Przesunięty przez: Świstak 2021-08-19, 19:34 |
Akumulator LifePO4 ladowany z alternatora |
| Autor |
Wiadomość |
artex1
trochę już popisał
Dołączył: 27 Wrz 2013 Otrzymał 7 piw(a)
|
Wysłany: 2021-05-23, 17:24 Akumulator LifePO4 ladowany z alternatora
|
|
|
witam serdecznie forumowiczow.
Chcialbym sie poradzic w kwestii ładowania akumulatora lifePO4 z alternatora podczas jazdy.
Ze wzgledu na przeciążenie naszego kamperawana, musialem pozbyc sie 2ch akumulatorow AGM i w ich miejsce zakupiłem akumulator LifePO4 105AH firmy ENERGOBLOCK. Ładował go będę z solara 170W przez regulator MPPT EPever tracer. Wczesniej mialem pociagniety przewod (przez separator akumulatorow) od akumulatora rozruchowego i doładowywałem aku AGM podczas jazdy.
Czy są przeciwskazania zeby tak samo podłączyc teraz akumulator LifePO4 nie obciążając za bardzo alternatora. (widziałem na youtube film Pana, ktory mial dodatkowa mała przetwornice i podczas jazdy ladowal akumulatory litowo jonowe dedykowana do tego ładowarka)
Byłbym rowniez wdzieczny za informacje czy w regulatorze ładowania musze zmienic ustawienia ładowania czy moge zostawic na ustawieniu "sealed"
Z góry dziekuje za wszelką pomoc
pozdrawiam
Artur |
|
|
|
 |
MaxL
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Gru 2020 Piwa: 9/59 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 2021-05-23, 17:33
|
|
|
Właśnie tego dokonałem https://www.camperteam.pl...pic.php?t=37145
Wszystko powinno działać - przetestuj najlepiej na rozładowanym i naładowanym akumulatorze jakie będą prądy, i sprawdź jeszcze koniecznie jak sie zachowa układ jak włączysz lodówkę światła itp.
Jak nie masz nadzoru po BT do aku to musisz pożyczyć miernik cęgowy DC.
Regulator ustaw jednak na aku litowy bo u mnie zauważyłem, że jak sie wyłączył przy odcięciu to separator nie puści na niego prądu ani też regulator - jak przestawiłem regulator solarny na lit to sam wstał.
Generalnie u niektórych działa ok, niektórzy dokładają linkę żeby zwiększyć rezystancję (jak maja aku zabudowy pod fotelem) - ja musiałem dołożyć bypass do masy żeby zmniejszyć rezystancje kabli zasilania choć oryginalnie były 10mm2
Pamiętaj że za duży prąd >70A na wolnych obrotach może usmażyć alternator bo nie ma go co chłodzić (głownie jak go rozładujesz do zera i chcesz naładować rano alternatorem) |
| |
|
|
|
 |
artex1
trochę już popisał
Dołączył: 27 Wrz 2013 Otrzymał 7 piw(a)
|
Wysłany: 2021-05-25, 19:14
|
|
|
Dziekuje, za podpowiedz.
Czytalem własnie, że mozna spalic alternator jesli jest na wolnych obrotach i akumulator pociagnie z niego zbyt duzo amperow. Ja mam przed separatorem dodany jeszcze bezpiecznik 30 A, wiec przepale bezpiecznik jesli pojdzie wiekszy prad.
pozdrawiam |
|
|
|
 |
MaxL
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Gru 2020 Piwa: 9/59 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 2021-05-26, 19:34
|
|
|
| 30A to raczej za mało - daj tak minimum 50 (oczywiście sprawdź też ustawienia i parametry BMS) i oczywiście poobserwuj wielkości prądów przy skrajnych poziomach naładowania |
|
|
|
 |
rakro1
weteran
Twój sprzęt: Dethleffs Trend I 7057
Pomógł: 16 razy Dołączył: 22 Sty 2012 Piwa: 267/200 Skąd: Dębica
|
Wysłany: 2021-05-26, 20:03
|
|
|
| Ja mam oryginalnie w zabudowie Booster WA 121525 firmy SCHAUDT i poczytaj o tym. Wydaje się, że może mógłbyś takie coś dołożyć. Jestem przed wymianą aku zabudowy ale myślę, że po prostu przełożę LiFePo i będę obserwował. |
|
|
|
 |
MaxL
zaawansowany

