Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Świstak
2021-05-02, 18:16
Standardowy prąd rozładowania w LIFEPO4
Autor Wiadomość
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 12/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2021-03-30, 23:49   Standardowy prąd rozładowania w LIFEPO4

Próbuję ogarnąć temat Lifepo4. Ponieważ kolega Świstak i Papamila mają magazyny puste więc muszę szukać innego dostawcy. Czytam o parametrach tych z Alli albo z Green Cel i się zastanawiam nad jakością baterii. Jeśli jest w opisie Lifepo4: Standardowy prąd rozładowania: 150A to czy to oznacza że wbudowany BMS przy zastosowaniu przetwornicy jaką mam 1500/3000 odetnie i tak prąd przy poborze ponad 1500V?? Jesli tak to po co kupować 200Ah Lifepo4 z takim standardowym prądem rozładowania? Chyba że tylko jako magazyn energii. No dobrze, zakładam że Standardowy prąd rozładowania 150A to niezły wynik bo urządzeń pobierających więcej niz 1500V nie mam na pokładzie a pewno i fabryczne przewody miałyby problem. Ale jeśli lifepo4 z Standardowym prądem rozładowania wynosi 100A to czy dobrze rozumię że to nie ma większego sensu kupowanie aku 200Ah bo kawy w przysłowiowym ekspresie nie zrobię?
Z góry dzięki za wyjaśnienia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Meyer 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020
Piwa: 11/7
Skąd: Mazovia
Wysłany: 2021-03-31, 09:07   

To troszkę jak z silnikami. Dają silnik 2,2 z mocnym turbo i mówią zobacz ile ma koni. A tu człowiek pod górkę nie może ruszyć.
Nie wiem ile Watów ma Twoj ekspres ale przy prądzie 150 Amperów otrzymasz moc:
Napięcie (Volty) X Natężenie (Ampery) = Moc (Waty)
Ponieważ akumulator to nie reaktor jądrowy i ładunek energii jest wyczerpalny zatem trzeba było znormalizować to jakoś i mamy jednostki takie jak Ah czyli prąd o wartości 1 ampera A nieprzerwalnie płynący przez 1 godzinę h.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 12/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2021-03-31, 10:39   

Dzięki Mayer. Expres to pobór 1450V.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Meyer 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020
Piwa: 11/7
Skąd: Mazovia
Wysłany: 2021-03-31, 12:42   

Stosując odpowiedni bms wyciągniesz z 100 Ah lifepo4 150A. Producenci lifepo4 sugerują jednak by prąd rozładowania ograniczyć do 1C (przy bateriach pryzmatycznych)co dla aku 100Ah daje 100A. Wynika to z sporego zmniejszenia żywotności akumulatora gdy poddajemy go takim torturom.
Oznaczamy jednostki mocy literką W, jednostka napięcia V.
W innym wypadku expres tylko do postojów pod linią wysokiego napięcia. :kwiatki:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 12/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2021-03-31, 12:58   

Czyli jeżeli chcę kupić lifepo4 - 150Ah ze standardowym prądem rozładowania 150V to jest ok. Jak się kawę uda na nim zrobić to Cie zapraszam a na razie pifko leci.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Meyer 
doświadczony pisarz

Twój sprzęt: Iveco Daily
Dołączył: 27 Cze 2020
Piwa: 11/7
Skąd: Mazovia
Wysłany: 2021-03-31, 14:02   

Dla 150Ah akumulatora 150A to prawdopodobnie będzie maksymalny prąd rozładowania, nie standardowy. Podeślij jakieś dane akumulatora który chcesz kupić.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 12/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2021-03-31, 20:48   

podeślę, czekam na ofertę z Dandysa z Dzierżoniowa.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
WALDZIOR 
trochę już popisał


Twój sprzęt: HYMER BR599 Renault Master
Nazwa załogi: Delfiny
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Gru 2011
Piwa: 6/4
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2021-03-31, 22:03   

Nie jestem mocny w prądach i akumulatorach dlatego oglądam na YT kanał MrAkumulator. Gość ma w Szczecinie dwa punkty pod nazwą Świat Akumulatorów może będzie pomocny. Wiem, że na hasło Kampermaniak mamy mieć jakiś rabacik.
_________________

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 121/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-04-01, 11:21   

jarsta0001 napisał/a:
Czytam o parametrach tych z Alli albo z Green Cel i się zastanawiam nad jakością baterii. Jeśli jest w opisie Lifepo4: Standardowy prąd rozładowania: 150A to czy to oznacza że wbudowany BMS przy zastosowaniu przetwornicy jaką mam 1500/3000 odetnie i tak prąd przy poborze ponad 1500V?


Nie ma standardowego prądu dla LFP, Nie ma reguły że LiFePo4 musi mieć bardzo duży prąd rozładowania. Prąd będzie taki jaki przyjął projektant danego akumulatora.
Jeżeli gotowce 200Ah mają 100A rozładowania i jest to dla Ciebie za mało to szukaj takiego który ma 200A albo buduj na ogniwach według potrzeb.
Projektanci, zakładają jakieś parametry, być może ograniczenie do 100A wynika z ceny/konkurencyjności itp. Mocniejsze BMS-y są droższe. ogniwa wysokoprądowe również, a nie każdy potrzebuje strzału po 500A dla expresu :) .

dla siebie budowałem akumulator na takich ogniwach
https://www.sonarsklep.pl...5ah-p-2039.html

ogniwo ma max prąd rozładowania 2C, czyli 170A przy ogniwie 85Ah,... ale akumulator to nie tylko ogniwa to również BMS i w tym wypadku maksymalny prąd będzie taki jak najsłabszy element akumulatora.

