Strona główna / MOTO Lifestyle / Kampery i przyczepy – kto jest kim w świecie caravaningu?
Kampery i przyczepy kto jest kim w świecie caravaningu?
Marcin Wiła Lipiec 25, 2017 MOTO Lifestyle,
Większość miłośników samochodów wie, że Mini należy do BMW,
a Dacia znajduje się w portfolio Renault.
Jest jednak taki segment motoryzacji, który w Polsce pozostaje mało rozpoznany. To potężny na świecie, ale rosnący także w naszym kraju rynek pojazdów turystycznych – kamperów oraz przyczep campingowych. Odpowiedzmy więc sobie na pytanie who is who; w świecie caravaningu.
Rynek nowych kamperów rośnie w siłę na całym świecie, a trend ten możemy zauważyć także w Polsce. Salon Caravaningowy w Poznaniu organizowany w ramach targów Motor Show z roku na rok zajmuje coraz większą powierzchnię, przyciąga więcej wystawców oraz zwiedzających. Warto też odnotować, że w tym roku w targowym plebiscycie dziennikarze motoryzacyjni nagrodzili aż dwa pojazdy z kategorii pojazdów turystycznych (Włodzimierz Zientarski – przyczepę Caretta, a Piotr Kozłowski kampera marki Le Voyageur). Również pytani o to dystrybutorzy i producenci przyznają, że zainteresowanie nowymi pojazdami campingowymi w Polsce rośnie.
Niemcy rosną, Polska raczkuje
Niestety, brakuje w naszym kraju oficjalnych statystyk dotyczących rynku caravaningowego. Nie dysponujemy dokładnymi liczbami dla nowych rejestracji pojazdów rekreacyjnych w Polsce, a wszelkie szacunki byłyby mało wiarygodne, jako że opierałyby się na deklaracjach sprzedawców i nie uwzględniałyby importu prywatnego. Poza tym w Polsce kampery rejestrowane są jako pojazdy specjalne, a więc nie ma dla nich odrębnej kategorii urzędowej.
– Możemy założyć, że Polsce bliżej do Portugalii, gdzie w 2016 roku zarejestrowano 80 sztuk pojazdów turystycznych niż do Niemiec – mówi Maciej Kinal z portalu Camprest.com – Rynek jednak rośnie, a coraz więcej europejskich graczy chciałoby ukroić dla siebie polski kawałek tortu – podkreśla.
Według najnowszych szacunków, u naszych zachodnich sąsiadów zarejestrowanych jest już blisko 460.000 samych tylko kamperów (a więc bez przyczep). Najnowsze dane opublikowane przez European Caravan Federation pokazują, że wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów turystycznych (przyczep i kamperów), jeśli porównamy go rok do roku, wyrażany jest już w wartościach dwucyfrowych. Nawet rynki, które w ostatnich latach wykazywały zadyszkę i osłabienie, w 2016 roku zanotowały wzrosty (np. Włochy, Hiszpania).
Wiele marek, ale kilku właścicieli
Odwiedzając salony sprzedaży kamperów czy targi pokroju Caravan Salon w Düsseldorfie wielu pasjonatów caravaningu traci głowę w gąszczu marek i producentów, nie zdając sobie sprawy z ich wzajemnych powiązań. Warto więc uporządkować informacje i podobnie jak w przypadku marek aut osobowych, posiąść orientację, kto jest kim w tym segmencie motoryzacji.
Pierwsze skrzypce na większości zachodnioeuropejskich rynków od dziesięcioleci gra niemiecka grupa producencka Erwin Hymer Group, która górowała nad konkurentami w wynikach sprzedaży. Ale w ostatnich latach musiała ona stawić czoła producentom z południowej Europy, którzy postawili na międzynarodową ekspansję.
