 |
|
Lodówka Dometic RML-8555 |
Autor |
Wiadomość |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2016-04-22, 15:01 Lodówka Dometic RML-8555
|
|
|
Witajcie.
Tytułem wstępu...
Autko było sprowadzone parę lat temu z okopconym wnętrzem i nadpaloną lodówką. Poprzedni właściciel wymienił uszkodzoną lodówkę na Dometic RML-8555. Wstawił używkę ale w idealnym stanie. Po jakimś czasie uszkodzeniu uległ przekaźnik w panelu sterowania i jakiś jego magik zamiast go naprawić zaadoptował mu panel od starej
Ja naprawiłem ten oryginalny panel i chciałbym go zamontować ale nie wiem do czego są poszczególne przyłącza. Zależy mi na oryginalnym sterowaniu ponieważ: po pierwsze ma automatyczne przełączanie źródła, a po drugie w/g instrukcji jest możliwość podpięcia +12V z solara (oczywiście przez regulator i akumulator) tak aby w dzień na postoju móc zaoszczędzić na gazie i mieć spokój, że nam domek nie spłonie
W związku z tym mam pytanko i zarazem prośbę:
1.czy któryś z naszych forumowych fachowców od lodówek może mi podpowiedzieć co powinno być podpięte pod poszczególne złącza oryginalnego panela (w szczególności X114 - to przekreślone na zdjęciu i gdzie podłączyć zasilanie z solara),
2.czy jest możliwość zmiany kolejności wyboru źródła tak aby najpierw stertowała z 230V, przy braku 230V przełączała na 12V z alternatora, później 12V z solara a na końcu zasilanie gazem (w oryginale najpierw szuka zasilania z solara)
3.może ktoś dysponuje schematem tej lodówki lub chociaż samego sterownika.
Poniżej zamieszczam fotkę obecnie podłączonego manualnego sterownika (opisy na wtyczkach analogiczne z opisem na oryginalnej płycie) oraz zdjęcie płytki oryginału (nie wiem czemu złącze X114 jest przekreślone - może dlatego, że nic nie było do niego podłączone ??)
płytka obecnie zamontowana.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 115 raz(y) 149,3 KB |
płytka z oryginalnego panela.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 109 raz(y) 164,6 KB |
|
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2016-04-22, 22:59
|
|
|
Wielkie dzięki oczywiście |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2016-05-08, 22:45
|
|
|
Kaimar okazało się, że Twój schemacik nie do końca jest do mojego modelu, ale pogrzebałem w necie i znalazłem więcej informacji o tej lodówce.
Zanim wszystko dokładnie rozszyfrowałem kupiłem nowe solary, regulator MPPT Tracera, itd... I tu ZONK
Roberto napisał/a: | ...Zależy mi na oryginalnym sterowaniu ponieważ: po pierwsze ma automatyczne przełączanie źródła, a po drugie w/g instrukcji jest możliwość podpięcia +12V z solara... |
Okazuje się, że troszkę się pośpieszyłem, bo zasilanie tej lodówki z solarów wygląda inaczej niż sobie wyobrażałem
Ale po kolei... opiszę co ustaliłem, bo może kogoś to zainteresuje...
Ta lodówka faktycznie wykorzystuje zasilanie 12V na postoju, ale tylko wtedy kiedy dostaje info ze specjalnego regulatora, że solary ładują i nie ma obawy rozładowania akumulatora. Nie zmienia to faktu, że napięcie pochodzi z tego samego aku pokładowego, który jest wpięty w instalację zabudowy i poprzez oryginalny energoblok doładowywany z alternatora podczas pracy silnika - a nie jak początkowo błędnie myślałem z osobnego aku
Jako, że zależy mi na zasilaniu lodówki głównie z solarów (bez narażania się na utratę całej energii na pokładzie) postanowiłem dokonać niewielkich przeróbek aby jednak zrealizować swój pierwotny zamysł
Na schemacie poniżej zaznaczyłem podłączenie zasilania :
1 i 2 - wejście 12V wysokoprądowe do zasilania grzałki,
3 - oryginalnie sygnał AES z regulatora - ja podam tu sygnał z układu sprawdzającego napięcie na akumulatorze instalacji solarnej - po to aby w momencie, kiedy będzie on naładowany - lodówka pracowała z niego
4 - sygnał z alternatora przełączający na zasilanie 12V kiedy silnik jest uruchomiony,
5 i 6 - wejście 12V niskoprądowe do zasilania elektroniki lodówki.
Moja innowacja będzie polegać na tym, że na wejście 1-2 będę podawał poprzez przekaźnik napięcie: albo ze "starego" akumulatora zabudowy (który jest doładowywany z alternatora) albo z nowej instalacji solarnej. Przekaźnik będzie sterowany sygnałem z alternatora. W ten sposób podczas pracy silnika lodówka będzie pracować na 12V z alternatora a przy wyłączonym silniku z solarów. W momencie kiedy napięcie na aku (z solarów) spadnie poniżej 12V na wejście nr 3 przestanie być podawany sygnał wysterowania i lodówka poszuka 230V lub gazu...
