Lodówka - solary - podłączenia |
Autor |
Wiadomość |
Pitt_M
trochę już popisał

Twój sprzęt: Bavaria A-566 na Ducato 2,5 TD
Nazwa załogi: Blue Bavarka
Dołączył: 29 Lis 2012 Piwa: 10/11 Skąd: Warmińsko-mazurskie
|
Wysłany: 2019-01-09, 23:06 Lodówka - solary - podłączenia
|
|
|
Witam szanowne koleżeństwo !
Temat wałkowany wielokrotnie – podłączenie solarów.
Starałem się, naprawdę starałem się przeczytać ze zrozumieniem posty (blogi) kolegi „Świstaka” – niestety nie poszło.
Ale zacznę od początku.
Dotychczas podróżowaliśmy od lat 70-tych z namiotem, później z przyczepami, później był VW T4 wysoki, w zeszłym roku kupiłem kamperka Bavaria by Frankia na Dukato II 1996r. Kamperek nie duży ale dla pary lub max 3 osoby wystarczy.
Jakież było moje zaskoczenie kiedy lodówka przy zasilaniu 12v wyłączyła się wraz ze zgaszeniem silnika (zapłonu). W dotychczasowych pojazdach pracowała na aku pokładowym do spadku napięcia 11,5 v. Zależy nam żeby lodówka pracowała w przerwach w podróży – zatrzymujemy się często. Oczywiście można podpiąć ją pod akumulator pokładowy i zamontować ogranicznik prądu ale wpadłem na inny pomysł.
Jako że wiosną będę montował panele solarne 2 x 160 W i regulator 30A – na foto
Podłączę lodówkę do wyjścia z regulatora oznaczonego żarówką przez przekaźnik który będzie podawał prąd z solara na lodówkę po zaniku napięcia z alternatora.
Oczywiście na noclegi parkingowe – gaz.
Proszę oceńcie czy to dobry pomysł. A może ktoś ma inny ciekawy i prosty pomysł ?
Problem nr 2.
Na wyposażeniu mam energoblok przedstawiony na fotce. Podobno to nawet nie energoblok z postowniko – zasilacz.
W związku z tym czy regulator solarów podłączyć pod klemy akumulatora kabinowego czy też gdzieś w energobloku. Jeżeli w energobloku to będę musiał szukać fachowców bo sam sobie nie poradzę.
Proszę o porady i jeszcze raz zaznaczam czytałem wiele postów na temat podłączeń solarów ale albo dotyczyły innych energobloków albo były dla mnie za trudne więc proszę nie pisać "poszukaj" bo szukałem czy "poczytaj" bo czytałem. Jeżeli ktoś z kolegów może pomóc będę wdzięczny.
Pozdrawiam
Pitt |
|
|
|
 |
Bronek
Kombatant
Pomógł: 31 razy Dołączył: 06 Cze 2013 Piwa: 478/990 Skąd: Ooo
|
Wysłany: 2019-01-10, 06:57
|
|
|
nie . to wyjście na ogół da się obciążyć do 2A Sprawdź
AD 2
Akumulator kabinowy, to rozumiem ,że dotyczy budy kampera ?? Podłącz do klem , prosto i bez kombinacji i fakt wielokrotnie dziesiątki razy o tym nie ..
Najpierw regulator do akumulatora a potem solar do regulatora . Możesz dać bezpiecznik w okolicy klemy dodatnie aby fachowo było .
Kable z solarów grube z regulatora już niekoniecznie.
A na zdjęciu pod klapka masz bezpieczniki |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
zbyszekwoj
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Kwi 2013 Piwa: 330/226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2019-01-10, 09:13
|
|
|
Oszczędnośc gazu nie warta zachodu. |
|
|
|
 |
Pitt_M
trochę już popisał

Twój sprzęt: Bavaria A-566 na Ducato 2,5 TD
Nazwa załogi: Blue Bavarka
Dołączył: 29 Lis 2012 Piwa: 10/11 Skąd: Warmińsko-mazurskie
|
Wysłany: 2019-01-10, 09:27
|
|
|
Bronek napisał/a: |
AD 2
Akumulator kabinowy, to rozumiem ,że dotyczy budy kampera ?? Podłącz do klem , prosto i bez kombinacji i fakt wielokrotnie dziesiątki razy o tym nie .. .... |
Dziękuję bardzo ( pivo poszło) szczególnie cieszę się że potwierdziłeś możliwość podłączenia się pod klemy. wcześniej czytałem materiał w którym odraczano to rozwiązanie ale dlaczego - nie pamiętam.
Pozdrawiam
Pitt |
|
|
|
 |
krzlac
Kombatant