Na przełomie roku 2016 i 2017 francuska grupa Trigano przejęła słoweńską Adrię, a ruch ten zbliżył grupę do niemieckiego giganta. Tym bardziej, że wcześniej wcieliła ona już w swoje struktury włoskie marki, takie jak McLouis, Mobilvetta czy Rimor. Na chwilę obecną koncern podzielony zostaje na dwie „odnogi” – włoską (Trigano SpA, zbudowaną głównie wokół marek Caravan International oraz Roller Team) oraz francuską (VDL skoncentrowaną na markach Chausson i Challenger).
Hymer chyba zdał sobie sprawę z rosnącej w siłę konkurencji, co potwierdzają decyzje o przejęciu kanadyjskiej marki Roadtrek czy brytyjskiej grupy The Explorer Group, liczącego się gracza na rynku przyczep campingowych na wyspach – rynku o olbrzymim potencjale, co potwierdza liczba rejestracji w tym segmencie.
Jedna fabryka – wiele marek
Konsolidacja marek ma oczywiście swoje odzwierciedlenie w optymalizacji kosztów i łączeniu zakładów produkcyjnych. Nikogo obeznanego z branżą nie dziwi już fakt, że pojazdy różnych marek powstają w tych samych zakładach.
I tak w Tournon (południowa Francja) w największym zakładzie produkcyjnym Trigano zjeżdżają z taśmy zarówno kampery Chausson i Challenger, jak i przyczepy Sterckeman oraz Caravelair. W Font Vendome natomiast powstają „blaszaki” Karmann Mobil, Autostar buduje zintegrowane pojazdy marki Challenger, montownie Chausson i McLouis niejako „przy okazji” zaangażowane są także w budowę pojazdów nowej marki Forster.
Wszelkie budżetowe „klony” wielkich marek z grupy Erwin Hymer także składane są w jednej fabryce w Neustadt w niemieckiej Saksonii (fabryka Capron zajmuje się produkcją kamperów marek Sunlight i Carado). Alkowy Bürstner powstają w fabryce Dethleffsa, przyczepy Eriba w montowni LMC, a „blaszaki” Hymer Car w zakładach należących do marki Laika we Włoszech.
– Co ciekawe, nowa inwestycja o wartości 18 milionów euro w rozbudowę montowni LMC w niemieckim Sassenberg (z początkiem roku 2018 przybędzie tu 17.500 m kw. powierzchni) ma zwiększyć możliwości produkcyjne z 7.500 do 13.500 przyczep koncernu rocznie. Sama marka LMC zarzeka się jednak, że produkcji kamperów pod własną marką nie zaprzestanie i będzie ją sukcesywnie rozwijać – mówi Maciej Kinal.
Marka Hobby (oraz należąca do niej firma Fendt) w dalszym ciągu wiedzie prym w kategorii przyczep campingowych. Jednak z racji tego, że przyczepy co do zasady są tańsze, nawet ich duża sprzedaż i znaczący udział w rynku nie pozwalają na osiągnięcie obrotów porównywalnych z tymi, jakie notują czołowi producenci kamperów.
Marka Knaus Tabbert po załamaniu rynku w latach 2008/2009 została przejęta przez holenderską grupę HTP (posiadającą także udziały w firmie Morelo, produkującej olbrzymie i luksusowe pojazdy turystyczne). Nowy inwestor kontynuuje tzw. strategię zrównoważonego wzrostu, co do tej pory się sprawdza i ma się przełożyć na zwiększenie obrotu o kolejne 100 milionów euro w roku 2017. Firma zainwestowała w nowe fabryki na Węgrzech, a w jej portfolio znajdują się m.in. marki T@B (tzw. Tabbert dla młodych) oraz Weinsberg.
Spółka Rapido, zrzeszająca marki Rapido, Dreamer, Fleurette, PLA, Westfalia czy Itineo, obok kamperów skupia się ostatnio także na produkcji domków holenderskich na potrzeby ośrodków wypoczynkowych, a jej przychody wyniosły w 2016 roku 350 mln euro.
