Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Swap silnika w Ducato I
Autor Wiadomość
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2022-12-28, 17:10   

Na szybko zrobionym ściągaczem zdjąłem koło z wału, niestety tuleja ani drgnie. W zasadzie nie ma jak jej złapać. Jest na to jakiś sposób, czy po prostu podcinać szlifierką i po kawałku kruszyć i usuwać? Zapieczenie jest pewnie tylko na początku tulei.
Otwór w kole zębatym piątki ma rysy honownicze jak w cylindrach. W tym otworze i na tulei widać zatarcie.

IMG_20221228_153243.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 1,19 MB

IMG_20221228_161506.jpg
Plik ściągnięto 4 raz(y) 222,33 KB

IMG_20221228_161629.jpg
Plik ściągnięto 8 raz(y) 198,82 KB

IMG_20221228_162537.jpg
Plik ściągnięto 12 raz(y) 177,58 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
adaml61 
weteran


Twój sprzęt: Peugot boxer blaszak
Nazwa załogi: Adam i Stasia
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 06 Sty 2017
Piwa: 142/106
Skąd: LUBUSKIE- FSD
Wysłany: 2022-12-28, 20:37   

Przyczyna , za niski stan oleju . W wielu skrzyniach , piątki padają z powodu niskiego stanu oleju , na pewno ktoś wyciągał półoś i nie dolał oleju do stanu .
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-01-15, 23:33   

Znalazłem ciekawy opis swapu, nawet dwóch swapów, na stronie:
https://talbotoc.com/upgrade-from-2-5d-to-2-8td-t34431.html

Główny swap opisał Słoweniec Pubi2cv - zdjęcie ze srebrną matą wygłuszającą, drugi swap wykonał Litwin fiat14ducato - zdjęcie z czarną matą wygłuszającą.

Tak w skrócie:
-fiat14ducato przesunął silnik w stronę skrzyni biegów jakieś 8mm. Dzięki temu nie musiał skracać dłuższej - prawej półosi, lewą skrócił o 28 mm. Zrezygnował z intercoolera, bo miał zamiar założyć klimę, zostawił wspomaganie.
-Pubi2cv nie kombinował z przesuwaniem silnika, więc musiał skrócić dłuższą - prawą półoś o 9mm oraz krótszą o 20mm. Wyrzucił pompę wspomagania, ale wstawił intercooler.

WNIOSEK: Zawieszenie silnika z prawej strony (czerwone zakreślenie) to komplet części z Ducato2, zawieszenie z lewej strony (zielone zakreślenie) to komplet z Ducato1. Żadnego spawania i przeróbek podłużnic. Po prostu wszystko pasuje i nie jest to przypadek - tak wymyślił to konstruktor. Oprócz skracania półosi reszta to ślusarska dłubanina.

foto1.jpg
Plik ściągnięto 53 raz(y) 495,2 KB

foto2.jpg
Plik ściągnięto 56 raz(y) 1,03 MB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-01-15, 23:53   

EDIT - 21.04.2024
Aby silnik zawisł na oryginalnych mocowaniach trzeba dokonać (dwóch) trzech kluczowych modyfikacji:
1. wymiana podstawy filtra oleju + chłodnica oleju (trzeba zastosować komplet z Ducato1 - 2.5D)
2. modyfikacja rury łączącej turbo z rurą wydechową(trzeba ją przeciąć, obrócić o 180 st i zespawać)
3. Skrócenie ramienia zaczepu linki na skrzyni biegów

yohnell z naszego forum:
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=30661
nie zmodyfikował tej rury, więc musiał przesunąć silnik do przodu, a to pociągnęło za sobą między innymi cięcie i spawanie lewej podłużnicy. Poza tym ktoś mu wcisnął podstawę filtra oleju od iveco daily, w którym filtr jest skierowany ku dołowi, co w nisko zawieszonym ducato może stanowić problem.[/i]

foto6.jpg
Plik ściągnięto 9 raz(y) 193,76 KB

foto3.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 214,98 KB

foto4.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 206,71 KB

foto5.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 186,24 KB

14c.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 840,54 KB

Ostatnio zmieniony przez Rumburak 2024-04-23, 14:33, w całości zmieniany 3 razy  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-01-16, 00:15   

A co u mnie? Sprawdzone ciśnienie sprężania - wyszło zadawalająco. Wymiana uszczelki pod głowicą + wymiana uszczelnień trzonków zaworów, zweryfikowanie turbo, rozebrana i skręcona skrzynia biegów (wszystkie części wymyte i zweryfikowane, uszczelnienia nowe, luzy na łożyskach ok, komplet 5 w używce zamontowany, newralgiczny trzeci bieg ma jeszcze 0,8mm luzu między synchronizatorem a kołem zębatym... jeszcze trochę pożyje), uszczelnienie wału głównego silnika, nowe kompletne sprzęgło.
Zostało jeszcze parę rzeczy. Zbieram siły na wiosnę, bo niestety będę musiał robić swap przed garażem.

foto7.jpg
Plik ściągnięto 12 raz(y) 1,03 MB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
SZEJK 
weteran


Twój sprzęt: Fiat Dukato 2,8 JTD BAVARIA
Nazwa załogi: Grab Klan
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Lut 2016
Piwa: 204/261
Skąd: Dębica
Wysłany: 2024-01-16, 21:52   

Rumburak - rozpracowałeś wszystko ze szczegółami :spoko gotowizna dla następnych śmiałków.