Twój sprzęt: EBAC Traveler na Boxerze L3H2 2,2 120KM
Pomógł: 6 razy Dołączył: 13 Paź 2011 Piwa: 132/5 Skąd: Gowarzewo k/Poznania
|
Wysłany: 2019-01-10, 09:31
|
|
|
Możesz zastosować regulator który obsługuje AES, np. Buttner Elektronik.
Mam taki MT 230 PP do sprzedania - było ogłoszenie. |
_________________ WYPRAWY NIE TYLKO WĘDKARSKIE
http://www.wilex.com.pl
 |
|
|
|
 |
Pitt_M
trochę już popisał

Twój sprzęt: Bavaria A-566 na Ducato 2,5 TD
Nazwa załogi: Blue Bavarka
Dołączył: 29 Lis 2012 Piwa: 10/11 Skąd: Warmińsko-mazurskie
|
Wysłany: 2019-01-10, 09:31
|
|
|
zbyszekwoj napisał/a: | Oszczędnośc gazu nie warta zachodu. |
Dziękuję za odpowiedź jednak muszę sprostować - to nie oszczędność - to bezpieczeństwo . X lat temu przyjęłem zasadę - odcięte wszystkie urządzenia gazowe - dopiero ruszam. Może przesadzam ale byłem świadkiem pożarów przyczep i kamperów może z tąd trauma.
Pozdrawiam
Pitt |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2019-01-10, 09:38
|
|
|
Pitt_M napisał/a: | zbyszekwoj napisał/a: | Oszczędnośc gazu nie warta zachodu. |
Dziękuję za odpowiedź jednak muszę sprostować - to nie oszczędność - to bezpieczeństwo . X lat temu przyjęłem zasadę - odcięte wszystkie urządzenia gazowe - dopiero ruszam. Może przesadzam ale byłem świadkiem pożarów przyczep i kamperów może z tąd trauma.
Pozdrawiam
Pitt |
Kiedyś też tak myślałem
Po kilku latach jazdy różnymi kamperkami zmieniłem zdanie.
Jeśli instalacja jest OK, i zachowujesz wszystkie zasady bezpieczeństwa to nic się nie stanie.
Weź pod uwagę, że grzałka na 12V umieszczana w lodówce ma znacznie mniejszą moc niż ta na 230V oraz mniej mocy niż płomień. To powoduje znaczne obniżenie wydajności pracy lodówki. |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2019-01-10, 10:07
|
|
|
Bronek napisał/a: | nie . to wyjście na ogół da się obciążyć do 2A Sprawdź |
Pitt_M napisał/a: | z regulatora oznaczonego żarówką przez przekaźnik |
Przez przekaźnik sterowany z tego wyjścia a zasilany z aku , jak najbardziej możesz podłączyć . |
|
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2019-01-10, 10:09
|
|
|
Bronek napisał/a: |
Kable z solarów grube z regulatora już niekoniecznie.
|
Może jednak odwrotnie
Przecież z solarów z reguły idzie większe napięcie a mniejszy prąd.
Z tego typu regulatora (do akumulatora) podawane jest w miarę stałe napięcie około 14V, a za to większy prąd...
|
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
 |
Pitt_M
trochę już popisał

Twój sprzęt: Bavaria A-566 na Ducato 2,5 TD
Nazwa załogi: Blue Bavarka
Dołączył: 29 Lis 2012 Piwa: 10/11 Skąd: Warmińsko-mazurskie
|
Wysłany: 2019-01-10, 10:18
|
|
|
Roberto napisał/a: |
...........
Kiedyś też tak myślałem
Po kilku latach jazdy różnymi kamperkami zmieniłem zdanie.
Jeśli instalacja jest OK, i zachowujesz wszystkie zasady bezpieczeństwa to nic się nie stanie.
Weź pod uwagę, że grzałka na 12V umieszczana w lodówce ma znacznie mniejszą moc niż ta na 230V oraz mniej mocy niż płomień. To powoduje znaczne obniżenie wydajności pracy lodówki. |
Na 230v i gazie parametry są podobne na 12v oczywiście słabiej ale traktuję to jako "podtrzymanie" osiągniętej wcześniej temperatury.
Mimo wszystko pozwól, że pozostanę przy swoim zwyczaju "bez gazu w czasie jazdy"
ale dzięki za wyrażenie Twojego zdania.
Pozdrawiam
Pitt |
|
|
|
 |
Pitt_M
trochę już popisał

