Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Elektryka od podstaw
Autor Wiadomość
Sami 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Mitsubishi L300 91r 2.5D
Dołączył: 08 Maj 2018
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Valby
  Wysłany: 2018-05-08, 16:21   Elektryka od podstaw

:gwm Witam , w moim kamperku padł energoblok. postanowiłem go wywalić i zbudować od nowa układ.
Zamontowałem solar 235w wraz z regulatorem Pwm 30A i podłączyłem do akumulatora pokładowego. lodówkę wymontowałem bo nie działała i zamontowałem zwykła na 230v. transformator dc/ac 230v niestety nie dał rady współpracować z ładowarka solarną i sie spalił.. moja wina , producent zaznaczył że nie wolno podłączać do źródeł ładowania, tylko do aku bez. więc zacząłem drążyć temat i znalazłem UPS firmy volt który współpracuje podobno z regulatorami solarnymi ale już nie zalecają podłączania go pod alternator auta. i tu pytanie czy ktoś już budował elektrykę z 3 źródłami ładowania akumulatora ?? Załączam schemat jaki chcę zrealizować i potrzebuję pomocy i porady.
Narazie jest tylko Solar podłączony do akku oraz urządzenia 12v z regulatora.
Pozdrawiam Ciepło

schemat elektryki w kamperze.jpg
Plik ściągnięto 92 raz(y) 63,97 KB

schemat elektryki w kamperze zalecane przez firmę Volt.jpg
Plik ściągnięto 40 raz(y) 50,23 KB

Ostatnio zmieniony przez Sami 2018-05-09, 16:56, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
mrsulki 
weteran
w średnim wieku


Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 06 Gru 2007
Piwa: 44/22
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2018-05-08, 16:41   

Polecam najpierw lekturę:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=22793
_________________
Radek
Ignavis semper feriae sunt...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sami 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Mitsubishi L300 91r 2.5D
Dołączył: 08 Maj 2018
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Valby
Wysłany: 2018-05-08, 17:33   

dzięki przeczytałem tą wiedzę posiadam , potrzebuję wiedzy od kogoś kto podobną instalacje zbudował i podzieli się nazwami komponentów jakie użył , bo kupowanie w ciemno i sprawdzanie czy się nie popalą bo producent nie zainstalował odpowiedniego zabezpieczenia ...
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2018-05-08, 20:10   

Tu masz instalację na gotowo
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=29870

Po tym już wszystko będzie jasne... :haha: ja mam podobnie. Nie długo działa u mnie bo dopiero 2 tyg ale są ludzie u których już dłużej. Ja mam też inna przetwornice. Nie tak wypasiona ale z miękkim startem itp.
Gdybyś miał pytania pisz. Znawca nie jestem ale co mam u siebie mogę opisać.
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sami 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Mitsubishi L300 91r 2.5D
Dołączył: 08 Maj 2018
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Valby
Wysłany: 2018-05-08, 20:29   

Hej :D link nie działa :)
ale generalnie do całego układu chcę dorzucić tą przetwornicę/ups

https://www.eltrox.pl/prz...v-500-800w.html

oraz zbudować układ ładowania aku z alternatora za pomocą tego :

https://techtron.pl/p2523,modul-ladowania-dodatkowego-akumulatora-separator-sa40.html

i teraz pytanie jak to po podłączam czy mi nie zaczną wariować urządzenia i w efekcie dojdzie do awarii któregoś z nich.

Pozdro
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2018-05-08, 20:57   

https://www.camperteam.pl...pic.php?t=29870

Ten już powinien zatrybic.
Ja też wiele myślałem i wymyślalem aż w końcu po kilku nie udanych zakupach zrobiłem jak Świstak napisał. I działa.

Czy będą zakłócenia? Nie wiem... Gdyby miałyby być jak zrobisz wg opisu to pewnie autor by napisał. Jest tam kilka bezpiecznikow więc nie powinno pójść więcej prunda niż powinno. Co znaczy, że nie powinno się nic spalić.

Ja mam małą przetwornice 450W i lodówka chodzi bez zakłóceń. Ona ma zainstalowany reset z samostartem więc jest praktycznie bez obsługowa.
Jako separator aku mam cyrix-ct-1224v-120a-p-448.html który ładuje aku w obie strony tzn podczas jazdy z altka a podczas postoju z solara lub ładowarki stacjonarnej podłączonej do aku zabudowy.
Instalacja solarna to solar 270W i mppt tracer 40A. Kupiony na wyrost gdybym potrzebował więcej prądu. Jak do tej pory lodówka chodziła na solar kilk dni a słońca nie był za wiele i nie było spadków. A jak doszedł Cyrix-ct to już w ogóle zapomniałem, że lodówka istnieje. Prunda aż nadto. A w nocy pracowało webasto suche nonstop.

Zastanów się czy chcesz wyważac otwarte drzwi. Czy warto. Chyba, że lubisz coś tworzyć sam. Ale w tym wypadku byś się nie pytał. Ja jestem zadowolony i każdemu polecam to rozwiązanie.

