Przesunięty przez: janusz 2013-11-07, 22:22 |
EV Kamper |
Autor |
Wiadomość |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-08-24, 22:48 EV Kamper
|
|
|
Daję temat tutaj, bo pomysł nie ma raczej szansy na realizację - ale sam w sobie wydaje mi się dość ciekawy, więc opisuję jako eksperyment myślowy.
A gdyby tak zrobić kampera z napędem elektrycznym?
Istnieje już kilka komercyjnie dostępnych samochodów elektrycznych, od poczciwych Melexów, do wariatów w rodzaju Tesla Roadster/Model S. Napęd elektryczny ma masę zalet, ale magazynowanie energii (akumulatory) mają jeszcze sporą drogę przed sobą. Główna wada to potrzeba długotrwałego ładowania. Ale czy w przypadku kampera to jest wada?
Kamper nie jeździ codziennie. Można nawet rzec, że przez większość czasu stoi. Kampery tak czy siak wyposażane są w baterie słoneczne. W efekcie, przed każdym sezonem taki kamper byłby "ztankowany do pełna" całkowicie za darmo. Na kempingach również powszechnie dostępny jest prąd, a podłączenie się na kilkanaście godzin jest raczej normą.
Akumulatory tracą pojemność w niskich temperaturach, ale wtedy albo z kampera tak czy siak się nie korzysta, albo - jeśli się już korzysta - to przecież można je ogrzewać trumą, tak jak resztę pojazdu.
Wydaje się więc, że specyfika użytkowania niweluje większość wad napędu.
Na sytuacje awaryjne i do rozszerzenia zasięgu można na pokładzie montować generator. Taki na LPG na przykład, kamper tak czy siak zabiera na pokład gaz - można zamontować zbiornik, korzystać do napędu generatora awaryjnie, a normalnie ogrzewanie i gotowanie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
gino
Kombatant

Twój sprzęt: VW LT SVEN HEDIN 1978r
Nazwa załogi: Gino
Pomógł: 36 razy Dołączył: 29 Mar 2008 Piwa: 639/978 Skąd: ta Radość
|
Wysłany: 2013-08-24, 23:01
|
|
|
da się to zrealizować
tu znajdziesz troszkę info..
http://pieniadze.gazeta.p...e_oplacac_.html |
_________________ często , wroga z drugiego człowieka tworzy Twój umysł..
a to potrafi zabić wieloletnią przyjaźń ...
#CamperMajstry |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-08-24, 23:19
|
|
|
No ogólnie, to samochody elektryczne są i jeżdżą. Ale widziałeś jakieś większogabarytowe, dostępne komercyjnie? Poświęciłem trochę czasu na szukanie choćby dostawczaka - elektrycznego albo hybrydy. Są jakieś zapowiedzi z kilku firm, jest hybryda na Mitsubishi Canter (z minimalnymi bateriami) - i to w zasadzie wszystko.
Kręci mi się gdzieś z tyłu głowy koncepcja na małego, lekkiego kampera, którego w ogóle nie trzeba tankować, bo ładuje się na przejazd ze słońca w czasie postoju.
Coś w rodzaju Saab 92H z bebechami N.Car 395. Dodatkowy zestaw akumulatorów trakcyjnych, gerenrator na LPG, 500-750W solarów... powinno się to zmieścić w ładowności. No i ma homologację na drogi. Tylko jeździ do 70km/h - a przy obiciążeniu to pewnie wolniej. |
_________________
 |
|
|
|
 |
gino
Kombatant

