Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Podgrzewacz silnika ? Może nagrzewnica elektryczna ?
Autor Wiadomość
Bango 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ducato 93 2,5 td transporter nie camper
Dołączył: 21 Gru 2014
Skąd: Węgorzewo
Wysłany: 2016-01-03, 12:14   Podgrzewacz silnika ? Może nagrzewnica elektryczna ?

Witam,
Mam Ducato I 2,5 TD długi furgon, silnik w lato łapie temp 70-75 C a teraz na skali dochodzi do niebieskiej kreski za 50 C, czyli ok 65 C. Wymieniłem 2 razy termostat i bez efektu. Napisałem maila do Fiat Polska i skontaktował się ze mną Pan który krótko mówiąc powiedział mi że te modele mają dużo płynu chłodniczego i że było to robione na cieplejszy klimat.

Wiadomo że te auta mają wlot powietrza do nagrzewnicy bezpośrednio z zewnątrz przez maskę. Przy takiej temp płynu chłodzącego nie ogrzewa się dobrze powietrze lecące do środka.
Teraz pytanie czy ktoś miał do czynienia z takim czymś ? : http://allegro.pl/grzalka...5896374814.html
Lub czy lepszym wyjściem było by wstawienie w wlot powietrza dodatkowej nagrzewnicy elektrycznej z innego auta do wstępnego ogrzania?
Wiem że pierwsza opcja podgrzewa układ chłodzący a druga tylko powietrze.
Wiadomo że będzie potrzebny mocniejszy altek do każdej opcji.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
krzlac 
Kombatant


Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Paź 2011
Piwa: 115/5
Skąd: Gowarzewo k/Poznania
Wysłany: 2016-01-03, 12:35   

Nie wiem Bango ile masz "wiosen", ale kiedyś wszystkie Syreny, Warszawy, Żuki itp.. jeździły zimą z gazetą, tekturą na kratkach wlotowych powietrza. Uwcześni tzw. "prywaciarze" produkowali nawet specjalne osłony ze sztycznej skóry dedykowane do konkrertnego modelu. Niektóre modele miały regulowane wloty. Było to naprawdę skuteczne. Na wiosnę się toto demontowało i było po krzyku. A kidyś to były zimy!!! Kto zapomniał o demontażu to przy pierwszy dobrym słońcu wodę zagotawał. Wodę, bo borygo wtedy nie było ani tanie ani powszechne. Pamiętam jak mój ojciec zlewał zimą wodę z Syreny, a przed wyjazdem nalewał gorącej. Dzisiaj wobec płynów niezamarzających, Webasto, grzałek i innych wynalazków to brzmi jak bajka o motoryzacji.
_________________
WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bango 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ducato 93 2,5 td transporter nie camper
Dołączył: 21 Gru 2014
Skąd: Węgorzewo
Wysłany: 2016-01-03, 12:38   

krzlac, przepraszam nie wspomniałem o tym. Chłodnica jest zasłonięta na ok 90 %, wlot powietrza do nagrzewnicy zasłonięty na ok 60-70 %.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
martini44 
Kombatant


Pomógł: 11 razy
Dołączył: 08 Paź 2010
Piwa: 72/171
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2016-01-03, 12:46   

o temperaturze w tych silnikach już było sporo :bylo
_________________
możesz ufać i liczyć na innych ale przede wszystkim ufaj i licz na siebie
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ferguson 
zaawansowany


Twój sprzęt: Nissan Urvan 4x4
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sty 2014
Piwa: 5/1
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2016-01-03, 13:32   

Bango, Ale nie wspomniałeś, czy masz zainstalowaną osłonę silnika i skrzyni z dołu. Jak nie masz, a chyba nie były fabrycznie montowane, to należałoby coś takiego zainstalować.
_________________
Pozdrawia Krzysztof
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
vwyogi 
zaawansowany


