Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Truma combi 4 CB403 - naprawa
Autor Wiadomość
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-05-04, 17:35   Truma combi 4 CB403 - naprawa

Witam próbuję wskrzesić Trumę Combi 4 CB403.

Po rozebraniu wyglądała tak, od czego to pękniecie - zbiornik wody jest szczelny ??
Mam już to wszystko wyczyszczone, czy jak pospawam ten dekiel to będzie ok. czy to musi być nowe ??
Czy ktoś podpowie gdzie kupić w dobrej cenie lub może ktoś by się podjął reanimacji elektroniki.

IMG_20210425_140200.jpg
pęknięcie dekla
Plik ściągnięto 11 raz(y) 399,28 KB

IMG_20210425_140752.jpg
Plik ściągnięto 11 raz(y) 534,73 KB

IMG_20210425_140758.jpg
Plik ściągnięto 11 raz(y) 571,58 KB

IMG_20210425_150034.jpg
Plik ściągnięto 10 raz(y) 533,48 KB

IMG_20210425_113437.jpg
Plik ściągnięto 7 raz(y) 385,16 KB

IMG_20210425_111234.jpg
Plik ściągnięto 16 raz(y) 532,11 KB

IMG_20210504_180012_HHT.jpg
Elektronika trochę elementów się wykruszyło
Plik ściągnięto 39 raz(y) 650,54 KB

IMG_20210504_174312.jpg
Plik ściągnięto 35 raz(y) 559,48 KB

_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Ostatnio zmieniony przez voice 2021-05-28, 20:59, w całości zmieniany 1 raz  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-05-04, 21:27   

Na temat zbiornika się nie wypowiem, bo nie znam tego modelu ale patrząc na elektronikę - hmmm... Nie wiem czy jest sens. Korozja jest znaczna. Niby wszystko można naprawiać, są myjki ultradźwiękowe, itp., itd. ale to nie moduł komfortowych kierunkowskazów tylko płyta sterująca piecem na gaz. Nie wiem czy bym zaufał takiemu sterownikowi po naprawie. Oczywiście to nic nie znaczące moje prywatne zdanie.
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-05-05, 13:26   

Panowie jakiej elektroniki szukać czym się sugerować. Wszystkie płytki wyglądają podobnie.

s-l1600 (1).jpg
Plik ściągnięto 16 raz(y) 278,93 KB

s-l1600.jpg
Plik ściągnięto 25 raz(y) 284,48 KB

_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Mikesz 
zaawansowany


Twój sprzęt: KNAUS BoxStar 600
Nazwa załogi: a Mi i Go.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 18 Lip 2012
Piwa: 16/68
Skąd: Warszawa Praga.poł
Wysłany: 2021-05-05, 19:17   

Płytki z elektroniką myje się izopropanolem lub czystym spirytusem ,możesz użyć do czyszczenia szczoteczki do zębów lub innej o podobnej twardości,wysuszyć,luty poprawić i spróbować uruchomić,ja bym tak zrobił.
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-05-06, 09:08   

Mikesz napisał/a:
Płytki z elektroniką myje się izopropanolem lub czystym spirytusem ,możesz użyć do czyszczenia szczoteczki do zębów lub innej o podobnej twardości,wysuszyć,luty poprawić i spróbować uruchomić,ja bym tak zrobił.


płytkę co się dało wyczyściłem spreyem do poprawy kontaków elektronicznych.

zgnił kondensator i ten żółta część, natomiast jak nazwać lub skąd wziąć symbol tego ( chyba to opornik) zawinięty miedziany drut ??
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-05-06, 09:47   