Piwko leci jak nic :pifko
_________________
Pozdrawiam SZEJK

Ten co zna swoją wartość, nigdy nie będzie niszczył innych, by budować siebie.
Dr. Mateusz Grzesiak

Moje poprzednie i aktualna karawana:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rudiger 
trochę już popisał

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Wrz 2023
Otrzymał 4 piw(a)
Skąd: z warsztatu
Wysłany: 2024-01-16, 22:38   

A nie dało by się tam jakoś poprawić smarowania 5-ki? Z tego co pamiętam chyba w Lagunach do ścianki skrzyni był przymocowany zbieracz oleju/rynienka która zbierała rozpryśnięty olej i kierowała na 5 bieg właśnie.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-01-16, 23:22   

Taka rynienka jest w tej skrzyni ( 20KM58 ) i dokładnie działa tak, jak opisałeś. W moim przypadku do zatarcia piątki doszło najprawdopodobniej z zaniedbania. Przypuszczam, że przy wymianie półosi nie uzupełniono oleju, choć możliwe, że jakiś paproch dostał się między tuleję a koło 5 biegu.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-03-07, 09:57   

Pospawałem nowy wspornik lewego zawieszenia ( od skrzyni biegów). Dla pewności wspawałem przez środek pręt o średnicy 16mm.
Cel: Przesunąć silnik o 9 mm.

1.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 921,48 KB

2a.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 689,95 KB

3a.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 798,07 KB

4a.jpg
Plik ściągnięto 3 raz(y) 933,28 KB

5a.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 1,43 MB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-03-07, 11:06   

Modyfikacja prawej poduszki (od strony silnika) - przesunięcie mocowania o 9mm. Przygotowane do spawania.

2a.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 1,72 MB

2b.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 1,49 MB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-03-10, 21:15   

Modyfikacja rury łączącej turbo z rurą wydechową. Przecięta, obrócona o 180st i zespawana. Zużyłem dwie i pół elektrody 2,5mm do spawania żeliwa na zimno. Ostatni raz elektrodą spawałem chyba z 15 lat temu... Poszło nieźle, przynajmniej z wyglądu. Spawałem po około 1cm raz z jednej, raz z drugiej strony.
Cel: wydech nie będzie skierowany w ściną grodziową.

3a.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 754,82 KB

3b.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 822,97 KB

3c.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 756,57 KB

3d.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 696,22 KB

3e.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 951,59 KB

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-03-10, 21:32   

Rezygnuję ze wspomagania. Trzeba zaślepić miejsce po pompie wspomagania. Tak sobie to wymyśliłem, robię z tego co mam w warsztacie - aluminium i stal czarna. Kulisty łepek śruby zamkowej dociska zaślepkę dokładnie w środek otworu po pompie. Płaskownik lekko sprężynuje zapewniając stały docisk. Pomalowane i uszczelnione silikonem. Jak by co, można łatwo zdemontować i poprawić.

4a.jpg
Plik ściągnięto 1 raz(y) 1017,74 KB

4b.jpg
Plik ściągnięto 2 raz(y) 888,91 KB

4c.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 1,04 MB

4d.jpg
Plik ściągnięto 0 raz(y) 996,15 KB

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Cyryl 
Kombatant


Twój sprzęt: Fiat Ducato Rimor
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 03 Paź 2009
Piwa: 301/14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2024-03-11, 07:39   

miałem pierwszego kampera bez wspomagania kierownicy - nigdy więcej.
manewrowania na kempingu, miejscówce często w grząskim podłożu z minimalnymi prędkościami (a czasem trzeba z braku możliwości zakręcić w miejscu) to katorga.

ja bym nie zrezygnował.
_________________

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
majsterus 
zaawansowany


Twój sprzęt: Ahorn 610, T5, Hymer S700
Dołączył: 04 Sie 2008
Otrzymał 6 piw(a)
Skąd: wielkopolskie
Wysłany: 2024-03-11, 15:31   

Założy, opony 205 szybko dadzą o sobie znać :mrgreen:
nawet 195 to mortęga bez wspomagania.

Ten mechanizm się nie sprawdzi. Tutaj musi być sztywna pokrywa.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Rumburak 
zaawansowany

Twój sprzęt: FFB Tabbert 560 Europa - Ducato I- 2,5D
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Gru 2017
Piwa: 32/13
Skąd: Krajna
Wysłany: 2024-03-11, 19:38   

Dziękuję za troskę. 6 lat jeździłem bez wspomagania i zdecydowałem, że nie chcę tego zmieniać.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***