Twój sprzęt: James Cook
Nazwa załogi: Warmiaki
Dołączył: 04 Maj 2015
Piwa: 17/13
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 2016-01-03, 14:09   

jak masz dostęp do 230 pod domem to polecam grzałki płynu w układzie chłodzenia firmy DEFA. Oczywiście działa tylko przy podpięciu do sieci, ale zdaje egzamin. Mam taka grzałkę w T4 benzynowym i do tego cały system DEFA czyli prostownik, farelkę do grzania wnętrza + sterownik.
_________________
Sprinter Westfalia James Cook 1998 2.9TD
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Bango 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ducato 93 2,5 td transporter nie camper
Dołączył: 21 Gru 2014
Skąd: Węgorzewo
Wysłany: 2016-01-03, 14:17   

ferguson, Osłonę dostałem kiedyś w prezencie od sąsiada co miał Ducato I 14 krótkiego.
vwyogi, Myślałem o Defie i dzwoniłem w tej sprawie do Boruta Motors, do tego auta czas oczekiwania na grzałkę od 4 do 6 tyg... :shock: :shock:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2016-01-03, 14:25   

Defe sprawdź w Inter Cars. Dołóż dogrzewacz wodny, Webasto lub Eberspacher. Dogrzewacze mają mały pobór prądu i łatwo je rozbudujesz do ogrzewania postojowego.
Wracając do silnika. Jest on takiej konstrukcji, że zawsze jest nie dogrzany. Nic z tym nie zrobisz.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
bert 
weteran


Twój sprzęt: Iveco 4010 (4x4) Iveco 9016 (4x4) STAR (4x4)
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 27 Paź 2014
Piwa: 128/2
Skąd: ZDR
Wysłany: 2016-01-03, 14:45   

no ale 230 w czasie jazdy? niby jak by się uprzeć i dobrą przetwornice...
ale to chyba nie najlepszy kierunek.

Problemem jest brak stosownej temp w czasie jazdy a nie podgrzanie silnika przed jazdą. Nb mam zamontowana Polska grzałkę o taką:
http://allegro.pl/polski-...5896512022.html
robi dobrze, a o zaletach w stosunku do innych na rynku można poczytać w opisie, ale to akurat pomaga przed nie w czasie jazdy.

Problem niedogrzanego silnika jest mi doskonale znany z silnika 2.5 tdi Land Rovera w wersji tzw 200. Silniki te zalane wodą i zostawione na wolnych obrotach potrafiły zamarznąć (tak przynajmniej głosi jedna z legend Land Rovera).
Faktem, że praca silnika na postoju nie podnosiła ego temperatury ponad "opadniętą do dołu" wskazówkę. Dopiero w czasie jazdy łapał temp ale nigdy taka która pozwalała by cieszyć się skutecznym ogrzewaniem.
Żadne zabiegi termostatowe nic nie dawały. Jedną z metod (tanich) było pełne i ścisłe zasłonięcie chłodnicy i (niestety) konieczność stałego kontrolowania temp pracy silnika. Drugą droższą, dołożenie w obieg chłodzenia silnika podgrzewacza przepływowego/postojowego (webasto).
Grzałka przed rozruchowa (230 V) nic nie dawała w kwestii utrzymania temp w czasie jazdy.

To co w ogłoszeniu jawi się ciekawie, niemniej (osobiście) wątpię w możliwość grzałki 12V

ponoć mrozy za tydzień mają ustąpić ;)
_________________
Norbert J. Zbróg

świat w odsłonach różnych
https://jasawa.flog.pl/
Maraton wszystkich odcinków "Sąsiadów" nie jest tak wyniszczający dla mózgu jak to co się od...erdala w tym kraju. Karol Zbróg
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2016-01-03, 14:55   Re: Podgrzewacz silnika ? Może nagrzewnica elektryczna ?