Twój sprzęt: Rapido 983F
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Gru 2020 Piwa: 9/59 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 2021-05-27, 08:32
|
|
|
| Jak wymieniasz na aku litowy to trzeba wykorzystać fakt, że bez problemu przyjmuje 50A - awaryjnie doładujesz go na postoju (wiem że nie wolno bo środowisko) ale wiele razy się przyda, nawet przy krótkim przejedzie na inne miejsce już masz te 20-50Ah. Ja bym sprawdził bez tego B2B (DC/DC konwertera) jak to pracuje i ewentualnie wstawić wyłącznik żeby to łatwo zbocznikować |
|
|
|
 |
zela91
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mercedes sprinter 2015r
Dołączył: 16 Lip 2021 Postawił 1 piw(a) Skąd: TL
|
Wysłany: 2021-08-13, 15:20
|
|
|
Panowie ja planuje właśnie system i mam taki dylemat, że chce zastosować również łądowanie z alternatora.
Problem jaki mam to planuje system 24v, a w samochodzie mam 12v. Znalazłem takie cudo:
https://pl.aliexpress.com/item/4001197587007.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.4.67f63c84JUHQEZ
Podnosi do 29.2 czyli ładowanie które chce mieć, pytanie tylko czy to mi nie rozładuje całkiem AKU startowego? Czy coś jeszcze dokupić do takiej kombinacji? Czy w ogóle taki mały prąd (max 10A) mi coś naładuje... |
|
|
|
 |
Gewehr
weteran

Pomógł: 39 razy Dołączył: 30 Paź 2013 Piwa: 226/114 Skąd: AmWarsztat.pl
|
|
|
|
 |
zela91
początkujący forumowicz
Twój sprzęt: Mercedes sprinter 2015r
Dołączył: 16 Lip 2021 Postawił 1 piw(a) Skąd: TL
|
Wysłany: 2021-08-16, 12:29
|
|
|
No fajne urządzenie, ale czy ono będzie wiedziało że ma się włączyć np powyżej 13V i czy nie rozładuje startowego akumulatora? takie cudo wystarczy w całej konfiguracji ładowania z Alternatora? Tez nie widzę czy jest to na pewno programowalne ile chce V na końcu?
Macie doświadczenia z tym urządzeniem może? |
|
|
|
 |
decumanus
weteran

Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy Dołączył: 10 Kwi 2017 Piwa: 45/24 Skąd: Bielsko Biała :D
|
Wysłany: 2021-10-15, 08:47
|
|
|
Witam, mam Lifepo4 138 Ah, połączone z rozruchowym Cyrixem Li-ct 120 i... nie ładuje... w żadną stronę.... po spięciu 85 z + rozruchowego łączy na 30 sekund, celem wspomagania rozruchu, ale w normalnym użytkowaniu nic. Schematy victrona przewidują dodatkowy BMS, ale tu na forum znalazłem informację, że należy połączyć 85 z + pojawiającym się po włączeniu stacyjki, podłączyłem pod zasilanie zdemontowanego podgrzewania foteli.
Ale nie działa... wcześniej miałem zwykłego cyrixa CT i działało ...ale podobno to nie zdrowo dla lifepo4 było (po tym jak zakupiłem li-ct raven napisał gdzieś o diodzie prostowniczej, ale ja już miałem li-ct)
Problem pojawił się zimą i wiosną, kiedy lifepo sie rozladowal, slonca jak na lekarstwo, wiec zrobiłem rundke dookoła miasta, wcześniej to wystarczyło a tu .
Teraz doświadczyłem problemu w drugą stronę... coś mi wyładowało rozruchowy, przy zwykłym cyrixie jak jeszcze miałem kwasiaka na zabudowie, solar doładowywał oba... a teraz nic...No więc szukam pomocy...
R |
_________________ tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
 |
|
|
|
 |
Robertunio
zaawansowany
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Lip 2016 Piwa: 7/6 Skąd: Łódź
|
|
|
|
 |
decumanus
weteran

Twój sprzęt: Ducato 2007
Pomógł: 7 razy Dołączył: 10 Kwi 2017 Piwa: 45/24 Skąd: Bielsko Biała :D
|
Wysłany: 2021-10-16, 21:21
|
|
|
Dzieki za drogowskaz...
Wydaje mi się ze mialem podlaczone dobrze, ale musze sprawdzic ten plus z ogrzewania... moze cos pokielbasilem.
Ps. Szukałem tematu z "cyrix" w tytule i dostawałem zero wyników, byłem zalogowany... ta szukajka robi co chce...
R |
_________________ tak ja sie staram https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
opnia jest jak dupa - każdy ma swoją
"immposible" is not a fact - it is an opinion
 |
|
|
|
 |
Banan
Administrator LIVE TO RIDE - RIDE TO LIVE

Twój sprzęt: Rapido 972M MB 2.9 TD
Nazwa załogi: Bananki
Pomógł: 30 razy Dołączył: 09 Lis 2010 Piwa: 360/502 Skąd: Bolesławiec
|
Wysłany: 2021-10-17, 10:17
|
|
|
| decumanus napisał/a: | Szukałem tematu z "cyrix" w tytule i dostawałem zero wyników, byłem zalogowany... ta szukajka robi co chce...
R |
Masz niewątpliwie rację, ale jest na to prosty sposób: szukajka Google: wpisujesz interesujące Cię hasło oraz adres strony, czyli camperteam.pl Otrzymasz w wynikach tylko to wpisane hasło na naszym forum
A TU masz taką listę wyników z cyrix.
|
_________________ Pozdrawiam - Darek
 |
| |
|
|
|
 |
|
|