Twój sprzęt: Bavaria A-566 na Ducato 2,5 TD
Nazwa załogi: Blue Bavarka
Dołączył: 29 Lis 2012 Piwa: 10/11 Skąd: Warmińsko-mazurskie
|
Wysłany: 2019-01-10, 10:24
|
|
|
amples napisał/a: | Bronek napisał/a: | nie . to wyjście na ogół da się obciążyć do 2A Sprawdź |
Pitt_M napisał/a: | z regulatora oznaczonego żarówką przez przekaźnik |
Przez przekaźnik sterowany z tego wyjścia a zasilany z aku , jak najbardziej możesz podłączyć . |
Użyte przeze mnie słowo "przekażnik" miało oznaczać urządzenie które włączy prąd z solara (regulatora) w przypadku zgaszenia silnika i odłączenia solara w momencie pojawienia się zasilania z alternatora. Nie jestem elektronikiem i nie potrafię tego "przekaźnika" nazwać prawidłowo. Inne zastosowanie przekaźnika nie ma tu sensu.
Pozdrawiam
Pitt |
|
|
|
 |
amples
Kombatant
Twój sprzęt: Master III
Pomógł: 13 razy Dołączył: 28 Lut 2013 Piwa: 129/18 Skąd: UE
|
Wysłany: 2019-01-10, 10:30
|
|
|
Pitt_M napisał/a: | odówka przy zasilaniu 12v wyłączyła się wraz ze zgaszeniem silnika (zapłonu) | bo masz ją podpięta (sterowanie załączaniem )do instalacji samochodu nie zabudowy .
Podczas jazdy alternator ładuje ci aku zabudowy ?
jeśli tak to wystarczy ci przekaźnik jak wyżej . |
Ostatnio zmieniony przez amples 2019-01-10, 10:59, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
Pitt_M
trochę już popisał

Twój sprzęt: Bavaria A-566 na Ducato 2,5 TD
Nazwa załogi: Blue Bavarka
Dołączył: 29 Lis 2012 Piwa: 10/11 Skąd: Warmińsko-mazurskie
|
Wysłany: 2019-01-10, 10:34
|
|
|
Roberto napisał/a: | Bronek napisał/a: |
Kable z solarów grube z regulatora już niekoniecznie.
|
Może jednak odwrotnie
Przecież z solarów z reguły idzie większe napięcie a mniejszy prąd.
Z tego typu regulatora (do akumulatora) podawane jest w miarę stałe napięcie około 14V, a za to większy prąd...
|
Wszystkie kable grube ! Chociaż masz rację moje solary są 17v i niewielka strata napięcia nie ma dużego znaczenia.
W moim przypadku będzie ok 1 m od solarów do regulatora i ok 2 m przewodu od regulatora do akumulatora, myślę że w tym przypadku straty "na kablu" nie mają znaczenia.
Abstrachując od tematu do Elbląga mam ok 100 km (Nowe Miasto Lubawskie) i mam nadzieję na spotkanie na kawę i pogaduchy (może będziesz przejeżdżał w pobliżu - zapraszam o każdej porze)
Pozdrawiam
Pitt |
|
|
|
 |
Roberto
weteran