Bango napisał/a:

Teraz pytanie czy ktoś miał do czynienia z takim czymś ? : http://allegro.pl/grzalka...5896374814.html

Zapomniałem napisać :gwm
Mam to dziadostwo fabrycznie. Nie działa na tyle, aby robiło jakąś różnicę ;) Szkoda kasy.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
ferguson 
zaawansowany


Twój sprzęt: Nissan Urvan 4x4
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Sty 2014
Piwa: 5/1
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2016-01-03, 17:13   

Pozostaje jeszcze zrobić wlot powietrza z wnęki komory silnika. Najlepiej z nad kolektora wydechowego, a latem przepinać na zewnętrzny.
_________________
Pozdrawia Krzysztof
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2016-01-03, 17:57   

ferguson napisał/a:
Pozostaje jeszcze zrobić wlot powietrza z wnęki komory silnika. Najlepiej z nad kolektora wydechowego, a latem przepinać na zewnętrzny.


Taka modyfikacja jest niedopuszczalna :gwm W razie nieszczelności, dojedziesz na cmentarz. Czerpnia powietrza zawsze musi być z poza komory silnikowej. Kiedyś były takie rozwiązania stosowane, ale ze względu na bardzo duże ryzyko przedostania się spalin, całkowicie od nich odstąpiono. Zresztą tam też nie czerpano powietrza znad wydechu, a był zastosowany rekuperator spalin. Eberka można już kupić za 4 stówki. Czy jest sens kombinować?
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Bango 
trochę już popisał

Twój sprzęt: Ducato 93 2,5 td transporter nie camper
Dołączył: 21 Gru 2014
Skąd: Węgorzewo
Wysłany: 2016-01-03, 20:22   

Gewehr, Dzięki za uświadomienie odnośnie grzałki silnika.
bert, Dobrze prawisz, wiadomo że na nie dogrzanie wpływa duża ilość płynu chłodzącego i może konstrukcja silnika. Druga sprawa mój bus często lata na pusto i nie ma takiego obciążenia jak camper. Chodź z drugiej strony bus załadowany drewnem, laweta załadowana drewnem i w lato nigdy nie przekroczyłem 90 C na zegarach.
ferguson, to nie jest dobry pomysł. Z odmy (?) takiej puszki z przodu silnika wychodzi wąż gumowy w pas przedni i z niego lecą delikatnie spaliny także nie chcę oddychać tym.

Podsumowując jeżdżę silnikiem nagrzanym na prawie 70 C i mam zimno w kabinie. Niedawno miałem opony 185/80/14, teraz przeszedłem na rozmiar 205/75/16. Na silniku nie zrobiło to dużego wrażenia i obciążenia i dalej nie dogrzewa. Przestrzeń ładunkowa oczywiście jest oddzielona ścianką.
Gewehr, mówisz o Eberspacher który podgrzewa silnik w czasie jazdy ?
Ostatnio zmieniony przez Bango 2016-01-03, 21:22, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Gewehr 
weteran


Pomógł: 38 razy
Dołączył: 30 Paź 2013
Piwa: 219/114
Skąd: AmWarsztat.pl
Wysłany: 2016-01-03, 20:48   

Bango napisał/a:

Gewehr, mówisz o Eberspacher który podgrzewa silnik w czasie jazdy ?


Tak wpisz w Google np. D5WZ. Sama instalacja jest prosta. Poszukaj na szrocie koło siebie używki.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rav 
weteran

Twój sprzęt: Mobilvetta Kea
Nazwa załogi: Chmielki4
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 31 Maj 2014
Piwa: 145/22
Skąd: z prawilnego kraju
Wysłany: 2016-01-03, 21:58   

D5WZ w używce to niestety loteria (a padają niestety stosunkowo często). Sprzęt po regeneracji to już min 600-700 zł. A jeszcze to jakoś wysterować będzie trzeba, dorzucić dodatkową pompkę płynu, czujnik temperatury rurki, mocowania, doprowadzenie paliwa.

Wiem, wszystko się da, ale po taniości raczej nie będzie, a i pogrzebać co nieco będzie trzeba.
_________________
Byle do przodu
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***