Koszt to:
Cyrix-ct 200zl z przesylka
Przetwornica od producenta z Gdyni Chwaszczyno 365zl chyba
Solar z alledrogo nowy 670zl
Tracer 40A z wyświetlaczem mt50 920zl z aliexpress
Aku kwasiak 180Ah koło 500zl
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sami 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Mitsubishi L300 91r 2.5D
Dołączył: 08 Maj 2018
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Valby
Wysłany: 2018-05-09, 16:51   

To chyba zamontuję tego Volta Sinuspro 800 W za 410zł bez doładowania z alternatora.

A powiedz mi , mierzyłeś ile wat energii produkuje twój solar ?? Bo ja mam 235watt polikrysztrał kupilem na aukcji za 250zł 4 letni. i maks co mi daje to 80watt na płasko początek maja w słoneczny dzień.
z wyliczen wynika mi ze lodówka a+ której producent oświadcza o zużyciu około 12w na godzinę , ale tą liczbę pomnożyłem przez 3 dla pewności czyli około 40w wraz ze stratami mocy na przetwornicy to powinno mi te 80watt starczyć by podładowac akku na noc. Akku mam 80ah AGM.

schemat elektryki w kamperze.jpg
Plik ściągnięto 29 raz(y) 63,97 KB

schemat elektryki w kamperze zalecane przez firmę Volt.jpg
Plik ściągnięto 27 raz(y) 50,23 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2018-05-09, 19:27   

Nie jestem biegły w tych sprawach... Jak mierzylem po zamontowaniu na wyjściu z solara dawało 36V i 7.5A pokazywało na regulatorze pwm. Po podłączeniu mppt dużo więcej. Nie pamiętam ile. Na zdjęciu pomiar po montażu. Mam nadzieję, że coś z tych info wydumasz.
Co mogę Ci polecić to ta moja przetwornice. Miałem inna niby 1500/3000 z tych no name i nie chodziła. Ja mam tą z drugiego linku.

https://www.sklepelektryk...al-ips700s.html

https://www.easymar.pl/mo...5279203143.html

https://techtron.pl/p2668,polska-przetwornica-napiecia-12v-24v-230v-sinus.html

IMG_20180418_152136.jpg
Plik ściągnięto 12 raz(y) 1,45 MB

_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xbartman 
stary wyga


Twój sprzęt: Nissan Primastar
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 15 Gru 2016
Piwa: 64/10
Skąd: Łódź/Pristina
Wysłany: 2018-05-09, 19:45   

Nie rezygnuj z doładowania z alternatora, moim zdaniem to błąd. Nie zawsze jest słońce, które uzupełni Ci zapas energii. Chyba, że będziesz korzystał z kempingów i zasilania ze słupka. Ale z tego tematu wnoszę, że raczej tak nie będzie.
Co do prądu z solara, ja też kupiłem używkę 240W i wyciągam z niego do 150W, na płasko. Z tym że mój solar daje napięcie do (o ile dobrze pamiętam) 36V i mam regulator MPPT. To robi różnicę.
Odnośnie zużycia prądu przez lodówkę, dolicz prąd jałowy przetwornicy. W zależności od modelu przetwornicy może to być nawet do 25-30Ah na dobę.
Co do tego Volta Sinuspro 800 to poszukaj opinii użytkowników. Ja mogę z pełną odpowiedzialnością polecić Ci IPS-700-S AzoDigital. Poleciłem ją Kaszubowi i kilku osobom z forum i są zadowoleni. Nowa wersja ma algorytm oszczędzający prąd podczas pracy bez obciążenia. Do naszych potrzeb jest więc idealna.
_________________
Pozdrawiam, Bartek
Moje podróże: www.w4stronyswiata.com

"Jeśli wyruszasz w podróż do Itaki, pragnij tego, by długie było wędrowanie, pełne przygód, pełne doświadczeń." - Konstantinos Kawafis
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sami 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Mitsubishi L300 91r 2.5D
Dołączył: 08 Maj 2018
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Valby
Wysłany: 2018-05-09, 22:13   

Dzięki za podpowiedzi i odpowiedzi :) JA jak robiłem pomiary to prostopadle do słonca pokazywało 39v , max wg producenta to 37 , na płasko wpokazywało mi maksymalnie 32V. ale pod obciazeniem około 120watt pokazywało mi 6.5 A i 13.5V na panelach.

znalazłem taki UPSik z AZO

co wy myślicie o nim ??