Obcemu kapitałowi czoło stawia jak na razie niemieckie Carthago, które od czasu produkcji pierwszych „blaszaków” na bazie Volkswagena nie tylko rozwinęło się, ale także zachowało charakter „rodzinnego” biznesu. Na własnym know-how i doświadczeniu Carthago stworzyło tańszą markę Malibu, oczywiście nie oddając jej wszystkich atrybutów technicznych z droższych modeli.
„Szpagat” polegający na promowaniu dwóch podobnych marek, jednak skoncentrowanych na różnej grupie docelowej na razie się marce udaje. Większość modeli Malibu, jak i tańszych modeli Carthago powstaje w specjalnie wybudowanej w tym celu fabryce w Słowenii, w Niemczech natomiast pozostaje produkcja najdroższych modeli, w tym tzw. linerów.
Mniejsi także rosną
Najmniejszą z ujmowanych w zestawieniach grupą producencką jest francuska grupa Pilote, na którą składają się marki Le Voyageur, Bavaria, Frankia, RMB czy Hanroad. Kampery tych marek szturmem zdobywają kolejne rynki europejskie, przez co w najbliższych latach możemy spodziewać się ich wzrostów.
– Obok wielkich koncernów zrzeszających liczące się marki, na rynku znajdziemy także wiele godnych podziwu „samotnych wilków” – marek, które już osiągają, lub za chwilę osiągać będą obroty powyżej 100 mln euro. Wystarczy wymienić tu takie marki jak Pössl, Globecar, czy Vario Mobil – dodaje przedstawiciel portalu Camprest.com.
Rynek, szczególnie ten zachodnioeuropejski kwitnie, ale świadomy klient powinien zdawać sobie sprawę, że czasem konkurencja między markami jest pozorna
. Coraz częściej walka o klienta odbywa się pomiędzy dealerami różnych marek należących do tego samego koncernu, nierzadko produkujących swe pojazdy w tej samej fabryce. Pod tym względem rynek pojazdów turystycznych nie różni się znacznie od całego rynku samochodowego.
Twój sprzęt: IVECO DAILY III
Nazwa załogi: BRAK Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Sie 2011 Piwa: 566/755 Skąd: z Rumi przez jedno i
Wysłany: 2017-11-15, 22:32
"Niestety, brakuje w naszym kraju oficjalnych statystyk dotyczących rynku caravaningowego. Nie dysponujemy dokładnymi liczbami dla nowych rejestracji pojazdów rekreacyjnych w Polsce, a wszelkie szacunki byłyby mało wiarygodne, jako że opierałyby się na deklaracjach sprzedawców i nie uwzględniałyby importu prywatnego. Poza tym w Polsce kampery rejestrowane są jako pojazdy specjalne, a więc nie ma dla nich odrębnej kategorii urzędowej. "
moim zdaniem przekłamanie , każdy kamper czy z importu prywatnego czy dilerskiego musi przejść przez biurko w Urzędzie Celnym , oni maja statystyki dokładne nie uwzględniające tylko robótek ręcznych lokalnych przerabiaczy z dostawczaków , mieściło by się to w kilku procentach .
może w UC trzeba pytać by wiedzieć jakie sa cyferki i będzie git
Pewnie najlepszy produkt, najlepszej firmy.
A notatka warta przeczytania.
Nie jestem taki
To kamper specjalnie dla naszych psów, a One tylko podłogi dużo potrzebują w relatywnym stosunku do 7m kampera.
Morelo im jednak nie odpowiadał Marmurowa podłoga podgrzewana im szkodzi.
Pytałem tutaj Sz. Kolegów o ten model I wybór to ich zasługa.
Poważniej, ta szafka, to ta ze zlewem odwrócona na "salon". Empirycznie w Poznaniu stwierdzono, jest przestrzennie i kundle nie będą tak się pętały pod nogami.
Nie ma innej marki (ja nie znam) z takim układem.
Są trzy na "mobile" ale manual i per saldo droższe i ja PiPKa to u niemca nie kupię.
Po prawdzie, to zawracanie du.. py za niewielkią róznicę.Wygoda za to większa. Mój wybór. 58lat jestem żyjącym saperem.
