 |
|
Truma combi 4 CB403 - naprawa |
Autor |
Wiadomość |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2021-05-04, 17:35 Truma combi 4 CB403 - naprawa
|
|
|
Witam próbuję wskrzesić Trumę Combi 4 CB403.
Po rozebraniu wyglądała tak, od czego to pękniecie - zbiornik wody jest szczelny ??
Mam już to wszystko wyczyszczone, czy jak pospawam ten dekiel to będzie ok. czy to musi być nowe ??
Czy ktoś podpowie gdzie kupić w dobrej cenie lub może ktoś by się podjął reanimacji elektroniki.
IMG_20210425_140200.jpg pęknięcie dekla |
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 399,28 KB |
IMG_20210425_140752.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 534,73 KB |
IMG_20210425_140758.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 11 raz(y) 571,58 KB |
IMG_20210425_150034.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 10 raz(y) 533,48 KB |
IMG_20210425_113437.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 7 raz(y) 385,16 KB |
IMG_20210425_111234.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 16 raz(y) 532,11 KB |
IMG_20210504_180012_HHT.jpg Elektronika trochę elementów się wykruszyło |
 |
Plik ściągnięto 39 raz(y) 650,54 KB |
IMG_20210504_174312.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 35 raz(y) 559,48 KB |
|
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
Ostatnio zmieniony przez voice 2021-05-28, 20:59, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-05-04, 21:27
|
|
|
Na temat zbiornika się nie wypowiem, bo nie znam tego modelu ale patrząc na elektronikę - hmmm... Nie wiem czy jest sens. Korozja jest znaczna. Niby wszystko można naprawiać, są myjki ultradźwiękowe, itp., itd. ale to nie moduł komfortowych kierunkowskazów tylko płyta sterująca piecem na gaz. Nie wiem czy bym zaufał takiemu sterownikowi po naprawie. Oczywiście to nic nie znaczące moje prywatne zdanie. |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2021-05-05, 13:26
|
|
|
Panowie jakiej elektroniki szukać czym się sugerować. Wszystkie płytki wyglądają podobnie.
s-l1600 (1).jpg
|
 |
Plik ściągnięto 16 raz(y) 278,93 KB |
s-l1600.jpg
|
 |
Plik ściągnięto 25 raz(y) 284,48 KB |
|
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
|
|
|
 |
Mikesz
zaawansowany

Twój sprzęt: KNAUS BoxStar 600
Nazwa załogi: a Mi i Go.
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Lip 2012 Piwa: 16/68 Skąd: Warszawa Praga.poł
|
Wysłany: 2021-05-05, 19:17
|
|
|
Płytki z elektroniką myje się izopropanolem lub czystym spirytusem ,możesz użyć do czyszczenia szczoteczki do zębów lub innej o podobnej twardości,wysuszyć,luty poprawić i spróbować uruchomić,ja bym tak zrobił. |
|
|
|
|
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2021-05-06, 09:08
|
|
|
Mikesz napisał/a: | Płytki z elektroniką myje się izopropanolem lub czystym spirytusem ,możesz użyć do czyszczenia szczoteczki do zębów lub innej o podobnej twardości,wysuszyć,luty poprawić i spróbować uruchomić,ja bym tak zrobił. |
płytkę co się dało wyczyściłem spreyem do poprawy kontaków elektronicznych.
zgnił kondensator i ten żółta część, natomiast jak nazwać lub skąd wziąć symbol tego ( chyba to opornik) zawinięty miedziany drut ?? |
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-05-06, 09:47
|
|
|
Izopropanolem to się zmywa resztki pasty lutowniczej po lutowaniu a nie usuwa korozję.
Spray typu Kontakt 60 generalnie nie służy do czyszczenia płytek drukowanych, chyba, że wersją PCC specjalnie do płytek właśnie.
Woda powoduje korozję nie tylko widoczną gołym okiem ale też drążącą wgłąb wyprowadzeń elementów i przelotek - poskrob luty lub nóżki elementów które są matowe szare a być może posypie się proszek lub się całkiem rozpadną.
Żeby uratować tą płytę nalezało by ją:
- potraktować dobrą myjką ultradżwiękową
- przelutować na nowo wszystkie elementy i punkty włącznie z przelotkami
- wymienić elementy skorodowane i niesprawne (nie ma przecież gwarancji, że płyta nie jest uwalona przez otrzymanie wody będąc cały czas pod napięciem).
Ten "element z drutu" to cewka/dławik. Nie ma oznaczeń, bo producent płyty prawdopodobnie nawija sam drut o odpowiednich parametrach na rdzeń otrzymując element o zadanym parametrze. Bez dokumentacji serwisowej nie do odtworzenia, można tylko rozważyć przekładkę z innego sterownika tego samego typu.
Przy braku schematu i wartości elementów których się nie da odczytać naprawa płyty będzie trudna. Można zapytać w serwisie Trumy np. telefonicznie, podać im stan jaki jest i powiedzą czy to do naprawy, czy też nie. Można też udać się do dobrego elektronika z zapleczem sprzętowym (typu myjka chociażby), niech się wypowie.
Jako ciekawostkę dodam, że odnośnie domowych pieców C.O. na gaz zabronione jest naprawianie sterowników do tych pieców, tylko wymiana na nowe. Ciekawe dlaczego...? |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
 |
zbyszekwoj
Kombatant