Twój sprzęt: VW LT SVEN HEDIN 1978r
Nazwa załogi: Gino
Pomógł: 36 razy Dołączył: 29 Mar 2008 Piwa: 639/978 Skąd: ta Radość
|
Wysłany: 2013-08-24, 23:52
|
|
|
koder napisał/a: | Kręci mi się gdzieś z tyłu głowy koncepcja na małego, lekkiego kampera |
paręnaście stron ofert niewielkich elektryków, w tym busików...niektóre niczym małe ''integrale ''
http://www.diytrade.com/c...ectric_Bus.html |
_________________ często , wroga z drugiego człowieka tworzy Twój umysł..
a to potrafi zabić wieloletnią przyjaźń ...
#CamperMajstry |
|
|
|
 |
silny
Kombatant czlonek KBP
Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy Dołączył: 07 Wrz 2011 Piwa: 51/50 Skąd: PSL z nad Warty
|
Wysłany: 2013-08-25, 07:00
|
|
|
jednk zasieg to jest problem bo jak przeskkoczysz 150-200 km to ok. a jak trzeba dojechac 600 . na generatorku |
_________________ ----------------------------------------------------------
gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........
--------------------------------------------------------
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-08-25, 09:05
|
|
|
A czemu nie na agregacie? Trzeba tylko dobrać taki, co ma więcej mocy niż silnik, i z rozruchem elektrycznym. |
_________________
 |
|
|
|
 |
silny
Kombatant czlonek KBP
Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy Dołączył: 07 Wrz 2011 Piwa: 51/50 Skąd: PSL z nad Warty
|
Wysłany: 2013-08-25, 14:20
|
|
|
ale jaki to ma wtedy sens
to na jedno by wyszlo jakbys do orginalnego trojaczka dolozyl przy tylnych kolach silniki elektryczne i z 10 aku i masz -po rejonie jedziesz na aku a w trase na slniku.
dla mnie pomysl bez sensu do jazd miedzymiastowych do momentu wynalezienia lepszych magazynow energi |
_________________ ----------------------------------------------------------
gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........
--------------------------------------------------------
 |
|
|
|
 |
makdrajwer
weteran Artur,Ola,Zosia,Zuzia

Twój sprzęt: Bezdomny
Pomógł: 9 razy Dołączył: 29 Maj 2011 Piwa: 50/75 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2013-08-25, 14:37
|
|
|
Wydaje mi się że jedną z największych zalet kampera jest zasieg bez tankowania. Od lat jeżdże LPG-kami i co 250-400 km szukam stacji. Tam gdzie mieszkam sa co 5 km ale są regiony gdzie trzeba to przeprowadzić logistycznie. Dlatego diesel który robi ileśset km bez tankowania jest wygodniejszy. Dla tego kamper na prąd jest pozbawiony logiki : mały zasięg, duży ciężar bateri, miejsce na baterie itp. To już lepiej założyć holzgaz - przynajmniej ze "stacjami" nie ma problemu . |
_________________ keep calm and dance
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-08-25, 16:40
|
|
|
majsterek napisał/a: | ale jaki to ma wtedy sens
to na jedno by wyszlo jakbys do orginalnego trojaczka dolozyl przy tylnych kolach silniki elektryczne i z 10 aku i masz -po rejonie jedziesz na aku a w trase na slniku. |
No nie, albowiem:
1) Targasz sporą masę układu napędowego spalinowego.
2) Napęd hybrydowy, bo to tego się sprowadza jazda na agregacie, jest zwykle sporo oszczęniejszy. Silnik w agregacie może cały czas pracować w optymalnych obrotach.
3) Współczesne EV osiągają obecnie zasięgi rzędu 400km - to już nie całkiem "koło komina". Ja na przykład raczej staram się dziennie nie jeździć więcej, szukam jakiegoś postoju.
Ze względu na obecny poziom technologii wydaje mi się, że da się to zrealizować tylko w wersji maksymalnie odchudzonej - mówię o pojeździe z MW w okolicach 1200-1300. To jest wbrew pozorom całkiem prosto wykonalne - rama EV z napędem waży w okolicach 200-300kg, akumulatory 400-500kg, a widywałem przyczepy kempingowe z masą poniżej 500kg. W sumie na oko wychodzi coś rzędu 1100-1300kg. Taki wehikuł może się całkiem sprawnie (w kategoriach kempingowych) poruszać na silniku 7-10kW (tu warto przypomnieć o różnicy w sprawności i przebiegu momentu w silnika elektrycznego, zanim ktoś zacznie to porównywać do KM w silnikach spalinowych. No i o ograniczeniach prawnych pojazów specjalnych-kempingowych, które większość olewa :]). Agregat zapewniający mu ciągłą pracę to 80kg wagi, zbiornik LPG powiedzmy 100l - to już Twoja dziedzina, ale strzelam, że jakieś 35kg.
Całkowity jednorazowy zasięg będzie pewnie gdzieś w okolicy 400 na prądzie + 1600 na gazie (szacowane na podstawie deklaracji producenta agregatu). |
_________________
 |
|
|
|
 |
silny
Kombatant czlonek KBP
Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy Dołączył: 07 Wrz 2011 Piwa: 51/50 Skąd: PSL z nad Warty
|
Wysłany: 2013-08-25, 17:08
|
|
|
chocby ten silnik mial z 100 NM to i tak malo.
jak juz tak piszemy no to zbudujmy taki pojazd wirtualnie.
z czego
np. dukato maxi 2ka . ok.1850 odejdzie naped -300 kg? dojdzie 80+40+ aku?500?
ocieplenia , to tamto 2.2t+gaz100+czysta100+400 wyposarzenie.
mysle ze 2800 to dobry wynik ale czy osiagalny realnie , do tego 4 osoby =3 tony.
i te 3 tony mialoby byc pchane przez 10KW
Nawet na prad to min 20-25 kw zeby nm bylo wiele. w tym momencie skracamy sobie zasieg no hyba ze dolozymy aku
to bys musial miec cos 2 osobowe i troche spartanskie-(masa)
a jak braknie gazu w bance nie doniesiesz. ja mam 1100-1200km zasiegu na gazie a mimo to wiem ze paliwko to moj ratunek i zbiornika paliwowego nie zmniejszam choc kusi zmniejszyc mase |
_________________ ----------------------------------------------------------
gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........
--------------------------------------------------------
 |
|
|
|
 |
silny
Kombatant czlonek KBP
Twój sprzęt: był Jumper slideout , Hymerb524 , jest PILOTE
Pomógł: 10 razy Dołączył: 07 Wrz 2011 Piwa: 51/50 Skąd: PSL z nad Warty
|
Wysłany: 2013-08-25, 17:13
|
|
|
koder napisał/a: | zbiornik LPG powiedzmy 100l |
koder napisał/a: | + 1600 na gazie |
kol. koder juz jestesmy w strefie marzen ale nie sajens - fikszyn |
_________________ ----------------------------------------------------------
gazuuuu , muszę się pośpieszyć żeby mieć więcej czasu na dalszy pośpiech........
--------------------------------------------------------
 |
|
|
|
 |
koder
Kombatant (statystycznie)

