 |
|
Lodówka 12v na postoju. |
Autor |
Wiadomość |
Hugo
początkujący forumowicz
Dołączył: 04 Mar 2018 Postawił 3 piw(a) Skąd: Rogaland
|
Wysłany: 2018-05-14, 23:42 Lodówka 12v na postoju.
|
|
|
Dzisiaj zabrałem się za naprawę lodówki.
Przedmuchałem dysze gazu, lodówka zaczął bez problemu odpalić na gazie. Przy okazji znalazłem upalony kabel.
Lodówka pobiera około 10 A przy 12V.
Chcę zrobić opcjonalne podłączenie 12V z akumulatora pokładowego. Pytanie czy energoblok odcina zasilanie przy spadku napięcia do minimum bezpiecznego dla akumulatora.
20180514_160534.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 1,88 MB |
|
|
|
|
 |
mrsulki
weteran w średnim wieku

Twój sprzęt: Knaus BoxStar Street 600
Nazwa załogi: SULAKI
Pomógł: 12 razy Dołączył: 06 Gru 2007 Piwa: 44/22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 2018-05-15, 06:05
|
|
|
Hugo napisał/a: | Chcę zrobić opcjonalne podłączenie 12V z akumulatora pokładowego. Pytanie czy energoblok odcina zasilanie przy spadku napięcia do minimum bezpiecznego dla akumulatora. |
Tak elektroblok rozłącza lodówkę z chwilą "zgaszenia" silnika, realizowane jest to przez sygnał D+ czyli kontrolkę ładowania. |
_________________ Radek
Ignavis semper feriae sunt...
 |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 478/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2018-05-15, 07:11
|
|
|
Nie jest dobrym pomysłem podłączanie do standardowego akumulatora grzałki lodówki kamperowej na postoju.
W pytaniu chodzi czy EB ocali akumulator a nie czy rozłączy gdy przestanie pracować silnik.
To kwestia podłączenia.
Przez lodówkę padnie wszystko, piec, światło itd...
Nie znając zamysłu i celu dlaczego tak, to złe rozwiązanie dla typowej lodówki. Na krótki czas jednak można, tylko po co? .
Ale wtedy lepiej/prościej czasówkę / timer wstawić |
|
|
|
|
 |
Stanek
weteran

Twój sprzęt: HYMER Exis-i 562
Pomógł: 4 razy Dołączył: 11 Sie 2008 Piwa: 217/47 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-05-15, 07:43
|
|
|
Ja podłączyłem lodówkę tak, że działa na 12V na postoju. W moim energobloku jest złącze przeznaczone dla lodówki kompresorowej i wtedy nie jest odcinane napięcie przy zgaszonym silniku. Podłączyłem więc lodówkę do tego złącza (wystarczyło przełożyć jeden kabelek we wtyczce). Po co? Po pierwsze nie musimy pamiętać o przełączaniu lodówki na gaz gdy zatrzymujemy się na 2-3 godziny coś zwiedzić, a potem jedziemy dalej. Po drugie lodówka bierze ok. 9.5A. Na południu Europy solary dają mi podobną wartość przy słonecznej pogodzie i mam wówczas nadmiar prądu wtedy przez pół dnia lodówka chodzi sobie na 12V i energia się nie marnuje Jeśli chodzi o zabezpieczenie akumulatora przed rozładowaniem to jest to problem. Bałem się, że zapomnę przełączyć lodówkę na czas i rozładuję całkowicie akumulator. Na szczęście nie udało mi się to, a ostatnio zrobiłem sterowanie oparte na arduino, które mierzy napięcie na akumulatorze i ostrzega dźwiękowo przy 11.5V, a przy 11V odcina lodówkę od 12V. Tutaj pisałem o tym moim wynalazku - https://www.camperteam.pl...pic.php?t=30044 |
_________________ Pozdrawiam
Stanek
https://www.dzienpodniu.com.pl
 |
|
|
|
 |
Hugo
początkujący forumowicz
Dołączył: 04 Mar 2018 Postawił 3 piw(a) Skąd: Rogaland
|
Wysłany: 2018-05-15, 16:04
|
|
|
W Norwegii, szczególnie na Vestlandet jest sporo przepraw promowych 20 - 60 minut. Na przykład Bergen Stavanger E39 dwa promy po około 40 min. Na promie nie wolno używać gazu.
Chcem podłączyć zasilanie przez przekaźnik który automatycznie przełącz akumulator po odpaleniu silnika.
Jak w prosty sposób zabezpieczyć akumulator pokładowy przed rozładowaniem do zera gdy zapomnę wyłączyć lodówkę na postoju. |
|
|
|
 |
Hugo
początkujący forumowicz
Dołączył: 04 Mar 2018 Postawił 3 piw(a) Skąd: Rogaland
|
|
|
|
 |
Hugo
początkujący forumowicz
Dołączył: 04 Mar 2018 Postawił 3 piw(a) Skąd: Rogaland
|
|
|
|
 |
Stanek
weteran

Twój sprzęt: HYMER Exis-i 562
Pomógł: 4 razy Dołączył: 11 Sie 2008 Piwa: 217/47 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2018-05-15, 19:19
|
|
|
Dla mnie poziom 10,5V to już stan totalnie krytyczny. Wtedy to i energoblok powinien odłączyć zasilanie. Z tego co wyczytałem to dla akumulatora 12V komfortowe rozładowanie to 11,4V. Dlatego swoje urządzenie zaprogramowałem na 11,5V, a krytyczne na 11V. Chodziło mi o to żeby nie dopuścić do rozładowania akumulatora do wartości 10,5V. Robiłem test z moim urządzonkiem i przy w pełni naładowanym akumulatorze uruchomiłem lodówkę w trybie termostatycznym (utrzymuje temp w zamrażalniku pomiędzy -1 a -8 stopni włączając i wyłączając zasilanie lodówki). Lodówka pracowała 7 godzin i napięcie było na poziomie 11,6V. Dalej testu nie ciągnąłem bo szkoda mi było akumulatora, ale myślę, że te 9-10 godzin powinna działać czyli mniej więcej tyle co przeprawa promowa Gdynia-Kalskrona
Hugo napisał/a: | Zasilanie na lodówkę przez to zabezpieczenie + przekaźnik który przełącz akumulator po odpaleniu silnika. |
Nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym przełączaniem akumulatora?
Pomyśl jeszcze nad takim rozwiązaniem - mój regulator napięcia do solarów ma wyjście na zewnętrzny odbiornik, które można programować w zależności od napięcia na akumulatorze. Gdyby do tego podłączyć jakiś brzęczyk to masz alarm, który będzie ostrzegał przy osiągnięciu ustawionego napięcia. Można pójść dalej i pobawić się z przekaźnikiem żeby odłączał lodówkę.
Regulator mam taki na zdjęciu poniżej. Do zacisków load podłączasz odbiornik, a napięcia przy których ma się załączasz ustawisz wartości load on i load off. Jak dobrze poszukasz to kupisz cały regulator taniej niż to urządzenie odcinające napięcie do którego dałeś link.
solar06.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 13 raz(y) 106,9 KB |
|
_________________ Pozdrawiam
Stanek
https://www.dzienpodniu.com.pl
 |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|