Obecnie mam układ 4S4P czyli 340Ah/12V i teoretycznie mógłbym zrobić akumulator o wydajności prądowej prawie 700A, ale nie potrzebuje takiego i mam założone BMS-y o sumarycznym prądzie 200A.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 12/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2021-04-01, 13:45   

reaven22 napisał/a:

Obecnie mam układ 4S4P czyli 340Ah/12V i teoretycznie mógłbym zrobić akumulator o wydajności prądowej prawie 700A, ale nie potrzebuje takiego i mam założone BMS-y o sumarycznym prądzie 200A.



Masz optymalny dobór tych ogniw wraz z BMS. Takie moje marzenie i się zapaliłem do pomysłu aby taki zbudować. Dzięki na link do ogniw a mozesz podesłać do BMS jaki masz? Szukam filmiki na YT jak zbudować samemu masz może jakiś który możesz polecić??
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 121/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-04-01, 23:52   

jarsta0001 napisał/a:
Dzięki na link do ogniw a mozesz podesłać do BMS jaki masz? Szukam filmiki na YT jak zbudować samemu masz może jakiś który możesz polecić??


BMS do 100A, mam takie 2, a raczej są 2 akumulatory w jednej obudowie po 100A każdy.
Jest sprawdzony, i wytrzymuje bez problemu do 100A.
https://pl.aliexpress.com/item/32840060289.html

Dodatkowy balancer ze względu na dużą pojemność akumulatora. Nie jest to niezbędne ale poprawia warunki pracy ogniw.
https://pl.aliexpress.com/item/4000183639485.html

Do kompletu jeszcze miernik energii.
https://pl.aliexpress.com/item/32857539589.html
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
vIrek 
zaawansowany

Twój sprzęt: Ducato 3.0 L3H2 automat
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Lut 2012
Piwa: 17/10
Skąd: podkarpacie
Wysłany: 2021-04-02, 07:54   

jarsta0001 napisał/a:

Masz optymalny dobór tych ogniw wraz z BMS. Takie moje marzenie i się zapaliłem do pomysłu aby taki zbudować....

Nie obraź się, ale jesteś na innym poziomie niż reaven22 i nie powinieneś wzorować się na jego rozwiązaniach zwłaszcza jeśli chodzi o BMS (mam podobnie). Dla Ciebie raczej polecane będzie takie rozwiązanie z jakiego ja skorzystałem:
Ogniwa np:
https://pl.aliexpress.com/item/4000316031708.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.fd165c0fAAOS3S
lub
https://pl.aliexpress.com/item/1005001270537853.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fiCSF4m

BMS:
https://pl.aliexpress.com/item/1005001349754494.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fh5ORbB

BMS jest typu podłącz i gotowe (no prawie), ma już interfejs do BT i czujnik temperatury.
Ja kupiłem napierw jeden zestaw 200ah, który już uruchomiłem, a później dokupiłem drugi taki sam.
_________________
vIrek
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
reaven22 
weteran

Pomógł: 25 razy
Dołączył: 19 Mar 2018
Piwa: 121/14
Skąd: WGM
Wysłany: 2021-04-02, 10:12   

vIrek napisał/a:
BMS:
https://pl.aliexpress.com/item/1005001349754494.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27425c0fh5ORbB

BMS jest typu podłącz i gotowe (no prawie), ma już interfejs do BT i czujnik temperatury.
Ja kupiłem napierw jeden zestaw 200ah, który już uruchomiłem, a później dokupiłem drugi taki sam.


vIrek podlinkowany przez Ciebie BMS ma bluetooth i ładną obudowę. Działa tak samo i równie skutecznie zabezpieczy akumulator.
Bajery są fajne bo są bajeranckie i drogie ale BMS jako podstawę działania ma zabezpieczyć ogniwa. To równie skutecznie zrobi podlinkowany przeze mnie BMS za 15pln. Przetestowałem go na wszystkie potrzebne funkcje i jest ok. Wytrzymuje bez specjalnego chłodzenia 100A,


Natomiast dodatkowy balancer przyda się do jednego i do drugiego. Operujemy na pojemnościach rzędu 200Ah, a oba BMS-y mają balansowanie na poziomie 30-50mA. Przy nowych sparowanych ogniwach to zadziała, ale po czasie ogniwa się rozjadą parametrami i 50mA będzie za słabe do wyrównania ogniw.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
jarsta0001 
zaawansowany


Twój sprzęt: Rapido i86
Nazwa załogi: buchalterzy
Dołączył: 31 Lip 2019
Piwa: 12/27
Skąd: Nysa
Wysłany: 2021-04-02, 11:12   

reaven22 i vIrek dziękuję za te linki i uwagi. Wczytuję się teraz w temat i biorę się do dzieła. BMS pewno też będę dobierał z Waszych podpowiedzi i patrzył pod katem wygody podłączenia.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***