W ten sposób praktycznie przez cały czas będę używać lodówkę "za darmo" i co najważniejsze bez obawy, że po powrocie ze zwiedzania zastanę tylko pozostałości po spalonym kamperku...
Co o tym myślicie
RML8555 (Medium).jpg
|
 |
Plik ściągnięto 86 raz(y) 66,13 KB |
|
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 478/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2016-05-09, 08:04
|
|
|
Nici z telewizji wieczorem, bez hałasowania silnikiem lub prądnicą.
Tylko pojemność akumulatora i słońce są sprzymierzeńcem.
I indywidualne preferencje. Oraz dystrybucja energią
Rozważałem podobne rozwiązanie, ale musiałbym dołożyć akumulator i 200w paneli. |
|
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2016-05-09, 09:30
|
|
|
Bronek napisał/a: |
Rozważałem podobne rozwiązanie, ale musiałbym dołożyć akumulator i 200w paneli. |
U mnie pierwotnie był jeden panel 100W (stary, duży i ciężki), teraz będą same giętkie i lekkie - 3 x 150W + 1 x 100W - tyle miałem miejsca na dachu
450W z solarów + aku 200Ah do lodówki - bo jest duża...
100W z solara + alternator + aku 100Ah dla pozostałych sprzętów w zabudowie...
Jak się okaże, że mam nadmiar energii to od czasu do czasu, poprzez przetwornicę, będę zasilał klimę stacjonarną zamontowaną na dachu. |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 478/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2016-05-09, 10:32
|
|
|
Gratuluję optymizmu
Z tą klimą to .... |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2016-05-09, 10:54
|
|
|
Bronek napisał/a: | :spoko Gratuluję optymizmu
Z tą klimą to .... |
Klima bierze 950W. Przy założeniu, że sprawność przetwornicy nie jest 100-procentowa, aby to uzyskać potrzebuję jakieś 100A.
Jeśli lodówka zadowoli się 300W (teoretycznie) z dwóch solarów, to jedną 150 dołożę do tej 100W i będzie 250W plus alternator. W ubiegłym tygodniu kupiłem nowy, mocniejszy, taki który jest w stanie dać 150A. W tej sytuacji krótkotrwałe użycie klimy (nie zależy mi na zrobieniu chłodni) nie powinno stanowić problemu. |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 478/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2016-05-09, 11:09
|
|
|
A propos , krótkotrwałego użycia klimy
Problemem klimatyzacji w kamperze jednym z wielu jest izolacja budy.
Działa jest fajnie , nie działa w kilka chwil jest nie fajnie.
Czyli nie da się wychłodzić wnętrza , i utrzymać temperaturę.
Lodówka z racji izolacji utrzyma zimno , kamper (zwykły kamper) nie. Chyba ,że robiony ekstra lub z izotermy gdzie ściany mają ponad 10cm.
. W słoneczny dzień sufit jest cieplutki jak grzejnik.
Delikatnie sugreuję odpuścić . Bo gdyby się dało to wielu by tak miało .
Testuj może się uda , wtedy od razu znajda się naśladowcy. |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2016-06-03, 14:52
|
|
|
Wracam do tematu, ponieważ napotkałem problem z którym nie mogę sobie poradzić
Kupiłem i wymieniłem uszkodzony przekaźnik, który w/g poprzedniego właściciela był powodem podmianki elektroniki, jednakże coś jest nie tak...
Lodówka działa na 12V, na 230V niby też (tu mam małą wątpliwość co do grzałki, ale same jej wysterowanie jest OK), natomiast na gazie poprawnie przełącza i uruchamia zapalnik i chłodzi, ale cały czas piszczy buzer i miga czerwona dioda LED informująca o błędzie
Sterowniki do lodówek to nie moja bajka i przyjdzie chyba się poddać
Może któryś z kolegów "naprawiaczy" coś podpowie lub podejmie się naprawy. Ewentualnie kupię takową elektronikę (fotka nr 2 z pierwszego posta).
Nurtuje mnie jeszcze jedna sprawa.
Wszyscy powtarzają, że lodówka najlepiej chłodzi na gazie. Jak się domyślam, wynika to z większej mocy grzewczej palnika gazowego. Zauważyłem też, że im większa lodówka tym grzałki są mocniejsze.
W takim razie jeśli w swojej wymienię grzałkę 12V na mocniejszą to teoretycznie powinienem uzyskać lepsze chłodzenie. Czyż nie Poprawcie mnie jeśli się mylę |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
kaimar
weteran kaimar

Twój sprzęt: MOBILVETTA LAIKA CARADO RT GiottiLine
Nazwa załogi: MTM Campery
Pomógł: 17 razy Dołączył: 03 Lut 2007 Piwa: 89/3 Skąd: Czechowice-Dziedzice
|
Wysłany: 2016-06-03, 16:01
|
|
|
Roberto napisał/a: | Ewentualnie kupię takową elektronikę (fotka nr 2 z pierwszego posta). |
Mam taką elektronikę, nową. Kontakt telefoniczny lub na priv. |
_________________ www.camperymtm.pl
www.kamperownia.pl |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|