Izopropanolem to się zmywa resztki pasty lutowniczej po lutowaniu a nie usuwa korozję.
Spray typu Kontakt 60 generalnie nie służy do czyszczenia płytek drukowanych, chyba, że wersją PCC specjalnie do płytek właśnie.
Woda powoduje korozję nie tylko widoczną gołym okiem ale też drążącą wgłąb wyprowadzeń elementów i przelotek - poskrob luty lub nóżki elementów które są matowe szare a być może posypie się proszek lub się całkiem rozpadną.
Żeby uratować tą płytę nalezało by ją:
- potraktować dobrą myjką ultradżwiękową
- przelutować na nowo wszystkie elementy i punkty włącznie z przelotkami
- wymienić elementy skorodowane i niesprawne (nie ma przecież gwarancji, że płyta nie jest uwalona przez otrzymanie wody będąc cały czas pod napięciem).
Ten "element z drutu" to cewka/dławik. Nie ma oznaczeń, bo producent płyty prawdopodobnie nawija sam drut o odpowiednich parametrach na rdzeń otrzymując element o zadanym parametrze. Bez dokumentacji serwisowej nie do odtworzenia, można tylko rozważyć przekładkę z innego sterownika tego samego typu.
Przy braku schematu i wartości elementów których się nie da odczytać naprawa płyty będzie trudna. Można zapytać w serwisie Trumy np. telefonicznie, podać im stan jaki jest i powiedzą czy to do naprawy, czy też nie. Można też udać się do dobrego elektronika z zapleczem sprzętowym (typu myjka chociażby), niech się wypowie.
Jako ciekawostkę dodam, że odnośnie domowych pieców C.O. na gaz zabronione jest naprawianie sterowników do tych pieców, tylko wymiana na nowe. Ciekawe dlaczego...?
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
zbyszekwoj 
Kombatant


Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 24 Kwi 2013
Piwa: 330/226
Skąd: Lublin
Wysłany: 2021-05-06, 10:02   

voice napisał/a:
Panowie jakiej elektroniki szukać czym się sugerować. Wszystkie płytki wyglądają podobnie.



Przeciez te płytki nie leża na ulicy. Dzwonisz do odpowiedniej firmy ,podajesz model trumy i przysyłają. :ok
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-05-06, 18:26   

zbyszekwoj napisał/a:


Przeciez te płytki nie leża na ulicy. Dzwonisz do odpowiedniej firmy ,podajesz model trumy i przysyłają. :ok


Najprościej by było tak zrobić, jest tylko jedno ale...... CENA !!! dlatego pytam czym sie sugerować, może ktoś miał do czynienia z tymi Trumami i wie co i jak. Tak patrzę na moją trume 4 z 2012 roku a np: Trume 6 to te płytki i piece są prawie identyczne.
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Socale 
Kombatant


Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 07 Sty 2012
Piwa: 524/637
Skąd: Gubin
Wysłany: 2021-05-06, 22:52   

Monter napisał/a:
...
Jako ciekawostkę dodam, że odnośnie domowych pieców C.O. na gaz zabronione jest naprawianie sterowników do tych pieców, tylko wymiana na nowe. Ciekawe dlaczego...?

14 lat służył mi piec Beretta tylko dlatego że naprawiałem elektronikę. Serwisanci się tego nie podejmowali - teraz wiem dlaczego.

voice napisał/a:

...
patrzę na moją trume 4 z 2012 roku a np: Trume 6 to te płytki i piece są prawie identyczne.

Doskonałość konstrukcji i szczyt bezpieczeństwa osiągnięto już dawno, dlatego teraz są już drobiazgowe zmiany i doposażanie w sterowanie srajfonem czy jakieś inne dodatkowe bajery.
W tej materii nawet nie próbuję Ci pomóc, nie mam wiedzy. Tylko raz miałem problem w Adrii i wykryłem coś serwisowo niecodziennego :idea usterka zaprogramowana.
_________________
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-05-07, 19:13   

Socale napisał/a:


Doskonałość konstrukcji i szczyt bezpieczeństwa osiągnięto już dawno, dlatego teraz są już drobiazgowe zmiany i doposażanie w sterowanie srajfonem czy jakieś inne dodatkowe bajery.


dlatego chciałbym info jak w/w wystawiłem zdjęcia czy kupię tą płytkę czy drugą czy truma ruszy bez problemu, dzisiaj wrócił środek od spawania koszt 30 zł. mam już wszystko wyczyszczone do poskładania.

Jedno pytanie jak sprawdzić na stole czy cewki działają od gazu do cewek idą trzy przewody cewki mam dwie.
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-05-07, 20:05   

Tu chyba będzie kabelkologia cewek
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-05-08, 18:52   

Monter napisał/a:
Tu chyba będzie kabelkologia cewek


Monter dziękuję ale to chyba nie to.
w załączeniu mój zawór z cewkami.
z prawej strony idą tzry przewody koloru czerwony biały przeźroczysty.
z lewej strony idą trzy przewody koloru szary niebieski zielony.

Wiec jak mam je sprawdzić czy działają przed założeniem. będę wdzięczny za info gdzie i na jakie przewody podać napięcie chyba 12V.

I jak podam 12V do co sprawdzić ( będzie słychać jakiś pstryk ) ???

Zmierzyłem oporności miedzy przewodami i tak:
cewka prawa oporność miedzy białym-czerwonym 8 Ohm
białym-przeźroczystym 303 Ohm
przeźroczystym czerwonym 301 Ohm

cewka lewa oporność miedzy niebieski-zielony 300 Ohm
niebieski - szary 8 Ohm
szaro-zielonym 292 Ohm

IMG_20210425_140227.jpg
Zawór gazu z cewkami
Plik ściągnięto 12 raz(y) 485,28 KB

_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-05-09, 08:19   

To to, tylko kolory przewodów inne.
Bazując na tym co napisałeś wygląda na to, że:
1. prawa cewka
- cewka otwierająca: + biały, czerwony wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + przezroczysty, czerwony wspólny (masa)
2. lewa cewka
- cewka otwierająca: + niebieski, szary wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + zielony, szary wspólny (masa)
Pewien jednak nie jestem, aby się upewnić na 100% trzeba by prześledzić jak te przewody są wpięte w sterownik i popatrzeć po ścieżkach do czego dokładnie idą.
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
voice 
weteran
Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły


Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Gru 2012
Piwa: 20/21
Skąd: Ostrów Wielkopolski
Wysłany: 2021-05-09, 12:17   

Monter napisał/a:
To to, tylko kolory przewodów inne.
Bazując na tym co napisałeś wygląda na to, że:
1. prawa cewka
- cewka otwierająca: + biały, czerwony wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + przezroczysty, czerwony wspólny (masa)
2. lewa cewka
- cewka otwierająca: + niebieski, szary wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + zielony, szary wspólny (masa)
Pewien jednak nie jestem, aby się upewnić na 100% trzeba by prześledzić jak te przewody są wpięte w sterownik i popatrzeć po ścieżkach do czego dokładnie idą.


Monter dziękuję za info, ale nie bardzo rozumiem co oznacza cewka otwierająca podtrzymująca.
Chciałbym konkretne info jak mam sprawdzić te cewki.

Jednak chciałbym Ci Bardzo Podziękować za PW, gdzie wysłałeś mi linki a konkretnie z elektroniką do mojej Trumy. Cena bardzo przystępna i jednak zdecydowałem ją kupić zobaczymy. Jak to mówią kto nie ryzykuje ten w Rawiczu nie siedzi.

Jedynie co mogę zrobić teraz to postawić wirtualne piwko ale jakby co to zapraszam na piwko w realu i na obiadek. Jeszcze raz dzięki .
_________________
Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
 
Monter 
stary wyga
www.dem.yt


Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 21 Paź 2020
Piwa: 31/26
Skąd: Poznań
Wysłany: 2021-05-09, 12:37   

Kolega maszakow w innym wątku opisał już funkcje cewek.
Otwierająca zasilana jest tylko przez bardzo krótki czas, generuje tzw. uderzenie mające ruszyć ruchomy element zaworu. Następnie napięcie tam zanika a pojawia się na cewce podtrzymującej, bo do już przełączonego zaworu nie jest potrzeba dużego pola magnetycznego by go utrzymać w pozycji otwartej. Na cewce podtrzymującej napięcie obecne jest tak długo, jak urządzenie ma grzać. To tak w łopatologiczny sposób można by wytłumaczyć ;)
Obie powinny być zasilane 12V ale cewka otwierająca może nie tolerować zbyt długiego czasu zasilania jej.

Pomiary sugerują, że elektrycznie cewki powinny być OK.
_________________
Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)

  
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
Wyświetl szczegóły
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum

Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
*** Facebook/CamperTeam ***