Twój sprzęt: Rapido 707F
Pomógł: 5 razy Dołączył: 24 Kwi 2013 Piwa: 330/226 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 2021-05-06, 10:02
|
|
|
voice napisał/a: | Panowie jakiej elektroniki szukać czym się sugerować. Wszystkie płytki wyglądają podobnie. |
Przeciez te płytki nie leża na ulicy. Dzwonisz do odpowiedniej firmy ,podajesz model trumy i przysyłają. |
|
|
|
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2021-05-06, 18:26
|
|
|
zbyszekwoj napisał/a: |
Przeciez te płytki nie leża na ulicy. Dzwonisz do odpowiedniej firmy ,podajesz model trumy i przysyłają. |
Najprościej by było tak zrobić, jest tylko jedno ale...... CENA !!! dlatego pytam czym sie sugerować, może ktoś miał do czynienia z tymi Trumami i wie co i jak. Tak patrzę na moją trume 4 z 2012 roku a np: Trume 6 to te płytki i piece są prawie identyczne. |
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
|
|
|
 |
Socale
Kombatant

Twój sprzęt: W szwagrowej stoi stodole.
Nazwa załogi: Sokale
Pomógł: 72 razy Dołączył: 07 Sty 2012 Piwa: 524/637 Skąd: Gubin
|
Wysłany: 2021-05-06, 22:52
|
|
|
Monter napisał/a: | ...
Jako ciekawostkę dodam, że odnośnie domowych pieców C.O. na gaz zabronione jest naprawianie sterowników do tych pieców, tylko wymiana na nowe. Ciekawe dlaczego...? |
14 lat służył mi piec Beretta tylko dlatego że naprawiałem elektronikę. Serwisanci się tego nie podejmowali - teraz wiem dlaczego.
voice napisał/a: |
...
patrzę na moją trume 4 z 2012 roku a np: Trume 6 to te płytki i piece są prawie identyczne. |
Doskonałość konstrukcji i szczyt bezpieczeństwa osiągnięto już dawno, dlatego teraz są już drobiazgowe zmiany i doposażanie w sterowanie srajfonem czy jakieś inne dodatkowe bajery.
W tej materii nawet nie próbuję Ci pomóc, nie mam wiedzy. Tylko raz miałem problem w Adrii i wykryłem coś serwisowo niecodziennego usterka zaprogramowana. |
_________________ Staram się pisać poprawnie i zrozumiale.
Do zobaczenia Wojtek i Ewa / Sokale
 |
|
|
|
|
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2021-05-07, 19:13
|
|
|
Socale napisał/a: |
Doskonałość konstrukcji i szczyt bezpieczeństwa osiągnięto już dawno, dlatego teraz są już drobiazgowe zmiany i doposażanie w sterowanie srajfonem czy jakieś inne dodatkowe bajery.
|
dlatego chciałbym info jak w/w wystawiłem zdjęcia czy kupię tą płytkę czy drugą czy truma ruszy bez problemu, dzisiaj wrócił środek od spawania koszt 30 zł. mam już wszystko wyczyszczone do poskładania.
Jedno pytanie jak sprawdzić na stole czy cewki działają od gazu do cewek idą trzy przewody cewki mam dwie. |
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
|
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
|
|
|
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2021-05-08, 18:52
|
|
|
Monter dziękuję ale to chyba nie to.
w załączeniu mój zawór z cewkami.
z prawej strony idą tzry przewody koloru czerwony biały przeźroczysty.
z lewej strony idą trzy przewody koloru szary niebieski zielony.
Wiec jak mam je sprawdzić czy działają przed założeniem. będę wdzięczny za info gdzie i na jakie przewody podać napięcie chyba 12V.
I jak podam 12V do co sprawdzić ( będzie słychać jakiś pstryk ) ???
Zmierzyłem oporności miedzy przewodami i tak:
cewka prawa oporność miedzy białym-czerwonym 8 Ohm
białym-przeźroczystym 303 Ohm
przeźroczystym czerwonym 301 Ohm
cewka lewa oporność miedzy niebieski-zielony 300 Ohm
niebieski - szary 8 Ohm
szaro-zielonym 292 Ohm
IMG_20210425_140227.jpg Zawór gazu z cewkami |
 |
Plik ściągnięto 12 raz(y) 485,28 KB |
|
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
|
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-05-09, 08:19
|
|
|
To to, tylko kolory przewodów inne.
Bazując na tym co napisałeś wygląda na to, że:
1. prawa cewka
- cewka otwierająca: + biały, czerwony wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + przezroczysty, czerwony wspólny (masa)
2. lewa cewka
- cewka otwierająca: + niebieski, szary wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + zielony, szary wspólny (masa)
Pewien jednak nie jestem, aby się upewnić na 100% trzeba by prześledzić jak te przewody są wpięte w sterownik i popatrzeć po ścieżkach do czego dokładnie idą. |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
voice
weteran Nie licz dni, spraw by to dni się liczyły