Twój sprzęt: Szara Furia (Hilux '20 + zabudowa w trakcie)
Pomógł: 18 razy Dołączył: 10 Lis 2010 Piwa: 188/87 Skąd: Będzin
|
Wysłany: 2013-08-25, 17:21
|
|
|
majsterek, zobacz jak wygląda Saab 92h:
W zasadzie jest to samobieżna przyczepa. Ale oszczędza kupę masy z karoserii.
Przerabianie spalinowego samochodu jest kompletnie bez sensu, są inaczej projektowane i po prostu zbyt ciężkie.
Zasięg liczony z agregatu 6kW, który powinien wystarczyć do napędu w trasie. Spala 3l/h w/g specyfikacji. Coś źle policzyłem? |
_________________
 |
|
|
|
 |
makdrajwer
weteran Artur,Ola,Zosia,Zuzia

Twój sprzęt: Bezdomny
Pomógł: 9 razy Dołączył: 29 Maj 2011 Piwa: 50/75 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 2013-08-25, 17:50
|
|
|
To było sto lat temu. Wtedy jeździły pojazdy lekkie a teraz bezpieczne i ekologiczne ... |
_________________ keep calm and dance
 |
|
|
|
 |
SlawekEwa
Kombatant Slawek Dehler

Twój sprzęt: Blaszka Ducato L4H2 3.0 JTD
Nazwa załogi: Fendziaszki
Pomógł: 29 razy Dołączył: 10 Lut 2007 Piwa: 240/602 Skąd: z głębokiego buszu
|
Wysłany: 2013-08-25, 18:24
|
|
|
makdrajwer napisał/a: | Od lat jeżdże LPG-kami i co 250-400 km szukam stacji. |
Wynik nie powala Mój Poldek Truck Camper miał wyniki 1000- 1100 km na LPG |
_________________ Życie jest dane wszystkim, ale starość tylko wybranym.
 |
|
|
|
 |
janusz
Kombatant Szeryf

Twój sprzęt: Motochata Rimor
Nazwa załogi: TiTi
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Sty 2007 Piwa: 420/147 Skąd: Pajęczno, łódzkie
|
Wysłany: 2013-08-25, 18:30
|
|
|
SlawekEwa napisał/a: | Mój Poldek Truck Camper miał wyniki 1000- 1100 km na LPG |
Ale czy to była osobówka czy cysterna do przewozu gazu skroplonego? |
_________________ Nie dyskutuj z głupcem – ludzie mogą nie zauważyć różnicy! |
|
|
|
 |
|