https://www.polskieprzetw...products_id/114

Parametry / Nazwa produktu: Sinus-500PRO 500VA 12V/230V
Napięcie wejściowe [VAC]: 140÷275 VAC
Napięcie wyjściowe [VAC]: 230 VAC
Moc maksymalna: 500 VA
Moc ciągła: 350 VA
Przebieg napięcia na wyjściu: Sinusoidalny
Częstotliwość napięcia zasilania: 45÷65Hz
Częstotliwość napięcia wyjścia: zasilanie z sieci - zgodna z częstotliwością sieci 45÷65Hz
Częstotliwość napięcia wyjścia: zasilanie z akumulatora - 50Hz
Czas przełączenia: < 4ms
Miękki rozruch silników indukcyjnych: TAK
Zabezpieczenie przeciążeniowe: TAK
Zabezpieczenie zwarciowe: TAK
Zabezpieczenie zamiany polaryzacji zasilania: TAK
Zabezpieczenie termiczne: 80°C
Zab. zakresu napięcia zasilania: 120-275 VAC
Alarm dźwiękowy: TAK
Współpraca z generatorami prądu: TAK
Prąd ładowania akumulatora: 3A / 7A / 10A
Ostrzeżenie przed rozładowaniem akumulatora: TAK
Temperatura pracy: –10°C ~ +40°C
Sprawność: >97%
Chłodzenie: Aktywne
Złącze zasilania: Kabel zasilający z wtyczką 230VAC
Gniazdo wyjściowe 230V: 1 x E (z bolcem)
Obudowa: Aluminium
Stopień ochrony (IP): IP21
Wymiary LxWxH [mm]: 140x180x350
Waga [kg]: 5.1 kg
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
xbartman 
stary wyga


Twój sprzęt: Nissan Primastar
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 15 Gru 2016
Piwa: 64/10
Skąd: Łódź/Pristina
Wysłany: 2018-05-09, 22:29   

Jeszcze raz napiszę; szukaj opinii osób, które takie urządzenie testowały. Ja podałem Ci przetwornicę, która na pewno działa z lodówką. Dodam, że zanim ją znalazłem testowałem trzy inne o podobnych parametrach i jedną 1000/1500W. Żadna z nich się nie sprawdziła. Jeśli chcesz możesz przetestować ale wydaje mi się, że najlepiej trzymać się urządzeń sprawdzonych.
W specyfikacji tego UPSa nie widzę informacji o prądzie jałowym. Tego bym próbował się dowiedzieć na początek.
_________________
Pozdrawiam, Bartek
Moje podróże: www.w4stronyswiata.com

"Jeśli wyruszasz w podróż do Itaki, pragnij tego, by długie było wędrowanie, pełne przygód, pełne doświadczeń." - Konstantinos Kawafis
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2018-05-09, 22:33   

Tu moja wiedza się kończy. Jedyne co widzę to praca ciągła to 350W czyli mniej w polecane prze Xbartmana i mnie. Fajna funkcja, że z automatu przełącza z 230 na 12 i spowrotem. No i też ma miękki start. Nie ma auto restartu a to duży minus. Bo u mnie pomimo, że lodówka ma 85W to i tak przetwornica się wyłącza czasem i następuje ponowny start. Ty będziesz musiał to robić manualnie. Ma sygnał dźwiękowy który zlikwidowano w tej którą ja mam. Plusem jest, że nie musisz mieć dodatkowej ładowarki. Nie wiem jak chodzi chłodzenie ale u mnie chyba im ciepłej tym mocniej daje wentylator. No i nie pokazuje ile zjada jak nie pracuje...
Mam nadzieję, że czegoś nie pokrecilem... :lol:
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
sławek w. 
stary wyga


Twój sprzęt: Fiat Ducato III
Nazwa załogi: Sławek W
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Sty 2010
Piwa: 10/1
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-05-09, 22:40   

Sami napisał/a:
czy ktoś już budował elektrykę z 3 źródłami ładowania akumulatora ??


Budowałem, poczytaj moją budowę - https://www.camperteam.pl...r=asc&start=120
Elektryka oparta na CBE - podłączony akumulator silnikowy, 2 x pokładowe i słupek. Ponadto solary 3x100 przez regulator Votronica z rozdziałem ładowania na pokładowe i silnikowy. Przetwornica Volt 1500/3000 podłączona bezpośrednio do akumulatorów nie sprawia problemów.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Sami 
początkujący forumowicz


Twój sprzęt: Mitsubishi L300 91r 2.5D
Dołączył: 08 Maj 2018
Postawił 1 piw(a)
Skąd: Valby
Wysłany: 2018-05-10, 08:57   

Witam wstępnie zdecydowałem się na zakup Przetwornicy AZO IPS 700 S

https://botland.com.pl/przetwornice-step-up/10240-przetwornica-dcac-step-up-azo-digital-ips-700s-12230v-450va.html

Za ładowanie na postoju będzie odpowiadał zwykły prostownik,

https://hechtpolska.pl/pl/p/PROSTOWNIK-SAMOCHODOWY-HECHT-2013/10233

A żródło zasilania w razie dostępu do zewn sieci będzie porpostu manualne przełączanie.
Nie mam czasu na eksperymenty z przekażnikiem :) pozdrawiam
i prosze o opinię

schemat elektryki w kamperze FInalny i Prosty.jpg
Plik ściągnięto 46 raz(y) 72,33 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
KASZUB 
weteran


Twój sprzęt: Samojebka ducato by KASZUB
Nazwa załogi: My
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Sie 2014
Piwa: 60/63
Skąd: Celbowo koło Pucka
Wysłany: 2018-05-10, 14:26   

Chyba tylko skrzynki z bezpiecznikami wstawić i gotowe :ok
_________________
Jak zbudowałem http://tiny.pl/g47tw
I jak próbuję budowac https://tiny.pl/gzg7j
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***