Twój sprzęt: Pilote G650 Essentiel
Nazwa załogi: Voice_Band
Pomógł: 5 razy Dołączył: 02 Gru 2012 Piwa: 20/21 Skąd: Ostrów Wielkopolski
|
Wysłany: 2021-05-09, 12:17
|
|
|
Monter napisał/a: | To to, tylko kolory przewodów inne.
Bazując na tym co napisałeś wygląda na to, że:
1. prawa cewka
- cewka otwierająca: + biały, czerwony wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + przezroczysty, czerwony wspólny (masa)
2. lewa cewka
- cewka otwierająca: + niebieski, szary wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + zielony, szary wspólny (masa)
Pewien jednak nie jestem, aby się upewnić na 100% trzeba by prześledzić jak te przewody są wpięte w sterownik i popatrzeć po ścieżkach do czego dokładnie idą. |
Monter dziękuję za info, ale nie bardzo rozumiem co oznacza cewka otwierająca podtrzymująca.
Chciałbym konkretne info jak mam sprawdzić te cewki.
Jednak chciałbym Ci Bardzo Podziękować za PW, gdzie wysłałeś mi linki a konkretnie z elektroniką do mojej Trumy. Cena bardzo przystępna i jednak zdecydowałem ją kupić zobaczymy. Jak to mówią kto nie ryzykuje ten w Rawiczu nie siedzi.
Jedynie co mogę zrobić teraz to postawić wirtualne piwko ale jakby co to zapraszam na piwko w realu i na obiadek. Jeszcze raz dzięki . |
_________________ Wczoraj to historia, jutro to tajemnica, a dzisiaj to dar, datego mówi się o tym the present. – Alan Alexander Milne
 |
|
|
|
 |
Monter
stary wyga www.dem.yt

Twój sprzęt: Ducato II '96 Hymer Swing C544 alkowa
Pomógł: 5 razy Dołączył: 21 Paź 2020 Piwa: 31/26 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 2021-05-09, 12:37
|
|
|
Kolega maszakow w innym wątku opisał już funkcje cewek.
Otwierająca zasilana jest tylko przez bardzo krótki czas, generuje tzw. uderzenie mające ruszyć ruchomy element zaworu. Następnie napięcie tam zanika a pojawia się na cewce podtrzymującej, bo do już przełączonego zaworu nie jest potrzeba dużego pola magnetycznego by go utrzymać w pozycji otwartej. Na cewce podtrzymującej napięcie obecne jest tak długo, jak urządzenie ma grzać. To tak w łopatologiczny sposób można by wytłumaczyć
Obie powinny być zasilane 12V ale cewka otwierająca może nie tolerować zbyt długiego czasu zasilania jej.
Pomiary sugerują, że elektrycznie cewki powinny być OK. |
_________________ Nasza strona podróżniczo-kamperowa: https://dem.yt
Możesz też postawić nam wirtualną kawę :-)
 |
|
|
|
|
 |
Wyświetl szczegóły |
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do ulubionych Wersja do druku
|
|