Bronek , kupuj naprawdę warto.
Bardzo dobra zabudowa nie miałem , ale nie raz się jej przyglądałem.
Jedynie to łóżko , ale Wy to młodzi ludzie to możecie na ciasnym wyrku ...
Moja odp:
Ja odwrotnie, nie rozumiem jak można ciągle z(edit: kobietą/itp.), co jest się na co dzień, jeszcze być co noc?
Ja przyjmuję je lub bywam u nich .. Ale nie sypiam z kobietami.
Kamper i przyczepa mnie tego oduczyły.
Plan jest taki, żona od tyłu ja z przodu potem zmiana i szpak bociana.... ......... (.....)
......
....
Sam namawiałem (Endiego) do automatu, to i tu powinienem być twardy wobec siebie.
Warunki:
-Integra,
- automat,
- tempomat ,
- max. 7m długości,
-wygodny kibel i natrysk,
-garaż,
-więcej miejsca niż obecnie w "salonie" ,
dwa przyjazne oddzielne spania, bez blokowania całkowitego stołu i dojścia do kibla
Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
Wysłany: 2017-11-16, 10:59
BIORCA napisał/a:
łóżko mi się nie widzi , wzdłuż byłoby fajniej .
Jo! Ale to +50cm i przy 7m robi się już locha.
.
Doczytałem że Autostar też coś pod swoim dachem lepi do kupy, sam jednak nie jest lepiony gdzie indziej. Tak wynika z artykułu ale niekoniecznie tak jest.
W przypadku braku takiej kooperacji dostrzegam + i -1
Lepiej ulepiony, solidniejsze materiały nie do końca wyznaczane księgowymi w tak szerokim rozmachu jak u innych producentów.
Minus to zapewne cena wyjściowa z fabryki.
Oglądałem ostatnio tego z Głogowa (kol.Osa), ale to pół integra - jednak niestety.
Bronek, Twój emsilułis Twój już w nowych dłoniach?
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
Mamy tutaj jesień " dupy średniowiecza" , a Europa przeżywa m. in renesans kamperowy.
Otóż mam niewielkie szanse, że dostanę nowego kampera przed lipcem 2018.
To szukałem przyczyny :uchodźcy, kryzys, gnijąca gospodarka europejska?
A słyszał może o tym o czym powszechnie wiadomo że w czasach kryzysu wyjątkowo dobrze sprzedają się auta luksusowe?
A do takich można zaliczyć jak najbardziej kampera który nowy kosztuje tyle co mieszkanie o którym marzą miliony (nowy prywatnie kamper jest całkowicie nieopłacalny to fanaberia z ekonomicznego punktu widzenia)
Widziałem ostatnio dziadka który się lansował kamperem za ~300tys Eu który wbił się na jakiś tani kemping w cro. co by kibice byli, oczywiście w środku jeszcze auto smart z dwa motory i te spojrzenia innych, dziadek jedną nogą w grobie ale lans musi być
Wyglądało to komicznie a zanim się wypakował gratami,autami,motorami parawanami minęły z dwa dni.
Edit.
a może traktują głupole kampera jako arkę na złe czasy i jak coś to myślą że nim uciekną (rekordowo dużo buduje się też schronów prywatnie) były nawet kiedyś a może i są dalej kampery "arca"
Tyle tylko że pierwszy słaby impuls elektromagnetyczny ich kampery zamieni cepkę a ci starszymi pojadą spokojnie dalej.
Twój sprzęt: LaLunia II / Mobilvetta K-yacht MH 85
Nazwa załogi: PaPi Team Pomógł: 18 razy Dołączył: 05 Paź 2008 Piwa: 315/493 Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2017-11-16, 13:03
Bronek napisał/a:
I ..... Te ławeczki wzdłuzne ze sprytnym składaniem w fotele do jazdy to dobra sprawa . Jak w starych np Hymerkach .
