do tego dochodzi i już się robi większa kasa.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
koder 
Kombatant
(statystycznie)


Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 10 Lis 2010
Piwa: 188/87
Skąd: Będzin
Wysłany: 2015-06-01, 12:39   

Tamtam napisał/a:
Tylko ten solar nie był na 12V, koszt MPPT do tego dochodzi i już się robi większa kasa.

...dlatego była mowa o zastosowaniu przetwornicy DC/DC, o której napisałem tam właśnie, że wersji 30A nie widziałem.

A solara 210W/12V kupiłem za 350zł, jest o tym w niniejszym wątku (tutaj).
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
toscaner 
Kombatant
vanlife na pełny etat www.toscaner.com


Twój sprzęt: ToscaVan - Black Panther
Nazwa załogi: Toscaner & VanElla
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2013
Piwa: 241/267
Skąd: Honolulu, Prypeć
Wysłany: 2015-06-01, 12:52   

koder napisał/a:

A solara 210W/12V kupiłem za 350zł


Koder, u Ciebie wyjątkowo, to nie tylko cena, ale i właśnie "pojemność" panela miała dość istotne znaczenie. :mrgreen:
_________________
Toscaner
Blog: Toscaner.com
Youtube: Toscaner Vanlife
Budowa domka ze złomka
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Tamtam
zaawansowany

Twój sprzęt: Rimor Brig Super 628
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 11 Lut 2015
Piwa: 20/5
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-06-01, 12:55   

koder napisał/a:
Tamtam napisał/a:
Tylko ten solar nie był na 12V, koszt MPPT do tego dochodzi i już się robi większa kasa.

...dlatego była mowa o zastosowaniu przetwornicy DC/DC, o której napisałem tam właśnie, że wersji 30A nie widziałem.

A solara 210W/12V kupiłem za 350zł, jest o tym w niniejszym wątku (tutaj).


Zgadzam się. Dlatego lepszym (tańszym rozwiązaniem) jest solar na 12V bez regulatora MPPT a z PWM. Reszta kasy np: na piwo, albo na drugi akku i regulator dual PWM
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Szalony 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Peugeot Boxer 3.0 2008r. 195KM
Nazwa załogi: Szalona ekipa zamkowozu :)
Dołączył: 02 Wrz 2014
Piwa: 5/3
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2015-06-01, 21:46   

Dziekuje wszystkim za uwagi i porady :)
Mam nadzieje ze spotkam sie przynajmniej z nie którymi w Krasiejowie na zlocie i bede mógł jeszcze porozmawiac na "wizji" :wyszczerzony: :wyszczerzony: :wyszczerzony:
Na chwile obecna mam maly generator 850W i go woże :haha: :haha:
Ale myśle i przymierzam sie do cichego zasilania :-P :-P
Dośc hałasów już :szeroki_usmiech :szeroki_usmiech :szeroki_usmiech :szeroki_usmiech :szeroki_usmiech
_________________
https://www.facebook.com/...62691017168608/
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***