Twój sprzęt: EuraMobil 555 + Jumper H3L3 (w budowie)
Nazwa załogi: techserwis
Pomógł: 8 razy Dołączył: 25 Lip 2013 Piwa: 69/30 Skąd: Elbląg
|
Wysłany: 2019-01-10, 13:17
|
|
|
Pitt_M napisał/a: | Roberto napisał/a: |
...........
Kiedyś też tak myślałem
Po kilku latach jazdy różnymi kamperkami zmieniłem zdanie.
Jeśli instalacja jest OK, i zachowujesz wszystkie zasady bezpieczeństwa to nic się nie stanie.
Weź pod uwagę, że grzałka na 12V umieszczana w lodówce ma znacznie mniejszą moc niż ta na 230V oraz mniej mocy niż płomień. To powoduje znaczne obniżenie wydajności pracy lodówki. |
Na 230v i gazie parametry są podobne na 12v oczywiście słabiej ale traktuję to jako "podtrzymanie" osiągniętej wcześniej temperatury.
Mimo wszystko pozwól, że pozostanę przy swoim zwyczaju "bez gazu w czasie jazdy"
ale dzięki za wyrażenie Twojego zdania.
Pozdrawiam
Pitt |
Chyba się nie zrozumieliśmy
Ja też nie jestem w pełni przekonany do zasilania lodówki podczas jazdy
Pierwotnie zrozumiałem, że chcesz cały czas zasilać ją z 12V.
Jak napisano powyżej, przy prawidłowo działającej instalacji, podczas jazdy, zasilasz grzałkę właściwie z alternatora. Po wyłączeniu silnika (przechodząc na gaz) potrzebujesz 12V tylko do obsługi elektroniki lodówki, a to powinien Ci zapewnić akumulator z zabudowy (notabene podczas jazdy jest on również doładowywany przez alternator).
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby go dodatkowo doładowywać w tym samym czasie z solarów.
Rzadko bywam w Twoich stronach, ale gdybyś był w mojej okolicy to służę pomocą.
Elektroniką zajmuję się na co dzień |
_________________ pozdrawiam
Robert
PS.
Używajcie polskich znaków !! Jest różnica czy zrobisz komuś ŁASKĘ czy LASKE...
 |
|
|
|
|
 |
Pitt_M
trochę już popisał

Twój sprzęt: Bavaria A-566 na Ducato 2,5 TD
Nazwa załogi: Blue Bavarka
Dołączył: 29 Lis 2012 Piwa: 10/11 Skąd: Warmińsko-mazurskie
|
Wysłany: 2019-01-10, 14:50
|
|
|
Roberto napisał/a: | Pitt_M napisał/a: | Roberto napisał/a: |
...........
Kiedyś też tak myślałem
Po kilku latach jazdy różnymi kamperkami zmieniłem zdanie.
Jeśli instalacja jest OK, i zachowujesz wszystkie zasady bezpieczeństwa to nic się nie stanie.
Weź pod uwagę, że grzałka na 12V umieszczana w lodówce ma znacznie mniejszą moc niż ta na 230V oraz mniej mocy niż płomień. To powoduje znaczne obniżenie wydajności pracy lodówki. |
Na 230v i gazie parametry są podobne na 12v oczywiście słabiej ale traktuję to jako "podtrzymanie" osiągniętej wcześniej temperatury.
Mimo wszystko pozwól, że pozostanę przy swoim zwyczaju "bez gazu w czasie jazdy"
ale dzięki za wyrażenie Twojego zdania.
Pozdrawiam
Pitt |
Chyba się nie zrozumieliśmy
Ja też nie jestem w pełni przekonany do zasilania lodówki podczas jazdy
Pierwotnie zrozumiałem, że chcesz cały czas zasilać ją z 12V.
Jak napisano powyżej, przy prawidłowo działającej instalacji, podczas jazdy, zasilasz grzałkę właściwie z alternatora. Po wyłączeniu silnika (przechodząc na gaz) potrzebujesz 12V tylko do obsługi elektroniki lodówki, a to powinien Ci zapewnić akumulator z zabudowy (notabene podczas jazdy jest on również doładowywany przez alternator).
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby go dodatkowo doładowywać w tym samym czasie z solarów.
Rzadko bywam w Twoich stronach, ale gdybyś był w mojej okolicy to służę pomocą.
Elektroniką zajmuję się na co dzień |
I znów się nie zrozumieliśmy, otóż podróżując z żoną często zatrzymujemy się po drodze (w dzień) na zwiedzanie , jedzenie, kawę czy WC (z zasady nie korzystam z II w kamperze) , często również będąc cukrzykiem na insulinie stajemy na drzemkę po południu. Są to postoje 1/2 do 1 godzina a czsem 2 godziny i chciałbym w tym czasie (w przerwach, na południu Europy) zasilać lodówkę z solara (z automatycznym przełączaniem alternator - solar). Oczywiście na noc przełączam na gaz.
Na pewno odwiedzę Cię w Elblągu jako że bendę miał jeszcze jeden pomysł - ale to już na pw.
Pozdrawiam
Pitt |
|
|
|
 |
|