Przyglądałem się tym ławeczkom, równie z ciekawością. Jest trochę pierdzielenia ze składaniem i przechowywaniem elementów siedziska ale dają możliwość montażu dwóch, osobnych i dość sporych koszy podróżnych dla piesków na przykład.
Dla bezpieczeństwa zwierzaczków wydaje się to bezcenne.
Twój sprzęt: CARTHAGO C-LINE 4.8 I Pomógł: 9 razy Dołączył: 19 Sty 2007 Piwa: 71/31 Skąd: Radom
Wysłany: 2017-11-16, 13:04
pasza napisał/a:
Bronek napisał/a:
Mamy tutaj jesień " dupy średniowiecza" , a Europa przeżywa m. in renesans kamperowy.
Otóż mam niewielkie szanse, że dostanę nowego kampera przed lipcem 2018.
To szukałem przyczyny :uchodźcy, kryzys, gnijąca gospodarka europejska?
A słyszał może o tym o czym powszechnie wiadomo że w czasach kryzysu wyjątkowo dobrze sprzedają się auta luksusowe?
A do takich można zaliczyć jak najbardziej kampera który nowy kosztuje tyle co mieszkanie o którym marzą miliony (nowy prywatnie kamper jest całkowicie nieopłacalny to fanaberia z ekonomicznego punktu widzenia)
Widziałem ostatnio dziadka który się lansował kamperem za ~300tys Eu który wbił się na jakiś tani kemping w cro. co by kibice byli, oczywiście w środku jeszcze auto smart z dwa motory i te spojrzenia innych, dziadek jedną nogą w grobie ale lans musi być
Wyglądało to komicznie a zanim się wypakował gratami,autami,motorami parawanami minęły z dwa dni.
Edit.
a może traktują głupole kampera jako arkę na złe czasy i jak coś to myślą że nim uciekną (rekordowo dużo buduje się też schronów prywatnie) były nawet kiedyś a może i są dalej kampery "arca"
Tyle tylko że pierwszy słaby impuls elektromagnetyczny ich kampery zamieni cepkę a ci starszymi pojadą spokojnie dalej.
dziadek jedną nogą...........co ma zrobić z pieniędzmi ---tobie dać bo ty rozumiem--jeszcze młody--- WYDAJE na to co lubi
Całe południe europy takimi dziadami w zimę zapełnione i głównie oni nakręcają ten rynek
_________________ KoKo
Piszę tylko merytorycznie.
Mądrzy ludzie wiedzą przed a nie po
Twój sprzęt: LaLunia II / Mobilvetta K-yacht MH 85
Nazwa załogi: PaPi Team Pomógł: 18 razy Dołączył: 05 Paź 2008 Piwa: 315/493 Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2017-11-16, 13:15
pasza napisał/a:
Widziałem ostatnio dziadka który się lansował kamperem za ~300tys Eu który wbił się na jakiś tani kemping w cro. co by kibice byli, oczywiście w środku jeszcze auto smart z dwa motory i te spojrzenia innych, dziadek jedną nogą w grobie ale lans musi być
Wyglądało to komicznie a zanim się wypakował gratami,autami,motorami parawanami minęły z dwa dni.
Ty chciałeś się dowartościować i nazwałeś się - pasza - a dziadkowie mają takie zabawki, bo ich na to stać .
Ot i cała tajemnica.
dziadek jedną nogą...........co ma zrobić z pieniędzmi ---tobie dać bo ty rozumiem--jeszcze młody--- WYDAJE na to co lubi
Całe południe europy takimi dziadami w zimę zapełnione i głównie oni nakręcają ten rynek
W zimę to raczej kampingi są zawarte w cro. i publiczności brak a dziadeks wbijał się pod koniec czerwca coby kibice jednak byli.
Wypasione jadące kampery widać głównie w lecie, jesienią widać takie jakich jest większość a w zimę niemal wcale żadnych. ( to me obserwacje)
Tak dokładnie dać mi, ja to bym pokazał dopiero dziadydze jak się lans robi
(zawsze to samo do przewidzenia)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum